[A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

[A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bericht door Rogier » wo 09 nov 2016, 19:46

Voor 2022 staat er een grote renovatie voor de Heijenoordtunnel gepland. De voorbereidingen op de renovatie beginnen al volgend jaar en om die reden verwacht ik dat dit een soortgelijke renovatie als de Velsertunnel wordt, waarbij de tunnel waarschijnlijk voor diverse maanden afgesloten gaat worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36659
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A029] renovatie Heinenoordtunnel

Bericht door Rene » wo 09 nov 2016, 20:37

Maandenlang afsluiten is bijna onmogelijk, want er is geen alternatief.
Als al het verkeer moet omrijden via de Kiltunnel (lokaal) of de A17-A16 (doorgaand), dan heb je zuidelijk van Rotterdam een gegarandeerd verkeersinfarct.

Misschien dat het scheepvaartverkeer ter plekke een paar maanden kan worden omgeleid ?
Dan kan met een "2x2 schipbrug" omvang het probleem nog enigszins worden beheerst.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17384
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A029] renovatie Heinenoordtunnel

Bericht door Kaaiman » wo 09 nov 2016, 20:44

Rogier schreef:Heijenoordtunnel
Doet Hein Heijmans de renovatie? Of moet Hein gaan hei(j)en bij de Heinenoordtunnel? Wordt er ook een heindag gehouden?

Misschien toch maar de A4-Zuid aanleggen als omleidingsroute? :leep:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

BJB
woonerf
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 18:34

Re: [A029] renovatie Heinenoordtunnel

Bericht door BJB » do 10 nov 2016, 11:38

Gezien de beperkte alternatieven voor omleidingen misschien toch per buis renoveren en de andere buis in de spitsrichting gebruiken?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32129
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Coen Tunnel » do 10 nov 2016, 12:34

Mijn idee: verkeer van noord naar zuid over twee rijstroken door één van de snelwegtunnelbuizen leiden tijdens de renovatie van één van de andere buizen, en verkeer van zuid naar noord over één rijstrook door één van de snelwegtunnelbuizen (daar stel ik dan dus een 2+1-constructie met barrier voor) en over één rijstrook door de buis voor agrarisch verkeer (ik vermoed dat twee rijstroken daar wellicht wat krap worden, maar wellicht is het mogelijk met een smalle linkerrijstrook en een snelheidsbeperking). Indien er twee rijstroken door de buis voor agrarisch verkeer kunnen is er natuurlijk geen tegenverkeer noodzakelijk in één van de snelwegbuizen.

Voorts zou ik de Kiltunnel tolvrij maken gedurende de tijden van de werkzaamheden, zeker in de richting(en) waarin maar twee rijstroken beschikbaar zijn.

Scooters/bromfietsers tijdelijk toestaan door de fietstunnel met Vmax :A1-30: en landbouwverkeer met ontheffing toestaan in de nachtelijke uren of overdag omleiden via het veer Oud Beijerland-Hekelingen en de Spijkenisserbrug.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3548
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door verfmeer95 » do 10 nov 2016, 16:01

^^ Ik denk dat 2 rijstroken in de langzaamverkeertunnel wel kan. Die heeft een diameter van 8.5 meter, met een hoogte van 5 meter heb je dan 6.8 meter in de breedte. Daar moeten wel 2 rijstroken op passen, desnoods met een aangepaste maximum snelheid.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Widejo » do 10 nov 2016, 17:46

Lekker uitstellen tot 2025 en in 2018 starten met de aanleg van de A4 Benelux-Klaaswaal. Dan ligt er een waardige omleidingsroute en kan de Heinenoordtunnel gewoon volledig dicht en gerenoveerd worden. Mogelijk puntje van kritiek, goedkeurig en besluitvorming aanleg A4 voor 2018 geregeld te hebben lijkt mij een uitdaging.
Hamburg, meine Perle

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Rogier » do 10 nov 2016, 18:01

Deze informatie heb je via de informatielijn van Rijkswaterstaat ontvangen. De renovatie van de Heijenoordtunnel is namelijk in de renovatie \ vervangingsbegroting opgenomen. Om die reden heb ik gevraagd wanneer wij deze werkzaamheden mogen verwachten.
Men gaf aan dat het werk in 2022 in uitvoering gaat en dat de voorbereidingen al volgend jaar gaan beginnen. De (zeer) lange voorbereidingstijd betekend in veel gevallen dat de werkzaamheden grootschalig kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Palance » do 10 nov 2016, 18:03

Leuk thuiswedstrijdje voor mij voor fotoreportages :honger:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Rogier » do 10 nov 2016, 18:13

Misschien iets voor een aparte topic: Vervanging \ Renovatie:

Vanaf 2020 staan diverse grotere renovatie \ vervangingsprojecten op het programma in de omgeving van Rotterdam \ Dordrecht.
Naast de renovatie van de Heijenoordtunnel staan ook de deze projecten in de begroting:
- Vervanging \ Renovatie Brug over de Noord bij de A15
- Renovatie Van Brienenoordbrug (incl. brugkleppen)
- Vervanging Suurhoffbrug door (tijdelijke) noodbrug.
- Renovatie \ Vervanging Wantijbrug N3
- Vernieuwing van de N3 bij Dordrecht (60 miljoen euro).

De Moerdijkbrug staat niet in de begroting en om die reden denk ik dat de vervanging van de Moerdijk niet in 2025, maar in 2035 gaat plaatsvinden.
Tegen die tijd zijn de pijlers 100 jaar oud en zijn de huidige overspanningen ook weer bijna 60 jaar oud. Ook zal tegen die tijd de verwachte restlevensduur van 30 jaar (na renovatie van 2006 - 2008) bereikt zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21911
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Wouter N14 » do 10 nov 2016, 23:11

^^ De Van Brienenoord betreft dacht ik alleen de nieuwste brug.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36659
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A029] renovatie Heinenoordtunnel

Bericht door Rene » vr 11 nov 2016, 1:17

BJB schreef:Gezien de beperkte alternatieven voor omleidingen misschien toch per buis renoveren en de andere buis in de spitsrichting gebruiken?
De tunnel is rond de eeuwwisseling gerenoveerd naar 2x3 stroken. Grote kans dat de renovatie dus vooral nodig is vanwege de veroudering van de tunneltechnische installaties. Vervanging daarvan kost veel tijd, want dat betekent veel systeemtesten en een nieuwe openstellingsvergunning. En in de tijd dat er geen bekabeling ligt in de tunnel, kan er ook niet doorheen gereden worden. Ook niet via 1 buis.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door hneel » vr 11 nov 2016, 20:58

Die lui in de Hoekse waard wilden toch geen A4, en ook geen brug ter vervanging van het pontje bij Nieuw Beijerland?

Dan moeten ze maar op de blaren zitten...
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Palance » vr 11 nov 2016, 21:46

Het is natuurlijk niet zo dat iedereen in de Hoeksche Waard tegen de A4 is.

Maar goed, als de tunnel een tijdje dichtgaat zie ik wel een behoorlijk vervoersprobleem ontstaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

BJB
woonerf
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 16 sep 2007, 18:34

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door BJB » za 12 nov 2016, 0:41

Ik ook en lijkt mij ook niet dat je autoverkeer door de langzaam verkeerstunnel kan leiden, die zal daar qua systemen toch ook niet voor geschikt zijn of wel?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36659
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Rene » za 12 nov 2016, 11:10

hneel schreef:Die lui in de Hoekse waard wilden toch geen A4, en ook geen brug ter vervanging van het pontje bij Nieuw Beijerland?

Dan moeten ze maar op de blaren zitten...
Van de Heijnenoordtunnel maken ook heel veel mensen gebruik van Duiveland en Flakkee. Plus het nodige doorgaand verkeer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32129
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Coen Tunnel » za 12 nov 2016, 11:17

BJB schreef:Ik ook en lijkt mij ook niet dat je autoverkeer door de langzaam verkeerstunnel kan leiden, die zal daar qua systemen toch ook niet voor geschikt zijn of wel?
Sowieso zul je verbindingswegen moeten aanleggen van de rijbaan van de A29 naar de langzaam-verkeertunnel. En wellicht zal er het één ander aan systemen geïnstalleerd moeten worden, maar dat kun je natuurlijk doen voordat de werkzaamheden aan de Heinenoordtunnel beginnen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Rogier » za 12 nov 2016, 19:19

Overigens is het ook mogelijk dat de werkzaamheden redelijk gaan meevallen. De Roertunnel staat ook in de vervangings- en renovatiebegroting. Deze staat er in omdat na 2019 - 2026 een (klein) deel van de installaties vervangen moet worden. Verder is de Botlektunnel in de afgelopen jaren ook gerenoveerd en hier hoefde tunnel uitsluitend tijdens een paar weekenden dicht.

S078
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 20:23
Locatie: Puttershoek, Nederland

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door S078 » di 04 apr 2017, 13:17

De Heinenoordtunnel kent al maandelijkse nachtafsluitingen om de tunnelsystemen en -wanden te renoveren. Dus vraag me af wat de grote renovatie in 2022 gaat inhouden.
Privéchauffeur bij Students2drive
Mobiliteitstudent op het NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
flickr

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Dweep » di 04 apr 2017, 14:23

S078 schreef:De Heinenoordtunnel kent al maandelijkse nachtafsluitingen om de tunnelsystemen en -wanden te renoveren. Dus vraag me af wat de grote renovatie in 2022 gaat inhouden.
Inderdaad, het is niet goed bij te houden wanneer welke doorgang afgesloten is des nachts.
Maar zoals al eerder vermeld is, als het tunnelinstallaties betreft en bekabeling ook vervangen dient te worden is het wel ingrijpender
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Chris » di 04 apr 2017, 14:38

De periodieke afsluitingen betreft klein onderhoud zoals reiniging. Bij een grote renovatie worden veel meer werkzaamheden uitgevoerd, zoals het vervangen of updaten van de tunneltechnische installaties en eventueel onderhoud aan het wegdek.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2022

Bericht door Chris » wo 24 okt 2018, 10:43

Rijkswaterstaat schreef:Meedenken over bereikbaarheid tijdens renovatie Heinenoordtunnel

In voorbereiding op de renovatie van de Heinenoordtunnel in de snelweg A29 vraagt Rijkswaterstaat weggebruikers en inwoners van de Hoeksche Waard en omliggende regio’s naar hun reisgedrag en reisalternatieven. De renovatiewerkzaamheden worden naar verwachting in 2023 en 2024 uitgevoerd.

Hoe kan Rijkswaterstaat ervoor zorgen dat het werk veilig wordt uitgevoerd en de bereikbaarheid en hinder tijdens de renovatie op een acceptabel niveau blijft? Voor dat laatste werkt Rijkswaterstaat samen met betrokken gemeenten, het Havenbedrijf en de provincie Zuid-Holland aan een bereikbaarheidsplan. Om voor dit plan een goed beeld te krijgen van het reisgedrag en reisalternatieven heeft Rijkswaterstaat deze week een enquête uitgezet.

Onderzoeken A29 Heinenoordtunnel
In 2017 en 2018 zijn diverse onderzoeken uitgevoerd naar de staat en kwaliteit van de Heinenoordtunnel, de technische installaties en systemen. De conclusie is dat de constructie van de tunnel zelf nog in redelijk goede staat verkeert maar wel een grote opknapbeurt nodig heeft. En de meeste technische installaties moeten vervangen worden.

Hoe de renovatie wordt uitgevoerd en wat dit gaat betekenen voor de beschikbaarheid van de tunnel is nog niet bekend. Dat er hinder zal zijn voor de omgeving, weggebruikers en bedrijven is onvermijdelijk. Rijkswaterstaat neemt echter voldoende de tijd om te onderzoeken hoe de periode van hinder zo kort mogelijk kan zijn en welke maatregelen getroffen kunnen worden om de hinder op een acceptabel niveau te houden. Dit doet Rijkswaterstaat in overleg met provincie, gemeenten en andere organisaties én nu ook met hulp van weggebruikers en de inwoners van de Hoeksche Waard.

Renovatie Heinenoordtunnel

In het kader van de renovatie staan onder andere de volgende werkzaamheden gepland:

* vervangen tunneltechnische installaties
* upgrade en standaardisatie van de bedienings-, besturings- en bewakingssystemen
* vernieuwen asfalt, nieuwe led-verlichting en nieuwe lichtroosters
* hittewerende bekleding vervangen of aanbrengen
* renoveren bestaande dienstgebouw en realisatie twee nieuwe dienstgebouwen
* realiseren van een middentunnelkanaal (een afgesloten vluchtgang)
* aanbrengen een hoogtedetectiesysteem en een afvoerweg voor te hoge voertuigen

Om de uitvoering verder te kunnen invullen worden enkele aanvullende onderzoeken uitgevoerd. Voor het uitvoeren van deze onderzoeken maakt Rijkswaterstaat zoveel mogelijk gebruik van afsluitingen die gepland worden voor regulier onderhoud aan de Heinenoordtunnel en de A29.
>> https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/2 ... unnel.aspx

link naar de enquête: http://www.startvragenlijst.nl/heinenoordtunnel

De renovatie is blijkbaar ook verzet van 2022 naar 2023-2024.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bericht door Palance » wo 24 okt 2018, 11:50

Die heb ik al eens in mijn mailbox gehad. Ik was volgens de enquete niet de doelgroep omdat ik geen frequente gebruiker ben van de tunnel. Maar ik ga als buurtbewoner wel de gevolgen merken van de afsluiting, dus behoor ik toch wel deels tot de doelgroep.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bericht door Mark » wo 24 okt 2018, 20:50

Het is dus nog niet bekend hoe en hoelang de tunnel afgesloten zal zijn. Dat maakt het nadenken over reëele alternatieven ook niet makkelijker. Een afsluiting van een week is qua impact toch wat anders dan twee maanden bijvoorbeeld.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bericht door nederland24 » wo 24 okt 2018, 20:58

^^ Aanleggen van de A4 tussen knp. Benelux en Klaaswaal, zodat gebruikers van de Heinenoordtunnel een goed alternatief hebben. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bericht door Chris » wo 24 okt 2018, 21:00

Als de complete bediening en tunneltechnische installaties vervangen gaan worden en dat allemaal getest moet worden denk ik dat de afsluiting nog wel wat langer dan 2 maanden zal duren.

Het lijkt me dat 4+0 niet mogelijk is, de tunnel is hier te smal voor. Een mogelijkheid is een 2+1 systeem met een zipper barrier, 2 rijstroken richting Rotterdam in de ochtend en 2 rijstroken richting zuiden in de middag/avond. Ik denk dat dit alsnog grote vertragingen op zal leveren, maar er zijn niet zo veel alternatieven.

Flankerend beleid is echter lastig door het gebrek aan reële alternatieven. De Kiltunnel ligt wel voor de hand, maar als je vanaf de N59 komt kan je wellicht nog beter via de Moerdijkbrug rijden. Het OV zal hier geen alternatief kunnen vormen omdat er geen rail-OV is. Nog los van de vraag of OV wel echt wat bijdraagt, de ervaring met andere grote impact werkzaamheden is dat maar heel weinig mensen van het openbaar vervoer gebruik maken zelfs als dat bijna gratis is. De P+R bij Lage Zwaluwe zou binnen een minuut vol staan met het reguliere verkeer van de Heinenoordtunnel.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18183
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bericht door mavas » wo 24 okt 2018, 21:09

Je kunt de tunnel niet openhouden als de installaties vervangen worden, omdat de tunnel dan niet meer beveiligd kan worden. Ik denk dat je al snel op een scenario als de velsertunnel uitkomt, met permanente afsluiting van een paar maanden.

En dan maar hopen dat de N217 al dat bestemmingsverkeer aan kan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bericht door Rogier » wo 24 okt 2018, 21:20

^^

Het moet volgens mij technisch mogelijk zijn om deze tunnel tijdens het vervangen van de technische installaties open te laten houden.
Bij de Westerscheldetunnel heeft men in de afgelopen 2 jaar ook verreweg de meeste technische installaties vervangen en daarvoor hoefde men de tunnel maar een paar weekenden volledig af te sluiten. In het verleden zal men bij deze tunnel ook de technische installaties een paar keer vervangen hebben. Toen was een langdurige afsluiting ook niet noodzakelijk en dat moet ook nu mogelijk zijn. Je kunt toch niet elke keer een tunnel om de 10 - 20 jaar voor een paar maand dichtgooien?

Om die reden geloof ook niet dat een totale afsluiting noodzakelijk zal zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76257
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bericht door Chris » wo 24 okt 2018, 21:21

Een complete afsluiting zou grote problemen opleveren. Dagelijks rijden 105.000 voertuigen door de Heinenoordtunnel, dat is bijna twee keer zoveel als er door de Velsertunnel rijden en dan heb je ook nog eens geen alternatieve tunnel er naast liggen.

Wellicht moet er iets bedacht worden om de tunnel half in bedrijf te kunnen houden.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A029] Renovatie Heinenoordtunnel in 2023-2024

Bericht door Rogier » do 25 okt 2018, 8:00

Waarom niet de installaties onderdeel voor onderdeel vervangen. Het moet mogelijk zijn om software te ontwikkelen dat zowel met de oude onderdelen, als met de nieuwe onderdelen moet kunnen werken. Het testen van de software zelf kan in een simulatie gedaan worden. Bij het testen van de Westerscheldetunnel gebeurde dit ook en hierdoor duurde het afbouwen en het testen van de Westerscheldetunnel maar 8 maanden!

Plaats reactie