Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 sep 2016, 15:52

Coen Tunnel schreef:En mag een agent een bekeuring voor snelheid uitschrijven in een wegvak waar ook een trajectcontrole is? Volgens mij niet.
In dat TV-programma van Koos Spee met z'n propaganda-materiaal zag ik ooit eens iemand die voor te snel rijden direct door de politie een bekeuring kreeg, plus (omdat hij ook door de trajectcontrole te snel reed) volgens die agenten ook nog eens op een tweede boete kon rekenen. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » do 22 sep 2016, 16:35

^^ Nu mag je van de gemiddelde politieagent geen beheersing van het Latijn verwachten, maar het begrip ne bis in idem wordt ook in Nederland toegepast. :geenlach:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » do 22 sep 2016, 16:58

^^ Zelfs in de meedogenloze trajectcontroles is een vorm van coulance: als je in Utrecht op de parallelbaan over meerdere secties een fatsoenlijke snelheid aanhoudt, wordt enkel de hoogste gefactureerd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chrysa » do 22 sep 2016, 17:33

Attietattie schreef: Ik rijd nergens in Nederland zo hard als in trajectcontroles. Soms rijd ik lekker chill met 100 op de teller naar huis, maar in de TC gaat de snelheid naar de handhavingsgrens. En als ik word op gehouden, trek ik het gemiddelde recht.
Waarom eigenlijk? Waarom precies in de trajectcontrole?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » do 22 sep 2016, 18:06

Voor Attietattie werkt een trajectcontrole als een rode lap op een stier. :lol: Hij wil er het maximale uithalen. ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door keokiracer » do 22 sep 2016, 18:10

Sommige mensen hechten waarde aan hun rijbewijs en knallen niet overal met 150 langs, maar in trajectcontroles wordt er met gemiddelden gewerkt waardoor je zonder risico op boete gas kunt geven om je gemiddelde omhoog kunt halen. Vanwege het eerder genoemde 'ne bis in idem' kun je niet ook nog eens gepakt worden door een losse flitser of een VROSser. Dus zit je veilig om met 150 in de TC te rijden, mits je gemiddelde onder de 107 blijft.
Attie lijkt me het type bestuurder dat over het algemeen niet veel harder zal rijden dan +10 of +20, maar zoals Coen Tunnel zegt. Rode lap en stier ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chrysa » do 22 sep 2016, 18:15

Nou moet ik toegeven dat met 105km/h overal omheen slingeren op de A2 ook niet optimaal is, maar om elke keer als je af moet remmen dat weer in wil halen loop je alleen maar onnodig risico op een boete lijkt me.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door keokiracer » do 22 sep 2016, 18:17

Chrysa schreef:maar om elke keer als je af moet remmen dat weer in wil halen loop je alleen maar onnodig risico op een boete lijkt me.
Waarom zou dat extra risico zijn? Je weet toch wel wat het woord gemiddelde betekent? :nahzeg:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chrysa » do 22 sep 2016, 18:20

Ja, maar je moet dan niet opeens iets te lang te hard rijden. Dan moet je dus ook niet elke keer als je terug naar 80 moet 130 gaan rijden. Ik weet niet wat voor marges Attietattie hanteert, maar erg ruim zijn ze niet volgens mij.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Davy » do 22 sep 2016, 18:29

Ik doe het in de TC anders: ik rij de toegestane snelheid op de teller, zeker op drukkere wegvakken. Als dan iemand 0,1 km/u. harder rijdt heb je zo wat speling om vlotter in te halen. En het rijdt ook gewoon relaxter dan op de limiet rijden...

Op rustige wegen met TC zoals de Westerscheldetunnel rij ik meestal op CC een 103 - 105 op de teller.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door keokiracer » do 22 sep 2016, 18:39

Chrysa schreef:Ja, maar je moet dan niet opeens iets te lang te hard rijden. Dan moet je dus ook niet elke keer als je terug naar 80 moet 130 gaan rijden. Ik weet niet wat voor marges Attietattie hanteert, maar erg ruim zijn ze niet volgens mij.
Vrij weinig marge aangezien ie Flitsnav gebruikt. Hoe weinig precies weet ik niet, dat kan Attie beter beantwoorden :p
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » do 22 sep 2016, 18:42

Vroeger deed ik 107,7 @ 100. Dat heeft me ooit eens geld gekost, dus nu zit ik ongeveer 1km/h lager. Rijd je nog steeds de hele wereld voorbij.

Vrij ruime marge dus. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chrysa » do 22 sep 2016, 19:00

keokiracer schreef:Flitsnav
Aaaah, dat moet ik ook maar eens installeren dan. Bedankt!

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door DjIdee » do 22 sep 2016, 19:55

File in de TC gehad, en daarna 130+ gaan rijden... en mensen je maar raar aankijken :rofl2:

En toch moet ik er (zelfs met Flitsnav) zo om denken. Ben ze ook niet gewend hier in het noorden.

Helemaal die op de parallelbaan bij Utrecht, alsof je stilstaat (als ik er rij is het meestal iets na 6u, of avonds na 22u).
Vind het nog steeds verstorend werken op drukkere momenten, bij een invoeger ff gas bij is altijd een gokje, gas los en je hebt een vrachtwagen die je op zit te duwen... En de linkerstrook wil je eigenlijk niet, want inhalen is best uitdagend als je het snelheidsverschil niet fatsoenlijk kan laten oplopen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » do 22 sep 2016, 21:49

Er is redelijk opzienbarend nieuws. Na de politieke verontwaardiging over het feit dat het ministerie van Veiligheid en Justitie meer bonnen wilde gaan uitschrijven om het gat in de begroting van dat Ministerie te dichten, is nu een motie ingediend om de inkomsten van de boetes niet meer naar Veiligheid en Justitie te laten vloeien, maar rechtstreeks naar Financiën. Veiligheid en Justitie zou dan een rechtstreekse en gegarandeerde jaarlijkse bijdrage krijgen.

http://m.telegraaf.nl/binnenland/articl ... gn=twitter

Welbeschouwd zou dit natuurlijk de nagel aan de doodskist kunnen zijn van geautomatiseerde handhaving die niets met verkeersveiligheid heeft te maken. Het kost best veel in aanleg en onderhoud, en als de opbrengstenkant verdwijnt, is het businessmodel voor dergelijke installaties natuurlijk zoek.
TOEVOEGING
De tekst van de motie:
Nota over de toestand van 's Rijks Financiën
Nr. 7 'MOTIE VAN DE LEDEN ZIJLSTRA EN SAMSOM
Voorgesteld 22 september 2016

- De Kamer, gehoord de beraadslaging,

Overwegende dat verkeershandhaving er is om de verkeersveiligheid te waarborgen en te verhogen;

Constaterende dat de huidige systematiek van begroten van de verkeersboetes een andere indruk kan wekken;

Verzoekt de regering om de voorbereidingen te treffen om de opbrengsten vanverkeersboetes niet langer in de begroting V&J te laten vloeien maar in de algemene middelen, en de begroting V&J te compenseren voor het weggevallen bedrag;

En gaat over tot de orde van de dag,

Zijlstra
Samsom
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door petervdveen » vr 23 sep 2016, 11:43

Beste een goede oplossing eigenlijk als ik er zo over nadenk.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » vr 23 sep 2016, 12:19

Gaat geen verschil maken. Nu gaat Jeroentje V&J een schop onder de hol geven dat ie meer inkomsten wil zien. Broekzak, vestzak...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chrysa » vr 23 sep 2016, 14:49

Of we krijgen nu juist meer controles zodat men de hele staatsschuld weg kan flitsen. :twisted:

Nah, heb inderdaad niet de indruk dat we hier iets van gaan merken.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wesso » vr 23 sep 2016, 15:13

Als we het over staatsschuld gaan hebben: die is voor het eerst in 10 jaar gedaald. Geen reden om extra geld binnen te harken, zou ik zeggen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » vr 23 sep 2016, 15:15

Geen goed argument. Niks mis mee als deze verder daalt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » ma 03 okt 2016, 8:50

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chrysa » ma 03 okt 2016, 9:35

Heb ik daarom altijd zo voorzichtig gereden? :x

Dacht dat deze al jaren aanstonden.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door JB81 » ma 03 okt 2016, 9:42

^^
Richting Gouda wel. Richting HvH niet, daar waren de bijbehorende "reclameborden" ook een tijdlang afgeplakt. Sinds de tape er af is rij ik maar weer netjes 89, maar dat had dus nog niet gehoeven.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Lambo19 » ma 03 okt 2016, 10:57

Sinds vanochtend omstreeks 6u tot dinsdagochtend 6u, vindt de zesde nationale flitsmarathon plaats. De Federale Wegpolitie zal hierbij gedurende 24u actief snelheidscontroles voeren op zowel gewest- en autosnelwegen.

Bij de vorige flitsmarathon werden zowat 32.000 bestuurders op de bon geslingerd.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... thon.dhtml

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » di 18 okt 2016, 20:56

Ja hoor, ik ben in Nederland in de buurt van Arnhem ook op de foto gezet. Ik heb volgens de brief van het CJIB bubeko 67 gereden waar 60 toegestaan. Tsja, ik was lekker aan het rijden, had geen eens haast en had daarom geen flitsmeister aan en lette daarom ook niet op de blauwe vriendjes. Het valt alleen niet mee om op een kaarsrechte bubeko weg braaf 60 te blijven rijden terwijl ik in de omgeving van mijn woonplaats op dergelijke wegen 100 mag en rij...

Het is nu zo dat ik deze auto niet op mijn naam heb staan maar even geleend had. Kan ik dan toch bezwaar aantekenen om ze een beetje aan het werk te zetten en net zo muggenzifterig als zij te controleren of niemand een onnauwkeurigheidsfoutje maakt of moet ik dat de kentekenhouder laten doen? Ik kan natuurlijk zelf die brief opstellen en de kentekenhouder die brief laten versturen. Anders betaal ik die boete wel gewoon.
Dat de kentekenhouder kan bewijzen op dat moment niet in Nederland te zijn geweest zal niet helpen vrees ik, hij blijft natuurlijk verantwoordelijk omdat het kenteken op zijn naam staat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » di 18 okt 2016, 21:26

duikgek89 schreef:Dat de kentekenhouder kan bewijzen op dat moment niet in Nederland te zijn geweest zal niet helpen vrees ik, hij blijft natuurlijk verantwoordelijk omdat het kenteken op zijn naam staat.
Nee, alleen als hij kan bewijzen dat de auto niet op dat moment op die plek was is er mogelijk een zaak.

In tegenstelling tot in Duitsland geldt in Nederland dat bij flitsboetes de kentekenhouder beboet wordt en niet de bestuurder.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rein » vr 25 nov 2016, 17:46

Als dit een snelheidscontrole was, dan heeft men maar bitter weinig verdient. Harder dan stapvoets reed het er niet vanmiddag.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » vr 25 nov 2016, 18:50

Zo naar achteren gericht lijkt het mij meer een anpr-camera.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rein » vr 25 nov 2016, 18:54

Dat zou natuurlijk ook best kunnen, een kilometer verder stond een motoragent. Overigens zie ik laatste tijd wel erg vaak een motoragent of politiewagen langs de kant van de snelweg staan. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit voortkomt uit bijv monitoring inz mogelijk terrorisme.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door mhkamp » vr 25 nov 2016, 20:34

^^ Achterstallige belastingen, geen verzekering op het voertuig....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie