Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 16:19

Er is veel te doen over de onttrekking van water uit de Jordaan voor drinkwater / landbouw. Daardoor bereikt minder water de Dode Zee en droogt deze op (meer in oppervlakte dan in meters onder zeeniveau). De Aralzee is op die manier al bijna helemaal verdwenen. Jordanië wil een kanaal bouwen vanaf de Golf van Aqaba naar de Dode Zee, het is één van de weinige zaken in de regio waar politieke overeenstemming over is schijnbaar.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Peter » di 05 jul 2016, 10:29

Rene schreef:
Peter schreef:Dat zou ook tientallen jaren aan heftige en continue regens duren...
Dat laatste zou dus ongeveer eens in de 20.000 jaar gebeuren boven de sahara.
De aarde kan dus "uit zichzelf" (lees: zonder menselijke oorzaak) enorme klimaatveranderingen teweeg brengen. Ook "tijdelijke", met een lange cyclus.
Zeker, hoewel het vaak wel om wijzigingen van vele honderden tot duizenden jaren gaat. We maken ons nu vooral druk over effecten die binnen 100 jaar plaatsvinden.
Een zondvloed zal toch wel iets zijn dat veel plotselinger zal plaatsgevonden hebben, zoals een zeer zware storm of een tsunami. Een wereldwijde zondvloed lijkt onmogelijk omdat daar gewoon te weinig water voor is (los van een gebrek aan geologisch bewijs of bronnen uit Chinese of Perzische culturen, die toen al bestaan moeten hebben, zeg 5000 jaar geleden)
Benieuwd ook of de Ark van Noach ook emu's, dodos en ijsberen aan boord had, en of die zelf naar de omgeving Israel moesten lopen of zwemmen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Rene » di 05 jul 2016, 20:56

Peter schreef:Een zondvloed zal toch wel iets zijn dat veel plotselinger zal plaatsgevonden hebben, zoals een zeer zware storm of een tsunami.
Als je de diverse documentatie leest die op internet te vinden is, is het in de Sahara een fenomeen dat het gevolg moet zijn van een periode met langdurige regenval gedurende 1 of 2 eeuwen. En dat om de ongeveer 200 eeuwen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Vinny » vr 08 jul 2016, 8:06

De Bijbel moet je natuurlijk niet voor 100% letterlijk nemen. De Ark van Noach was waarschijnlijk zo klein dat er geen werkend circulair ecosysteem op mogelijk was. Het kan natuurlijk wel dat er een paar boerderijdieren zijn meegenomen met genoeg droog gras als bevoorrading. Zo kun je het best een tijdje uithouden op het water. Overigens is de hele evolutieleer ontstaan uit de permissie dat Noach maar enkele diersoorten kon meenemen en dus moest er heel snel een grote soortenrijkdom zijn ontstaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Rene » vr 08 jul 2016, 9:27

De bijbel is op dit punt zeker niet als uitgangspunt te nemen. Maar dat er elementen van het verhaal gebaseerd zijn op een waargebeurd fenomeen, dat kan. Daarbij denk ik dan aan de enorme tijd van regen die 6000 jaar geleden plotseling begon in dat gebied, waardoor enorme meren ontstonden. De rest van wat de creationisten geloven, is er dan naar mijn mening door de eeuwen en generaties heen in de overlevering bijverzonnen. Waarom ik het echter aanhaalde, is dat ook in een tijd zonder menselijke invloed enorme klimaatschommelingen kunnen voorkomen. Omdat de regelmaat daarvan (20.000 jaar) echter die van een mensenleven (destijds 40, misschien 50 jaar) enorm overstijgt, is het logisch dat zoiets in de overlevering terecht komt.

Dàt het klimaat steeds verandert, daar twijfelt niemand aan. Wel aan de mate dat door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot daarvan de oorzaak is en dat we daarom met miljarden gemeenschapsgeld moeten gaan smijten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Peter » vr 08 jul 2016, 9:48

Rene schreef:De bijbel is op dit punt zeker niet als uitgangspunt te nemen. Maar dat er elementen van het verhaal gebaseerd zijn op een waargebeurd fenomeen, dat kan. Daarbij denk ik dan aan de enorme tijd van regen die 6000 jaar geleden plotseling begon in dat gebied, waardoor enorme meren ontstonden. De rest van wat de creationisten geloven, is er dan naar mijn mening door de eeuwen heen in de overlevering bijverzonnen.
Bij enorme meren kan je dorp langzaam onderlopen, maar dat gaat te langzaam. Je moet eerder denken aan delta-overstromingen zoals in nu nog steeds in Bangladesh of vroeger de Nijlmonding bij extreme regen en waterafvoer. Zo'n overstroming zou je met kippen, geiten en wellicht koeien kunnen overleven als je een redelijk formaat boot in de achtertuin hebt liggen. De eerste Egyptenaren hadden 6000 jaar geleden al simpele boten voor vissen en vervoer.

De ondergang van het oude Egyptische rijk (ca 4000 jaar geleden) wordt door sommigen ook toegeschreven aan klimaatveranderingen, met name minder regen in de bovenloop van de Nijl (Soedan). Dat houdt wellicht samen met het (allerlaastste) einde van de natte(re) tijden van 6000 jaar geleden. Harde feiten zijn er niet helaas.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Rene » vr 22 jul 2016, 21:27

Als je een uurtje hebt, is dit een heel leerzame video. Vooral voor de hockeystick-believers.
Over het doelbewust muteren van data van vroeger om een politiek wenselijke grafiek te bewerkstelligen.
Link

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Rene » vr 23 sep 2016, 9:33

Kort en krachtig
Link

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door mavas » za 28 jan 2017, 10:31

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Coen Tunnel » za 28 jan 2017, 10:51

^^ Het zijn gewoon alternative facts. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Rene » za 28 jan 2017, 20:27

Beter dan de nog zwaarder gesubsidieerde propaganda van het IPCC in elk geval. Het IPCC stelt namelijk helemaal geen relevante geldbedragen beschikbaar voor tegengeluiden. Wetenschappers die niet meeheulen met het IPCC wordt de wacht aangezegd en kunnen een wetenschappelijke carrière verder vergeten.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Ehuls » zo 29 jan 2017, 0:55

Mooi stukje over die meneer uit het filmpje hierboven:

https://www.theguardian.com/environment ... scepticism

Al is dit dan wel weer geschreven door een uitgesproken voorstander van het idee dat wij verantwoordelijk zijn voor klimaatverandering.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door jelger » zo 29 jan 2017, 8:39

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Km357 » zo 29 jan 2017, 9:55

Wat ik grappig vind is dat mensen die op de beurs speculeren gewend zijn aan fluctuaties in koersen maar wel op lange termijn een stijgende of dalende trend kunnen herkennen, maar dat ze dat niet kunnen met temperatuur van het weer en eigenlijk het klimaat.

Net zoals een speculant niet onmiddellijk een aandeel zal verkopen als de koers even zakt, zou je ook niet de klimaatopwarming moeten afdoen als verzinsels, juist omdat er eens een hardere winter is dan de laatste jaren.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Alfa » zo 29 jan 2017, 10:26

Rene schreef:Beter dan de nog zwaarder gesubsidieerde propaganda van het IPCC in elk geval. Het IPCC stelt namelijk helemaal geen relevante geldbedragen beschikbaar voor tegengeluiden. Wetenschappers die niet meeheulen met het IPCC wordt de wacht aangezegd en kunnen een wetenschappelijke carrière verder vergeten.
IPCC tracht op een wetenschappelijke manier de klimaatverandering te onderzoeken. Dit is geen kwestie van de een denkt er zo over en de andere denkt er zo over, er is redelijke wetenschappelijke consensus over het wat en hoe rond klimaatverandering. Die 'tegengeluiden' zijn minderheidsopinies. Waarom zou het IPCC dat moeten subsidiëren? Dergelijke wetenschappers worden trouwens al gesubsidieerd door diverse lobbygroepen die belang hebben om klimaatverandering te ontkennen. Daarentegen hebben weinig mensen belang bij klimaatverandering. Raar dat er dan toch zoveel wetenschappers klimaatverandering ondersteunen.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 29 jan 2017, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Alfa » zo 29 jan 2017, 10:28

Rene schreef:Kort en krachtig
Link
https://www.skepticalscience.com/skepti ... indzen.htm

In een tijd van Fake news geloof je natuurlijk wat je wil geloven. Misinformatie gedijt goed op het internet. De consensus is natuurlijk allemaal een complot van de politiek correcte linkse elite en media. Besef je hoe hol je retorica is? Ik vind het eigenlijk ongelooflijk dat iemand die ik toch redelijk intelligent inschat zo kan denken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door jelger » zo 29 jan 2017, 10:53

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door mavas » zo 29 jan 2017, 11:39

Rene schreef:Beter dan de nog zwaarder gesubsidieerde propaganda van het IPCC in elk geval. Het IPCC stelt namelijk helemaal geen relevante geldbedragen beschikbaar voor tegengeluiden. Wetenschappers die niet meeheulen met het IPCC wordt de wacht aangezegd en kunnen een wetenschappelijke carrière verder vergeten.
Je hoeft je niet te verdedigen hoor, ik plaats alleen een link naar een artikel dat PragerU niet geheel objectief is, zodat mensen zelf hun mening kunnen vormen over die club.

Dat het klimaat verandert, daar ben ik het mee eens, daar zien we genoeg voorbeelden van. Maar of dat nou komt door de mens, en in welke mate, ik heb echt geen flauw idee.
Omdat een groot deel van de wereld ook wel denkt dat het klimaat verandert, en men in meer of mindere mate denkt dat dit door de mens komt, wordt hier geld voor geïnvesteerd.

Ik begrijp zelf niet wat er mis is met geld investeren in maatregelen waarvan men denkt dat het klimaatprobleem ermee vermindert of kan stoppen. Van geld investeren wordt toch ook iemand rijker?

Ik zag laatst deze lange documentaire. Ik kon er nauwelijks van slapen, zo droevig werd ik er van. Hier de trailer:
Link
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Ds79m » zo 29 jan 2017, 11:49

mavas schreef:Ik begrijp zelf niet wat er mis is met geld investeren in maatregelen waarvan men denkt dat het klimaatprobleem ermee vermindert of kan stoppen. Van geld investeren wordt toch ook iemand rijker?
Wat valt er niet te begrijpen aan het onwenselijk zijn van een grote geldstroom van de belastingbetaler naar (buitenlandse) grote bedrijven, door middel van investeringen waar verder nauwelijks enig nut mee wordt gediend, zoals windmolens?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Ehuls » zo 29 jan 2017, 12:01

^^ Dat lijkt me beter dan hoe we nu met onze fossiele brandstoffen dubieuze regimes in het midden-oosten aan het sponsoren zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Ds79m » zo 29 jan 2017, 12:11

^^ Nog maar een paar dagen terug moest half Europa zeer inefficiënte oliecentrales inschakelen, omdat er weer eens te weinig wind was om aan de vraag te voldoen en dat gaat in de komende jaren alleen maar meer worden, omdat de hoeveelheid windenergie toeneemt en conventionele centrales sluiten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Km357 » zo 29 jan 2017, 14:12

Tja, er is nog wel energie op te wekken die durabel is zoals getijdenergie maar daar hoor je wel erg weinig van de laatste tijd. In de lage landen lijkt men geobsedeerd door de wind (die er niet altijd is) en de zon (die er uiteraard niet altijd is, zeker in vergelijking met het zuiden van Europa).

Als je wat bezig bent biologie, geologie, en je smijt daar wat chemie bij dan zie je al snel wat de invloed van de mens is op het klimaat. Jammer dat sommigen dat echt weigeren in te zien of weigeren te erkennen, terwijl de bewijzen bij wijze van spreken voor je neus liggen. Het is immers niet de eerste keer dat de Aarde opwarmt, maar het is wel de eerste keer dat de mens er in meespeelt door industrie, globalisering,... Dat verschil kan aangetoond worden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door jelger » zo 29 jan 2017, 14:19

En in Libië (willekeurig voorbeeld van een dozijn) wonen 2 miljoen mensen die een zonnebank hebben waar je u tegen zegt.

Energie aanbod is niet het probleem.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door RSK » zo 29 jan 2017, 18:18

^^ Nee, het probleem is grondstoffen en transport. Maak maar eens zoveel zonnepanelen en krijg vervolgens de stroom maar eens naar de gebieden waar het nodig is. De economische activiteit in Europa is voor zonnestroom niet heel gunstig gelegen. En al zou het zo simpel zijn dat je dan een paar miljoen mensen naar Noord-Afrika verhuist; voorlopig gaat de trend vooral de andere kant op. Je ziet het in Duitsland al wringen: windenergie uit het noorden en zonnestroom uit het zuiden is amper naar de andere kant van het land te krijgen. Overigens is de hoeveelheid zonnepanelen in Duitsland absurd als je bedenkt dat de maximale hoeveelheid zonne-energie daar gelijk is aan die in Alaska...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door jelger » zo 29 jan 2017, 18:35

Zoals ik al eerder zei, dit is een traject van de lange adem.
"Problemen" heten niet voor niets "uitdagingen" in het bedrijfsleven. Je bent ambtenaar? ;)

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Rogier » zo 29 jan 2017, 19:03

^^ Het zal altijd een moeilijk punt blijven. Ik geloof wel dat het klimaat verandert en dat CO2 daar een invloed op is.
Echter ik denk ook dat je niet zomaar de huidige klimaatverandering 1 op 1 aan de vergroting van de CO2 uitstoot moet gaan koppelen.
Betekent dat wij op de huidige voet door moeten gaan? Natuurlijk niet, want steenkoolcentrales, etc hebben ook andere nadelen:
- Luchtvervuiling, als de uitstoot niet gefilterd wordt.
- Afhankelijk van gebieden met een bedenkelijke reputatie.

Om deze problemen aan te pakken, ben ik van mening dat de huidige 'vervuiling' geleidelijk meer belast moet gaan worden, zodat het bedrijfsleven nieuwe alternatieven kunnen ontwikkelen. Deze aanpassing moet uiteraard wel realistisch zijn. Meer ontwikkeling, snellere aanpassingen, minder ontwikkeling, langzamere aanpassing. Verder moeten de overheden meer fundamenteel onderzoek gaan ondersteunen. Dit soort onderzoek wordt doorgaans niet door het bedrijfsleven gefinancierd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door RSK » zo 29 jan 2017, 19:05

jelger schreef:Zoals ik al eerder zei, dit is een traject van de lange adem.
"Problemen" heten niet voor niets "uitdagingen" in het bedrijfsleven. Je bent ambtenaar? ;)
Het vinden van alternatieve energiebronnen is zeker een traject van lange adem. Daarom vind ik het zo stuitend dat men zich nu vooral blind staart op bestaande, in de praktijk onvoldoende renderende technieken voor 'duurzame' energie. Technieken waar bovendien landschappelijk en milieu-technisch nogal wat op af te dingen valt. Daar worden miljarden aan belastinggeld in gestoken. Stel je eens voor wat we in tien jaar tijd zouden kunnen bereiken als je ook maar 10% van dat geld in fundamenteel onderzoek zou steken. Juist de huidige gang van zaken is uitgesproken ambtelijk: rücksichtlos met geld gooien en ondertussen triomfantelijk roepen dat je zo daadkrachtig te werk gaat, terwijl je in feite niets oplost.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Chris » zo 29 jan 2017, 19:18

Het probleem met zonnepanelen in de Sahara is dat het een politiek onstabiel gebied is. Met veel banditisme, wetteloosheid en thuishaven van terroristische groeperingen. Dat is geopolitiek gezien niet veel beter dan olie uit het Midden-Oosten. Nog los van transportkosten. De potentie van zonne-energie in die contreien is natuurlijk wel maxed out. Het is er bijna nooit bewolkt en de stand van de zon is veel gunstiger dan op hogere breedtegraden. In Marokko hebben ze een grote centrale met zonnepanelen bij Ouarzazate gebouwd. Die werkt met een systeem dat ook na zonsondergang nog energie opwekt (men spreekt van 8 uur lang).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door jelger » zo 29 jan 2017, 19:34

Dus naast het beheersen van de migratieproblematiek (al dan niet klimaat, conflict of economisch perspectief gedreven) nog een reden voor een veel actievere buitenland politiek richting die regio.

Uiteraard zijn er diverse dingen die niet simpel liggen, zoals transport en de aangehaalde instabiliteit. Dat laatste is essentieel om te verbeteren, het eerste is een technische uitdaging waar de mensheid wel uit gaat komen.

100% afhankelijk willen we daar inderdaad niet van worden, daarom zul je ook moeten stimuleren dat huishoudens hun eigen elektriciteit kunnen opwekken daar waar dat mogelijk is. Dat zijn natuurlijk kleinschalige trajecten. Ik zie meer in zonnepanelen op daken (bebouwde oppervlakte) dan duizenden windmolens. Hoe meer er op deze wijze elektriciteit opgewekt wordt hoe langer we met de fossiele brandstoffen de tekorten kunnen aanvullen en industrie kunnen voorzien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Klimaatverandering: mens of toch natuur ?

Bericht door Chris » zo 29 jan 2017, 19:43

De trend is ook naar grootschalige projecten met zonne-energie, dus niet alleen op daken, maar hele weilanden, soms van meerdere vierkante kilometers, vol te zetten met zonnepanelen. Het gebeurt al op grote schaal in landen als Duitsland, Spanje, China en de Verenigde Staten. Het is overigens wel grappig dat de conservatieve 'oliestaat' Texas de grootste producent van duurzame energie in de VS is.

Plaats reactie