Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 06 jul 2016, 9:10

Peter schreef:Of er komt een nieuwe strengere sticker (een blauwe bijvoorbeeld), de eerste jaren naast de groene.
Ik had het in 2014 al voorspeld ;)
Ik zie inderdaad niet hoe ze blauwe en groene stickers uit elkaar gaan houden, als benzine wel en diesel niet met een groene sticker naar binnen mag. Vermoedelijk zal men eerst 3-5 jaar alleen maar blauwe stickers uitdelen aan (vermoedelijk bijna alle) nieuwe auto's en dan alle benzinerijders en nieuwere diesels met groene sticker na 3-5 jaar aanraden(al dan niet kosteloos) om de blauwe aan te vragen als ze nog een groene hebben.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » wo 06 jul 2016, 9:56

Hannover en Osnabrück willen ook strengere normen voor dieselauto's las ik. Er is sowieso een beetje een hetze tegen dieselauto's ontstaan de laatste jaren, niet alleen in Duitsland maar ook in Frankrijk en Scandinavië.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » do 11 aug 2016, 17:02

De blauwe stickers (euro 6 voor dieselauto's) gaan toch niet op korte termijn geïntroduceerd worden, zo melden de Duitse media. Het plan was om in 2017 al zones te introduceren waar alleen dieselauto's met een euro 6 norm in mochten. Dat betekent dat 13 miljoen voertuigen, waaronder zeer recente modellen, deze gebieden niet in zouden mogen. Dit wordt toch als wat te rigoureus gezien, en men wil nu andere mogelijkheden onderzoeken. Euro 6 is pas sinds 1 september 2015 definitief ingevoerd, waardoor bestuurders met een 1,5 jaar oud voertuig al niet een blauwe zone in zouden mogen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door RSK » wo 14 sep 2016, 14:38

Een merkwaardige wending op milieugebied: een milieuclub heeft een rechtszaak aangespannen inzake de luchtkwaliteit in Düsseldorf. Uitkomst is dat de rechter in de argumentatie mee ging, en dat er nu een gerede kans is dat Düsseldorf bij slechte luchtkwaliteit of mogelijk zelfs permanent verboden gebied wordt voor alle dieselvoertuigen. Dit maakt de discussie over een blauwe sticker toch weer actueel.

http://m.spiegel.de/auto/aktuell/a-1112 ... referrrer=
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 14 sep 2016, 14:52

Hoe zit het eigenlijk met de handhaving op die stickers? Ik ga zeer binnenkort die kant op maar ben niet van plan een sticker te halen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 14 sep 2016, 15:00

Handhaving/controle is in de meeste gemeentes/gebieden laag. In sommige gemeentes / gebieden met cameracontrole, maar die zal moeite hebben met Nederlandse auto's (zeker voor uitgeven van boetes). Maar je kan pech hebben, zelfs als geparkeerde auto binnen een zone. Op een werkdag ben je bij een Duitse garage in 10 minuten klaar voor 10 Euro of minder.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 14 sep 2016, 15:03

Ik begreep dat de boete ook nog geen 3 tientjes is? Dan wordt het een principekwestie... :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 14 sep 2016, 15:05

RSK schreef: Uitkomst is dat de rechter in de argumentatie mee ging, en dat er nu een gerede kans is dat Düsseldorf bij slechte luchtkwaliteit of mogelijk zelfs permanent verboden gebied wordt voor alle dieselvoertuigen.
http://m.spiegel.de/auto/aktuell/a-1112 ... referrrer=
Vermoedelijk wordt slechts gedoeld op dieselauto's en niet op Euro4/5 vrachtwagens en bussen.
Hoe zoiets gehandhaafd moet worden is een andere vraag.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » wo 14 sep 2016, 17:05

Attietattie schreef:Hoe zit het eigenlijk met de handhaving op die stickers? Ik ga zeer binnenkort die kant op maar ben niet van plan een sticker te halen.
Waarom niet?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door RSK » wo 14 sep 2016, 17:54

^^ Waarom wel? In Rotterdam en Utrecht lukt de handhaving prima met kentekenherkenning. Waarom zou iedere incidentele toerist kosten moeten maken voor symboolpolitieke maatregelen? Ik heb er zelf destijds wel een genomen omdat ik enige tijd vrij regelmatig naar Münster ging. Maar ik zou me de moeite (nu ik er achteraf nog eens over nagedacht heb) in het vervolg toch echt besparen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 14 sep 2016, 17:59

Het is nu de vierde of vijfde auto in een paar jaar tijd waar ik zo'n sticker voor moet halen. En ook deze auto gaat er binnenkort uit. Mijn (zoveelste) tientje gaat de Berlijnse luchtkwaliteit niet verbeteren. Dus kies ik ervoor niet bij de TUV te stoppen. Niet-stoppen is namelijk beter voor het milieu.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » wo 14 sep 2016, 20:46

RSK schreef:Waarom wel?
Gokje: Omdat het moet van de Duitse autoriteiten? Je twijfels moet je daar neerleggen (desnoods begin je een rechtzaak) en niet ventileren door maling te hebben aan die regels, of die nu onzinnig zijn of niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 14 sep 2016, 20:55

Ik heb geen twijfels. En nu? Wat moet ik nu doen Palance?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » wo 14 sep 2016, 21:28

RSK schreef:Een merkwaardige wending op milieugebied: een milieuclub heeft een rechtszaak aangespannen inzake de luchtkwaliteit in Düsseldorf. Uitkomst is dat de rechter in de argumentatie mee ging, en dat er nu een gerede kans is dat Düsseldorf bij slechte luchtkwaliteit of mogelijk zelfs permanent verboden gebied wordt voor alle dieselvoertuigen. Dit maakt de discussie over een blauwe sticker toch weer actueel.

http://m.spiegel.de/auto/aktuell/a-1112 ... referrrer=
En uiteindelijk helpt het toch niet...
Op het station daar heb ik al verschillende malen dieseltreinen met lopende motor lang zien wachten/staan, lekker schoon rook dat niet.
Attietattie schreef:Ik begreep dat de boete ook nog geen 3 tientjes is? Dan wordt het een principekwestie... :p
Uit mijn hoofd 40€ en een bonuspunt in Flensburg.
RSK schreef:^^ Waarom wel? In Rotterdam en Utrecht lukt de handhaving prima met kentekenherkenning. Waarom zou iedere incidentele toerist kosten moeten maken voor symboolpolitieke maatregelen? Ik heb er zelf destijds wel een genomen omdat ik enige tijd vrij regelmatig naar Münster ging. Maar ik zou me de moeite (nu ik er achteraf nog eens over nagedacht heb) in het vervolg toch echt besparen.
In Rotterdam en Utrecht is de manier waarop het verbod in elkaar geknutseld is nog meer om van te kotsen dan in Duitsland. In Duitsland heb je tenminste nog de mogelijkheid om in je auto te investeren om die schoner te laten verbranden om dan alsnog een groene sticker te krijgen, omdat men dan naar de uitstoot kijkt. Stel dat je dat gedaan hebt, dat heeft je duizenden euro's gekost en hoewel je niet meer vervuilend bent dan een modernere auto mag je in Nederland nog de stad niet in...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door boe! » wo 14 sep 2016, 21:33

Attietattie schreef:Het is nu de vierde of vijfde auto in een paar jaar tijd waar ik zo'n sticker voor moet halen. En ook deze auto gaat er binnenkort uit.
Koop een auto waar al zo'n sticker op zit. ;)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 14 sep 2016, 22:10

duikgek89 schreef:
Attietattie schreef:Ik begreep dat de boete ook nog geen 3 tientjes is? Dan wordt het een principekwestie... :p
Uit mijn hoofd 40€ en een bonuspunt in Flensburg.
Oh... Kunnen ze het rijbewijs van een buitenlander ongeldig verklaren dan??
boe! schreef:
Attietattie schreef:Het is nu de vierde of vijfde auto in een paar jaar tijd waar ik zo'n sticker voor moet halen. En ook deze auto gaat er binnenkort uit.
Koop een auto waar al zo'n sticker op zit. ;)
Dat had ik nooit echt voor het kiezen met die lease-autos. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 sep 2016, 22:13

Attietattie schreef:Oh... Kunnen ze het rijbewijs van een buitenlander ongeldig verklaren dan??
Wel voor het rijden in Duitsland.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » wo 14 sep 2016, 22:25

Om preciezer te zijn, ze kunnen jouw rijbewijs niet ongeldig verklaren, maar ze kunnen je wel een rijverbod in Duitsland opleggen. Ik heb het tot nu toe voor elkaar gekregen om puntvrij te blijven, maar ik heb wel één keer erg veel geluk gehad dat een snelheidsboete die net boven "Ordnungswidrigkeit" zat ergens onder op een stapel is blijven liggen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 14 sep 2016, 23:19

Ok thanks voor de info!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » do 15 sep 2016, 1:32

Ik snap de heisa niet. Een Feinstaubplakette kost via de meeste Duitse plaatsen maar 6 euro inclusief verzendkosten. Ik heb het ooit in een ver verleden via de stad Stuttgart zo'n ding aangeschaft. 5 of 6 euro heb ik toen betaald. Voor zo'n bedrag heb ik geen zin om een principiële strijd voor mijn stalen vierwieler aan te gaan

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » do 15 sep 2016, 3:57

Wie niet zeer regelmatig is Stickersteden komt kan natuurlijk een calculated risk nemen. Zowel 10 als 40 Euro zijn niet veel geld. Een Flensburgpunt zal in de meeste gevallen uitblijven (daar zal staandehouding voor nodig zijn) en die is ook niet zo erg voor wie niet zeer regelmatig in Duitsland moet zijn. Je rijbewijs voor NL of B zal altijd behouden blijven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » do 15 sep 2016, 8:37

Attietattie schreef:Ik heb geen twijfels. En nu? Wat moet ik nu doen Palance?
Een sticker kopen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » do 15 sep 2016, 9:51

Je kan ook een gratis sticker van de SP of 50Plus plakken natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » do 15 sep 2016, 11:20

Of print je eigen sticker op stickerpapier en plak hem op de ruit. Als je daarmee gepakt wordt zul je wel een probleem krijgen, echter lijkt de kans dat je gesnapt wordt vrij klein.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » do 15 sep 2016, 14:42

De kans dat je gepakt wordt lijkt me met straatparkeren het grootst. Als je alleen door de stad reist naar een buitenwijk of in een garage parkeert met de neus naar de muur lijkt me de kans erg klein dat je een boete krijgt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » vr 16 sep 2016, 6:08

Met straatparkeren bedoel je ongetwijfeld betaald straatparkeren. Dan pakt men vignetcontrole mee met die andere controle. Het vignet op zichzelf zal in de meeste steden laag staan op de takenlijst van de politie voor losse controle.

PS Heeft Duitsland eigenlijk BOA's of stadwachten, oftewel handhavers met beperkt mandaat, vaak betaald door de gemeente ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Egbert » vr 16 sep 2016, 7:13

Peter schreef: PS Heeft Duitsland eigenlijk BOA's of stadwachten, oftewel handhavers met beperkt mandaat, vaak betaald door de gemeente ?
Ja, hebben ze. Als ze vrouwelijk zijn worden die Politesse genoemd. In het engels zijn het de meter maids. Die hebben normaal alleen bevoegheid voor stilstaand verkeer (parkeerwachter dus) maar kunnen ook meer bevoegdheden hebben.
Laatst gewijzigd door Egbert op vr 16 sep 2016, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » vr 16 sep 2016, 9:05

Palance schreef:Gokje: Omdat het moet van de Duitse autoriteiten? Je twijfels moet je daar neerleggen (desnoods begin je een rechtzaak) en niet ventileren door maling te hebben aan die regels, of die nu onzinnig zijn of niet.
Maar als de Duitse autoriteiten daarbij een internationaal verdrag negeren, dan zijn ze feitelijk onwettig. Geen sticker is overigens ook geen overtreding van de StVO, maar van een milieuwetje.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 sep 2016, 10:06

Rene schreef:Maar als de Duitse autoriteiten daarbij een internationaal verdrag negeren, dan zijn ze feitelijk onwettig.
Is daar al een gerechtelijke uitspraak over? En zo ja, zou dat dan voor elke milieuzone in Europa gelden?
Rene schreef:Geen sticker is overigens ook geen overtreding van de StVO, maar van een milieuwetje.
Nou ja, je hebt toch ook een inrijverbod aangegeven door een verkeersbord genegeerd? Weliswaar een verkeersbord dat er staat vanwege een milieumaatregel, maar desalniettemin ook gewoon een rechtsgeldig verkeersbord:

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » vr 16 sep 2016, 12:26

Het is natuurlijk wel een bedenkelijk bord, waar het om buitenlandse bestuurders of auto's gaat. Als ik er een inrijverbod in zie (het woord Umwelt wegdenken), dan geldt deze ook voor touringcars, motoren, brommers en fietsers, die er dus alleen met een vignet wel inmogen ?

De Nederlandse automilieuzones (op leeftijd) zijn ook niet handhaafbaar voor buitenlandse voertuigen (voor vrachtwagens wellicht wel bij staandhouding en controle)

Maar goed: je moet een gepensioneerd internationaal recht advocaat zijn met te weinig hobby's wil je zoiets (voor een lage boete) Europees aanvechten (maar dan moet je wel eerst die bekeuring krijgen met een niet-Duits kenteken). Ik ken niemand in NL die ooit een bekeuring gehad heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie