Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » do 10 nov 2016, 18:10

Dan hadden we elkaar kunnen ontmoeten, ik was vandaag (en gisteren) ook per trein naar Utrecht toe. Vandaag liep alles vlekkeloos, gisterochtend kwam ik met 15 minuten vertraging aan. Maar omdat ik reizen naar zakelijke bijeenkomsten erg ruim inplan is dat geen enkel probleem.
Ik ging vandaag om 1547 terug naar Rotterdam met de trein. Die was bij lange na niet vol.

Met de auto vind ik het niks, de A12 staat muurvast. Ik moest op Papendorp zijn, dat zou me 5 Euro parkeergeld op de P+R gekost hebben. Maar dan had ik niet onderweg de krant en een boek kunnen lezen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » do 10 nov 2016, 19:05

Chris schreef: En met twee personen bedroegen de kosten rond de € 65.
Inmiddels heb ik studenten-ov, maar daarvoor kocht ik altijd van die spoordeelwinkel-kaartjes, dan kost het je nog geen 20 euro op een dag per persoon. Verder is het nadeel aan OV inderdaad dat je voor een 2de persoon ook volle prijs betaalt, terwijl dat in de auto niet zo is.

De bus is hier in Brabant daarentegen maar €43/maand voor mij, terwijl ik daarmee onbeperkt kan reizen op weekdagen, dan ga ik niet moeilijk doen. Voor jullie volwassenen is het wel iets meer. :p

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Snelwegfreak » do 10 nov 2016, 19:16

Ik heb een paar maanden per ov naar het werk gereisd. Dat kostte mij toen 750 euro per maand, geen grapje. Dat is ruim tweemaal wat ik nu kwijt ben aan mijn auto.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » do 10 nov 2016, 19:38

Palance schreef: Die was bij lange na niet vol.
Over het algemeen, enkele uitzonderingen daargelaten, kun je altijd wel zitten in de trein. Tenzij er verstoring o.i.d. zijn, dan is het uiteraard een heel andere situatie.
Nu heb ik wel het voordeel dat Delft tussen twee grote steden in ligt, zodat je, als je een keer moet staan, nooit langer dan Den Haag of Rotterdam hoeft te staan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » do 10 nov 2016, 19:57

Rotterdam-Utrecht kan in de spits anders erg druk zijn. Ik was vanmorgen vroeg op pad en had zitplek (trein om 7.20), maar een collega die een half uur later reisde kon staan. Zeker na Alexander heb je vaak gewoon pech. Ik heb ook wel eens het hele traject mogen staan, al is dat al heel wat jaren geleden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 10 nov 2016, 20:24

Snelwegfreak schreef:Ik heb een paar maanden per ov naar het werk gereisd. Dat kostte mij toen 750 euro per maand, geen grapje.
750 euro per maand? Had je een gouden chipkaart met diamanten gekocht? Een OV-kaart kost minder dan 400 euro per maand. Bij een maandabonnement zal je op iets meer dan 400 euro uitkomen omdat je dan met losse abonnementen voor trein en bus zit.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door keokiracer » do 10 nov 2016, 20:26

Extra toeslagen HSL R'dam-Amsterdam misschien erbij?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Jeroen » do 10 nov 2016, 20:35

Chris schreef: Toch, als je naar de harde cijfers kijkt, is het niet zo gunstig. We waren van deur tot deur toch 1,5 uur (heenweg) en 1 uur 45 minuten (terugweg) kwijt. En met twee personen bedroegen de kosten rond de € 65. Met de auto is het buiten de spits niet veel meer dan een uur en dan ben je € 15 aan brandstofkosten + parkeergeld kwijt. Nu maakte dat niet uit omdat ik met mijn NS Businesscard op kosten van de baas reisde, maar privé zou ik denk ik toch met de auto zijn gegaan.
Voltarief OV blijft duur. Ik heb afgelopen zondag een dagje Amsterdam gedaan met mijn vriendin. Met de trein zouden we daar samen ruim 85 euro aan kwijt zijn. Nu aan benzine slechts 25 euro plus 13 euro voor parkeren, op slechts 5 minuten lopen van het centraal station. Dan is de keuze toch wel snel gemaakt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Snelwegfreak » do 10 nov 2016, 20:40

boe! schreef:750 euro per maand? Had je een gouden chipkaart met diamanten gekocht? Een OV-kaart kost minder dan 400 euro per maand. Bij een maandabonnement zal je op iets meer dan 400 euro uitkomen omdat je dan met losse abonnementen voor trein en bus zit.
Het was ruim 35 euro per dag. Vergelijking is een beetje scheef omdat ik het geld elke maand terugkreeg van mijn werkgever, maar moest het wel zelf voorschieten. Voor zover ik weet waren er geen mogelijkheden tot abonnementen, omdat het maar voor een paar maanden was.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door duikgek89 » do 10 nov 2016, 20:56

Is er niet meer zo'n traject abonnement wat je per maand kan kopen?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » do 10 nov 2016, 21:08

Snelwegfreak schreef: Het was ruim 35 euro per dag. Vergelijking is een beetje scheef omdat ik het geld elke maand terugkreeg van mijn werkgever, maar moest het wel zelf voorschieten. Voor zover ik weet waren er geen mogelijkheden tot abonnementen, omdat het maar voor een paar maanden was.
Jawel hoor. Het Netabonnement van NS (Zelfde als studenten-ov, dus overal geldig behalve nachtbussen) is er alleen per jaar, maar als je de trein weg laat is het €276/maand, gooi daar altijd vrij van NS bij (€408) en je komt uit op €684. Duurder dan dat zal het niet worden.
Grote kans dat het goedkoper kan, maar aangezien ik niet weet welke route je aflegt kan ik dat niet checken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 10 nov 2016, 21:11

Ik reis ook sporadisch nog met het OV. Een kleine twee maanden geleden ging mijn auto kapot en toen ben ik met de trein van Kampen Zuid naar Zwolle gereisd, niet heel spannend dus. Verder heb ik het OV dit jaar alleen gebruikt toen we in Rome waren en we twee nachten in een hotel tegenover een metrostation zaten, dus we hebben daar de auto laten staan en zijn met de metro de stad in geweest. En in Seattle zijn we tijdens een lange overstap van meer dan 6 uur met de lightrail en monorail van de luchthaven naar de Space Needle gegaan en weer terug, je moet toch wat doen om de tijd te doden. ;)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Snelwegfreak » do 10 nov 2016, 21:15

Chrysa schreef:Jawel hoor.
Ik bedoelde vanuit de werkgever. Ik mocht alle kosten die ik maakte gewoon declareren en kreeg alles terug. Maar dan nog: belachelijk veel geld, zeker als je alle andere nadelen van het ov meeneemt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » do 10 nov 2016, 21:24

In je eentje valt het geld wel mee, zolang je maar binnen een concessie blijft, zodra je een concessiegrens over gaat zou je meteen een tweede abonnement moeten hebben wat het flink duurder maakt.

Als ik vol tarief naar school zou reizen (Hooge Zwaluwe -> Breda, ligt dus in dezelfde OV-concessie) kost dit me €4-5 per dag dat ik reis. Met de auto kost dit me 30km aan benzine + €36/maand aan parkeren. De bus is nog sneller ook omdat ie voorrang krijgt op kruisingen en er een busbaan ligt op de drukke stukken, waar ik met de auto in de file zou staan. Dan ga ik liever met de bus, omdat ik dan 's ochtends half slapend in de bus op school aankom, ipv dat ik moe de weg op ga.

Voor een excursie moest ik 's ochtends met de trein naar Amsterdam, dat was dan wel weer een enorme drukte en het zou me zeker niet de €28 waard zijn die een retourtje me anders zou kosten, omdat het met de auto een uur sneller zou zijn, zelfs met de dagelijkse files.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » vr 11 nov 2016, 8:52

Chrysa schreef:In je eentje valt het geld wel mee, zolang je maar binnen een concessie blijft, zodra je een concessiegrens over gaat zou je meteen een tweede abonnement moeten hebben wat het flink duurder maakt.
Dat is niet waar. Je hebt abonnementen die aan het OV-bedrijf zijn gekoppeld en waarmee je binnen hun verzorgingsgebied goedkoop kan reizen. Daarnaast heb je ook nog steeds de good-old sterabonnementen die zijn gekoppeld aan de OV-zones. Ik heb zelf zo'n abonnement en dan maakt het niet uit of ik met Connexxion of U-OV reis zolang de zone maar binnen mijn abonnement past.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » vr 11 nov 2016, 10:56

In Brabant heb je die sterabonnementen niet meer volgens mij, Arriva verkoopt ze niet en de zones staan ook niet meer op de kaarten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 nov 2016, 11:03

^^ Dat laatste waag ik te betwijfelen: http://9292.nl/gimmage/N2/SixColsIndent ... t_9292.pdf

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » vr 11 nov 2016, 11:07

^^ Op de Arrivakaarten staan ze niet, en als er sterabonnementen verkocht zouden worden lijkt me dit toch wel een essentieel iets.

https://www.arriva.nl/web/file?uuid=95a ... tentid=200

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » vr 11 nov 2016, 11:28

Sterabonnementen zijn tegenwoordig regionale producten die dan meestal wel bij alle vervoerders in die regio werken. In Utrecht gaat het bijvoorbeeld op de regio Utrecht, dus met U-OV en Connexxion. In andere gebieden is er maar één vervoerder in de regio.
En voor Noord-Brabant is dat abonnement inderdaad niet te krijgen. Ook niet in Gelderland en voor andere regio's zijn de grenzen soms kleiner dan een provincie omdat de concessiegebieden kleiner zijn (Twente, IJsselmond).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 nov 2016, 11:29

Ik vraag me inderdaad af of in alle concessiegebieden nog sterabonnementen bestaan en/of geaccepteerd worden. In ieder geval bestaan de N-ster-abonnementen die voor het stads- en streekvervoer in heel Nederland geldig waren niet meer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » vr 11 nov 2016, 11:41

Chrysa heeft gelijk. Het sterabonnement is niet overal meer verkrijgbaar. Zie afbeelding hieronder. Het geeft overigens wel gedoe bij een nieuwe vervoerder. In Utrecht-Oost gaat Syntus in december het OV overnemen van Connexxion en het is nu al bekend dat Syntus de abonnementen van Connexxion niet kan lezen. Ik heb nog niets gehoord over een oplossing. Dan kan je beter een onafhankelijk sterabonnement hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » vr 11 nov 2016, 21:27

In het openbaar vervoer is nu wel een tariefjungle ontstaan. Ik hou me er niet meer echt mee bezig. Gelukkig hebben we Chrysa die dit soort dingen op een rijtje zet. Ik reis vrijwel uitsluitend 's weekends met het OV en aangezien ik een weekend-vrij abonnement voor de trein heb kost het me nauwelijks iets. Gewoon een keer per maand van Sneek naar Schiphol reizen en ik heb het er al uit 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rein » vr 11 nov 2016, 21:50

Ik ga ca 1 keer per jaar met de trein en dat vind ik meer dan genoeg. Zolang mijn auto mij overal brengt tegen een fractie van de kosten van het OV en in een fractie van de tijd van het OV zal mijn treinfrequentie niet snel hoger worden. Een lijnbus heb ik denk ik 5 jaar geleden voor het laatst genomen en dat was dan feitelijk alleen om een ander een plezier te doen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 11 nov 2016, 22:40

Och ja, de lijnbus heb ik laatst ook nog een keer genomen, ook toen mijn auto kapot was. Drie euro voor een enkele reis binnen de stad waar dat een paar jaar terug nog één euro was. :evil:

Ik heb zelf geen ov-chipkaart, alleen een gratis passagepas voor station Zwolle die ik eigenlijk alleen maar gebruik om 's avonds laat of op zondag naar de AH to Go te kunnen gaan als ik nog wat nodig heb. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Chrysa » vr 11 nov 2016, 23:47

Die spoordeelwinkelkaartjes vind ik dan wel weer leuk. Ik ben voor €10 op en neer geweest naar Groningen met de trein, en uiteindelijk zo'n 700km afgelegd die dag. Met de auto is dat wel iets duurder...

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door BABKay » wo 30 nov 2016, 22:02

Gisteren weer eens een nieuw soort omroepbericht mogen beleven. Er reden de hele dag geen treinen tussen Winterswijk en Doetinchem omdat, volgens de omroep, een steenmarter de kabels had doorgeknaagd. :wall:
Uiteindelijk bleek de storingscomputer van ProRail (correctie: PrutsRail) in storing te zijn gegaan. Er was dus helemaal geen storing... :wall: :wall:
http://www.gelderlander.nl/regio/achter ... -1.6694452

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » do 01 dec 2016, 18:37

De Partij voor de Dieren zou voor deze valse beschuldiging aangifte wegens smaad moeten doen tegen Prorail. ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door boe! » do 01 dec 2016, 19:31

Die computer is door een marter onklaar gemaakt. :p

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » do 08 dec 2016, 21:30

De laatste tijd zie ik bij de RET erg vaak meldingen van auto's op het tramspoor zodat het tramverkeer aldaar voor korte maar soms langere tijd platligt. Dat houdt dus in dat iemand bewust een auto parkeert op een plek waar het niet mag maar ook zeker niet kan.

Ik had vanavond op weg naar huis - kortstondig - pech. Op de Beijerlandselaan in Rotterdam (deze locatie) stond op de vrije trambaan ineens een voertuig met lichten gedoofd met de voorkant tegen de rijrichting van de tram in. En daar sta je dan. De bestuurder riep nog om dat hij het liefste door de wagen heen zou rammen maar omdat dat toch niet mocht we moesten blijven wachten. Ik heb de auto niet verplaatst zien worden, maar na een ongeveer 5 minuten was het spoor blijkbaar weer vrij en konden we verder.

Waarom iemand moedwillig een tramspoor blokkeert? (en dat komt meerdere keren per dag voor) :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » do 08 dec 2016, 22:01

^^ Vaak is het frustratie/agressie omdat de tram iets deed wat de bestuurder van de auto niet zo leuk vond.

Plaats reactie