Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » za 30 jul 2016, 19:46

Palance schreef:Klantvriendelijkheid is dan ver te zoeken... De paar keren dat er geen treinen tussen Rotterdam en Den Haag rijden door werkzaamheden adviseert de NS omreizen via Gouda of de NS-bussen. Terwijl je met RET-lijn E ook prima kunt reizen. Maar daar verdient de NS natuurlijk niks aan.
Vanmorgen zag ik het andersom: Door een ontsporing reed lijn E niet. Reizigers werden door de RET geadviseerd, mede vanwege de verwachte drukte rondom het zomercarnaval, om met de NS te reizen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » ma 01 aug 2016, 5:55

In de regel heeft lijn E niet de capaciteit om de treinverbinding via Delft op te vangen. Wellicht wel op geplande spoorwerk-zondagen, als ze voldoende (alle) voertuigen inschakelen. NS adviseert wel vaak trams 15/16/17 voor Moerwijk of Rijswijk vanaf CS en lijn 1 voor Delft vanaf HS, maar goed: NS is grootaandeelhouder van HTM. Maar HTM is weer aandeelhouder van RET, via participatie in lijn E.

Veel reizigers zullen zelf al lijn E als logische stap maken en niet via Gouda of met de bus reizen. Bij storingen is het jammer dat HTM en RET meestal te traag reageren om extra voertuigen (met bemanning) in te zetten, ook als de storing een halve dag duurt. Personeel (halve ambtenaren) moet waarschijnlijk een hoge "ongemakken"toeslag betaald worden bij oproep, en dan loont het financieel niet om meer voertuigen in te zetten, tenzij NS bereid is extra te betalen voor de noodservice.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » di 27 sep 2016, 21:15

Voor de liefhebbers: de laatste rit van Mat '64 van Zwolle naar Utrecht-Maliebaan. Wel grappig al die mensen langs het spoor en op de stations die de trein een laatste groet komen bewijzen.
Link

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door RSK » di 27 sep 2016, 21:50

^^ Leuk filmpje! Op 37:51 kan het getrainde oog een RSK onderscheiden achter het hek. ;)
TOEVOEGING
En op 1:09:33 verschijnt in de enkele frames nadat de VIRM uit beeld raakt nog een glimp van zijn motor.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » za 08 okt 2016, 17:50

Ik heb vandaag in de trein voor het eerst meegemaakt dat een conducteur bij mensen met een e-ticket een legitimatiebewijs vroeg. Hoewel dat ook verplicht is te tonen bij een e-ticket heb ik nog nooit gedaan/iemand zien doen en is er nooit naar gevraagd, tot vanmorgen dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Seat Ibiza » za 08 okt 2016, 18:00

^^
Verrassend. Ik heb veel in Duitsland gereisd met e-tickets en daar is het standaard dat je je bij het gebruik daarvan legitimeert. Dat kan overigens ook met de creditcard waarmee het ticket is gekocht.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » za 08 okt 2016, 18:04

Ik heb afgelopen zomer regelmatig met die e-tickets door Nederland gereist, en bij NS werd er nooit naar gevraagd. Bij Connexxion (Valleilijn) wel, maar die zijn sowieso wat strenger naar mijn idee.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door duikgek89 » za 08 okt 2016, 18:23

Palance schreef:Ik heb vandaag in de trein voor het eerst meegemaakt dat een conducteur bij mensen met een e-ticket een legitimatiebewijs vroeg. Hoewel dat ook verplicht is te tonen bij een e-ticket heb ik nog nooit gedaan/iemand zien doen en is er nooit naar gevraagd, tot vanmorgen dus.
Deed hij dat bij iedereen of alleen bij mensen waar hij twijfelde?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » za 08 okt 2016, 18:49

Iedereen. Ik reisde zelf met een chipkaart, maar hij keek duidelijk heel goed of de foto op de kaart wel leek.
Seat Ibiza schreef: Verrassend. Ik heb veel in Duitsland gereisd met e-tickets en daar is het standaard dat je je bij het gebruik daarvan legitimeert. Dat kan overigens ook met de creditcard waarmee het ticket is gekocht.
Ik heb dat een paar jaar geleden een keer gedaan, zonder dat er naar gevraagd werd. Ook in de Thalys waar ik altijd met een eticket reis is er nog nooit naar mijn legitimatie gevraagd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » za 08 okt 2016, 19:32

Ik reis toch wel zo'n 3x/jaar op e-ticket, en mij is het ook nog nooit voorgevallen dat naar mijn ID werd gevraagd.
(Overigens had ik het wel bij me).

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » za 08 okt 2016, 19:32

Ach joh, toen een reisgenoot me een scoutingpasje van 8 jaar oud liet zien was dat ook goed genoeg. :emo:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » za 08 okt 2016, 21:21

Formeel moeten conducteurs dat controleren, en ze moeten ook zorgen dat ze de pasfoto op de OV-chipkaart zien omdat er mee gefraudeerd kan worden. In de praktijk komt het zelden voor dat ze het doen. In de Fyra(IC-Direct) doen ze dat wel trouwens is mijn ervaring.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » do 03 nov 2016, 12:50

Op Facebook stond een stukje in lekentaal over het fenomeen van "De Vallende Blaadjes" op het spoor, en waarom men daar vroeger geen last van had.
Het is best een duidelijk verhaal:
Henk Boshuyzen schreef:Vallende blaadjes en treinen.
We lezen het alweer: de dienstregeling van NS verstoord wegens vallende blaadjes op het spoor.
Wat is dat toch voor een ellende? Vroegher was dat toch ook niet zo?
Nee, daar heeft iedereen gelijk in, maar zullen we eens kijken hoe dat nu komt?

Ten eerste: Zou het gewicht van treinstellen iets uitmaken omdat we tegenwoordig graag light bouwen?
We gaan eens kijken. Laten we eens kijken naar het roemruchte Materieel 1954, ook bekend met de bijnaam Hondekoppen wat bijna nooit gleed met bladval op het spoor en laten we dat eens vergelijke met de ICM 4 wagen serie ook bekend als Koplopers. Materieel 1954 woog als 4 wagentreinstel 210 ton, een ICM 4 wagen treinstel weegt 192 ton. Een verschil van 18 ton per treinstel verdeeld over 16 wielassen met ieder 2 wielen geeft dit per wiel een drukvermindering van ongeveer 500 kilo op de spoorstaaf. Er blijft nog 12000 kilo per wiel aan drukkracht op het spoor over bij een ICM treinstel.

Waarom gaat het dan mis bij de huidige treinstellen? Wat gebeurt er eigenlijk als de blaadjes vallen?
De boom laat zijn bladeren vallen in deze tijd van het jaar en een deel komt op de rail terecht. De eerste trein die hier over heen rijdt "stampt" als het ware het blad fijn op de rail en de substantie die uit het blad geperst wordt maakt da kop van de spoorstaaf glad wordt. Natuurlijk is één blad niet voldoende maar dit proces gaat over meerdere blaadjes. En van gladde oppervlaktes weten we dat het soepeler gaat werken. Kijk eens naar een fiets. Een stroef lopend wiel voorzien we in de as van wat olie of vet en dan gaat het weer heerlijk soepel draaien. En zo is het ook op het spoor. De blaadjes vormen een smerige substantie waardoor het wiel zijn grip verliest op het spoor en tijdens een remming niet meer kan functioneren. Eigenlijk hetzelfde als je met een auto in een dikke sneeuwbui rijdt en wil remmen. Voorzichtigheid is dan geboden want je moet rustig remmen anders glijd je alle kanten op. Zo ook bij een trein, alleen kan die gelukkig alleen het spoor maar volgen. Maar als de machinist niet oplet glijdt hij het station voorbij.

Maar waarom nu wel en vroeger niet vraagt U?
Ja, maar even terug naar de basis. Gewicht maakt niet zoveel uit. Wat dan wel?
De hoofdreden is de verandering in het remsysteem. ICM treinstellen worden geremd door middel van voeringen die op een aangebrachte schijf worden geklemd waarmee dan een remkracht wordt verkregen. De wielen persen tijdens de rit de blaadjes fijn een deel ven de gladde substantie daarvan blijft op het wiel achter. De remming moet dus gedaan worden met een "glad" spoor en een "glad" wiel. Een funeste combinatie.
Bij Materieel 1954 was het anders. Daar werd de trein afgeremd door gietijzeren blokken tegen de wielband te drukken. De blokken werden op het loopvlak van het wiel gedrukt, hetzelfde punt waar het wiel mee in aanraking kwam met de rail. En ijzer tegen ijzer geeft als het langs elkaar gaat warmte af! Het wiel werd dus deels verwarmd waardoor de vettige substantie eigenlijk door de remblokken weggeschraapt werd, en de wiel band wat verhit zodat de substantie op de rail ook deels weggebrand werd. De grip was dus veel beter als bij het moderne materieel maar bijkomend voordeel was dat het spoor voor het station waar normaal geremd werd ook "schoongebrand" werd. Alleen was bij het weer wegrijden van het station de kans aanwezig dat er een wielslip tijdens het aanzetten optrad. Maar bij Materieel 1954 was de wielband nog wat warm van de remming dus er werd wel een deel van de smurrie weggebrand, iets wat met de koude wielbanden van tegenwoordig ook niet meer gebeurt.

Tegenwoordig probeert men het spoor stroever te maken door een gel met "gripmateriaal" op het spoor aan te brengen. Maar oke zegt U, dat weet je dan maar meer gevolgen heeft het niet. FOUT! Elke wielas die tijdens een remming blokkeert gaat glijden over spoor en slijp een kleine vlakke plek in de wielband. En je kunt er een tractatie onder verwedden dat bij de eerstvolgende blokkering het wiel op die vlakke plek weer gaat stilstaan en dat de plek weer wat groter wordt. Bij het oude remsysteem werd zoiets nog binnen zekere grenzen "weggeslepen" door de remblokken, maar bij het moderne materieel in zijn geheel niet meer. De plek wordt dus steeds groter als je niet oppast en je kunt het horen tijdens het rijden, het geeft een licht bonkend geluid. Reden waarom in spoorjargon wordt gezegd: "Hij loopt op klompen" Die plek kan op zo'n moment nog geen kwaad maar als er een grens van 25 - 30 millimeter bereikt wordt gaat het gevaarlijk worden. Wordt de plek groter dan worden de klappen die het wiel op het spoor gaan geven onaanvaardbaar uit veiligheidsoogpunt. Reden om het treinstel naar een werkplaats te sturen voor het afdraaien van de wielen of het verwisselen van de wielassen. Maar ja, er zijn meer treinstellen die er dan last van hebben dus het treinstel komt achteraan in de rij te staan in principe. En de hoeveelheid materieel die dan op herstelling staat te wachten, daar merkt U als reiziger wat van door te korte treinen.

Maar één ding staat als een paal boven water, het is lastig voor U maar veiligheid van U als passagier staat voorop bij de spoorvervoerders! Ik besef dat dit stuk in populaire taal geschreven is zonder op technische details in te gaan. Dat is om het voor een grote groep "leken" leesbaar te houden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » do 03 nov 2016, 13:11

Interessant, maar het maakt mij wel nieuwsgierig welke treintypen welk remsysteem hebben. En of dit überhaupt de enige twee systemen zijn die door NS gebruikt worden/werden. Hoe doet bijvoorbeeld Mat64 het? Daarbij vind ik het ook wel opvallend dat ICM nog als modern wordt aangeduid, terwijl het eerste treinstel daarvan al in 1977 op de baan kwam...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door captain007 » do 03 nov 2016, 13:15

^^ Mat '64 heeft remblokken:
Afbeelding
Bron Afbeelding: Wikimedia

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » do 03 nov 2016, 13:22

^^ Dus zoals Mat54. Ik dacht dat ook Mat64 gevoelig is geweest voor blaadjes de afgelopen jaren :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 03 nov 2016, 13:51

Wouter N14 schreef:Daarbij vind ik het ook wel opvallend dat ICM nog als modern wordt aangeduid, terwijl het eerste treinstel daarvan al in 1977 op de baan kwam...
De eerste proefserie (ICM-0) kwam inderdaad uit 1977, maar die zijn al in 2003 uit bedrijf genomen. De ICM's die nu nog rijden zijn allemaal pas in 1983 of later in bedrijf genomen. De ICM's die vanaf 1983 in bedrijf zijn genomen wijken op meerdere punten behoorlijk af van de ICM-0-proefserie, die vanwege de grote onderhoudskosten voor een relatief kleine serie van 7 treinen daarom ook al na 26 jaar aan de kant werd geschoven.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » do 03 nov 2016, 14:01

De treinen die trouwens het meeste last hebben van de herfstperikelen zijn de SGM's.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 03 nov 2016, 19:50

Ik mis in het verhaal (het gebrek aan) traction control oftewel voorkomen dat de wielen gaan slippen bij het optrekken. Een ICM heeft dat tegenwoordig, maar vroeger voelde je de wielen doorslippen. Ik heb ook wel eens in een Mat '64 gezeten die bij het wegrijden van het station niet verder kwam dan 20 km/u omdat de wielen geen grip kregen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » do 03 nov 2016, 22:44

Afbeelding

En dan zit je vast.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 03 nov 2016, 22:52

^^ Dat krijg je als je verkeerd rijdt. :facepalm:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door duikgek89 » do 03 nov 2016, 23:38

Zoveel stelt dat niet voor. Trekker en staalkabel en dit klusje is zo geklaard (en het busje nog niet gewassen, al kan dat daarna geen kwaad).

Het OV daar is overigens wel luxe als zelfs in de weilanden nog bushaltes staan.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » do 03 nov 2016, 23:47

Zo vreemd is dat toch niet? Als er toch een bus rijdt kan je net zo goed een paal de grond in rammen voor die paar huizen die er staan als die aangeven met de bus te willen reizen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door RSK » vr 04 nov 2016, 5:05

Je kunt aan de opdruk van de verschillende delen al aflezen dat het achterste deel niet de veiligste keuze is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 04 nov 2016, 6:58

Wouter N14 schreef:Interessant, maar het maakt mij wel nieuwsgierig welke treintypen welk remsysteem hebben.
Volgens mij remmen moderne (elektrische) treinen en trams nu op de motor, waar ze stroom terug in het net sturen. Waarschijnlijk zijn er wel "noodremmen", zoals trams dat hebben door blokken op de rails te laten zakken. Een noodstop (van 50 naar 0 km/h in 2 seconden) zal voor een trein niet wenselijk of mogelijk zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door duikgek89 » vr 04 nov 2016, 13:14

Chrysa schreef:Zo vreemd is dat toch niet? Als er toch een bus rijdt kan je net zo goed een paal de grond in rammen voor die paar huizen die er staan als die aangeven met de bus te willen reizen.
Wie zet die bushalte nu IN de wei? Naast de wei aan de weg is natuurlijk wat anders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 nov 2016, 13:44

^^ Kijk ik nu zo scheel dat ik op de foto geen bushalte zie? :dontknow:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 nov 2016, 13:50

Chrysa schreef:Zo vreemd is dat toch niet? Als er toch een bus rijdt kan je net zo goed een paal de grond in rammen voor die paar huizen die er staan als die aangeven met de bus te willen reizen.
Zo makkelijk is het niet. Voor reguliere buslijnen geldt steeds vaker dat de wegbeheerder er voor moet zorgen dat elke halte rolstoeltoegankelijk is. Dat betekent een verhoogd halteplateau.

Bij bushaltes die bijvoorbeeld alleen door scholierenlijnen worden aangedaan wordt er nog wel eens van afgeweken, evenals bij buurtbussen die (vrijwel) altijd een hoge instap hebben. In dat soort gevallen staat er soms simpelweg een paal in het gras:
https://www.google.nl/maps/@52.5861205, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@52.5512148, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » vr 04 nov 2016, 14:06

Hier in de gemeente zijn daarom ook al een aantal haltes verbouwd, maar 1 van die haltes is juist lager geworden... Dat was een gewone stoeprand, maar nu is de halte net zo hoog als het wegdek... Mag dat dan wel?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chris » do 10 nov 2016, 15:23

Vandaag moest ik voor het werk naar Utrecht, voor het eerst in 10 jaar weer met het openbaar vervoer gereisd, en ook voor het eerst met de OV chipkaart. Het verliep allemaal vlekkeloos, we reisden buiten de spits dus het was zeker niet druk, en het was comfortabel en probleemloos.

Toch, als je naar de harde cijfers kijkt, is het niet zo gunstig. We waren van deur tot deur toch 1,5 uur (heenweg) en 1 uur 45 minuten (terugweg) kwijt. En met twee personen bedroegen de kosten rond de € 65. Met de auto is het buiten de spits niet veel meer dan een uur en dan ben je € 15 aan brandstofkosten + parkeergeld kwijt. Nu maakte dat niet uit omdat ik met mijn NS Businesscard op kosten van de baas reisde, maar privé zou ik denk ik toch met de auto zijn gegaan.

Plaats reactie