De superflitspaal

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

De superflitspaal

Bericht door Wesso » vr 25 nov 2016, 12:18

http://nos.nl/artikel/2144986-superflitspaal-controleert-gelijktijdig-32-auto-s-op-8-rijstroken.html schreef:De Belgische politie gooit binnenkort een nieuw wapen in de strijd tegen wegpiraten: de superflitspaal. De 'Mesta Fusion' kan tegelijkertijd 32 personenauto's en vrachtwagens op acht rijstroken controleren. Wie te hard rijdt, geen gordel om heeft of mobiel achter het stuur zit te bellen, valt meteen door de mand.
Link
Verder kan dit apparaat controleren op afstand houden, verboden (inhaal)manoeuvres en roodlichtnegatie. Het lijkt erop dat de meest voorkomende overtredingen zo met een flitspaal kunnen worden gevangen en deze flitspaal surveillanten op de weg kan vervangen. Ik vraag me af of dit kostentechnisch ook uitkan.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: De superflitspaal

Bericht door nielske1990 » vr 25 nov 2016, 12:43

Dat rijden zonder gordel of niet-handsfree bellen met dit ding ook gecontroleerd kan worden is op zich wel positief, jammer dat hier in de video geen voorbeeld van wordt gegeven. Een voorbeeld dat wel wordt gegeven word ik minder gelukkig van: :neenee:

Afbeelding
Dus illegal left lane hogging wordt hier niet bestraft, degene die er na een paar minuten genoeg van hebben en rechts inhalen of een beetje druk gaan zetten worden wel beboet. Oftewel, de grote veroorzaker is de enige die geen boete krijgt. Pas dan je camera aan zodat ie onnodig links rijden ook nog kan herkennen en beboeten. Of laat dit gewoon over aan surveillances die wel kijken naar de omstandigheden...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De superflitspaal

Bericht door Wouter N14 » vr 25 nov 2016, 13:06

Geen beste ontwikkeling... maar is het (in Nederland) niet zo dat bepaalde overtredingen alleen door een fysiek persoon geconstateerd moeten worden?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Kaaiman » vr 25 nov 2016, 13:22

Hoe wil je vierpuntsgordels gaan controleren met zo'n paal?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Rene » vr 25 nov 2016, 13:48

30 meter afstand is geen 'tailgating'. Dat is een ZEE aan vrije afstand.
Als je tenminste een bepaalde intensiteit wenst te halen zonder enorm veel rijstroken aan te leggen...

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: De superflitspaal

Bericht door Bart217 » vr 25 nov 2016, 13:52

^^ Bij 130 km/h rijd je 35 meter per seconde en dus zit je met 30 meter minder dan 1 seconde achter je voorganger. Dat is dus wel degelijk bumperkleven.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De superflitspaal

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 nov 2016, 13:53

Ah, de gestapomachine. Fijn. :roll:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De superflitspaal

Bericht door Chrysa » vr 25 nov 2016, 13:58

Bart217 schreef:^^ Bij 130 km/h rijd je 35 meter per seconde en dus zit je met 30 meter minder dan 1 seconde achter je voorganger. Dat is dus wel degelijk bumperkleven.
Een zee van afstand is het inderdaad niet, maar als je in die 0,9 seconden niet kan remmen doe je toch iets fout.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De superflitspaal

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 nov 2016, 13:59

Denk je? Binnen die tijd heb jij nog niet vol op je rem getrapt. Oftewel, voordat jij op je rem getrapt hebt, zit je al op de andere auto.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Rene » vr 25 nov 2016, 14:10

Bart217 schreef:^^ Bij 130 km/h rijd je 35 meter per seconde en dus zit je met 30 meter minder dan 1 seconde achter je voorganger. Dat is dus wel degelijk bumperkleven.
Bij 2 seconden voertuigafstand gaan er dus ongeveer 25 auto's op een kilometer 2-strooks snelweg. Dan haal je amper de helft van de capaciteit. In de CIA wordt uitgegaan van een dichtheid van ongeveer 40 auto's op een kilometer 2-strooks snelweg. Ergo: we gaan als samenleving uit van een kortere afstand, en niet van stopzicht. En wie regelmatig 's ochtends in de spits zit, weet dat de gemiddelde afstand tussen personenvoertuigen in de spits bij snelheden van 100 km/h of hoger niet meer dan zo'n 3 deelstrepen bedraagt. Niet anders dus dan het plaatje hierboven toont.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Jackbauer1350 » vr 25 nov 2016, 14:25

Dat ding valt ook lekker op dus iedereen gaat fijn afremmen op de snelweg en niet alleen vanwege de snelheid maar ook mensen die een ander dreigen rechts voorbij te gaan trappen gelijk op t anker. Daarnaast ga je als automobilist afvragen hoe die controle op rechts inhalen staat ingesteld want bij files mag dat.
Ook het afstand houden is geen vast gegeven. In een file rijdt het verkeer over het algemeen dicht op elkaar. En bij elke automobilist gebeurt het wel dat je een moment te dicht op iemand zit en dan weer corrigeert. Zelfde voor snelheid overigens, met name bij snel even iemand inhalen en dan weer terug naar de max snelheid.
Om die reden hebben flitspalen geen plaats op een autosnelweg wat mij betreft. Je meet een te klein moment.

Daarnaast is het effect op de overtreder ook twijfelachtig. Iemand krijgt na verloop van tijd een bon in de bus vanwege bijvoorbeeld rechts inhalen. Diegene is dat allang vergeten en denkt het zal wel. Als beboeting voor een overtreding een leermoment moet zijn dan moet je de overtreder direct aan de kant zetten en laten bekeuren door een agent.
Zo'n flitser is gewoon een ordinaire kassapaal voor de schatkist.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De superflitspaal

Bericht door Chris » vr 25 nov 2016, 14:42

Als zo'n flitspaal ingezet gaat worden op een Nederlandse autosnelweg krijg je binnen een mum van tijd enorm veel extra congestie. Bij normaal Nederlands spitsverkeer wordt er veel minder afstand gehouden dan 2 seconden. Als de boetes dan massaal binnen gaan stromen vanwege te weinig afstand houden zul je zien dat in no-time een chaos ontstaat omdat iedereen krampachtig afstand gaat houden en overal gaat bijremmen. Het gevolg is dan minder voertuigen per uur over een rijstrook, of te wel enorm veel onnodige filevorming.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De superflitspaal

Bericht door Jeroen » vr 25 nov 2016, 15:11

30 meter afstand is geen 'tailgating'. Dat is een ZEE aan vrije afstand.
Als je tenminste een bepaalde intensiteit wenst te halen zonder enorm veel rijstroken aan te leggen...
30 meter is bij 130km/h in principe nog steeds ruimschoots te weinig om veilig over een langere afstand aan te houden. 50 meter (een afstand die door reflector-/hmpaaltjes makkelijk zichtbaar is) is al een betere richtlijn. Bij 80 km/h is 30 meter nog wel een aardige richtlijn om aan te houden.

Ik heb in Duitsland 4 jaar geleden zelfs al eens mogen dokken voor het houden van 30 meter afstand bij een snelheid van 75 km/h...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De superflitspaal

Bericht door Jeroen » vr 25 nov 2016, 15:15

Chrysa schreef:Een zee van afstand is het inderdaad niet, maar als je in die 0,9 seconden niet kan remmen doe je toch iets fout.
Ik wens je veel succes als je recht achter een dichte (bestel)bus of vrachtwagen zit. Zonder flink uit je spoor te gaan zie je niet wat er vóór dat voertuig gebeurd en zelfs àls je nog net op tijd kunt reageren voor een flinke remactie, is het maar de vraag of degene achter jou óók zo snel reageert.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Wesso » vr 25 nov 2016, 16:11

Ik sta ook niet te juichen om alle functies van deze flitspaal, niet iedereen laat zich goed (geregisseerd) gedrag voorschrijven. Bovendien zie ik niet om de 100 meter een flitspaal verschijnen.
De grootste ergernis voor mij is toch wel colonnevorming van vrachtwagens (te dicht op elkaar rijden waardoor in- en uitvoegen lastig wordt). Ik vraag me af of deze flitspaal daar iets aan doet, aangezien het zicht op vrachtwagens vanuit de berm niet optimaal is. Dan zou ik eerder kiezen voor camera's aan portalen zoals in Duitsland.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: De superflitspaal

Bericht door Bart217 » vr 25 nov 2016, 16:15

Rene schreef:
Bart217 schreef:^^ Bij 130 km/h rijd je 35 meter per seconde en dus zit je met 30 meter minder dan 1 seconde achter je voorganger. Dat is dus wel degelijk bumperkleven.
Bij 2 seconden voertuigafstand gaan er dus ongeveer 25 auto's op een kilometer 2-strooks snelweg. Dan haal je amper de helft van de capaciteit. In de CIA wordt uitgegaan van een dichtheid van ongeveer 40 auto's op een kilometer 2-strooks snelweg. Ergo: we gaan als samenleving uit van een kortere afstand, en niet van stopzicht. En wie regelmatig 's ochtends in de spits zit, weet dat de gemiddelde afstand tussen personenvoertuigen in de spits bij snelheden van 100 km/h of hoger niet meer dan zo'n 3 deelstrepen bedraagt. Niet anders dus dan het plaatje hierboven toont.
Klopt helemaal wat je zegt. Ik bestrijd alleen de uitspraak dat 30 meter afstand houden in dit geval geen bumperkleven is. Het is en blijft te weinig afstand, maar omdat het zooooo vaak goed blijft gaan, zie je het inderdaad overal. Zeker op drukke stukken snelwegen...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De superflitspaal

Bericht door Chrysa » vr 25 nov 2016, 16:49

Snelwegfreak schreef:Denk je? Binnen die tijd heb jij nog niet vol op je rem getrapt. Oftewel, voordat jij op je rem getrapt hebt, zit je al op de andere auto.
Ik rij meestal met cruise control aan en dan mijn voet boven de rem zodat ik meteen kan remmen als het nodig is. Dan haal ik die 0.9 seconden wel. Niet dat ik er nou zelf recht op ga rijden, maar als iemand opeens voor me invoegt ga ik niet meteen in de ankers.
Jeroen schreef: Ik wens je veel succes als je recht achter een dichte (bestel)bus of vrachtwagen zit. Zonder flink uit je spoor te gaan zie je niet wat er vóór dat voertuig gebeurd
Daarom rij ik ook altijd links. :duck:
Zal ik jou dan maar succes wensen met 130 rijden op 30 meter van een vrachtwagen?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De superflitspaal

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 nov 2016, 17:12

Je gaat mij toch niet wijs maken dat je continu met je voet boven de rem rijdt. Dat is nog veel zwaarder dan zelf continu het gaspedaal bedienen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Kaaiman » vr 25 nov 2016, 17:20

Valt wel mee, je laat gewoon je voet rusten op het rempedaal, die geeft genoeg weerstand, meer weerstand dan het gaspedaal. Enige nadeel is dat je been meer gekromd is en daardoor minder makkelijk ergens tegenaan kan steunen aan de zijkant.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De superflitspaal

Bericht door Snelwegfreak » vr 25 nov 2016, 17:30

Je voet laten rusten op het rempedaal? Dat lukt echt niet bij mij. Als ik mijn voet echt wil laten rusten, dus zonder mijn beenspieren te spannen, trap ik de rem stevig in. Ook al raak je het pedaal licht aan, dan gaan de remlichten al branden. :s
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Palance » vr 25 nov 2016, 17:32

Snelwegfreak schreef:gestapomachine
Wat een opmerking weer :down:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De superflitspaal

Bericht door Chris » vr 25 nov 2016, 17:45

Ik zie het al voor me, iemand wisselt voor je neus van rijstrook, precies bij zo'n flitspaal, en je hebt meteen een boete van € 600 te pakken voor bumperkleven.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De superflitspaal

Bericht door Chrysa » vr 25 nov 2016, 17:55

Snelwegfreak schreef:Je gaat mij toch niet wijs maken dat je continu met je voet boven de rem rijdt. Dat is nog veel zwaarder dan zelf continu het gaspedaal bedienen.
Ik heb er geen last van hoor. Als ik mijn hak op de vloer zet kan die voet gewoon leunen en heel snel mijn voet naar voren trappen wanneer nodig.
Kaaiman schreef:Valt wel mee, je laat gewoon je voet rusten op het rempedaal,
Dit lukt mij dan weer niet zonder een beetje te remmen. Ligt dat aan de auto?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De superflitspaal

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 nov 2016, 18:35

Chris schreef:Ik zie het al voor me, iemand wisselt voor je neus van rijstrook, precies bij zo'n flitspaal, en je hebt meteen een boete van € 600 te pakken voor bumperkleven.
Inderdaad, voor het vaststellen van bumperkleven is zo'n camera niet geschikt omdat het slechts een momentopname betreft. Je kunt nooit zien wat de reden is dat er te weinig afstand is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De superflitspaal

Bericht door Attietattie » vr 25 nov 2016, 18:36

Die gasten moeten eens op de kalender kijken voordat ze zoiets verzinnen. Het is nog lang geen 1 april dus ze zijn te vroeg.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De superflitspaal

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 nov 2016, 18:40

Kaaiman schreef:Hoe wil je vierpuntsgordels gaan controleren met zo'n paal?
Of oldtimers die geen gordel of slechts een heupgordel hebben? Of mensen die om wat voor reden dan ook een ontheffing hebben van de gordelplicht? Mag je lekker tegen elke boete bezwaar gaan maken... :nahzeg:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De superflitspaal

Bericht door Alfa » vr 25 nov 2016, 18:47

Zouden de ontwerps van deze flitspaal nu echt trots zijn op hun werk en denken dat ze een goede zaak gedaan hebben? Wat een onzininstrument. Compleet handhaafbaar. Dan zou iedereen wekelijks een boete in zijn bus krijgen. Het draagvlak van zo'n paal is 0 en de poltie zal er wel geen plaatsen. Misschien hooguit 1 voor heel België ofzo ter ondersteuning van de politie. Maar ik zie het toch niet gebeuren dat die palen massaal geplaatst worden worden op vaste locaties.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: De superflitspaal

Bericht door Naturist » vr 25 nov 2016, 18:56

Palance schreef:
Snelwegfreak schreef:gestapomachine
Wat een opmerking weer :down:
Nou vooruit: VOPOPAAL.
Of nog beter: STASIPAAL.
Laatst gewijzigd door Naturist op vr 25 nov 2016, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De superflitspaal

Bericht door boe! » vr 25 nov 2016, 18:59

Herr Flick van de Gestapo heeft deze paal bedacht om de flicken in België te ondersteunen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De superflitspaal

Bericht door Willem » vr 25 nov 2016, 19:00

Bij grensovergangen kan zo'n ding misschien ook nuttig zijn voor automatische grens controles, uiteraard met wat aanpassingen.

Plaats reactie