[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

wzaar
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 24 aug 2016, 9:37

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door wzaar » wo 24 aug 2016, 10:05

Hoi,

Ik ga half september met een paar vrienden naar Polen en de Oekraine voor een week, en ik ben me nu aan het voorbereiden. We zijn van plan om eerst naar Warschau te reizen met de trein of vliegtuig, daar een auto te huren, en vervolgens naar Kiev te gaan, daarna naar Odessa, en dan weer terug naar Warschau. Ik heb een aantal vragen:

* Hoe zit met de grensovergangen tussen Polen en Oekraine (wat wordt er gecontroleerd, wachttijden, maakt het nog uit welke grensovergang je kiest)
* Ik lees steeds dat het sterk wordt afgeraden om in Oekraine het donker te rijden. Dus ik vroeg me af of de ritten Warschau - Kiev en Odessa - Warschau in een dag te doen zijn (incl. grensovergang).
* Wegenkaarten meenemen of kun je vertrouwen op TomTom?
* Andere tips of aanbevelingen?

Grtn,
Wil.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 aug 2016, 10:57

Odessa-Warschau lijkt me wel heel lang om in één dag te doen. Dat is meer dan 1200 km, lang niet overal een snelweg en je hebt ook nog een grenscontrole. Daarnaast zou ik je dringend aanraden om bij je verhuurbedrijf na te gaan of je met de huurauto überhaupt wel naar Oekraïne mag reizen, grote kans dat dat niet toegestaan is. Alternatief kun je of met je eigen auto vanuit Nederland gaan reizen, of naar Oekraïne reizen en daar een auto huren.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 18 apr 2017, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Afrit13 » wo 24 aug 2016, 22:41

---
Laatst gewijzigd door Afrit13 op di 18 apr 2023, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » do 25 aug 2016, 7:21

Vertrouw nooit op elektronica alleen in dergelijke onbekende contreien. Koop gewoon in de ANWB winkel of in de reis(boeken)winkel een fatsoenlijke kaart van centraal/oost Europa (of Oekraïne waar oost polen nog op staat). Baten wegen op tegen de kosten die rond de 10 euro zullen zitten, plus dat je een veel beter overzicht hebt.

's-nachts ( laat in avond / in donker) rijden zou ik zoveel mogelijk proberen te vermijden als je niet bekend bent met dergelijke gebieden. a) er wordt door sommigen gevaarlijk gereden, en b) de wegen kunnen onverwachte verassingen geven waar je als Hollandse asfaltridder niet aan gewend bent om scherp op te zijn.

Traject Odessa - Warschau in tweeën knippen. Ik zal je een ander voorbeeld geven: Ik heb vorig jaar Rostov - Georgië gereden, en afsand van ca 700 km, en we kwamen om 21:30 o.i.d. aan bij ons hotel vlak na de grens, terwijl we geen lange stops ofzo gemaakt hebben. Sterker, ik heb op nieuwe wegdelen flink het gas ingetrapt omdat er ook tijdsdruk stond i.v.m. openingstijden grens.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Gerhard » do 25 aug 2016, 21:02

Als je van Odessa tot Ternopil of Lviv rijdt en dan voor het avondeten of de schemering een overnachtingsplek hebt ben je niet doodmoe en kan je de volgende dag vroeg op weg naar de grens. Daar sta je dan een tijd in de rijen en heb je de middag om in Warschau te komen. Of heb je haast? Wel even tanken in Oekraine :top:
Of er wordt idd te hard gereden, gaten in de weg of onduidelijke belijning. 1 keer werd ik rechts ingehaald over een grindvluchtstrook want links kon niet :nuts:
Ik zou er ook niet graag in het donker rijden.
Ik had al veel gestreetviewed van te voren en wist een beetje wat me te wachten stond.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » za 27 aug 2016, 10:13

jelger schreef:Dat vraag ik omdat voor een groot deel van Europa, en zeker het centraal-oostelijke deel, Duits een vanzelfsprekender taal is. In 1993 ervaarde ik dat zelfs tot in in Kazachstan.
In Kazachstan wonen dan ook aardig wat mensen die op de een of andere manier een verbinding met Duitsland hebben, tenminste die indruk had ik. Ik heb hier in Oekraïne niet de indruk dat mensen echt Duits spreken. Ja, Guten Morgen, Guten Abend en nog enkele andere woordjes komen er nog wel uit, maar dat is verre van genoeg om zelfs ook maar een klein gesprek aan te gaan.
Gerhard schreef:Ik had dus geen vertaler nodig.
Ik ben er zeker van dat het mij ook zonder was gelukt. Echter zat deze toch al in de auto bij mij, dan is het net zo makkelijk om er gebruik van te maken.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op za 27 aug 2016, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » za 27 aug 2016, 10:45

Kiev - Odessa moet in één dag kunnen. Rij het begin van de M05 NIET!!!!!! 's Nachts. Er zijn tussen Chabany en Hlevaga werkzaamheden met zeer gevaarlijke afzettingen die slecht aangegeven staan. Het gaat van 3 naar 1 strook met een paar kleine bordjes "versmalling" zonder dat duidelijk is of er één of twee stroken afvallen en daarna kom je gewoon blokken beton tegen, zonder lampje, zonder iets. Voor mensen uit voormalige USSR landen is dat al gevaarlijk, zeker als ze niet lokaal bekend zijn, echter als je gewend bent aan de hele overdreven kermis die we in Nederland optuigen...

Als je NIET aan rijden in de voormalige Sovjet Unie gewend bent zou ik sowieso niet 's nachts rijden. Nu is het verkeersgedrag in Oekraïne niet zo'n ramp als wat ik in Kazachstan, Kirgizië of Azerbeidzjan gezien heb, als je nooit in dergelijk verkeer gereden hebt zul je alsnog even moeten wennen.

Plan je route op de kaart zodat je weet hoe je moet rijden en niet teveel hoeft te zoeken. Verder defensief rijden: VEEL afstand houden op je voorligger, ook het wegdek goed in de gaten houden, ver vooruit kijken, goed blijven spiegelen en liever geen onbekende wegen in het donker rijden. Oh en ga niet de Nederlandse schoolmeester uithangen. Dan zal het wel loslopen.

edit: De mensen die ik hier ken tanken het liefste bij WOG of OKKO. Beide zijn groen van kleur. Brom schijnt slecht te zijn. Tank liever wat duurder bij een fatsoenlijke pomp dan rotzooi bij één of andere vage pomp. Nu zit de diesel bij WOG/OKKO zo rond 20 a 21 UAH, op dit moment dus zo'n €0,75 per liter. Benzine is iets duurder, 22 UAH ofzo. Bij het tanken moet je eerst betalen.

edit2: Sommige locals hier zeggen dat belangrijkste verkeersregel is: "Geef voorrang aan idioten."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » za 27 aug 2016, 10:57

duikgek89 schreef:In Kazachstan wonen dan ook aardig wat mensen die op de een of andere manier een verbinding met Duitsland hebben, tenminste die indruk had ik.
Er wonen in Kazachstan zo'n 180.000 Kasachstandeutsche, voornamelijk in het noorden en rond Astana, eigenlijk Russlanddeutsche die tegenwoordig in Kazachstan wonen. De Wolgadeutsche wonen/woonden in een gebied grenzend aan Kazachstan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 27 sep 2016, 15:36

De M15 Odessa - Reni (ten zuiden van Moldavië in het kustgebied / Donaudelta). Deze weg wordt momenteel gemoderniseerd, wat ook wel hard nodig is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » di 27 sep 2016, 16:31

Saakashvili, de goeverneur van Odessa heeft een poosje geleden kantoor gehouden op a van de bouwlocaties om fondsen af te dwingen bij de centrale overheid in Kiev.

https://www.theodesatimes.com/2016/06/0 ... tion-site/

https://www.theodesatimes.com/2016/06/1 ... nt-office/

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 sep 2016, 18:01

Chris schreef:De M15 Odessa - Reni (ten zuiden van Moldavië in het kustgebied / Donaudelta). Deze weg wordt momenteel gemoderniseerd, wat ook wel hard nodig is.
Hoewel die laatste foto wel er wel erg dramatisch uit zag, ben ik dergelijke wegen ook nog wel in Polen en vooral Slowakije tegengekomen. Meestal niet de belangrijkste hoofdwegen, maar soms nog wel wegen van een bepaald regionaal belang. In Oekraïne verwacht je een dergelijk beeld eigenlijk wel, maar van een land als Slowakije toch eigenlijk niet meer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » wo 28 sep 2016, 0:38

Op die laatste twee kun je een normale auto aan puin rijden. Ga maar eens met je carter over die opstaande rand in het asfalt...

De rest... Beetje opletten en je stuur vast houden en dan lukt dat wel.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Gerhard » zo 05 feb 2017, 22:38

Gisteren zag ik op de site van Ukravtodor dat de "weg'' waar ik op heb gereden eindelijk wordt verbeterd. De weg T1423 tussen Mokhnate/Matkiv en Borynya. Dat werd tijd..

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » ma 10 apr 2017, 17:16

Dramatische toestanden op de M14 tussen Kherson en Melitopol in het zuiden van Oekraïne. De weg staat vol met enorme gaten, sommige stukken zijn zo slecht dat je beter door de berm kan rijden (soms aan de linkerkant van de weg zelfs...)
Link

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » ma 10 apr 2017, 18:44

^^ нормальне

Inderdaad, dat stukje mag wel een keer wat opgelapt worden. Misschien dat ze nu de winterschade dichtsmeren, al wordt het daar ook niet altijd beter van.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door SnarfFlevoland » di 11 apr 2017, 9:42

Chris schreef:Dramatische toestanden op de M14 tussen Kherson en Melitopol in het zuiden van Oekraïne. De weg staat vol met enorme gaten, sommige stukken zijn zo slecht dat je beter door de berm kan rijden (soms aan de linkerkant van de weg zelfs...)
Dergelijke toestanden ook op sommige Georgische wegen gezien, alhoewel hier op bepaalde stukken wel enorm veel gaten zitten, alsof een splinterbom is ontploft.

Een voordeel heeft een weg die continu slecht van kwaliteit is wel: Je rijdt voorzichtig. Een weg die opzich vrij goed is maar af en toe een verradelijk diep gat heeft kan ernstigere gevolgen voor je auto hebben, als je daar met een flinke snelheid doorheen dendert.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Snelwegenkenner » di 11 apr 2017, 9:53

Is dat oorlogsschade van strijdende milities?

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Vegi » di 11 apr 2017, 13:03

In die regio hoort het rustig te zijn dus schade van bommen lijkt me sterk. Ik zou er echter niet naartoe gaan omdat het dicht tegen de onrustige regio's aanligt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » di 11 apr 2017, 14:16

^^ Het reisadvies van het MinBuZa is voor die regio niet anders dan voor pak 'm beet Kiev of Lviv.

Het is natuurlijk ieders eigen keuze om wel of niet naar zo'n gebied te gaan, heel toeristisch is het in ieder geval niet, maar afgaande op het reiadvies van BuZa is er geen reden om niet naar toe te gaan. En eerlijk gezegd vermoed ik dat het conflict dat nu al enkele jaren duurt nu niet ineens naar andere regio's zal overslaan. Volgens mij is er niks dat er op wijst dat dat kan gaan gebeuren.

Wat betreft die schade van de weg: er kunnen natuurlijk wel militaire transporten (tanks e.d.) over die weg zijn gegaan. Dat soort transporten kunnen natuurlijk voor schade zorgen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 11 apr 2017, 14:36

Dit stuk weg ligt nog wel 200 tot 300 kilometer ten westen van het gebied waar de onrust is. Mariupol is bijvoorbeeld nog in handen van het Oekraïense leger en ligt nog weer 180 kilometer ten oosten van Melitopol.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 11 apr 2017, 20:41

Snelwegenkenner schreef:Is dat oorlogsschade van strijdende milities?
Nee, in die regio is er geen oorlog. Nouja, misschien dat het dagelijkse verkeer voor Nederlanders iets op oorlog lijkt, maar dat bedoel je niet. Het zal grotendeels slijtage en vorstschade zijn, misschien versterkt door wat militaire transporten. Matig onderhoud door gebrek aan middelen zal ook niet helpen de weg in goede staat te houden.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » di 18 apr 2017, 10:02

^^
En vergeet de overbeladen vrachtwagens niet. Ik heb het idee dat in Oekraïne vracht wagens standaard worden overbeladen. Maar er is iig nooit een bom gevallen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 18 apr 2017, 16:32

Dat zal aan de slijtage zeker flink hebben bijgedragen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 30 mei 2017, 22:53

Boem!
Link

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Hajo » wo 31 mei 2017, 19:47

^^ Daar zat heel wat druk achter. :o

YORAMRW
dorpsstraat
Berichten: 130
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 21:48
Locatie: Nederland

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door YORAMRW » ma 26 jun 2017, 20:52

Voor de liefhebbers: Dit YouTube-kanaal plaatst heel regelmatig supermooie actuele dronebeelden in 4K-resolutie van het werk aan de Kerch Strait Bridge.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » di 07 nov 2017, 20:02

Een Poolse stad rechtdoor met een ongebruikelijke spelling. Жeшув - Zheshuv is een transliteratie van de Oekraïense fonetische weergave van Rzeszów. Het gebruikelijke Oekraïense exoniem is schijnbaar Ряшів (Ryashiv). Ik denk dat heel weinig buitenlanders begrijpen wat er met 'Zheshuv' bedoeld wordt... Maar Ryashiv zou ook niet bepaald duidelijker zijn.

Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door verfmeer95 » di 07 nov 2017, 20:04

Wat doet die lus daar links?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » di 07 nov 2017, 20:29

Op Google streetview:

https://www.google.nl/maps/@49.8736188, ... 312!8i6656


Die M10 richting verwijst naar de rinweg rond L'vov waar je via een lusje op uit komt:
https://www.google.nl/maps/dir/49.87355 ... m2!4m1!3e0


Edit: Een ring langs de noordkant vanaf de M10 naar Mali Pidlisky zou niet verkeerd zijn. De ring langs de zuidkant is best wel een lang stuk als je vanaf de M10 (vanaf de Poolse A4) naar de M6 richting Kyiv wil/moet.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Gerhard » wo 08 nov 2017, 0:02

Op de ring van Lviv heb ik gereden. Komende vanaf grensovergang Hrebenne in Polen.Aan de zuidkant de ring af richting de Karpaten. De weg was goed te doen. Ook werd ik ergens op die ring rechts ingehaald door een malloot die de zand/grind vluchtstrook daarvoor gebruikte :nuts:
Er zijn wel plannen voor een noord-westelijk ringwegdeel te maken. En de weg naar Polen om te bouwen naar snelweg. Of het ooit wordt uitgevoerd..

Plaats reactie