Verkeersboetes 5% omhoog in België

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Tricolores » do 27 okt 2016, 8:29

Het Nieuwsblad:

Wie fout parkeert, te snel rijdt of een glaasje te veel op heeft, zal in 2017 meer betalen, aldus de kranten van de Persgroep.
De onmiddellijke inningen stijgen met 5 procent, bevestigt het kabinet van minister van Justitie Koen Geens (CD&V). Bij boetes die een rechter oplegt, wordt het bedrag niet langer vermenigvuldigd met zes maar met zeven. “Andere zaken stijgen ook in prijs, en boetes worden afgestemd op levensduurte”, voert het kabinet-Geens aan. Ze komen zo ook meer in lijn met de boetes in onze buurlanden, luidt het nog.

Ook boetes die de rechter oplegt, worden duurder. Vandaag worden de bedragen die de rechtbank vastlegt, vermenigvuldigd met zes. De regering zou dat optrekken naar zeven, al wil men bij Geens enkel bevestigen dat er een stijging komt.

Of de Belg hierdoor veiliger zal rijden? Politierechter Kathleen Stinckens gelooft van niet. “Dit zal niet veel invloed hebben. De boetes zijn nu al erg hoog vergeleken met die in correctionele zaken. Sommige liggen hoger dan een maandloon.”

Stinckens gaat ervan uit dat rechters meer naar alternatieve straffen zullen grijpen, zoals een werkstraf. “Wat moet je anders als je al ziet dat de veroordeelde de boete niet kan betalen?”
Een verhoging van 5%, hoe gaan ze dat concreet doen? Dan krijg je wel heel vreemde bedragen...
50 euro per overtreding onder de 10 km/u, maar wat met de 5 of 10 euro die er bijkomt per kilometer? Gaan ze die ook indexeren?

Gaan ze dan in het geval van een derdegraadsovertreding (165 euro nu) het vreemde bedrag van 173 euro gaan innen?
Oogt allemaal beetje vreemd... Iemand die meer weet?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Km357 » do 27 okt 2016, 9:08

Niets die zegt dat boetes een "rond" bedrag moeten hebben, als je gewoon boodschappen gaat doen is het toch ook zo?

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Tricolores » do 27 okt 2016, 10:20

Klopt, maar als je 55 euro (eerstegraadsovertreding) of 5 euro (per kilometer te snel buiten bebouwde kom boven overschrijding van 10 km/u) krijg je bizarre bedragen met cijfers na de komma.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Coen Tunnel » do 27 okt 2016, 10:26

^^ De gemiddelde stijging kan toch 5% zijn? Sommige boetes stijgen dan iets meer, andere iets minder, zodat er altijd een bedrag in hele euro's overblijft.

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Tricolores » do 27 okt 2016, 10:50

Nergens duidelijkheid daarover, dus ik hoopte dat iemand hier meer info had :)

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Egbert » do 27 okt 2016, 12:45

Ik moest "levensduurte" even googelen hoor. Ik dacht dat het met tijd te maken had. :shutup:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Willem » do 27 okt 2016, 13:57

Coen Tunnel schreef:^^ De gemiddelde stijging kan toch 5% zijn? Sommige boetes stijgen dan iets meer, andere iets minder, zodat er altijd een bedrag in hele euro's overblijft.
Dat laatste is wel slim. In Italië had ik met parkeren een bord dat de plek alleen motoren bestemd was over het hoofd gezien en dat leverde een boete van € 28,41 op. :nuts:

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door verfmeer95 » do 27 okt 2016, 22:23

Tricolores schreef:
Het Nieuwsblad:
Ook boetes die de rechter oplegt, worden duurder. Vandaag worden de bedragen die de rechtbank vastlegt, vermenigvuldigd met zes. De regering zou dat optrekken naar zeven, al wil men bij Geens enkel bevestigen dat er een stijging komt.

Of de Belg hierdoor veiliger zal rijden? Politierechter Kathleen Stinckens gelooft van niet. “Dit zal niet veel invloed hebben. De boetes zijn nu al erg hoog vergeleken met die in correctionele zaken. Sommige liggen hoger dan een maandloon.”

Stinckens gaat ervan uit dat rechters meer naar alternatieve straffen zullen grijpen, zoals een werkstraf. “Wat moet je anders als je al ziet dat de veroordeelde de boete niet kan betalen?”
Weet iemand hoe het Belgische rechtssysteem werkt? Straffen die door de rechter worden opgelegd worden automatisch verzevenvoudigd? Wat is daar het idee achter?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Alfa » do 27 okt 2016, 22:48

^^De reden is dat de bedragen genoemd worden in de wetten op die manier niet altijd aangepast moeten worden aan de inflatie. Nu hanteert men een abstract prijspeil (ook bij nieuwe boetebepalingen) wat men stelselmatig verhoogd. Nu zal het dus maal 7 worden. Een tijdje geleden is het reeds verhoogd naar 6, dat zal stelselmatig blijven stijgen. Dat heet de opdecimes, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Opdecimes

Het geldt trouwens voor alle boetes die de rechter oplegt. Niet alleen voor verkeersboetes.

Bv toen de euro ingevoerd werd heeft men slechts de opdecimes verlaagd en de oorspronkelijke bedragen in de wetteksten behouden:
De opdecimes worden om de zoveel jaar gewijzigd. Oorspronkelijk (wet van 24 juli 1921) was de verhoging met 20 opdecimes (x3). De opdecimes bedroegen 190 (x20) in 1952, 290 (x30) in 1970, 390 (x40) in 1975, 590 (x60) in 1981, 790 (x80) in 1990, 890 (x90) in 1991, 990 (x100) in 1992, 1490 (x150) in 1994 en 1990 (x200) in 1995.

Bij de invoering van de euro werden de boetebedragen in de strafwet ongewijzigd behouden (een frank boete werd een euro boete) terwijl het aantal opdecimes werd verlaagd naar 40 (x5). Daardoor werd de effectieve boete iets verhoogd werd (200 frank was iets minder waard dan 5 euro).

Ingeval van een verhoging van de opdecimes zal de strafrechter de opdecimes toepassen die golden op het ogenblik waarop het misdrijf werd gepleegd en niet deze van kracht op het ogenblik van de uitspraak. Dit is een gevolg van het verbod van terugwerkende kracht van de strafwet. De strengere strafwet mag niet terugwerken. De mildere strafwet daarentegen wel (artikel 2, al. 2, van het Strafwetboek).
Laatst gewijzigd door Alfa op do 27 okt 2016, 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door verfmeer95 » do 27 okt 2016, 22:54

^^ Ah ok. Bedankt voor de info. Rare manier om een prijscorrectie toe te passen trouwens.

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Tricolores » vr 28 okt 2016, 8:02

Is soms wel grappig als je naar programma's zoals "De Rechbank" kijkt :p

"U krijgt een boete van 100 euro" en dan zie je beklaagde kijken en denken dat hij goed is weggekomen.
Is het in realiteit 700 euro en nog eens de gerechtskosten 8-)

Tommy
autoweg
Berichten: 1966
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Tommy » vr 28 okt 2016, 9:44

^^
Opcentiemen is maal 6. Dus 600 euro. Plus kleine 100 euro aan gerechtskosten inderdaad.
En dan is er ook nog een som te betalen aan het slachtofferhulpfonds: linkje!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Tricolores » vr 28 okt 2016, 9:51

Ben wel benieuwd naar de effectieve nieuwe tarieven.
Hoe denkt men hier over de boetes in België trouwens? Te hoog / te laag?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 okt 2016, 12:30

Ik heb één keer een boete uit België gekregen, de brief kwam na maanden pas binnen en voor 2 km/u te hard na correctie (122 km/u waar ik 120 km/u mocht op de E40 richting Aken in de afdaling bij Herstal, vaste flitspaal, 's avonds laat en ik lette even niet op) moest ik € 60 aftikken. De brief was in archaïsche juridische taal opgesteld; nu beschouw ik mijzelf als iemand die de Nederlandse taal toch bovengemiddeld goed beheerst, maar zoals die brief was geschreven is voor de meeste Nederlandstaligen toch wel abracadabra.

Die € 60 voor 2 km/u te hard vind ik vrij fors. Zelfs in een land als Zwitserland zou ik goedkoper uit zijn geweest, en dat geldt ook voor bv. Frankrijk, Duitsland, Nederland en Luxemburg. Sterker nog, in Nederland had gecorrigeerd 122 km/u bij 120 km/u helemaal geen boete opgeleverd...

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Davy » vr 28 okt 2016, 13:11

^^ Wel kleine nuance bij de laatste zin is dat de flitsmarge een stuk hoger is in België. Denk dat je toch al boven de 130 op de teller reed.

Voorts zijn in België de boetes voor kleine overtredingen fors, maar voor zware overtredingen milder. Ik zie graag de boetes voor kleine overtredingen wat dalen maar voor zware overtredingen (meer dan 0,8 alcohol, meer dan 30 te hard bibeko, 40 bubeko en 50 op de snelweg) fors hoger. Enja ik ben ook voorstander van het meenemen van inkomen voor de strafmaat.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door RSK » vr 28 okt 2016, 14:16

^^ Meenemen van inkomen in de strafmaat is op bepaalde vlakken best interessant, maar er zitten zowel in de uitvoering als uitwerking wat haken en ogen aan waardoor ik het niet zo zie zitten. Verder ben ik volledig met je eens dat kleine overtredingen met een zeer beperkte boete af moeten kunnen, en dat andere zaken best wat zwaarder bestraft mogen worden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Km357 » vr 28 okt 2016, 14:34

Tricolores schreef:Ben wel benieuwd naar de effectieve nieuwe tarieven.
Hoe denkt men hier over de boetes in België trouwens? Te hoog / te laag?
25 euro boete voor het niet werken van een parkeerautomaat en de "security man" die weigerde om de blauwe kaart te lezen is gewoon ridicuul.

Voor de rest ben ik het eens dat voor kleine vergrijpen het veel te hoog ligt tegenover zware vergrijpen, maar ja, er valt natuurlijk meer geld te rapen voor het levensgevaarlijke 32km/h in een zone 30 tegenover die ene per maand die aan 160 rijdt waar hij maar 120 mag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 okt 2016, 15:49

Davy schreef:^^ Wel kleine nuance bij de laatste zin is dat de flitsmarge een stuk hoger is in België. Denk dat je toch al boven de 130 op de teller reed.
Ik hou altijd de snelheid van de GPS aan. Ik had inderdaad even niet opgelet, want ik weet dat daar een flitser staat. Maar ik was in gesprek met mijn passagier.

Voor correctie was het 128 km/u en dat stond ook op mijn GPS toen ik de flits bemerkte. In Nederland zou 128 km/u na correctie 124 km/u worden en ook een boete opleveren, omdat er vanaf 4 km/u te hard wordt bekeurd, dus in dat opzicht heb je gelijk met die nuance. Alleen staan er in Nederland nergens meer vaste flitsers langs de autosnelwegen (afgezien van de trajectcontroles die er tegenwoordig zijn), en volgens mij hebben ze vroeger ook alleen maar gestaan op plaatsen waar de Vmax 100 km/u was.
Voorts zijn in België de boetes voor kleine overtredingen fors, maar voor zware overtredingen milder. Ik zie graag de boetes voor kleine overtredingen wat dalen maar voor zware overtredingen (meer dan 0,8 alcohol, meer dan 30 te hard bibeko, 40 bubeko en 50 op de snelweg) fors hoger.
Daar kan ik me bij aansluiten. Dat zijn zaken die veel gevaarlijker zijn dan de 2 km/u teveel waarmee ik ben geflitst.
Enja ik ben ook voorstander van het meenemen van inkomen voor de strafmaat.
Daar heb ik een dubbel gevoel over. Kijk, uiteindelijk is de overtreding even erg, of een arm of een rijk persoon die overtreding maakt. Bij kleine overtredingen die onbewust kunnen gebeuren vind ik het niet eens zo'n slecht idee, we rijden bijna allemaal wel eens een klein beetje te hard, vaak per ongeluk, en een boete van € 60 is voor sommigen veel geld en voor anderen bijna niks. En er moet wel een limiet zijn; het moet natuurlijk niet zo zijn dat iemand € 10.000 moet betalen voor 1 km/u te hard. Dat slaat ook nergens op. Bij zware overtredingen zou het mijns inziens sowieso niet meer mee moeten wegen. Of je inkomen nu hoog of laag is, iemand die bijvoorbeeld 200 km/u op de autosnelweg rijdt maakt een zeer zware overtreding en ik zou niet weten waarom we bij een zo grote bewuste overtreding onderscheid zouden moeten maken tussen arm en rijk.

Waar ik nog wel een praktisch bezwaar zie in bekeuren naar inkomen is dat je dit niet kan toepassen op de kentekenhouder. In zo'n geval zie ik dan toch graag dat, net zoals in Duitsland, er van voren geflitst wordt en de bekeuring voor de bestuurder van de auto en niet voor de kentekenhouder is. Anders kan een manager zijn auto ook niet een keer uitlenen aan zijn nog studerende zoon, omdat een eventuele flitsboete voor een kleine overtreding anders hoog kan uitvallen...

Tricolores
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 16:09

Re: Verkeersboetes 5% omhoog in België

Bericht door Tricolores » wo 18 jan 2017, 13:26

Is dit nu eigenlijk ingevoerd en zijn de nieuwe tarieven voor onmiddellijke inningen bekend?

Plaats reactie