Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Coen Tunnel » di 16 aug 2016, 15:26

Chris schreef:In Noorwegen koopt men vanwege de hoge belasting op auto's vaak liever een oudere tweedehands, waar je betaalbaar een auto met fatsoenlijk vermogen kan kopen. Bijvoorbeeld in Noorwegen kost een Volkswagen Golf met een 2.0 TSI bijna € 50.000,- in Nederland is dat € 35.000,-.
Nu verdient de gemiddelde Noor ook wel een stuk meer dan de gemiddelde Nederlander. Al zijn er ook niet veel Nederlandse particulieren die € 35.000 aan een auto uitgeven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » di 16 aug 2016, 15:42

Noren verdienen inderdaad meer, maar het leven is ook beduidend duurder dan Nederland. De landelijke huizenprijs per vierkante meter is vergelijkbaar met de duurste gemeenten in Nederland en bijna alles in de supermarkt kost ook twee keer zo veel als je bij Albert Heijn betaald. En auto's zijn duur, je betaalt je rond grote steden scheel aan congestieheffing en benzine of diesel is ook niet bepaald goedkoop. En ook diensten zijn duur, een keer naar de kapper kost je in Oslo zo € 80.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door waldo79 » di 16 aug 2016, 15:49

Oh, ik ga voor € 15,50 naar de kapper :p

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door duikgek89 » di 16 aug 2016, 15:54

Ik voor €10 of €12, afhankelijk van waar ik ga (Duitsland of Nederland). Mijn goedkoopste snoeibeurt was €3, maar dat was buiten de EU.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Egbert » di 16 aug 2016, 16:16

Lekkere Kwal schreef:^^ dat zegt hij niet. Hij zegt letterlijk dat de term 'emissievrij' niet op z'n plaats is. Net als dat een telefoon bij je abonnement krijgen niet een 'gratis' telefoon is. Er is met beiden niks mis, maar noem het dan niet zo.
Ja, en ook het maken van de auto kost grondstoffen.

Maar ik zeg dus dat dat spijkers op laag water zoeken is. Op die manier is niets meer emissievrij en is de discussie voor altijd gesloten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door mavas » di 16 aug 2016, 16:16

Coen Tunnel schreef:^^ En dat is dus niet handig. Ik wil ook een lange rit kunnen maken. Kijk, om de 500 km een kwartiertje stoppen om de auto op te laden, prima. Maar veel langer moet het ook niet duren, en het moet ook niet veel vaker zijn.
Inderdaad. Met name hierom lijkt het mij niet praktisch om al over 8 jaar het verbod in te voeren; ik verwacht niet dat de ontwikkeling van elektrische auto's dan al zo ver is, dat je na meer dan 500 kilometer pas hoeft te "tanken" voor een korte pauze.
Ik ben ook benieuwd hoe het oplaadnetwerk dan ingericht zal zijn. Je moet dan heel veel oplaadstations hebben in het land, in ieder geval in elk dorp.

Roadtrips in Scandinavie worden zo ook wel lastig. Iedereen die daarheen op vakantie gaat, zal dus bij de grens worden geweigerd? Of zullen ze daar nog een uitzondering voor maken, dat buitenlanders een x aantal weken met fossiele-brandstofvoertuig er wel door mogen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » di 16 aug 2016, 16:38

mavas schreef:ik verwacht niet dat de ontwikkeling van elektrische auto's dan al zo ver is, dat je na meer dan 500 kilometer pas hoeft te "tanken" voor een korte pauze.
De Tesla Model S komt daar al aardig in de buurt. Het probleem is echter dat dit soort auto's voor een aanzienlijk deel van de mensen niet bereikbaar is. Weinig mensen shoppen boven de € 30.000,- om particulier een auto te kopen en een aanzienlijk deel koopt een auto van rond € 10.000,- of minder. Op Autotrack.nl is de helft van de aangeboden auto's goedkoper dan € 12.000,- en maar 6% duurder dan € 40.000,-.

Daarnaast is het maar de vraag of elektrische auto's belastingtechnisch wel zo voordelig blijven als ze populairder worden, en of er geen andere belasting voor in de plaats zal komen (een kilometerheffing of zo). Ik betwijfel dus of elektrische auto's per saldo op termijn echt stukken goedkoper gaan worden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » di 16 aug 2016, 18:26

Egbert schreef:
Lekkere Kwal schreef:^^ dat zegt hij niet. Hij zegt letterlijk dat de term 'emissievrij' niet op z'n plaats is. Net als dat een telefoon bij je abonnement krijgen niet een 'gratis' telefoon is. Er is met beiden niks mis, maar noem het dan niet zo.
Ja, en ook het maken van de auto kost grondstoffen.

Maar ik zeg dus dat dat spijkers op laag water zoeken is. Op die manier is niets meer emissievrij en is de discussie voor altijd gesloten.
Het is helemaal niet de bedoeling om de discussie voor altijd te sluiten, juist om hem breder te trekken. Dat wat men nu 'emissievrij' noemt, ziet er louter op dat het voertuig geen uitlaat heeft. En dát vind ik nou net te kort door de bocht. Ik wil er graag in betrekken wat het opwekken van de stroom kost, alsmede de productie van de accu's. Dan kun je dingen op hun levenscyclus gaan beoordelen en komt er een eerlijk vergelijk.

Overigens heeft men in Singapore al eens zo'n berekening gemaakt voor een Tesla, toen kwam er toch een minder 'emissievrij' plaatje uit de rekensom. Voorlopig is het overigens het enige land wat kijkt naar de emissie onder de streep. Maar gelet op Chris' eerdere opmerking: auto's zijn een melkkoe voor de overheid, dus de belastingvoordelen voor EV's vervallen vanzelf een keer. Op zijn laatst als niet-EV's verboden zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » di 16 aug 2016, 18:50

Ik heb eens bekeken wat de belastingen zijn bij de aanschaf van een auto in Noorwegen.

De belastingen zijn;
* op basis van gewicht
* op basis van motorvermogen
* op basis van NOx uitstoot
* op basis van CO2 uitstoot
* en een slooppremie

Bij een Tesla Model S P90 Ludicrous komt dat theoretisch uit op;

* belasting motorvermogen (avgift for motoreffekt ): € 85.115,-
* belasting gewicht (avgift for egenvekt): € 22.050,-

Echter elektrische auto's zijn vrijgesteld van deze belastingen. Die betalen alleen de slooppremie van rond de € 250,-. Echter als een Tesla Model S P90 Ludicrous belast zou worden zoals een brandstofauto, zou men een belasting van € 107.165,- verschuldigd zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door mavas » wo 17 aug 2016, 6:33

Chris schreef:
mavas schreef:ik verwacht niet dat de ontwikkeling van elektrische auto's dan al zo ver is, dat je na meer dan 500 kilometer pas hoeft te "tanken" voor een korte pauze.
De Tesla Model S komt daar al aardig in de buurt. Het probleem is echter dat dit soort auto's voor een aanzienlijk deel van de mensen niet bereikbaar is. Weinig mensen shoppen boven de € 30.000,- om particulier een auto te kopen en een aanzienlijk deel koopt een auto van rond € 10.000,- of minder. Op Autotrack.nl is de helft van de aangeboden auto's goedkoper dan € 12.000,- en maar 6% duurder dan € 40.000,-.
Met ontwikkeling bedoelde ik dit ook. Ik verwacht niet dat er in 2025 betaalbare electrische auto's zijn die je als 'gewone man' zou kunnen kopen. Als je kijkt naar wat er allemaal aan accupakketten in zo'n auto moet om hem een beetje actieradius te geven, dan verwacht ik niet dat die prijzen daarvan heel snel zullen dalen.
Daarnaast is het maar de vraag of elektrische auto's belastingtechnisch wel zo voordelig blijven als ze populairder worden, en of er geen andere belasting voor in de plaats zal komen (een kilometerheffing of zo). Ik betwijfel dus of elektrische auto's per saldo op termijn echt stukken goedkoper gaan worden.
Iedereen weet dat als er geen brandstofauto's meer verkocht worden, de overheid op een andere aan die inkomsten moet komen. Als ik die belasting op aanschaf van een nieuwe auto zo zie (die € 107.165,- in het voorbeeld van Chris), vermoed ik niet ze dit in zullen gaan voeren. Ik denk dat ze belastingvrij blijven, maar dat het opladen een stuk duurder zal worden. Als je bij een oplaadpunt bent, zul je accijns gaan betalen lijkt me.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Egbert » wo 17 aug 2016, 8:00

mavas schreef:Met ontwikkeling bedoelde ik dit ook. Ik verwacht niet dat er in 2025 betaalbare electrische auto's zijn die je als 'gewone man' zou kunnen kopen. Als je kijkt naar wat er allemaal aan accupakketten in zo'n auto moet om hem een beetje actieradius te geven, dan verwacht ik niet dat die prijzen daarvan heel snel zullen dalen.
De prijzen van LiIon accu's die in auto's gebruikt worden dalen met 15% per jaar, en de daling is de afgelopen jaren versneld. Dat betekent dat de accu's in 5 jaar tijd in prijs halveren.


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » di 11 okt 2016, 21:17

Duitsland gaat de uitbreiding van windparken in het noorden van het land significant vertragen. De reden is dat de infrastructuur ontoereikend is om die windenergie naar het zuiden van Duitsland te transporteren.

NDR: http://www.ndr.de/nachrichten/Regierung ... ft760.html

Eén van de problemen is de trage uitbouw van hoogspanningsleidingen, er is zeer veel weerstand tegen de 'Stromautobahn' en men wil nu aanzienlijke stukken ondergronds gaan verkabelen. Dat kost echter miljarden extra.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » di 11 okt 2016, 21:47

Het is natuurlijk ook tamelijk idioot om miljarden aan subsidie in een stroombron te steken die vervolgens nog weer voor miljarden aan investeringen in het stroomnet vereist, om als puntje bij paaltje komt voor de derde keer met miljarden te moeten strooien voor een back-up voor als de stroombron het niet doet (dus als het niet genoeg of juist te hard waait). Daar zijn ze in Duitsland op de harde (dure) manier achter gekomen.

Er staan in Duitsland inmiddels alweer 12 nieuwe kolencentrales op de planning voor omstreeks 2020, die gaan zorgen voor het uitfaseren van zo'n 6000 MW aan windvermogen. Dit om de exploderende kosten van de 'Energiewende' (de consumentenprijs ligt er zo'n 12ct per kWh hoger dan in Nederland) te beteugelen en de leveringszekerheid te garanderen. In Australië hebben ze vorige week ontdekt hoe prettig dat is...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » di 11 okt 2016, 22:05

^^ Wat was er dan in Australië?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rogier » di 11 okt 2016, 22:13

RSK schreef:Het is natuurlijk ook tamelijk idioot om miljarden aan subsidie in een stroombron te steken die vervolgens nog weer voor miljarden aan investeringen in het stroomnet vereist, om als puntje bij paaltje komt voor de derde keer met miljarden te moeten strooien voor een back-up voor als de stroombron het niet doet (dus als het niet genoeg of juist te hard waait). Daar zijn ze in Duitsland op de harde (dure) manier achter gekomen.

Er staan in Duitsland inmiddels alweer 12 nieuwe kolencentrales op de planning voor omstreeks 2020, die gaan zorgen voor het uitfaseren van zo'n 6000 MW aan windvermogen. Dit om de exploderende kosten van de 'Energiewende' (de consumentenprijs ligt er zo'n 12ct per kWh hoger dan in Nederland) te beteugelen en de leveringszekerheid te garanderen. In Australië hebben ze vorige week ontdekt hoe prettig dat is...
Een idiote situatie inderdaad. I.p.v. dat men STEG eenheden gaat bouwen, die snel in te schakelen zijn, gaat men steenkoolcentrales bouwen.
Deze blijven 24 uur per dag doordraaien, waardoor het investeren in andere energiebronnen niet zinvol is.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » di 11 okt 2016, 22:15

Wouter N14 schreef:^^ Wat was er dan in Australië?
Daar zorgde een storm voor het in vrij korte tijd wegvallen van de windenergie. Dat leidde tot een dermate onbalans in het net, dat de gehele staat Zuid-Australië met een black-out te maken kreeg van een orde die in geen 50 jaar is voorgekomen. De windlobby doet nu alles om dat te verdoezelen, maar in de publieke opinie is het een zeer gevoelige tik voor de acceptatie van windenergie.

http://www.heraldsun.com.au/news/opinio ... d52e4cf7e1

De onbalans in Duitsland door weersafhankelijke (en derhalve instabiele) energie is overigens nu al dermate dat de netbeheerder niet zelden twee tot driemaal daags in moet grijpen om een black-out te voorkomen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » di 11 okt 2016, 22:20

Ah. Nou nog een geweldig argument voor die o zo groene windenergie :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » di 11 okt 2016, 22:28

Rogier schreef:Een idiote situatie inderdaad. I.p.v. dat men STEG eenheden gaat bouwen, die snel in te schakelen zijn, gaat men steenkoolcentrales bouwen.
Deze blijven 24 uur per dag doordraaien, waardoor het investeren in andere energiebronnen niet zinvol is.
Het is op zich niet erg dat er baseload met een stevige capaciteit voorhanden is. De industrie is immers grootverbruiker en die processen draaien ook altijd door. Het stroomverbruik van huishoudens is vaak amper 1/5 van de totale vraag. Het is wel twijfelachtig om dat met kolen te doen. Oké, kernenergie is zwaar omstreden in Duitsland, maar gascentrales zouden op vrijwel alle andere terreinen (met name schaalbaarheid en luchtkwaliteit) veel meer voor de hand liggen. Dat ligt geopolitiek echter niet lekker omdat men koste wat kost Rusland (als gasleverancier) dwars wil zitten. Dus dan krijg je kolen. In Nederland is dat overigens hetzelfde verhaal: door de marktverstorende werking van de subsidie op windenergie en het stoken van biomassa in kolencentrales, gaan er nu zelfs gascentrales dicht. In dat perspectief zijn twee dingen te hopen, namelijk dat het Energieakkoord van tafel gaat en dat Nederland weer vol voor kernenergie durft te gaan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Mark » di 11 okt 2016, 23:42

Chris schreef:Eén van de problemen is de trage uitbouw van hoogspanningsleidingen, er is zeer veel weerstand tegen de 'Stromautobahn' en men wil nu aanzienlijke stukken ondergronds gaan verkabelen. Dat kost echter miljarden extra.
Klopt. Alles was bijna in kannen en kruiken voor een nieuwe bovengrondse gelijkstroomverbinding dwars door Duitsland, bovengronds. Dit is op zich al revolutionair omdat gelijkstroom meestal niet wordt gebruikt. Echter besloot men op het allerlaatste moment de boel ondergronds te brengen. Vrijwel alles moet dus opnieuw ontworpen geworden met meerkosten van 12 miljard euro. Dit brengt de totale kosten van de Südlink op 15 miljard euro.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Egbert » wo 12 okt 2016, 8:33

RSK schreef:
Wouter N14 schreef:^^ Wat was er dan in Australië?
Daar zorgde een storm voor het in vrij korte tijd wegvallen van de windenergie. Dat leidde tot een dermate onbalans in het net, dat de gehele staat Zuid-Australië met een black-out te maken kreeg van een orde die in geen 50 jaar is voorgekomen. De windlobby doet nu alles om dat te verdoezelen, maar in de publieke opinie is het een zeer gevoelige tik voor de acceptatie van windenergie.

http://www.heraldsun.com.au/news/opinio ... d52e4cf7e1
Ik kan het artikel niet lezen omdat het blijkbaar een premium artikel is waar je een account voor nodig heb.
Maar ik lees hier dat het niets te maken had met wegvallende windenergie maar met hoogspanningsmasten en -kabels die beschadigd waren.
If the recently closed Port Augusta coal power station was still operating, it would have been cut off by the downed distribution lines too. And that would have likely made the disruption worse, since it would have created an even bigger sudden change to the network.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » wo 12 okt 2016, 10:16

^^ Dat is de grote discussie: het wegvallen van een deel van het distributienet kon in eerste instantie worden opgevangen, het grid ging pas op zwart toen door een onbekende oorzaak binnen enkele seconden alle windparken afschakelden. Voorstanders (Labor en Greens) grijpen elke letter aan die het tegendeel zou bewijzen, maar de netbeheerder heeft al aangegeven dat het probleem aantoonbaar bij de windparken lag.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Egbert » wo 12 okt 2016, 13:41

Het lijkt me een discussie als "het ligt aan de windparken want de windparken schakelden af" terwijl er dan niet wordt bijgezegd dat een elektriciteitscentrale ook af zou schakelen en het dus niet aan de windparken ligt maar aan het niet kunnen transporteren van de capaciteit.
When the 22 high-voltage power pylons were blown over, a huge chunk of power generation was cut off from the rest of the network.
Als dat gebeurt dan heb je niks meer te willen. Of de opwek dan komt van wind of kolen, als die opwek niet naar de verbruiker kan dan heb je een onbalans. Het gebied waar de opwek op inspijst stijgt in spanning en frequentie (en moet de opwek verminderen), in het gebied achter de omgeblazen masten daalt de spanning en frequentie en moeten eerst verbruikers afgeschakeld worden en als dat niet helpt dan schakelen de centrales automatisch af.
Nogmaals: waar de opwek dan vandaan komt maakt niets uit. Er staat met zoveel woorden dat de windparken niet uitgezet zijn vanwege de harde wind.
The irony is that if anything, more wind energy might have actually made the system more robust against this sort of rare event. The disruption occurred because of a sudden change to the network’s generation. And that happened because so much power was cut off at once. If there was more generation distributed around the state, it might have limited the impact of the loss of the transmission lines.
Dat is erg theoretisch, maar in theorie dus wel waar. Ik woon zo'n 20 kilometer van een gascentrale die uitgezet is (want te duur), waar mijn stroom nu vandaan komt weet ik niet, maar we hebben wel 5 windmolens die via het middennet op het lokale onderstation inspijzen. Theoretisch kunnen die dus een deel van de last blijven verzorgen als de voeding van het onderstation wegvalt.
Ik zeg theoretisch omdat in zo'n lokale situatie de vraag en het aanbod erg lastig op elkaar af te stemmen zijn.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Mark » wo 12 okt 2016, 15:19

Feit blijft echter wel dat naarmate er meer windturbines worden aangesloten op het net, je steeds grotere hoeveelheden megawatts het net opstuurt wat zich onregelmatig kan gedragen. Als er plotseling een windpark wordt afgeschakeld dan is het in eerste instantie de taak aan de netbeheerder om zo snel mogelijk te schakelen om de heilige frequentie van 50 Hz te handhaven. De beheerder heeft dan grofweg twee opties: het afschakelen van gebruikers of het elders extra megawatts vandaan halen door productie te verhogen. Dit is nu net waar de schoen gaat knellen. Het afschakelen van gebruikers is ongewenst en kan zelfs gevaarlijk zijn (niemand zit te wachten op een onaangekondigde stroomstoring) maar het bijpompen van vermogen gaat tegenwoordig ook steeds lastiger doordat meer en meer gascentrales sluiten.

Ja, je zou die gascentrales kunnen opvangen door extra windturbines, maar dat is juist hetgeen waar de problemen ontstonden doordat dit een onregelmatige bron is! Zijn er genoeg windturbines bijvoorbeeld in zo'n situatie om het verlies op te vangen? En kan het hoogspanningsnet het extra vermogen transporteren? De suggestie van de tekstschrijver dat dit opgelost had kunnen worden met extra windturbines vind ik dan ook een rare omdat je in dit soort situaties juist niet kan vertrouwen op deze bron doordat deze zich zo onverwacht kan gedragen! Je hebt veel liever iets stabielers als een gascentrale, die je perfect kan tunen op het vermogen wat je wilt hebben. Tot de storm gaat liggen bijvoorbeeld.

Hiermee komen we van Australië ook direct in Europa. Naarmate er meer gascentrales sluiten in Nederland en andere landen, dan blijven er weinig opties over om te reageren in noodsituaties. Samen met aanpassingen aan de infrastructuur die op zich laten wachten (zie de Südlink in Duitsland), wordt de situatie op het elektriciteitsnet er niet beter op. Gelukkig wordt er wel werk gemaakt van steeds meer grensoverschrijdende verbindingen zodat er sneller/meer gedistribueerd kan worden van/naar het buitenland.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rogier » wo 12 okt 2016, 15:49

^^

Gelukkig. Overigens komt er een hoge vervuilingsbelasting op steenkool, want de uitstoot van milieuvervuilende stoffen (CO2 reken ik niet mee) bij steenkoolcentrales is een stuk hoger, dan die van STEG eenheden. Ik hoop dat men zo snel mogelijk de nieuwere STEG eenheden weer in gebruik nemen en de oudere (en later de nieuwere) steenkoolcentrales gaan sluiten. Verder vind ik dat er meer geld vrijgemaakt moet worden om fundamenteel onderzoek m.b.t. energievoorziening wordt vrijgemaakt. Dat lijkt mij beter, dan allerlei subsidies in het leven te roepen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » wo 12 okt 2016, 17:41

Mark schreef:Het afschakelen van gebruikers is ongewenst en kan zelfs gevaarlijk zijn (niemand zit te wachten op een onaangekondigde stroomstoring)
Het lijkt mij heel wijs om een afschakelplan te maken. Particulieren en bedrijven kunnen dan aangeven hoeveel procent 'groene' stroom ze willen hebben. De hoogste percentages worden dan als eerste afgeschakeld. Is iedereen even groen als verantwoordelijk bezig.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Egbert » do 13 okt 2016, 7:56

Mark schreef:Feit blijft echter wel dat naarmate er meer windturbines worden aangesloten op het net, je steeds grotere hoeveelheden megawatts het net opstuurt wat zich onregelmatig kan gedragen. Als er plotseling een windpark wordt afgeschakeld
Maar wanneer wordt plotseling een heel windpark afgeschakeld? En als windmolens toch niet veel toevoegen (wat je overal leest) dan is de impact van een heel windpark dat afschakelt toch ook klein?

Natuurlijk zul je je net anders moeten indelen en andere procedures moeten hebben, en dat gaat niet van de ene dag op de andere (wat je ook wel eens leest "we kunnen geen windmolens hebben want het net kan het niet aan", nee, als je nu ineens alle conventionele centrales door wind vervangt dan gaat dat niet, maar dat is ook niet echt wat er gaat gebeuren).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Coen Tunnel » do 13 okt 2016, 8:50

RSK schreef:
Mark schreef:Het afschakelen van gebruikers is ongewenst en kan zelfs gevaarlijk zijn (niemand zit te wachten op een onaangekondigde stroomstoring)
Het lijkt mij heel wijs om een afschakelplan te maken. Particulieren en bedrijven kunnen dan aangeven hoeveel procent 'groene' stroom ze willen hebben. De hoogste percentages worden dan als eerste afgeschakeld. Is iedereen even groen als verantwoordelijk bezig.
Onzin om daar naar te willen kijken. Het gaat ook om de (economische) impact. Ik kan me voorstellen dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als je zomaar fabrieken gaat afsluiten, of ziekenhuizen.

En ik vraag me af of je op adresniveau zo snel particulieren kan afsluiten. Het lijkt me lastig om mijn buren wel af te sluiten en mij niet, of omgekeerd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Vahalis » do 13 okt 2016, 10:07

^^

Ziekenhuizen hebben gelukkig noodstroomvoorzieningen. Cruciale apparatuur gaat door zonder noemenswaardige onderbreking. Het UMCU heeft zelf een eigen elektriciteitscentrale. Dat geldt zover ik weet voor meer academische ziekenhuizen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » do 13 okt 2016, 11:15

Coen Tunnel schreef:
RSK schreef:
Mark schreef:Het afschakelen van gebruikers is ongewenst en kan zelfs gevaarlijk zijn (niemand zit te wachten op een onaangekondigde stroomstoring)
Het lijkt mij heel wijs om een afschakelplan te maken. Particulieren en bedrijven kunnen dan aangeven hoeveel procent 'groene' stroom ze willen hebben. De hoogste percentages worden dan als eerste afgeschakeld. Is iedereen even groen als verantwoordelijk bezig.
Onzin om daar naar te willen kijken. Het gaat ook om de (economische) impact. Ik kan me voorstellen dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan als je zomaar fabrieken gaat afsluiten, of ziekenhuizen.

En ik vraag me af of je op adresniveau zo snel particulieren kan afsluiten. Het lijkt me lastig om mijn buren wel af te sluiten en mij niet, of omgekeerd.
Wat is het probleem? Je hebt zelf de keuze voor 'duurzame' óf betrouwbare stroom. Lijkt me niet zo'n probleem om dat individueel af te schakelen, door middel van een TF-ontvanger of het digitale equivalent daarvan moet dat prima haalbaar zijn. En mensen die niet op die groene fratsen zitten te wachten draaien ook niet meer op voor de netstabilisatie.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie