[BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

[BETUWEROUTE] Exploitatie Betuweroute

Bericht door Medianieuws » di 21 mar 2006, 12:58

Volkskrant (21-3-2006) schreef:Peijs kan geen uitbater vinden voor Betuwelijn

AMSTERDAM/DEN HAAG - De staat gaat volgend jaar noodgedwongen de Betuwelijn exploiteren. Alle commerciële gegadigden zijn afgehaakt. Dit heeft minister Peijs van Verkeer maandagavond aan de Tweede Kamer laten weten. Het rijk draait volledig op voor de aanloopverliezen. Die bedragen ongeveer 75 miljoen euro gedurende vijf jaar, twee keer zoveel als gepland. Dit bedrag kan oplopen tot honderd miljoen, blijkt uit een studie door de TU Delft. Ook draait het rijk op voor alle financiële risico's.

Peijs zegt zich 'tot het uiterste' te hebben ingespannen om commerciële uitbaters te vinden voor de goederenspoorlijn. 'Ik moet helaas constateren dat dat niet mogelijk is gebleken.' Staatsbedrijf ProRail zal een dochtermaatschappij oprichten en zo de spoorlijn beheren. Peijs was tot nu toe juist positief over commerciële exploitatie. Een consortium tussen ProRail, de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam en de onderneming TowRail, gooide bij haar hoge ogen. Onderling wantrouwen deed de geplande samenwerking afketsen, schrijft Peijs.
Laatst gewijzigd door Rene op ma 26 mar 2007, 10:03, 3 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 21 mar 2006, 13:55

Waarom ben ik toch niet verbaasd van dit nieuws? Waarom moest die lijn er koste wat kost toch komen?

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 21 mar 2006, 14:02

Over 'Grands Travaux Inutiles' gesproken. Wat mij betreft blijft de lijn als een monument voor de Nederlandse spilzucht bestaan - geheel en al ongebruikt voor het oorspronkelijke doeleinde. Is nog altijd goedkoper dan staatsexploitatie.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 21 mar 2006, 16:09

Degenen die verantwoordelijk zijn voor dit fiasco moeten maar eens gestraft worden! :twisted: ;)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 21 mar 2006, 16:11

We zouden ze altijd kunnen vastbinden op de rails van de Betuwelijn en er dan een zware vrachttrein overheen laten denderen. Zetten we René achter de bediening... :twisted:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 21 mar 2006, 17:35

Dan zal die trein niet gaan rijden. :roll:

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 21 mar 2006, 17:41

Ook niet als je vantevoren even een crash-course (nee, niet letterlijk bedoeld) neemt? :mrgreen:

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » di 21 mar 2006, 18:00

waldo79 schreef:Waarom moest die lijn er koste wat kost toch komen?
Afbeelding

Met dank aan de PvdA en de groeten van Kok.
Meer bitumen!

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 21 mar 2006, 19:51

ACT-F schreef:
waldo79 schreef:Waarom moest die lijn er koste wat kost toch komen?
Met dank aan de PvdA en de groeten van Kok.
Én de VVD én D'66 - even voor de volledigheid...;)

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » di 21 mar 2006, 20:10

Ik dacht dat de VVD een felle tegenstander was? Het is in ieder geval de PvdA kliek die de grootste aanjager was om dit project van de grond te krijgen. Ook Bram Peper (ook PvdA) speelde hier een grote rol in om zijn havenstad goed bereikbaar te houden voor het goederenvervoer.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 21 mar 2006, 21:44

Zou het niet helpen als we die belachelijke 25 kV spanning veranderen naar de spanning die geld in Duitsland, ben je weer een obstakel kwijt.

Wie weet wordt die lijn over enkele jaren wel rendabel...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 21 mar 2006, 21:52

Het energieverbruik is bij 25 kV~ 50 Hz minder dan bij 15 kV~ 16,7 Hz. In die zin levert de Duitse spanning juist weer hogere kosten op. En 25kV~ is geen rare keuze. De HSL wordt er ook mee uitgevoerd. Eigenlijk zouden uit oogpunt van energieverbruik, tractievermogen, etc. alle moderne spoorwegen met bovenleidingbedrijf het beste onder deze spanning kunnen worden gebracht. Maar ja, dat kost een godsvermogen (en zal dus nooit rendabel zijn).

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » di 21 mar 2006, 22:35

Als het geld dat de Betuwelijn gekost heeft nu eens in het wegennet was gestoken... nou ja, dat verhaal kennen we.

Miljarden over de balk maar wie legt daar ooit verantwoording voor af? Nobody...Daar kan ik me kwaad over maken. De betrokken bewindslieden hebben hun eigen schaapjes al lang op het droge. Er zouden regels moeten komen dat deze mensen ook later persoonlijk aangesproken kunnen worden op het maken van dit soort gigantische kostbare beslissingen. Tenslotte waren er indertijd al genoeg rapporten die waarschuwden dat de Betuwelijn nooit rendabel zou worden.

Maar tja... met premier Bos in het vooruitzicht zullen er ongetwijfeld weer de nodige miljarden in de vraatzuchtige muil van het OV gestort worden... en hij zal er ook wel mee weg komen, ben ik bang.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Bericht door ACT-F » di 21 mar 2006, 23:23

Het ligt er nu eenmaal en we moeten er het beste van maken :? Misschien is het een idee om er een HSL trein op te laten rijden van Rotterdam naar Keulen. Je moet toch wat hè :roll:
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 21 mar 2006, 23:37

Tja, de Betuwelijn geschikt maken voor reizigersverkeer, lijkt mij vrij onzinnig. De lijn loopt nou niet langs grote plaatsen...

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 22 mar 2006, 1:27

Coen Tunnel schreef:Tja, de Betuwelijn geschikt maken voor reizigersverkeer, lijkt mij vrij onzinnig. De lijn loopt nou niet langs grote plaatsen...
Nee, precies.... Dan toch maar asfalt eroverheen gooien en er doorgaande vrachtverkeerstroken van maken, desnoods één richting (Rotterdam richting Duitsland natuurlijk) en eventueel met tolheffing.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 22 mar 2006, 9:33

Trouw (22-3-2006) schreef: In 15 jaar Betuwe-dossier geen cent privégeld

Ondanks herhaalde beloftes van ministers betaalt het bedrijfsleven geen cent mee aan de Betuwelijn. De exploitatie komt in handen van de overheid. Vanaf 1 januari komend jaar rijden er goederentreinen over de Betuweroute. Maar de kosten van het traject, eerst de aanleg en nu ook het beheer en het onderhoud, lopen op en komen voor rekening van de overheid.

Beginjaren negentig verkondigde toenmalig verkeersminister Maij nog dat er „geen spa in de grond" zou gaan voordat de financiering van de Betuwelijn rond zou zijn. Nu gaan de treinen bijna rijden en is er nog steeds onduidelijkheid over wie wat betaalt. De lijn is aangelegd voor € 4,5 miljard. De eerste vijfjaar moet de overheid zeker € 76 miljoen bijpassen voor aanloopverliezen, zo schreef Peijs gisteren.

Tot nu toe gingen de Tweede Kamer en minister Peijs er nog vanuit dat de aanloopverliezen lager zouden uitvallen of zouden verdwijnen als er een commerciële partij bij de Betuweroute betrokken zou worden. Daarvoor was TowRail in de markt, een bedrijf gesteund door investeringsmaatschappij Babcock & Brown. TowRail kwam in beeld nadat ProRail, onderdeel van het ministerie van verkeer en waterstaat en beheerder van alle rails in Nederland, al een aanbieding had gedaan. ProRail had van begin af aan geen zin in de bemoeienis van TowRail en ook TowRail wilde de exploitatie liever zelf doen. Maar de Tweede Kamer vond dat de partijen maar moesten samenwerken. TowRail is nota bene opgericht door Max van Asch van Wijck, een werknemer van ProRail die een paar jaar geleden met onenigheid vertrok.

De minister vreest dat de kosten mét TowRail nu op papier niet hoger zijn dan die van een exploitatie door ProRail alleen. Maar door de slechte samenwerking zou de zaak wel eens in de soep kunnen lopen, met extra lasten als gevolg. Of de minister, ProRail danwei TowRail de juiste inschatting maakt van de kosten, is moeilijk na te gaan.

De conclusie is uiteindelijk dat de hele Betuwelijn op het bordje ligt van de overheid. Terwijl het al niet lukte om bij de aanleg van de Betuwelijn het bedrijfsleven in te schakelen is dat nu ook bij de exploitatie mislukt. Peijs en haar ministerie slagen er niet in de exploitatie overzichtelijk te maken en interessant voor private investeerders. Over vijf jaar is er misschien wel een rol weggelegd voor het bedrijfsleven, hoopt Peijs. In 2009 wil zij een begin maken met openbare aanbesteding.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 22 mar 2006, 9:38

HSL-zuid: € 6,7 miljard
Betuweroute: € 4,5 miljard

Totaal: € 11,2 miljard voor maatschappelijk onrendabele projecten.

Dat is bijna € 2000 per huishouden aan belastinggeld.
Ik denk dat menig gezin dat geld liever anders had besteed.

Als het geld overigens in weginfrastructuurprojecten was gestoken, bijvoorbeeld de A1, A2, A4, A9, A12, A15 en A27, dan zouden we heel wat minder files hadden gehad. Was heel goed voor de economie geweest, maar ook voor de reductie van de emissies...

Maar de politiek heeft besloten, en gedane zaken nemen geen keer.
De vraag is alleen: laten we het als monument staan, of gaan we er ook nog eens jaarlijks weer extra geld inpompen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 22 mar 2006, 9:52

ACT-F schreef:Ik dacht dat de VVD een felle tegenstander was? Het is in ieder geval de PvdA kliek die de grootste aanjager was om dit project van de grond te krijgen. Ook Bram Peper (ook PvdA) speelde hier een grote rol in om zijn havenstad goed bereikbaar te houden voor het goederenvervoer.
Maar de VVD en D'66 zijn dus blijkbaar wel meegegaan in het project, anders was het er gewoonweg niet gekomen. Paars bestond uit meer dan alleen de PvdA
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 22 mar 2006, 10:04

Volkskrant (22-3-2006) schreef:'Betuwelijn duurder door sabotage van Prorail'

AMSTERDAM/DEN HAAG - Spoorbedrijf Towrail beschuldigt staatsbedrijf Prorail van het laten ploffen van het samenwerkingsverband voor de exploitatie van de Betuwelijn. Ook de Tweede Kamer vermoedt vals spel van het staatsbedrijf.

Met minister Peijs van Verkeer was afgesproken dat Prorail de exploitatie alleen zou mogen doen, als het consortium met Towrail, de Amsterdamse en Rotterdamse havenbedrijven en Prorail het niet zou redden. 'Een perverse prikkel', zegt LPF-Kamerlid Hermans. De Kamer is boos dat de kosten van de exploitatie van de Betuwelijn nu fors stijgen. In januari hield minister Peijs het nog op een rijksbijdrage van 35 miljoen in vijfjaar. Nu wordt door Prorail gerekend op minstens 76 miljoen euro.

Erik Verhoef, hoogleraar Ruimtelijke Economie aan de VU in Amsterdam noemt de uitkomst 'de zoveelste illustratie dat de lijn er niet had moeten komen'. 'Je kunt je nu zelfs afvragen of er nog vrachttreinen over de Betuwelijn moeten rijden. Wat is de meerwaarde om vervoer per spoor met zo veel geld te subsidiëren.'

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 22 mar 2006, 10:07

Palance schreef:Maar de VVD en D'66 zijn dus blijkbaar wel meegegaan in het project, anders was het er gewoonweg niet gekomen. Paars bestond uit meer dan alleen de PvdA

En er moet een forse lobby zijn geweest vanuit Rotterdam. De NS heeft ook een flinke vinger in de pap gehad destijds :? En...de Kamer is ook horen ziende blind geweest door zelf kostenoverschrijdingen in de hand te werken met peperdure kunstwerken (kilometerslange tunnels; ingravingen in het landschap; vele geluidsschermen (die geluid verergeren ipv reduceren)) :evil: Door het getreuzel is die A15 hier inmiddels nodig aan een 3e rijstrook toe hier. Met die Betuweroute ernaast is dat op vele plaatsen onmogelijk geworden :twisted:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 22 mar 2006, 10:43

Over twintig jaar is iedereen harstikke blij dat de Betuweroute is aangelegd. Dan rijden er veel treinen overheen en is het vrachtverkeer op de A 15 ook verminderd. Aanloopproblemen zijn nou eenmaal te verwachten (net als bij de HSL trouwens).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 22 mar 2006, 10:51

Vinny schreef:Over twintig jaar is iedereen harstikke blij dat de Betuweroute is aangelegd. Dan rijden er veel treinen overheen en is het vrachtverkeer op de A 15 ook verminderd. Aanloopproblemen zijn nou eenmaal te verwachten (net als bij de HSL trouwens).
Dat er dan veel treinen overheen gaan wil ik best geloven, maar dat het vrachtverkeer daardoor vermindert slaat natuurlijk kaas. Moet je me toch even uitleggen waarom dat zou zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 22 mar 2006, 10:52

Omdat er dan eindelijk tol wordt geheven voor vrachtwagens tegen een commercieel tarief. Ik pleit daar al jaren voor ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 22 mar 2006, 11:03

Vinny schreef:Omdat er dan eindelijk tol wordt geheven voor vrachtwagens tegen een commercieel tarief. Ik pleit daar al jaren voor ;)
Ben ik zwaar tegenstander van. Gezien de te verwachte continue stijging van de brandstofkosten moeten de vervoerskosten (per vrachtwagen) nu juist zo laag mogelijk gehouden worden. Aangezien vrachtwagens onontbeerlijk zijn en blijven voor het transport van vrijwel alle goederen zal elke vorm van nieuwe tol doorberekend worden in de prijzen van al die producten. En dat wakkert weer inflatie aan, etcetera.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » wo 22 mar 2006, 11:05

Vinny schreef:Omdat er dan eindelijk tol wordt geheven voor vrachtwagens tegen een commercieel tarief. Ik pleit daar al jaren voor ;)
Aha, maar jouw wil is niet gelijk wet ;) Of je moet toevallig minister van v&w zijn en het in je partijprogramma hebben staan...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 22 mar 2006, 11:08

Overdrive schreef:Aangezien vrachtwagens onontbeerlijk zijn en blijven voor het transport van vrijwel alle goederen zal elke vorm van nieuwe tol doorberekend worden in de prijzen van al die producten. En dat wakkert weer inflatie aan, etcetera.
Precies. Je laat de consument dan dus de dupe worden van een fout van de overheid... :(

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 22 mar 2006, 11:26

Welnee. Er gaat eens een bezuiniging op overbodig transport plaatsvinden, waardoor er een incentive komt om de productie niet uit te besteden ri. Polen / China, maar gewoon in het gebied waar de meeste consumenten wonen. Iets als aardbeienyoghurt is allang geen Nederlands product meer. De aardbeien komen uit Beieren, de koe graast in Denemarken, de verpakking komt uit China en het geheel is in Polen bijelkaar gebracht om uiteindelijk in een Nederlandse supermarkt verkocht te worden. Zijn de Texelse koeien niet goed genoeg meer ofzo? :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 22 mar 2006, 11:51

Vinny schreef:Welnee. Er gaat eens een bezuiniging op overbodig transport plaatsvinden, waardoor er een incentive komt om de productie niet uit te besteden ri. Polen / China, maar gewoon in het gebied waar de meeste consumenten wonen.
Ten eerste geloof ik niet in de term 'overbodig transport' (ik ben jaren transportplanner geweest dus ik weet een beetje waar ik over praat). Ten tweede denk ik dat je de (transport-)markt niet zodanig kunt beïnvloeden zonder zeer ingrijpende, naar communistische planpolitiek riekende maatregelen. En daar zit volgens mij (bijna) niemand op te wachten, want we weten inmiddels dat dat niet werkt.

Dat het op sommige punten efficiënter kan, o.k, dat wil ik wel geloven. Maar alleen maar volle vrachtwagens laten rijden (waardoor er minder nodig zouden zijn) is echt ONmogelijk.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 22 mar 2006, 12:02

communistische planpolitiek riekende maatregelen.
Ik voer het kapitalistische markt-mechanisme in :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie