[I] Wegen rond Milaan - Milano

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door SnarfFlevoland » vr 06 nov 2015, 10:11

exroosje schreef:Als je een telepass hebt dan gaat het vanzelf goed. Of je kuntje daar registreren met een credit card of IBAN. Dat werkt mogelijk ook voor buitenlanders.

Anders moet je zelf op de site een betaling achteraf binnen 15 dagen uitvoeren. Zo niet dan krijg je een naheffing met een 80 euro verhoging.

Volgens mij is in het verkeersboete verdrag ook een mogelijkheid opgenomen voor het verhalen van achterstallige tolgelden. Maar tot nu toe zijn de italianen ook daar niet echt mee bezig geweest. Voor de concessionair is dat natuurlijk ook nauwelijks interessant omdat hij er geen inkomsten van terugziet.
Waar heb je die informatie vandaan? Een telepass kan je overigens als buitenlander via de normale aanvraagprocedure niet krijgen. Je hebt wel speciale dienstaanbieders die de telepass-transponder aanbieden, maar dat is peperduur.

Zolang informatie over het betalen van elektronische tol alleen in het Italiaans beschikbaar is, kan men ook nooit boetes geldig maken. Je kan in de EU altijd nog van het recht gebruikmaken, dat je in je eigen taal moet worden aangesproken.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 06 nov 2015, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Jeroen » vr 06 nov 2015, 10:19

Dat is op zich ook niet zo'n gekke gedachte. Je zit daar in een zeer dicht bevolkte regio. Procentueel gezien is het aantal buitenlandse toeristen niet zo groot. Bovendien rijden Italianen in de meeste noord-Europese landen ook al gratis.

Wat ik ook vaak wel apart vind zijn de verwijzingen van toeristen naar de witte tolpoorten. Alsof toeristen bijna per definitie alleen met cash betalen...

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door exroosje » wo 02 dec 2015, 15:39

SnarfFlevoland schreef:Waar heb je die informatie vandaan? Een telepass kan je overigens als buitenlander via de normale aanvraagprocedure niet krijgen. Je hebt wel speciale dienstaanbieders die de telepass-transponder aanbieden, maar dat is peperduur.

Zolang informatie over het betalen van elektronische tol alleen in het Italiaans beschikbaar is, kan men ook nooit boetes geldig maken. Je kan in de EU altijd nog van het recht gebruikmaken, dat je in je eigen taal moet worden aangesproken.
Op de site staat vermeld : "saldabile con Telepass"
Naast allerlei opties om je tol via een site of apart abbo te voldoen.
Bij telepass wordt inderdaad je kenteken ook geregistreerd weet ik uit ervaring.

Als je in scandinavie over een tolbrug rijdt krijg je de rekening uiteindelijk ook thuis op je kenteken. Dus waarom niet in italie? Al vermoed ik dat erg weinig buitenlanders deze verbinding zullen gebruiken. Ook het normale tolsysteem houdt rekening met deze mogelijkheid, op de site van autostrade italia is er een mogelijkheid een tol te voldoen als je de snelweg zonder betalen hebt verlaten (ik zou niet weten hoe, maar kennelijk kan het ). Ook dan is kennelijk je kenteken wel ergens gefilmd.

Een telepass is voor een vakantie trouwens helemaal niet zo duur. Wij maken er al jaren gebruik van via tolltickets, voor 0,25 /dag.
Voordeel is dat je in italie over de vluchtstrook "mag" rijden bij een file voor het tolstation omdat er rechts altijd een telepass poortje is voor dat doel (en er rijdt altijd een hele stroom haastige italianen waar we ons graag bij aansluiten).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » wo 02 dec 2015, 15:48

exroosje schreef:Ook het normale tolsysteem houdt rekening met deze mogelijkheid, op de site van autostrade italia is er een mogelijkheid een tol te voldoen als je de snelweg zonder betalen hebt verlaten (ik zou niet weten hoe, maar kennelijk kan het ). Ook dan is kennelijk je kenteken wel ergens gefilmd.
Dat systeem is volgens mij voor gevallen waarbij de transponder niet werkt of wanneer je bijvoorbeeld geen geld hebt om de tol te betalen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 dec 2015, 16:22

exroosje schreef:Als je in scandinavie over een tolbrug rijdt krijg je de rekening uiteindelijk ook thuis op je kenteken. Dus waarom niet in italie? Al vermoed ik dat erg weinig buitenlanders deze verbinding zullen gebruiken. Ook het normale tolsysteem houdt rekening met deze mogelijkheid, op de site van autostrade italia is er een mogelijkheid een tol te voldoen als je de snelweg zonder betalen hebt verlaten (ik zou niet weten hoe, maar kennelijk kan het ). Ook dan is kennelijk je kenteken wel ergens gefilmd.
Bij normale tolwegen staan op het bonnetje dan betaalinstructies; tenminste op de plekken waar het bonnetje eenzelfde soort kaartje is als op tolwegen met een gesloten systeem wordt gebruikt. Daar staan die instructies standaard op de achterkant vermeld.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door exroosje » vr 04 dec 2015, 13:24

Zolang informatie over het betalen van elektronische tol alleen in het Italiaans beschikbaar is, kan men ook nooit boetes geldig maken. Je kan in de EU altijd nog van het recht gebruikmaken, dat je in je eigen taal moet worden aangesproken.
Ik vermoed dat dit geen boete is maar een administratieve of fiscale heffing. Die heeft vaak de eigenschap dat dit soort beschermende EU regels niet erop van toepassing zijn.

Als de betreffende vordering overgedragen wordt aan je lokale instatie (CJIB) gaat die sowieso tot invordering over. Omdat die er vanuit gaat dat de vordering onherroepelijk is geworden. Ofwel je kan wel gelijk hebben maar de bezwaartermijn is verstreken, dus betalen graag.

De gekke situatie ontstaat dus dat je alleen je kan beroepen op het recht in je eigen taal aangesproken te worden, door de vreemde taal voldoende machtig te zijn zodat je op tijd in staat bent de vordering aan te vechten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 dec 2015, 14:06

exroosje schreef:Ik vermoed dat dit geen boete is maar een administratieve of fiscale heffing. Die heeft vaak de eigenschap dat dit soort beschermende EU regels niet erop van toepassing zijn.
Tja, maar uit het niet betalen van fiscale heffingen ontstaan boetes of hoe je het ook noemen wilt en dan gaat zo'n vermoeden niet meer op. Bovendien kan er niet van mij worden verwacht ineens Italiaans o.i.d. te kunnen. Noorwegen stuurt hun tolfacturen ook via een incassobureau in de taal van het land waar je vandaan komt. En dat zijn in eerste instantie geheel normale facturen, zonder verhogingen.
exroosje schreef:Als de betreffende vordering overgedragen wordt aan je lokale instatie (CJIB) gaat die sowieso tot invordering over.
Daarom dus eerst brieven uit het buitenland terugsturen en schrijven dat je er niks van begrijpt, voordat dit bij het CJIB wordt ingediend. Bovendien vrees ik met grote vreze dat Italië in de praktijk niks aan het CJIB doorgeeft. Sowieso heeft het CJIB niks met buitenlandse tolheffingen te maken, maar met boetes, zoals snelheidsovertredingen.

En aangezien ik in Duitsland woon, krijg ik sowieso niet met het CJIB te maken. Mocht een buitenlandse boete aan de Duitse justitie worden overgedragen, dan moet de bestuurder (ook van buitenlandse boetes) geidentificeerd kunnen worden, anders verscheurt de Duitse justitie alsnog de betreffende vordering. Het is dus een feest voor een Duitser als buitenlandse boetes aan de Duitse justitie worden overgedragen, want dan heeft hij of zij een grote kans om er onderuit te komen. Vooral uit Nederland, aangezien in Nederland vrolijk van achteren wordt geflitst en Nederland bij buitenlanders braaf alle boetes vanaf 70€ aan het betreffende land afstaat. Nederland is daarin maar weer eens de beste in de klas.
exroosje schreef:Als je in scandinavie over een tolbrug rijdt krijg je de rekening uiteindelijk ook thuis op je kenteken. Dus waarom niet in italie?
Omdat ze in Scandinavië zoals eerder genoemd de facturen via een incassobureau in je landstaal opsturen. Verder zijn hun websites op z'n minst in fatsoenlijk Engels beschikbaar. Uiteraard kan Italië dat ook zo doen, maar zoals nu alleen in het Italiaans gaat natuurlijk niet.
exroosje schreef:Een telepass is voor een vakantie trouwens helemaal niet zo duur. Wij maken er al jaren gebruik van via tolltickets, voor 0,25 /dag.
Ja, en er wordt ook nog eens 9% over de brutto omzet berekend. Dat is peperduur. Stel je bent twee weken in Italië, dan betaal je via tolltickets 4,50€ startkosten, 14 x 0,25€ = 3,50€ huurkosten en 9% over bijv. 70€ tolkosten (=6,30€). Al met al ben je dan voor twee weken Telepass 14,30€ kwijt, mits je de telepass ook meteen weer terugstuurt, anders betaal je over meer dagen die 0,25€. Dat is al met al toch verschrikkelijk duur geintje voor alleen maar een service? Als je zo'n ding het hele jaar wilt behouden betaal je 35€ per jaar en betaald dan nog 7% over je bruto tolomzet.

Een transponder voor Scandinavië is gratis (alleen borgsom). Een transponder voor Frankrijk kost je eenmalig nog geen 10€ en je betaalt dan 1,60€ (afhankelijk van aanbieder) in de maanden dat je het gebruikt. Daarbuiten niets. Thats it. Dan vind ik de prijs redelijk, maar tolltickets is gewoon echt van de zotten voor privé gebruik. Ja, als ik voor m'n werk veel in Italië zou moeten rijden, dan zou ik tegen m'n chef zeggen dat ik zo'n ding nodig heb. Via de normale aanvraagprocedure krijg je echter een Telepass alleen als je in Italië woonachtig bent.
exroosje schreef:Voordeel is dat je in italie over de vluchtstrook "mag" rijden bij een file voor het tolstation omdat er rechts altijd een telepass poortje is voor dat doel (en er rijdt altijd een hele stroom haastige italianen waar we ons graag bij aansluiten).
Dan zal dit beslist extra gemarkeerd en/of aangegeven zijn. Soms met gele 'Telepass' lijnen. Ik kan met niet voorstellen dat zomaar spontaan over de vluchtstrook rijden legaal is. Dat op sommige punten Italianen dit massaal illegaal doen is weer een ander thema, maar daarvan wordt het niet legaal. Indien dit wel gewoon legaal is zie ik erg graag een bron tegemoet!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 dec 2015, 15:05

SnarfFlevoland schreef:En aangezien ik in Duitsland woon, krijg ik sowieso niet met het CJIB te maken. Mocht een buitenlandse boete aan de Duitse justitie worden overgedragen, dan moet de bestuurder (ook van buitenlandse boetes) geidentificeerd kunnen worden, anders verscheurt de Duitse justitie alsnog de betreffende vordering.
Is dat daadwerkelijk zo? Dan zegt de Duitse justitie dus feitelijk dat de Nederlandse wet (dat de kentekenhouder aansprakelijk is bij een snelheidsovertreding) niet geldt voor Duitsers. Kan men zomaar buitenlandse wetten overrulen als het om iets als snelheidsovertredingen gaat? :confuuuse:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Jeroen » vr 04 dec 2015, 15:07

Telepasspoorten aan de rechterkant zijn zeker niet standaard, vaak zitten ze zelfs enkel links. Zo is het bijvoorbeeld bij het tolplein bij Como met de vrachtwagen nog best lastig om bij drukte 2 rijstroken naar links op te schuiven om de telepasspoorten te kunnen bereiken...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 dec 2015, 17:17

Coen Tunnel schreef:Is dat daadwerkelijk zo? Dan zegt de Duitse justitie dus feitelijk dat de Nederlandse wet (dat de kentekenhouder aansprakelijk is bij een snelheidsovertreding) niet geldt voor Duitsers.
Als Nederland de boete aan de Duitse justitie afstaat: Ja. De Duitse justitie vervolgt alleen als de bestuurder identificeerbaar is. Daarbij maakt het niet uit waar de boete vandaan komt. Dit geldt natuurlijk niet als Nederland zelf de boete probeert te innen, want dan zou inderdaad gewoon de kentekenhouder verantwoordelijk zijn. Echter staat Nederland braaf alle boetes vanaf 70€ (incl. administratiekosten) aan buitenlandse instanties af, en als zo'n boete naar Duitsland gaat betekend dat vaak eindstation. Alleen parkeerboetes e.d. worden dan wel geïnt, zo heb ik dat ook van collega's gehoord, maar snelheidsovertredingen dus niet.

Op deze website kan je er iets meer over lezen: rp-online.de, citaat:

"Deutschland habe bei der Umsetzung des EU-Rahmenabkommens zur grenzüberschreitenden Vollstreckung von Bußgeldern die Rechte des Autofahrers allerdings vorbildlich gewahrt. So verweigern die deutschen Behörden eine Vollstreckung von Bußgeldern auf Basis einer Halterhaftung."

en hier op de Duitse website van D.A.S., citaat:

"In einigen Ländern wird, unabhängig davon, wer gefahren ist, grundsätzlich immer der Halter des Fahrzeuges zur Verantwortung gezogen, die sog. Halterhaftung. Deswegen wird in diesen Ländern oftmals nur das Fahrzeug, nicht aber der verantwortliche Fahrer im Bild festgehalten. In solchen Fällen wird eine Vollstreckung hier in Deutschland nicht praktikabel sein."
Coen Tunnel schreef:Kan men zomaar buitenlandse wetten overrulen als het om iets als snelheidsovertredingen gaat?
Geen idee hoe dat wettechnisch precies inelkaar zit. In ieder geval bepaald de Duitse justitie dan verder wat met de boete gebeurd. Nederland heeft er verder geen grip meer op. Die hebben de boel na overdracht afgehandeld.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 dec 2015, 20:13

^^ Ook wel knap stom van Nederland om dat over te dragen en niet uit te besteden aan bijvoorbeeld een Duits incassobureau, die wellicht meer voor elkaar kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Rene » vr 04 dec 2015, 20:16

^^
Interessante discussie, maar kan beter verplaatst worden uit deze draad naar een draad over boetes :idea:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door RSK » do 24 dec 2015, 13:10

In Milaan is een autoverbod ingevoerd wat geldt van 10 - 16 uur. Door windstilte ontstaat er een te hoge fijnstofconcentratie, het maximum aantal dagen dat de stad boven de norm mag zitten is inmiddels overschreden. Kan men niet gewoon een paar windmolens naast de stad zetten en die de lucht in beweging laten zetten?

http://www.nu.nl/buitenland/4188000/mil ... iling.html
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » do 07 jul 2016, 19:51

Mooie foto van de tangenziale ovest in 1968.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Pino » do 07 jul 2016, 22:21

^^ Mooi. Huidige afrit 3 vermoed ik. Aardig om Sesto Calende als einddoel van de A8 te zien. De A26 en de A8dir lagen er nog niet, dus geen Gravellona Toce op de borden.

Ben in het algemeen wel gefascineerd door het rechtdoorbord. We hebben het er wel eens over gehad dat Italië er vroeg bij was met snelwegnummering op de borden, en dit moet een van de oudste foto's zijn die dat zichtbaar maakt. Verder al de contouren van de doelenkeuze op Italiaanse ringen: belangrijke kruisende doelen plus eerstvolgende afritten.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door marcel » za 09 jul 2016, 13:32

Pino schreef:^^ Mooi. Huidige afrit 3 vermoed ik.
Inderdaad, de huizen zijn nog te herkennen op streetview:
https://www.google.nl/maps/@45.4859447, ... 56!6m1!1e1

Blijkbaar al voorbereid op de verbreding.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » za 29 okt 2016, 7:44

Een brug over de SS 36 (Milano - Lecco) is gistermiddag ingestort nadat er een vrachtwagen overheen reed. Er viel een dode, de brug viel bovenop een Audi.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » za 29 okt 2016, 17:35

Beelden:
Link

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Jeroen » za 29 okt 2016, 17:41

Hoe is zoiets in godsnaam mogelijk? Een blik op streetview leert dat er in ieder geval geen gewichtsbeperking geldt op die brug.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Snelwegenkenner » za 29 okt 2016, 17:51

Dit zou ook in Duitsland kunnen gebeuren met al die kapotte bruggen. :|

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Willem » za 29 okt 2016, 19:13

Jeroen schreef: Een blik op streetview leert dat er in ieder geval geen gewichtsbeperking geldt op die brug.
Dat maakt dat ik heel erg meevoel met de chauffeur van de vrachtwagen: hij of zij dacht gewoon over de brug te kunnen rijden (geen beperking), waarna vervolgens dit gebeurde. En waarvan de inzittende(n) van de Audi slachtoffer werden. Lijkt me voor een chauffeur moeilijk om te verwerken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Alfa » zo 30 okt 2016, 15:01

Snelwegenkenner schreef:Dit zou ook in Duitsland kunnen gebeuren met al die kapotte bruggen. :|
Ergens is het wel typisch dat dit in Italië gebeurt en niet in het geplaagde Duitsland. Duitsers nemen allerlei hinderlijke maatregelen om het probleem in te dijken, Italianen laten alles op zijn beloop tot het instort. Het is een beetje gechargeerd gezegd, maar er zit een grond van waarheid in volgens mij. Misschien heeft Italië wel een veel groter bruggenprobleem dan Duitsland maar kraait er geen haan naar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » zo 30 okt 2016, 15:05

Het is in elk geval niet de eerste ingestorte brug van Italië, alhoewel dit soort problemen meestal in het diepe zuiden zijn (Calabria, Sicilië). In Italië zijn ook enorm veel bruggen in het onderliggend wegennet. De secundaire wegen zijn vaak een stuk creatiever aangelegd met allerlei kunstwerken dan de autostrade.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Jeroen » ma 31 okt 2016, 18:47

De vrachtwagen in kwestie bleek een speciaaltransport van 108 ton te zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » ma 31 okt 2016, 18:50

Dan is het wel verklaarbaar. Een oude brug, geen tussensteunpunt, volledige 108 ton op één punt geconcentreerd. Vermoedelijk is de brug daar niet op ontworpen.

108 ton, dat is nog meer dan als er in beide richtingen een gewone vrachtwagen op zou staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » wo 02 nov 2016, 12:09

Het ingestorte brugtype is overigens ook veel in België toegepast. Ik weet de exacte term voor dit type niet, het is een soort liggerbrug.

E25:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 nov 2016, 12:19

Jeroen schreef:De vrachtwagen in kwestie bleek een speciaaltransport van 108 ton te zijn.
Voor dat soort transporten heb je toch een routeplan vooraf nodig en toestemming van elke wegbeheerder?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76273
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Chris » do 19 jan 2017, 14:46

De oorzaak van de overbelading lijkt een archaïsche gewichtseenheid te zijn, de quintal (100 kg). De vrachtwagen moest geladen worden met 108 quintal (10,8 ton) maar werd beladen tot 108 ton.

Toch lijkt me de vrachtwagenchauffeur dan ook verantwoordelijk te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je niet merkt dat je 108 ton aan lading hebt, dat is vier keer zo zwaar als een normale belading. Het lijkt me dat je dan nauwelijks nog kan accelereren, laat staan dat je oplegger zo'n massa aankan.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [I] Wegen rond Milaan - Milano

Bericht door Jeroen » do 19 jan 2017, 15:47

Het was dus helemaal geen speciaaltransport, dan vraag ik mij ook af wat voor soort lading het geweest is. Met zo'n verschil kent het iig absoluut geen excuus. Met een beetje ervaring voel je zelfs een paar ton verschil al direct. Normaal zijn niet alleen het trekkende voertuig, maar ook de laadvloer en banden helemaal niet ontworpen op dergelijke gewichten. Het verbaast me dat het spul überhaupt van zijn plek is gekomen...

Plaats reactie