De superflitspaal

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: De superflitspaal

Bericht door Snelwegfreak » za 26 nov 2016, 18:02

Over dat optrekken bij verkeerslichten: het valt mij op dat in het westen van het land ("de Randstad") men veel sneller wegrijdt dan in het zuiden of oosten. Ik probeer altijd redelijk vlot op te trekken, maar in het westen word ik er dan alsnog regelmatig uit gereden, terwijl ik in Brabant bijvoorbeeld een voorsprong vanjewelste neem.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De superflitspaal

Bericht door duikgek89 » za 26 nov 2016, 18:09

Dat kan wel kloppen ja. Als ik eens in West-Nederland ben, heb ik minder het gevoel van: "Jongens kom aan nou, groener wordt het niet..." dan in de buurt van mijn ouderlijk huis of Brabant in. Dat duurt zo lang...

Ik verslik me daar ook vaak in met anticiperen, ik probeer dan niet teveel snelheid te verliezen zodat ik er zo achteraan kan rijden, maar dan zijn ze altijd nog langzamer dan ik van tevoren verwacht. In Duitsland gaat dat meestal wel goed.

Als men op een zondagmorgen een beetje treuzelt is het nog niet eens zo erg, maar het stoort me dat de mensen dat in de spits ook doen waardoor de benutting van de groenfase simpelweg erg slecht is. Als er elke cyclus twee auto's meer door groen gaan, kan dat wel het verschil betekenen tussen enigszins stromend verkeer of een groeiende wachtrij. Maar ook mensen die al in de rij gestaan hebben lijken niet te bedenken dat het goed zou kunnen zijn om die groenfase een beetje te benutten.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 nov 2016, 18:11

Ik heb met deze wagen regelmatig dat ik degene op de linkerstrook staat voor ben, meestal ga ik er vanuit dat degene die links opstellen bij verkeerslichten de snellere zijn maar ik merk dat dit regelmatig tegenvalt. En de bak die ik nu rij stamt ook alweer uit 2002.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De superflitspaal

Bericht door Attietattie » za 26 nov 2016, 18:18

Bart217 schreef:En ik begreep dat er inmiddels automaten zijn die gewoon blijven stil staan als je hem in de D laat staan. Maar of dat waar is, weet ik niet zeker.
Bij Volkswagens is dat een instelling. Auto-hold.

Afbeelding
Jeroen schreef:Tegenwoordig hebben veel automaten er standaard hill-hold op zitten om wegrollen te voorkomen. Maar in principe kan je dat ook gewoon oplossen door de handrem te gebruiken.
De handrem is nou niet bijster handig, gezien het feit dat dat tegenwoordig vaak elektronisch is (zie afbeelding hierboven) en je de rem moet intrappen om deze te releasen. Duurt veel te lang... :nothanks:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De superflitspaal

Bericht door duikgek89 » za 26 nov 2016, 18:20

Ik heb ook al de nodige keren gezien dat degene links niet in staat was om een vrachtwagen voorbij te komen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De superflitspaal

Bericht door Jeroen » za 26 nov 2016, 19:16

^^ Hoeft op zich niet altijd wat te zeggen. Als ik met de vrachtwagen leeg ben, kan ik een wat minder gemotoriseerde personenauto doorgaans prima bijhouden (laat staan als ik zonder oplegger rij).

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Wesso » za 26 nov 2016, 19:56

^^ Dat neigt naar rechts inhalen, foei! :dyn_hyp:

(Om het maar weer een beetje richting superflitspaal te trekken...)

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: De superflitspaal

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 nov 2016, 20:30

Rechts er langs bij opstelvakken met meerdere stroken voor één bepaalde richting mag toch gewoon. Gebeurt regelmatig dat er op de linkerstrook auto's staan opgesteld terwijl rechts leeg is. Dan ga ik er rechts langs om op te stellen en als het licht dan net op groen springt is het mooi meegenomen.

Een vrachtwagen voorbij gaan dat is echt afhankelijk van het moment dat je aan komt rijden. Als een vrachtwagen stilstaat dan lukt dat meestal wel om bij het ritspunt weer naar rechts te komen, ook als je zelf ernaast stil hebt gestaan. Een vrachtwagen, al is die leeg, heeft toch meer tijd nodig dan een personen wagen om vanuit stilstand op snelheid te komen.
Wanneer de gang er al in zit dan wordt het vaak al lastiger. Ik gebruik de linkerstrook bij kruisingen die erna weer afvalt eigenlijk alleen als ik zeker weet dat ik het red voor het ritspunt. En dat is vaak afhankelijk van hoeveel auto's er voor mij zitten en hoe snel die er voorbij gaan. En ook hoeveel snelheid een vrachtwagen al heeft. Het is mij al vaak genoeg gebeurt dat een slak voor me het vern***t en ik vervolgens met kunst en vliegwerk weer achter de vrachtwagen moet wurmen.

Zou zo'n superflitspaal ook lui pakken die bij de ritspunten nog net over de sergeantstrepen heen even ervoor drukken? :p Dat zie ik toch wel vaak gebeuren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De superflitspaal

Bericht door duikgek89 » za 26 nov 2016, 20:57

Jeroen schreef:^^ Hoeft op zich niet altijd wat te zeggen. Als ik met de vrachtwagen leeg ben, kan ik een wat minder gemotoriseerde personenauto doorgaans prima bijhouden (laat staan als ik zonder oplegger rij).
Ja, maar als dat een wagen van bijvoorbeeld CNC is, is dat een ander verhaal ;)

Plaats reactie