Bekeuring bij parkeerverbod

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door duikgek89 » vr 15 apr 2016, 6:50

Ken je misschien mensen uit die andere auto's? Kunnen die getuigen dat je alleen maar je zoon even een paar meter verderop af ging zetten? Misschien kom je met het excuus dat je alleen maar stopte weg.

Verder moet je het die BOA's niet kwalijk nemen. Misschien is er wel een goede reden voor dat ze voor de gemeente werken, krijgen ze dan 's ochtends een bonnenboekje in de hand gedrukt met de woorden: "Gaan jullie maar eens wat aan de gemeentekas werken." Dan doen plichtsgetrouwe werknemers dat natuurlijk.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door feitelijk » vr 15 apr 2016, 7:17

Gerhard schreef:Deze was heel snel. Snelste ooit :yes:
Ik weet heus wel dat dat niet mag, op de stoep staan. Je moet toch wat..
Als ik dat zo zie stond je volledig op de stoep.

Ondanks dat je een aso bent zou ik je hier dan toch wel iets aan de hand willen doen.
Als je een R584 gekregen hebt voor een :E1: E1-parkeerverbod ga je daar onderuit komen omdat die slechts voor op de rijbaan uitgeschreven kunnen worden. Hij had een R315B moeten uitschrijven.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Gerhard » za 16 apr 2016, 22:07

Je mag je belediging voor je houden. :wijsvinger:
Ik stond met 2 wielen op de stoep en nam daardoor bijna de gehele breedte van de stoep in.
Er staat inderdaad R584 op de bon. Ik zal zeker in beroep gaan.
Als er nieuws is wat dit akkefietje betreft laat ik het weten.
:doeidoei:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door feitelijk » ma 18 apr 2016, 0:19

Als er twee wielen op de stoep stonden dan stonden de andere twee waarschijnlijk op de rijbaan.
En dan klopt de R584 gewoon.

Ik wil de "belediging" graag terugnemen als je een andere omschrijving weet voor iemand die op de stoep en de rijbaan parkeert, als de handhaving hem daar op wijst gewoon doorgaat, en een ruzie begint met die handhaver als hij toch een prent uitgeschreven krijgt?
En dan de volgende dag op een fietsstrook parkeert?
Ik houd me aanbevolen!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Gerhard » wo 27 apr 2016, 0:10

" Niet zo handig, wat dat betreft" vind ik wel een goede.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Vahalis » wo 27 apr 2016, 9:05

Attietattie schreef:Kan ook geen kwaad het systeem goed geld te laten kosten.
Het systeem wordt betaald door de belastingbetaler dus ook door jou.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Attietattie » wo 27 apr 2016, 13:12

Oh. Weer wat geleerd!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Bluemoon23 » wo 27 apr 2016, 14:09

Snelwegfreak schreef:
boe! schreef:Ze voeren ook maar hun taak uit.
Klopt, maar ik ben van mening dat het veelal mensen zijn die iets te graag het uniform dragen en boetes uitschrijven. Redelijkheid of de geest van de wet lijkt bij hen niet te bestaan. Maar goed, zo kijk ik er tegenaan ;)
Het is een bepaald slag volk wat dit werk doet.
Befehl ist befehl.
Een politieagent was zeer waarschijnlijkheid veel redelijker geweest.
duikgek89 schreef:Verder moet je het die BOA's niet kwalijk nemen.
Tuurlijk kun je het hem wel kwalijk nemen, een taak is een taak, maar even blijven nadenken en niet simpel alles doen wat je opgedragen wordt is ook een gave.
Rein schreef:En die waarschijnlijk een lekker gevoel 'daar beneden' krijgen als ze weer een bonnetje mogen schrijven.

Zie ik het nu goed dat ze hun auto zelf midden op de weg neerplempen bij het schrijven van de bekeuring. Hebben ze daar ontheffing voor of zijn ze zelf eigenlijk net zo fout, zo niet fouter?
Ja dat lijkt er wel op.
Het hele "doel" van deze bekeuring is volgens mij mensen er op te wijzen dat ze de weg niet moeten blokkeren (om wat voor redenen dan ook).
Dat moeten ze dat zelf ook niet gaan doen.
Als zijn bezwaar is "dat er niemand aankomt en zijn auto daar zonder gevaar even kan staan" dan had hij ook even een minuutje kunnen observeren en wachten totdat TS weer weggereden was.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door boe! » wo 27 apr 2016, 14:19

Bluemoon23 schreef:Het is een bepaald slag volk wat dit werk doet.
Ja, 'blauwe' mensen (als je ooit een kleurentest hebt gedaan, dan weet je wat ik bedoel).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Palance » wo 27 apr 2016, 14:20

Als je een bekeuring krijgt, is dat volgens mij in eerste instantie jezelf kwalijk te nemen, niet degene die hem oplegt (tenzij je natuurlijk echt onschuldig bent, maar daar zijn prima procedures voor in Nederland). Het is heel laag om maar met termen als "befehl ist befehl" aan te komen kakken :down:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Rene » wo 27 apr 2016, 19:32

Het verschil tussen 'altijd schrijven omdat het nu eenmaal zo geschreven staat' en 'schrijven omdat het direct leidt tot onveiligheid, overlast, etcetera, waarbij je gebruik maakt van de wetgeving' is groot. BOA-handhavers (vrijwel altijd van het eerste type) zijn i.m.h.o. breinloze pennelikkers, die het er voor echte agenten (met 3 strepen of meer) niet bepaald makkelijker op maken. Want veel echte agenten maken vaak genoeg wèl gebruik van hun discretionele bevoegdheden.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Bluemoon23 » wo 27 apr 2016, 20:34

^^
Dat is net als een boete voor wildplassen uitschrijven als je in het bos tegen een boom aan plast.
Ja, volgens de regels zal de BOA het uit mogen schrijven, en hij heeft weer een puntje gescoord bij de baas.

Maar even voor jezelf nadenken mag ook wel als BOA.
Palance schreef:Als je een bekeuring krijgt, is dat volgens mij in eerste instantie jezelf kwalijk te nemen, niet degene die hem oplegt (tenzij je natuurlijk echt onschuldig bent, maar daar zijn prima procedures voor in Nederland). Het is heel laag om maar met termen als "befehl ist befehl" aan te komen kakken :down:
Veel bekeuringen en regels waar dat soort BOA`s zich mee bezig houden dienen puur om de gemeentekas te spekken, dat heeft niets met openbare orde of (verkeers)veiligheid te maken.
Befehl ist befehl is hierbij een zeer terechte opmerking, klakkeloos orders uitvoeren zonder nadenken. :down:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door boe! » wo 27 apr 2016, 20:37

Bluemoon23 schreef:Dat is net als een boete voor wildplassen uitschrijven als je in het bos tegen een boom aan plast.... dat heeft niets met openbare orde of (verkeers)veiligheid te maken.
Wildplassen is wel degelijk het niet houden aan de openbare orde.

Sammy
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 27 apr 2016, 22:34

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Sammy » wo 27 apr 2016, 22:40

Ik zou twee kleine pakketjes maken. Je brengt dan steeds het ene pakketje naar de deur, en neemt de andere mee terug naar de auto. 'Toevallig' loopt je zoontje af en toe mee.
Dan ben je volgens mij aan het laden/lossen :woop:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 apr 2016, 22:48

Bluemoon23 schreef:^^
Dat is net als een boete voor wildplassen uitschrijven als je in het bos tegen een boom aan plast.
Ja, volgens de regels zal de BOA het uit mogen schrijven, en hij heeft weer een puntje gescoord bij de baas.
Vaak niet, want wildplassen is in de APV geregeld en meestal is het alleen binnen de bebouwde kom niet toegestaan. ;)

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Gerhard » wo 27 apr 2016, 23:24

Sammy heeft me tot nu toe de beste tip gegeven :top:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door duikgek89 » do 28 apr 2016, 12:24

Bluemoon23 schreef:
duikgek89 schreef:Verder moet je het die BOA's niet kwalijk nemen.
Tuurlijk kun je het hem wel kwalijk nemen, een taak is een taak, maar even blijven nadenken en niet simpel alles doen wat je opgedragen wordt is ook een gave.
Lees de rest van die alinea nog eens ;)
Of was ik te subtiel?

boe! schreef:
Bluemoon23 schreef:Dat is net als een boete voor wildplassen uitschrijven als je in het bos tegen een boom aan plast.... dat heeft niets met openbare orde of (verkeers)veiligheid te maken.
Wildplassen is wel degelijk het niet houden aan de openbare orde.
Ach gut, je plast in een bos tegen een boom... Morgen plast er een hert, ree of konijn tegen die boom, moeten ze die ook opschrijven? En dan krijgen ze meteen een bekeuring omdat ze geen legitimatie hebben?
Sammy schreef:Ik zou twee kleine pakketjes maken. Je brengt dan steeds het ene pakketje naar de deur, en neemt de andere mee terug naar de auto. 'Toevallig' loopt je zoontje af en toe mee.
Dan ben je volgens mij aan het laden/lossen :woop:
Leiperd!
Goed idee :mrgreen:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 apr 2016, 14:02

Rene schreef:Het verschil tussen 'altijd schrijven omdat het nu eenmaal zo geschreven staat' en 'schrijven omdat het direct leidt tot onveiligheid, overlast, etcetera, waarbij je gebruik maakt van de wetgeving' is groot. BOA-handhavers (vrijwel altijd van het eerste type) zijn i.m.h.o. breinloze pennelikkers, die het er voor echte agenten (met 3 strepen of meer) niet bepaald makkelijker op maken. Want veel echte agenten maken vaak genoeg wèl gebruik van hun discretionele bevoegdheden.
Zeg, we sturen toch niet een heel leger aan handhaving de straat op om ze bij de eerste de beste overtreding gebruik te laten maken van hun discretionele bevoegdheden toch?

Als je fout zit, zit je fout.
Prima als een BOA of agent om een goede reden besluit om niets uit te schrijven.
Als hij/zij dat echter wel doet, kun je dat hem/haar niet verwijten.
Heb je dan toch wat aan te merken, klaag dan bij de overheid die de instructies uitdeelt en toeziet op het functioneren.

Prijs de keren dat je wegkomt met een overtreding.
De kans dat je ergens voor gepakt wordt is al klein genoeg in dit land.
Wil je echt geen bon, houd je dan gewoon aan de regels die we met elkaar hebben afgesproken.

Voor mensen als TS, die zichzelf willens en wetens een bon laten aansmeren en vervolgens met foto's van de betreffende ambtenaar en al gaan klagen op een internetforum, kan ik echt geen respect hebben.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Attietattie » do 28 apr 2016, 16:49

duikgek89 schreef: Ach gut, je plast in een bos tegen een boom... Morgen plast er een hert, ree of konijn tegen die boom, moeten ze die ook opschrijven?
Wat dat betreft is er nu niets anders dan een hond die binnen de kom in een portiek staat te pissen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Bluemoon23 » do 28 apr 2016, 23:06

Schelpenpaadje schreef: Wil je echt geen bon, houd je dan gewoon aan de regels die we met elkaar hebben afgesproken.
Dat is natuurlijk een dooddoener van de 1e orde.
"We" hebben helemaal niks met elkaar afgesproken en over zoiets al helemaal niet.
Of heb ik dit referendum gemist ?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Attietattie » do 28 apr 2016, 23:13

Heb je niet gestemd?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Schelpenpaadje » do 28 apr 2016, 23:14

Bluemoon23 schreef:
Schelpenpaadje schreef: Wil je echt geen bon, houd je dan gewoon aan de regels die we met elkaar hebben afgesproken.
Dat is natuurlijk een dooddoener van de 1e orde.
"We" hebben helemaal niks met elkaar afgesproken en over zoiets al helemaal niet.
Of heb ik dit referendum gemist ?
Niks dooddoener maar simpel oorzaak en gevolg.

Wet- en regelgeving wordt in ons land aangenomen door democratisch gekozen meerderheden. Dat iemand zichzelf daar niet aan gehouden voelt betekent niet dat je er niet aan gehouden kunt worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Rene » vr 29 apr 2016, 7:49

^^
Wil je onredelijke regels afgeschaft hebben, dan zijn er twee opties:
1. Een politieke discussie gaan voeren die misschien na je eigen dood een keer beslecht wordt
2. Burgerlijke ongehoorzaamheid

Met 2 is in de jaren '70 bereikt dat de maximumsnelheid op de A10-west werd opgetrokken van 70 naar 100 km/h.
Toen had men immers nog geen trajectcontrole.

In de tijd dat er alleen echte agenten waren werden dit soort kleine stopverbod-bagatellen dan ook vaak door de vingers gezien, als het geen onveilige situaties voor anderen opleverde. Tegenwoordig hebben gemeenten een legertje BOA's ingehuurd die zichzelf minsten moeten "terugbetalen". Het leidt tot een cultuur waarbij je voor minimale overtredingen maximaal de portemonnee moet trekken, ook als er verder niet echt iets aan de hand is. Dat ervaren burgers als zeer onredelijk. Dat hele sinds de jaren van Koos Spee ontstane cultuurtje van 'regels zijn regels' is een zeer zorgelijke ontwikkeling. Het is een bijbelse interpretatie van gij zult en gij mag niet. Zonder opgaaf van redenen, omdat enkelen het ooit zo hebben vastgesteld. Zwart-wit, met niets ertussen. Zonder enige nuanceringsmogelijkheid, daar waar Bromsnor vroeger die nuance heel goed wèl kon leggen.

Samenleven is wat anders dan allemaal maar klakkeloos onredelijke besluiten opvolgen c.q. handhaven. :idea:
Geef mensen vrijheid, en bestraf alleen datgene wat ècht tot problemen leidt.
(En daar valt zo'n stopverbod-bagatel m.i. niet onder.)

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Bluemoon23 » vr 29 apr 2016, 12:25

:worship:
Mooi gezegd.

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Gerhard » vr 18 nov 2016, 22:17

Nieuws;

Vandaag heb ik 2 maal de telefonische bevestiging gekregen dat de bekeuring voor het "fout parkeren" waar dit onderwerp mee is gestart, me is kwijtgescholden en het geld weer op mijn bankrekening komt te staan. :klappen: Victorie!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Rene » vr 18 nov 2016, 22:26

Gefeliciteerd.

Blijkbaar toch ergens iemand die vond dat de soep niet zo heet gegeten moest worden.
Waarschijnlijk is de overtreding blijven staan maar de boete naar nihil gegaan.
Betekent natuurlijk wel dat bij herhaling je opnieuw door dezelfde molen moet, met dan wellicht een andere uitkomst (wegens "herhaling")

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Bekeuring bij parkeerverbod

Bericht door Attietattie » za 19 nov 2016, 0:39

De aanhouder wint. Hulde! Gefeliciteerd en thanks voor de update. :top: :worship:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie