[A010] Tweede Coentunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door mavas » ma 07 nov 2016, 10:45

^^ Klopt. Feitelijk gaat het van 6 rijstroken ( 2 van A10-noord, 2 van A10-west en 2 van wisselbaan) naar 4 rijstroken, waarna het verderop een klein beetje verbreedt naar 5 rijstroken (2 naar A8-west, 2 naar A7 en 1 spitsstrook naar A7). Je weet dan van tevoren inderdaad al waar de files komen te staan.

Zouden die maatregelen die je noemt, ook op korte termijn uitgevoerd kunnen worden? Of moeten we dan denken aan uitvoering in het A7-porject Zaandam - Hoorn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door evos » ma 07 nov 2016, 10:55

mavas schreef:Ten tweede is het onhandig dat verkeer naar Purmerend de wisselbaan op wordt gestuurd. Dit zorgt ervoor dat dit verkeer helemaal links uitkomt op de A8 na de Coentunnel, terwijl er daarna weer helemaal naar rechts opgeschoven moet worden tot aan knp Zaandam om de A7 te bereiken. Lijkt mij ook erg inefficiënt.
Had daar niet beter Beverwijk kunnen staan?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Freak187
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 15:36

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Freak187 » di 08 nov 2016, 16:41

Ik rij dagelijks door de Coentunnel.
Van Zaandam naar Amsterdam, dus van A8 naar A10-West zie je steeds vaker dat er een ongeluk is gebeurd bij het stuk dat richting de A10 West gaat. Er zijn daar 3 rijstroken, maar iedereen weet dat het erna weer 4 worden. Dus iedereen die door de spitsbuis wil, gaat op de 3de rijstrook rijden, en als vervolgens wat late invoegers ook op die baan willen, staat het in één keer stil. Waarom zijn er niet gewoon 4 rijstroken die naar de A10 West gaan? Die middenberm/vangrail die op een gegeven moment de scheiding is van A10 Noord en A10 West kunnen ze toch weghalen? Dan heb je een vloeiende overgang zonder een afname van rijstroken.

Tevens is de terugweg van Amsterdam naar Zaandam steeds irritanter. Of je staat voor tunnel vast (tunneldosering) of je staat op de A8 vast. En als je naar Purmerend/Hoorn toemoet, sta je op de A7 ook vast. De weg is vol.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door mhkamp » za 16 mar 2024, 8:41

Ik weet zo niet waar ik het neer moet zetten, dus maar hier.

Mijn buurman komt bijna dagelijks over de A10-noord door de Coentunnel. Hij ergert zich groen en geel aan de afgesloten rijstrook komende vanaf watergraafsmeer.

Is daar een reden voor?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Snelwegfreak » za 16 mar 2024, 9:01

Volgens mij was er afgesproken dat er maximaal x rijstroken open mochten zijn. Daarom dat deze dan dicht blijft, tenzij...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18189
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door mavas » za 16 mar 2024, 9:09

Met dank aan de gemeente Amsterdam die dat afgedwongen heeft via de openstellingsvergunning.

In de toekomst zou dat moeten veranderen en moeten alle rijstroken beschikbaar zijn wanneer de verbreding van de A8 en A7 klaar is. Maar dat weten we allemaal, dat zal ook nog wel even duren voordat dat in uitvoering gaat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door boe! » za 16 mar 2024, 9:25

Rijkswaterstaat in een tweet op 26 april 2018:
In het tracébesluit van de Coentunnel is vastgelegd dat er per rijrichting maximaal 3 rijstroken mogen worden opengesteld, aangevuld met 2 extra rijstroken in de richting van de spits.
Dat is niet het hele verhaal. Om file in de tunnel te voorkomen creëren ze een file voor de ingang van de tunnel. Meer over de keuzes op de website van Rijkswaterstaat.
:arrow: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/we ... coentunnel

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A010] Tweede Coentunnel

Bericht door Rein » za 16 mar 2024, 10:21

^^ Men zal dit wel beweren op de website, maar dit lijkt me in het geval van de Coentunnel eerlijk gezegd onzin. Of anders gesteld, er staat geregeld file in de Coentunnel, zowel in de oude buizen als in de nieuwe oost-buis. Van de week stond ik nog even volledig stil in de door mhkamp bedoelde buis voor verkeer vanaf de A10 noord richting zuiden doordat voorliggend verkeer te langzaam ophoog reed en het daarachter als een harmonica opstroopte en volledig tot stilstand kwam. Dit zou niet het geval zijn geweest wanneer beide rijstroken 'gewoon' opengesteld waren geweest (en de gemeente Amsterdam niet van dit soort belachelijke voorwaarden in de openstellingsvergunning had gezet).

Door de standaard afgekruiste rijstrook van de betreffende buis staat er zowel in de ochtendspits als de avondspits een in mijn ogen onnodige file vanaf de A10 noord richting A10 west. Dit levert extra uitstoot en vertraging op, maar ook meer drukte op de alternatieve routes via de A10 zuid en de A9. Gistermiddag was er een ongeluk op de A10 zuid en dan zie je het ook onmiddellijk volledig vastlopen op de A9 en de A10 noord. In de betreffende buis beide rijstroken openstellen zou in zulke gevallen nét wat lucht kunnen geven, maar het aantal keren dat beide rijstroken wel open zijn is behoorlijk beperkt.

Plaats reactie