[E] Spanje - Spain - España

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 nov 2016, 7:26

^^ De N-332 vond ik tussen Benidorm en Calpe toch wel mooi:

https://www.google.nl/maps/@38.637522,0 ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@38.6343156, ... 312!8i6656

De CV-70 door de bergen tussen Alcoi en Benidorm is ook een leuke weg, en dan zie je ook wat van het binnenland.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Bluemoon23 » wo 09 nov 2016, 22:32

Ah bedankt :top:
Ik wist dat jij vaker in die regionen bent geweest.

Een auto huren kost ook geen drol hier, gisteren pas geboekt en morgenvroeg (Donderdag) ophalen, zondagmorgen weer inleveren bij het vliegveld.
Kost €21 :D , wel een klein gebakje maar veel ruimte heb ik ook niet nodig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 09 nov 2016, 22:49

Bluemoon23 schreef:Ah bedankt :top:
Ik wist dat jij vaker in die regionen bent geweest.
Vaak in Spanje, maar in de regio Benidorm slechts één keer een weekend. Maar die N-332 stond me nog wel goed bij. Best mooi rijden, rijdt toch wel fijn door en met mooie uitzichten op de zee en het spectaculaire stuk langs de kloof bij Calpe.
Een auto huren kost ook geen drol hier, gisteren pas geboekt en morgenvroeg (Donderdag) ophalen, zondagmorgen weer inleveren bij het vliegveld.
Kost €21 :D , wel een klein gebakje maar veel ruimte heb ik ook niet nodig.
Ja, in het laagseizoen is dat in Spanje dikwijls erg goedkoop, zeker in de zeer toeristische gebieden waar dan toch een overschot aan huurauto's is. Dan kunnen ze ook niet de hoofdprijs rekenen. Ik heb daar destijds met een Toyota Aygo gereden. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 15 nov 2016, 21:39

Fomento heeft de bouw van 5 verzorgingsplaatsen langs autovías gegund.

Ze worden allemaal uitgerust met tankstation café-restaurant, parkeerplaatsen en speeltuin. Een goede ontwikkeling wat mij betreft, alhoewel Spanje een eersteklas wegennet heeft, ontbreekt het nogal aan fatsoenlijke rustpunten langs de autovías. Voor bijna alle tankstations moet je van de snelweg af en ze bestaan meestal uit niet meer dan een asfaltvlakte voor parkeren, weinig aantrekkelijk om een pauze te nemen.

Deze komt langs de A-66 bij Almendralejo (provincie Badajoz)
Afbeelding

Deze komt langs de A-8 bij La Caridad (Asturias)
Afbeelding

Deze komt langs de A-66 bij Cañaveral (provincie Cáceres)
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » di 15 nov 2016, 22:22

Prettig voor de weggebruiker is het zeker. Vraag me dan wel af hoe ze dit financieren. Aanleg en onderhoud van de parkeervoorzieningen zal wel betaald worden uit de pachtprijzen die wegrestaurant en tankstation gaan betalen. Positief voor de prijsvorming in dit wegrestaurant en tankstation zal het wel niet zijn, zodat potentiële klanten daarvan wellicht toch zullen vluchten naar een tent op een afslag, al heeft die geen mooie parkeerplaats. Of het model van parkeerplaatsen naast alles wat vanaf de autovia al bewegwijzerd staat daarmee toekomst heeft?

Of betaalt de staat dit zelf (van belastinggeld), omdat dit raakt aan verkeersveiligheid. Als mensen op langere ritten onvoldoende stoppen, kan een leuke parkeerplaats ongelukken helpen voorkomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » di 15 nov 2016, 22:34

Ze zijn allemaal gegund op basis van een concessie van 40 jaar. De aanlegkosten liggen tussen de € 1,3 miljoen en € 4,2 miljoen (die met de ongelijkvloerse aansluiting is het duurst).

Het zijn snelwegen die tussen de 4 en 8 jaar geleden zijn voltooid, dus het verkeersaanbod is wel gestabiliseerd. Daartoe zijn dus bedrijven gevonden die het lucratief vonden om zo'n verzorgingsplaats te exploiteren. Drukke snelwegen zijn het overigens niet, je moet denken aan circa 10.000 voertuigen per dag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2016, 8:53

Kijk eens aan, dat is toch een verbetering. :top:
Chris schreef:Voor bijna alle tankstations moet je van de snelweg af en ze bestaan meestal uit niet meer dan een asfaltvlakte voor parkeren, weinig aantrekkelijk om een pauze te nemen.
Op de A-66 van Salamanca heb je ook vaak dat je een dorpje in wordt geleid naar een klein tankstationnetje, en niet meer dan dat. Maar op een paar plekken zit daar echt een tankstation direct aan de afrit. Tja, dan toch liever zo'n asfaltvlakte dan een klein tankstation in een dorpje op een kilometer van de afrit. Complejo Leo 24H bij afrit 730 ziet er misschien niet heel sfeervol uit maar heeft wel uitgebreide voorzieningen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 16 nov 2016, 10:14

De verzorgingsplaatsen langs de autopistas zijn soms ook best wel desolaat. Met name buiten Catalonië, waar op veel tolwegen maar weinig verkeer rijdt. Ik heb vaak gehad dat ik de enige was.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » wo 16 nov 2016, 10:28

Chris schreef:Het zijn snelwegen die tussen de 4 en 8 jaar geleden zijn voltooid, dus het verkeersaanbod is wel gestabiliseerd. Daartoe zijn dus bedrijven gevonden die het lucratief vonden om zo'n verzorgingsplaats te exploiteren. Drukke snelwegen zijn het overigens niet, je moet denken aan circa 10.000 voertuigen per dag.
Ik hoop voor die bedrijven dat het werkt, anders krijg je weer zo'n concessie die klapt met bijbehorende spook-verzorgingsplaats. Je praat wat dat betreft ook wel over intensiteiten waarbij je zou verwachten dat ze één verzorgingsplaats aanleggen en die vervolgens van beide kanten ontsluiten. Dan kun je als pachter toch wat efficiënter opereren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 16 nov 2016, 10:34

Verzorgingsplaatsen zonder voorzieningen (alleen een parkeerplaats met prullenbak) zijn langs de Spaanse autovías overigens ook zeer zeldzaam.

Of zoiets als dit... De A-92M bij Antequera in Andalusië. Groots aangekondigd, een gravelvlakte...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2016, 10:37

Op sommige wegen zijn ook gewoon complete Area da Servicio's gesloten, vermoedelijk vanwege het weinige verkeer en de hoge dichtheid. Op de AP-4 is dat bijvoorbeeld gebeurd:

https://www.google.nl/maps/place/Jerez, ... -6.1260744

Daar zit in beide richtingen nu nog maar één uitgebreide VZP op het tolgedeelte.

Overigens zijn de VZP's langs de AP-8 in Baskenland en de AP-7 langs de Costa del Sol vaak wel iets drukker, ook afhankelijk van het seizoen uiteraard.

Langs de AP-1 zitten tussen afritten 2 en 3 aan beide zijden van de weg twee volledige VZP's met tankstation, op nog geen 24 km (12 minuten) van elkaar, zonder dat er een afrit tussen zit. Dat is natuurlijk een goed voorbeeld van overdaad. En dan is de parallelle N-I ook nog een vrij drukke weg met veel vrachtverkeer, dus die VZP's langs de AP-1 zullen wel niet al te druk zijn, behalve misschien op drukke vakantiedagen met veel transitverkeer richting Portugal en de veerhaven van Algeciras.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2016, 11:15

Chris schreef:Verzorgingsplaatsen zonder voorzieningen (alleen een parkeerplaats met prullenbak) zijn langs de Spaanse autovías overigens ook zeer zeldzaam.
Ja, op sommige wegen kom je ze tegen, maar dat lijkt vaak meer een kwestie van toeval te zijn. Net als de aan- of afwezigheid van uitgebreide VZP's met tankstation direct aan de Autovía. Op sommige plekken komen ze wel voor, soms ook langs vrij nieuwe wegen (zoals de A-45 bij Lucena) maar je kunt ook honderden kilometers rijden zonder voorzieningen direct aan de snelweg tegen te komen.

Bijkomend probleem op lange ritten is dat je in Spanje vrijwel nergens een betaalautomaat bij benzinepompen tegenkomt. Sommige tankstations zijn 's nachts open of hebben een nachtloketje (soms vooraf betalen). Maar dat weet je niet altijd vooraf. Op een lange rit via Baskenland probeer ik altijd ergens op het eerste stuk in Spanje te tanken (dat lukt altijd wel langs de AP-8), maar rij je bijvoorbeeld via de Somporttunnel naar Spanje en dan over de A-23 naar Valencia, dan kan het toch tricky worden. Ik heb die reis ooit gepland (ik moest naar Benidorm maar heb vanwege de kosten en de beperkte tijd toen toch voor het vliegtuig+huurauto gekozen) en dan is het toch wel handig als je een overzichtje hebt van tankstations die min of meer op de route liggen (in dorpjes/stadjes langs de A-23) en een 24-uursservice hebben. Gelukkig heeft de website van Repsol (de grootste keten van tankstations in Spanje) een kaart waar je dat soort dingen vrij makkelijk op kan vinden. Ik heb toen een lijstje met tankstations gemaakt, voor het geval dat. Volgens mij waren er niet veel tankmogelijkheden onderweg. In Teruel was het bijvoorbeeld wel mogelijk, maar dan moest je echt de stad in rijden. Ik denk dat iets soortgelijks voor wel meer lange nachtelijke ritten geldt.
Pino schreef:Ik hoop voor die bedrijven dat het werkt, anders krijg je weer zo'n concessie die klapt met bijbehorende spook-verzorgingsplaats. Je praat wat dat betreft ook wel over intensiteiten waarbij je zou verwachten dat ze één verzorgingsplaats aanleggen en die vervolgens van beide kanten ontsluiten. Dan kun je als pachter toch wat efficiënter opereren.
Dat zou je verwachten, maar dat komt niet heel veel voor in Spanje. Ik kan me alleen de AP-15 ten noorden van Pamplona herinneren. Op de erg rustige AP-46 zitten ook VZP's die 's nachts een nachtloket hebben; er is daar nota bene een tunneltje tussen beide VZP's aangelegd. Goed, die is formeel niet toegankelijk, maar je vraagt je af waarom men dan niet gewoon één VZP met tankstation aan één zijde van de weg heeft gebouwd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » wo 16 nov 2016, 11:24

Coen Tunnel schreef:je vraagt je af waarom men dan niet gewoon één VZP met tankstation aan één zijde van de weg heeft gebouwd.
Kosten, ongetwijfeld. Je moet er toch weer kunstwerken voor aanleggen tenslotte. Het vlugge kostenplaatje dat Chris een paar posts terug gaf, is veelzeggend: de gecombineerde verzorgingsplaats is meer dan twee keer duurder dan de goedkoopste.

In landen als Frankrijk en Oostenrijk vindt men overduidelijk dat je het verkeer een minimum-hoeveelheid aan services moet aanbieden op verzorgingsplaatsen. Een gecombineerde VZP is dan de enige manier om dit te bewerkstelligen, ook al moet je extra kosten maken om dat zo aan te leggen. In Spanje ziet men deze voorziening overduidelijk als veel minder belangrijk, net zoals dat in bijvoorbeeld de VS het geval is. Dan kom je veel sneller tot dit soort keuzes.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 16 nov 2016, 11:27

Wat wel een mogelijkheid is, is om bij een aansluiting een fatsoenlijke verzorgingsplaats te bouwen. Dat scheelt je de kosten van een aansluiting, je hoeft het alleen op een rotonde aan te sluiten. Dan kan je toch de kwaliteit van een 'online' verzorgingsplaats bieden tegen lagere kosten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Wouter N14 » wo 16 nov 2016, 11:31

^^ Dus zoals ze op de Nederlandse A1 gaan doen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 16 nov 2016, 11:34

De 'Complejo Leo' langs de A-66 is er ook een voorbeeld van. Maar het zijn wel de uitzonderingen, veel vaker is het een eenvoudig tankstation met een paar parkeerplaatsen. Soms bij een aansluiting, maar vaak ook echt een stuk van de snelweg af in een dorp nabij.

Afbeelding

Dit kom je echter ook vaak tegen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2016, 12:44

Chris schreef:De 'Complejo Leo' langs de A-66 is er ook een voorbeeld van.
Dat is ook de enige die ik tussen Salamanca en Sevilla ken. Ik heb er een keer overnacht; een mooi modern hotel met prima hotelkamers - want dat is in het dunbevolkte gebied waar de A-66 doorheen loopt ook niet vanzelfsprekend. En er is een restaurant, een vrij groot winkeltje en een tankstation van Repsol waar je ook broodjes en wat eenvoudige warme maaltijden (zoals een pizza) kan krijgen.
Chris schreef:Wat wel een mogelijkheid is, is om bij een aansluiting een fatsoenlijke verzorgingsplaats te bouwen. Dat scheelt je de kosten van een aansluiting, je hoeft het alleen op een rotonde aan te sluiten. Dan kan je toch de kwaliteit van een 'online' verzorgingsplaats bieden tegen lagere kosten.
Dat kom je zelfs langs Franse tolwegen zoals de A26, A28, A29 en A65 wel tegen. In sommige gevallen zijn die VZP's dan ook vanaf de kruisende weg tolvrij bereikbaar gemaakt. Ook in Duitsland komt het sporadisch voor, bv. A8 Raststätte Irschenberg. In Groot-Brittanië is het ook de normaalste zaak van de wereld om de 'Services' bij een afrit te hebben. VZP's direct aan de snelweg zijn er ook wel op sommige wegen zoals de M1, maar bij veel andere wegen moet je de afrit nemen en zit het aan de rotonde.
Chris schreef:Maar het zijn wel de uitzonderingen, veel vaker is het een eenvoudig tankstation met een paar parkeerplaatsen. Soms bij een aansluiting, maar vaak ook echt een stuk van de snelweg af in een dorp nabij.
Langs de eerder genoemde A-66 wordt je vaak naar een voorziening langs de parallelle N-630 geleid, waar dan vaak een klein tankstation staat, soms met een oude bar of restaurant er bij. Zeer beperkt assortiment, niet echt plek om even fijn een stop te maken, maar ze vinden het vaak wel bijzonder als er buitenlanders komen. :) Tja, op die manier beland je dan in één of ander slaperig dorp in Extremadura... :D

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » wo 16 nov 2016, 21:34

^^ Je zou ergens verwachten dat dat soort tenten wel zo langzaam zou opschuiven van de slaperige dorpjes langs de oude N-weg naar locaties nabij de kruising tussen N-weg en A-weg. Dat is tenslotte de tendens die zich elders in Europa (en de VS/Australië) ook wel heeft voorgedaan, omdat het nu eenmaal plekken zijn waar je veel meer omzet zult kunnen boeken.

Kennelijk heeft dit tijd nodig, maar het zou het rijcomfort langs de autovía's flink verhogen. Het zullen vaak zeer basale voorzieningen blijven, die aan niemands wensdromen over rustmomenten zullen beantwoorden, maar ik denk dat je op niets anders kunt rekenen op dusdanig rustige wegen in dunbevolkt gebied. Die lommerrijke verzorgingsplaats met speeltuin past alleen in die wereld wanneer er een tolmaatschappij is die alle weggebruikers ervoor laat betalen. En zoals je al zei, zijn het wel vaak momenten dat je nog eens in gesprek raakt met een uitbater, al dan niet met een kop koffie die zo iemand erbij verkoopt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » wo 16 nov 2016, 21:40

Ze duiken ook wel op. Vorig jaar was ik bij deze vrij nieuwe Avia langs de A-8 bij Unquera op de grens van Cantabria en Asturias. Het zit direct bij de afrit en had een redelijk aantal parkeerplaatsen voor vrachtwagens, een nette shop, restaurant en gratis en schone toiletten. Vanaf de snelweg weet je echter niet of je naar zo'n moderne VZP geleid wordt, of naar één of ander klein tankstationnetje bij een slaperig dorpje.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Pino » wo 16 nov 2016, 21:44

^^ Het heeft dus tijd nodig, zoals ik zei. Je zou verwachten dat met verloop van tijd de voorzieningen steeds minder vaak zullen liggen in dat dorpje enkele kilometers van de afrit.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Mundial » wo 16 nov 2016, 22:26

Coen Tunnel schreef: Complejo Leo 24H bij afrit 730 ziet er misschien niet heel sfeervol uit maar heeft wel uitgebreide voorzieningen.
Ze hebben er nog verse tapas ook :) Ik vind het wel fijn dat ze in Spanje verwijzen naar horeca dicht bij de snelweg, dan moet je niet altijd bij zo'n verzorgingsplaats stoppen waar de kwaliteit van het eten vaak toch wat tegenvalt.
Meestal kom je dan bij enkele horecazaken naast de oude nacional terecht waar er een rij trucks geparkeerd staat, het ziet er een beetje zoals in de Amerikaanse Roadmovies uit. Na al dat rijden is het ook wel fijn om eens even van de snelweg af te zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 nov 2016, 22:51

Pino schreef:^^ Je zou ergens verwachten dat dat soort tenten wel zo langzaam zou opschuiven van de slaperige dorpjes langs de oude N-weg naar locaties nabij de kruising tussen N-weg en A-weg. Dat is tenslotte de tendens die zich elders in Europa (en de VS/Australië) ook wel heeft voorgedaan, omdat het nu eenmaal plekken zijn waar je veel meer omzet zult kunnen boeken.
Je ziet het in Spanje her en der ook wel. Op meerdere plekken liggen de tankstations wel aan een afrit. Ook langs een weg als de A-66.
Kennelijk heeft dit tijd nodig, maar het zou het rijcomfort langs de autovía's flink verhogen. Het zullen vaak zeer basale voorzieningen blijven, die aan niemands wensdromen over rustmomenten zullen beantwoorden, maar ik denk dat je op niets anders kunt rekenen op dusdanig rustige wegen in dunbevolkt gebied. Die lommerrijke verzorgingsplaats met speeltuin past alleen in die wereld wanneer er een tolmaatschappij is die alle weggebruikers ervoor laat betalen. En zoals je al zei, zijn het wel vaak momenten dat je nog eens in gesprek raakt met een uitbater, al dan niet met een kop koffie die zo iemand erbij verkoopt.
Ooit gestopt bij zo'n tankstation direct aan de afrit even ten zuiden van Salamanca. Daar werd je gewoon zonder extra kosten door de pompbediende geholpen, die gooide je tank vol.
Chris schreef:Vanaf de snelweg weet je echter niet of je naar zo'n moderne VZP geleid wordt, of naar één of ander klein tankstationnetje bij een slaperig dorpje.
Dat is ook een beetje het probleem. En het staat ook niet goed op kaarten aangegeven. Die modernere parkeerplaatsen met voorzieningen zijn erg fijn, maar een klein tankstationnetje aan de oude carretera nacional is weer een ander verhaal.
Mundial schreef:Ze hebben er nog verse tapas ook :) Ik vind het wel fijn dat ze in Spanje verwijzen naar horeca dicht bij de snelweg, dan moet je niet altijd bij zo'n verzorgingsplaats stoppen waar de kwaliteit van het eten vaak toch wat tegenvalt.
Meestal kom je dan bij enkele horecazaken naast de oude nacional terecht waar er een rij trucks geparkeerd staat, het ziet er een beetje zoals in de Amerikaanse Roadmovies uit. Na al dat rijden is het ook wel fijn om eens even van de snelweg af te zijn.
't Is wisselend. Ik loop ook niet snel een horecagelegenheid in waar alleen trucks geparkeerd staan en in Spanje kom je, zeker langs die oude carreteras nacional, nogal eens wat verouderde bars of restaurants tegen die duidelijk op truckers gericht zijn. Niks mis mee, maar het is ook niks voor mij om samen met mijn vriendin even wat te gaan eten op een lange rit. Dan haal ik liever een belegd broodje bij een grotere Repsol.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 01 jan 2017, 10:48

Rare wegen. Wat is de functie van die weg in het midden? (edit: lijkt een soort parkeerstrook te zijn of zo). Dit is een onafgebouwd gebied net buiten Granada, er zijn diverse wegen die er zo uit zien:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5361
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Km357 » zo 01 jan 2017, 10:50

Voorbereiding voor de aanleg van KMO-zone of winkels langs de weg, waar transitverkeer toch vlotter doorkan?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 jan 2017, 12:25

In Streetview is bij de toegang van dit gebied te zien dat hier een kantorenpark gepland is: https://www.google.nl/maps/@37.0705455, ... 312!8i6656

Het is blijkbaar een kantorenpark dat nooit verder van de grond gekomen is door de vastgoedbubbel in Spanje: http://www.juliaschulzdornburg.com/alin ... mpresarial

Op die site staat een hele lijst van dit soort nooit afgebouwde projecten: http://www.juliaschulzdornburg.com/left ... ge_id=1208

Als je het zo leest was er blijkbaar heel wat gepland: http://www.ideal.es/granada/20081208/pr ... 81208.html
http://guiaempresas.universia.es/PARQUE ... ENDIN.html

Waar de rijbaan in het midden voor dient vraag ik me ook af. Het lijkt misschien voor doorgaand verkeer, handig als je veel drukte op de gewone rijbanen had verwacht, al lijkt dat dat wel mee zou hebben gevallen, aangezien ik geen langsparkeren zie en er verder geen doorgaande route door het kantorenpark loopt. Het is echter alleen toegepast op de twee hoofdassen N-Z en O-W in dit kantorenpark. Ik moest gelijk denken aan een busbaan, zoals die ook is toegepast in Amersfoort Vathorst, eveneens in de middenberm waarbij de bus wel gewoon over de rotondes gaat tussen het overige verkeer.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Emil » zo 01 jan 2017, 12:54

^^ Zoals Chris al aangeeft lijkt dit een parkeerstrook te zijn. Het heeft wel wat. Het doorgaande verkeer heeft geen last van klungelende parkeerders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Chris » zo 01 jan 2017, 19:07

Afgelopen jaar is in Spanje 64 kilometer nieuwe autosnelweg opengesteld. Het Spaanse snelwegennet is hiermee gegroeid naar 15.400 kilometer, net iets meer dan Duitsland (inclusief Gelbe Autobahn).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Palance » zo 01 jan 2017, 19:18

Misschien een busbaan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 jan 2017, 19:42

Palance schreef:Misschien een busbaan?
Zie mijn post hierboven:
Coen Tunnel schreef:Ik moest gelijk denken aan een busbaan, zoals die ook is toegepast in Amersfoort Vathorst, eveneens in de middenberm waarbij de bus wel gewoon over de rotondes gaat tussen het overige verkeer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [E] Spanje - Spain - España

Bericht door keokiracer » zo 01 jan 2017, 19:45

Chris schreef:Rare wegen. Wat is de functie van die weg in het midden? (edit: lijkt een soort parkeerstrook te zijn of zo). Dit is een onafgebouwd gebied net buiten Granada, er zijn diverse wegen die er zo uit zien:

Afbeelding
Coen Tunnel schreef:
Palance schreef:Misschien een busbaan?
Zie mijn post hierboven:
Coen Tunnel schreef:Ik moest gelijk denken aan een busbaan, zoals die ook is toegepast in Amersfoort Vathorst, eveneens in de middenberm waarbij de bus wel gewoon over de rotondes gaat tussen het overige verkeer.
Lijkt me wel vrij krap aangelegd als daar bussen overheen moeten. Vooral de bochten van en naar de reguliere weg zijn vrij scherp en niet echt breed.


(nieuwe pagina quote edit)
Laatst gewijzigd door keokiracer op zo 01 jan 2017, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie