[I] Sardegna - Sardinië

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » ma 13 apr 2015, 15:13

De SS554 rond Cagliari is afgesloten vanwege een landverschuiving, een frequent voorkomend probleem in Italië.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door mavas » do 20 okt 2016, 12:46

Nog niet zo heel lang terug in Nederland van dit prachtige eiland. Daar was ik 7 dagen en in die tijd hadden we ook een huurauto. Grote delen van het eiland daarmee gezien.

Qua natuur is mijn indruk toch heel wat beter dan dat van Sicilië. Het is er groener met meer bossen en natuur, heuvelachtiger, mooie baaitjes, leuke plaatsjes en alles bij elkaar veel aantrekkelijker. Ik ben heel enthousiast over dit eiland.
Het wegdek is gemiddeld genomen ook wel een stuk beter dan Sicilië, met nauwelijks afgesloten wegen en niet veel werkzaamheden-waar-niet-gewerkt-wordt. Ik ben maar 1 afgesloten tunnel tegen gekomen en 1 weg waar je echt niet sneller kan dan 30, waar je slingert om de gaten.

Er is 1 grote doorgaande weg, de ss131 dcn. Wat dat dcn betekent weet ik niet. Het is in ieder geval een goede weg, die feitelijk een 2x2-stroomweg is met ongelijkvloerse kruisingen. De snelheid is er niet anders dan op andere wegen bubeko (90), maar in de praktijk wordt er ongeveer 110 gereden, soms ietsjes sneller. De-facto is dit een autosnelweg. De weg is goed onderhouden.
Er zijn nog enkele andere hoogwaardige wegen, enkelbaans stroomwegen met ongelijkvloerse kruisingen, die goed doorrijden. Deze wegen waren redelijk onderhouden.
Dan heb je nog de wegen die de loop van de heuvels volgen, waardoor je dus maar slecht opschiet. De max snelheid zul je niet veel halen.

De onderhoudstoestand varieert nogal per wegbeheerder; de Strada Statale waren redelijk onderhouden, de Provinciala waren niet heel goed onderhouden.

Door de verschillende uitbouwtoestanden duren sommige ritjes die hemelsbreed dichtbij liggen naar verhouding heel lang, sommige grote afstanden heb je zo afgelegd als je een stroomweg nodig hebt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » do 20 okt 2016, 13:06

Mooie ervaringen :top:

D.C.N. staat voor Diramazione Centrale Nuorese. Dat is weer vernoemd naar de provincie Nuoro. Het is daarmee een 'diramazione' (aftakking) van de SS 131.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » wo 20 dec 2017, 15:09

Gisteren is 12 kilometer van de SS 729 opengesteld tussen Adrara en Ozieri. Dit is onderdeel van de nieuwe superstrada Sassari - Olbia. Van de geplande 80 kilometer is nu 42 kilometer opengesteld. Eind 2019 moet het hele project klaar zijn.

Afbeelding

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door TomTorquay » do 11 apr 2019, 17:45

Net terug van een weekje Sardinië. We zijn het hele eiland rondgereden met een huurauto. Trip van 1100 km. Het eiland is heel verscheiden en heeft een best goed uitgebouwd wegennet. Hieronder een kleine impressie. Focus louter op de weggerelateerde zaken; excuus voor de gsm-kwaliteit.

's Avonds in een van de brede lanen van de hoofdstad Cagliari. Het was er vrij rustig, maar het aantal geparkeerde auto's viel ons in heel de stad op. Ook de binnenstad - vol met smalle steegjes - bulkte van de Fiat's en Smart's
Afbeelding

Kustweg in de vlakte nabij Oristano. Schapen, flamingo's en riet. Verder geen levende ziel te bekennen. In het hoogseizoen is dit wel even anders
Afbeelding

Magnifieke golvende kustweg tussen Bosa en Alghero.
Afbeelding

In het binnenland, nabij Castelsardo. Had je me verteld dat deze foto in de Alpen was genomen, ik had het geloofd. Sardinië is - zeker in deze tijd van het jaar - verrassend groen
Afbeelding

Wielertoeristen, ook in Sardinië op de weg te vinden op zondagochtend
Afbeelding

De SS131dcn nabij Siniscola. De levensader van Sardinië. Een expresweg die in feite als snelweg tussen de verschillende delen van het eiland fungeert. Opmerkelijk waren de :J28: borden die je meermaals langs deze 110 km/h-weg tegenkomt
Afbeelding

Misschien wel de mooiste weg van Sardinië, de SS125 tussen Baunei en Cala Gonone. Vanaf zeeniveau naar de Passo Genna, net iets meer dan 1000m boven zeeniveau. De vergezichten zijn werkelijk adembenemend
Afbeelding

Als uitsmijter nog een sterk staaltje Romeinse ingenieurskunst. Na 2000 jaar nog steeds overeind, de Ponte Romano nabij Porto Torres. Tot in de jaren tachtig reed al het doorgaand (vracht)verkeer hier nog over :rofl2:
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door nederland24 » za 13 apr 2019, 16:27

Mooie foto's van een voor mij onbekend eiland. Ga zo door met foto's maken. :top:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Willem » za 13 apr 2019, 16:54

Mooie gevarieerde foto's.

Wat betekent die afkorting dcn achter dat wegnummer?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » za 13 apr 2019, 17:14

DCN is de Diramazione Centrale Nuorese, een 144 kilometer lange aftakking van de SS 131.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door GuteFahrt » za 13 apr 2019, 17:16

^^ Diramazione Centrale Nuorese. Ofwel, een aftakking van de SS31, die centraal over het eiland loopt, vernoemd naar Nuoro, een stad die langs de route ligt.

Edit: Chris is me voor.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Coen Tunnel » za 13 apr 2019, 18:31

Chris schreef: za 13 apr 2019, 17:14 DCN is de Diramazione Centrale Nuorese, een 144 kilometer lange aftakking van de SS 131.
144 km maar. Dat rechtvaardigt natuurlijk geen eigen wegnummer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door mavas » za 13 apr 2019, 20:30

Willem schreef: za 13 apr 2019, 16:54 Mooie gevarieerde foto's.

Wat betekent die afkorting dcn achter dat wegnummer?
zie ook de reactie van Chris 3 posts boven je ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Pino » za 13 apr 2019, 20:55

Coen Tunnel schreef: za 13 apr 2019, 18:31
Chris schreef: za 13 apr 2019, 17:14 DCN is de Diramazione Centrale Nuorese, een 144 kilometer lange aftakking van de SS 131.
144 km maar. Dat rechtvaardigt natuurlijk geen eigen wegnummer.
Voor wat het waard is: deze diramirazione is in de loop der tijd steeds langer geworden. De naam suggereert al dat dit begon als een diramirazione naar de stad Nuoro. Dat is "maar" een kilometer of 50. Nog steeds lang voor een diramirazione, maar gezien het belang van de Statale Carlo Felice op het eiland nog net begrijpelijk.

Met de latere uitbreiding is het natuurlijk een bizar lange aftakking geworden. Als je zoiets nog onder een wegnummer wilt brengen, kun je misschien beter werken met SS131est en -ovest, een beetje zoals in de VS wel gebeurde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » za 04 apr 2020, 10:22

Bij Gonnesa is een kleine brug over een afwateringskanaal ingestort toen een vuilniswagen er overheen reed.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » do 08 okt 2020, 15:42

Er is een nieuw stuk SS 195 geopend als superstrada, 5 kilometer tussen Sarroch en Pula (ten zuidwesten van Cagliari).

Dat is hier: https://www.openstreetmap.org/?mlat=39. ... 362/8.9849

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » ma 21 dec 2020, 15:43

Vandaag is 16 kilometer van de nieuwe superstrada SS 729 geopend tussen Berchida en Monti. Hiermee is 60 van de 80 kilometer van de SS 729 tussen Sassari en Olbia opgeleverd.

Afbeelding

Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » vr 15 jan 2021, 18:09

Een landverschuiving op de SS131 bij Bonorva.

Afbeelding

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Berrychello » ma 19 jul 2021, 17:57

Ik ben hier nu, aan de noordkant. Op de kleinere wegen is het asfalt matig. En de Tomtom in de huurauto, een Fiat uiteraard, geeft overal max 90kmu aan, terwijl Google het over 50 heeft. Google heeft meestal gelijk.
Wij zitten nu in Tempio Pausania. Vanaf Sassari loopt dat een prachtige weg heen, de SS672 langs Ploaghe. Maar die stopt een kilometer of tien voor Tempio en het wordt een bochtig bergweggetje. Vraag me af of ze dat nog ooit willen veranderen.
Op de E35 net onder Sassari waren wat werkzaamheden, tunnelbuizen gesloten. Geen Italiaan houdt zich aan de snelheid bij werkzaamheden. Verderop was een stukje snelweg afgesloten en moest alles via een geïmproviseerd weggetje erlangs. In Nederland zou dat aan geen enkele richtlijn voldoen, hier kan het gewoon.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Berrychello » ma 19 jul 2021, 21:15

Ik kom hier trouwens net een leuke 'snup' tegen. Wij zitten in Pausania Inn, net ten noorden van Tempio Pausania. Ik zag vanaf het parkeerterreintje een tunneltje, maar waar onder door? Volgens Google Maps ligt er iets naar het westen nog een tunneltje, maar dan een iets grotere. Ook zie je daar een half klaverblad liggen. Het lijkt erop dat men de SS127 wilde doortrekken, boven Tempio Pausania langs, naar de SS133. Dan zou het verkeer naar Palau niet door het dorp hoeven rijden.

Edit: ik lijk bij de aansluiting met de SP27, iets naar het zuidwesten, zelfs de in ritten van een tunnelbak te zien op Streetview!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Pino » di 20 jul 2021, 0:06

Als ik dit document uit 2020 lees, zijn de werken in de jaren ‘90 verricht onder een contract dat is ontbonden. Vervolgens was er nooit geld om opnieuw te starten. Het moest inderdaad een bypass van de plaats Tempio Pausania worden.
Laatst gewijzigd door Pino op di 20 jul 2021, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Berrychello » di 20 jul 2021, 11:15

Heb het tracé net even gelopen. Zal bij thuiskomst wat foto's uploaden.

Ik kon het niet goed zien, er is veel afgezet daar, maar het zou mij niet verbazen als de tunnel open of deels open is.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Berrychello » wo 21 jul 2021, 15:57

Rij ik naar Alghero, kom ik nog een snup tegen: de SS291var stopt ineens midden in het land en bij de afrit ervoor gaat het verkeer eraf en over lokale wegen verder. En nergens sporen van enige activiteit vwb het verlengen van die weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » wo 21 jul 2021, 16:03

Geschrapt vanwege de crisis denk ik. Het laatste deel daarvan is omstreeks 2012 aangelegd, ik denk dat de financiën opdroogden voor de laatste etappe. Dit komt nogal eens voor in Italië.

Ik heb me toevallig net wat in de geschiedenis van de SS125 verdiept: https://www.wegenwiki.nl/SS125_(Itali%C3%AB) Dat is de noord-zuidroute van oostelijk Sardinië. Die is de laatste 20 jaar flink opgewaardeerd maar heeft ook nog een onvoltooid deel.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Berrychello » wo 21 jul 2021, 16:13

Interessant! Daar missen inderdaad ook wat stukken zo te zien, vooral een heel stuk ten zuiden van Tertenia.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Chris » wo 21 jul 2021, 16:22

Vandaag is net 6 kilometer van de nieuwe SS125 ten zuiden van Tertenia geopend. Dat was ook mijn aanleiding om dat artikel te schrijven ;)

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Berrychello » ma 26 jul 2021, 20:05

Inmiddels weer thuis. Nog even over de SS729 / E840:
de nieuwe 2x2 weg is voor een groot deel voltooid.
In oostelijke richting gereden:
Bij Ardara mist nog een viaduct, waardoor je op een enkelbaansweg om het ontbrekende stuk wordt geleid. Daar zitten best een paar gemene bochtjes en heuveltjes in.
Tussen Ardara en Burghidu wordt nog gewerkt aan de nieuwe weg. Sommige stukken zijn al ver gevorderd, andere zaken moet nog aan begonnen worden.
Vanaf Oschiri wordt het 2x1, daar wordt nog gewerkt aan de andere rijbaan. Ik vermoed dat alles dan overgaat en dan het wegdek van de bestaande weg wordt aangepakt. Dat is namelijk hard nodig.
De Esso aan de noordkant, iets richting Berchidda, zal moeten verdwijnen of verplaatsen vermoed ik.
Vanaf Berchidda is de nieuwe weg inmiddels voltooid.

De snelheidslimiet ligt rond de 90, maar er wordt inderdaad harder gereden. Toch schrok ik mij vanochtend kapot toen ik met zo'n 115km/u over een heel pittige dwarsrichel bij een viaduct reed. Ik ben blij dat ik niet met mijn eigen auto reed :D :D

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [I] Sardegna - Sardinië

Bericht door Berrychello » ma 26 jul 2021, 20:46

Even een foto verslagje van mijn (verdomd warme) wandelingetje bij de snup boven Tempio Pausania:
SPOILER: TOON

Het tunneltje wat mij als eerste opviel:
Afbeelding
Afbeelding

Bovenop ziet het er als volgt uit:
Afbeelding

Verder het trace volgend naar het westen:
Hier zou een afrit gepland zijn, hier naar rechts loopt het pad.
Afbeelding

Stukje het pad op, en dan terugkijkend (daar links kwam ik vandaan):
Afbeelding

Nog eentje (nog iets meer 'achteruit' gelopen), hier zie je rechtdoor het trace richting zuid liggen:
Afbeelding

Terug op de oost-west lijn van het trace, dezelfde foto, nu lopen we rechtdoor naar waar het viaduct gepland was:
Afbeelding
Afbeelding

Iets westelijker, het begin van de tunnelbak (terugkijkend in oostelijke richting):
Afbeelding
Afbeelding

Het is daar erg begroeid, dus je kan het niet goed bekijken. Volgens Google Maps is de westelijke ingang veel duidelijker, maar die staat met grote hekken afgesloten en langs de SS127 lopen is écht geen pretje heb ik gemerkt.

Plaats reactie