[A012] Gouda - Utrecht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door RSK » zo 26 jun 2016, 0:02

^^ Per saldo denk ik dat die Euromast ongeveer 1 regel hoger is, maar dat de Reus van Bodegraven een stukje breder is. Die laatste zou naar mijn schatting nipt groter moeten zijn, met dank aan Alphen a/d Rijn dus. Maar als iemand precieze bordmaten weet, hou ik me aanbevolen. :)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Rein » zo 26 jun 2016, 0:09

Snelwegfreak schreef:^^ Ach, het kan altijd erger...
https://goo.gl/maps/AnKrRCXEJr32
Voordat ik het linkje aanclickte had ik al een vermoeden dat je op dat bord doelde. Die fietsbrug ligt er ondertussen ook alweer een jaar of drie denk ik. Je zou toch eens denken dat iemand bij RWS zijn verantwoordelijkheid neemt en dat bord laat verplaatsen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Rein » zo 26 jun 2016, 0:19

RSK schreef:^^ Per saldo denk ik dat die Euromast ongeveer 1 regel hoger is, maar dat de Reus van Bodegraven een stukje breder is. Die laatste zou naar mijn schatting nipt groter moeten zijn, met dank aan Alphen a/d Rijn dus. Maar als iemand precieze bordmaten weet, hou ik me aanbevolen. :)
Inzake het bord bij Muiden:
Snelwegfreak op 4 maart 2015 schreef:Volgens mijn schets moet hij ongeveer 5,20 x 7,80 meter zijn... :schrikreactie:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door harry » zo 26 jun 2016, 22:40

Snelwegfreak schreef:Ach, het kan altijd erger...
https://goo.gl/maps/AnKrRCXEJr32
Ben daar vanavond nog onderdoor gereden. Kan het zijn dat het bord weg is? Het viel me in ieder geval niet meer op dat hij "verstopt" was, terwijl ik daar wel op lette.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Jackbauer1350 » ma 27 jun 2016, 12:39

Die euromast langs de A1 is gelukkig maar tijdelijk.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Widejo » zo 04 sep 2016, 10:38

Tankstation De Andel heeft het afgelopen nacht zwaar te verduren gehad.
http://www.nu.nl/binnenland/4316513/tan ... brand.html
Hamburg, meine Perle

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door RSK » wo 23 nov 2016, 22:49

De afgelopen tijd zijn er opvallend veel ongevallen op de A12 richting Utrecht, net na de oprit Woerden. Het schijnt (heb het zelf niet bijgehouden) al twee weken dagelijks raak te zijn. Voor die ongevallen die ik heb meegekregen, is het globale recept redelijk eenvoudig te voorspellen: tussen 7:00 en 7:20, tussen hm 46,5 en 47,0. De precieze tijden en locatie zal feitelijk vast wel uit zijn lusdata kunnen halen, maar ik vraag me vooral af wat er hier nu precies mis is.

Ik heb voor de aardigheid even de werkdaguurintensiteiten uit INWEVA 2015 erbij gehaald. Op dit wegvak rijden in het drukste uur van de dag (7:00-8:00) een kleine 7.500 motorvoertuigen. Met 4 rijstroken is dat gemiddeld 1 voertuig per 1,92 seconden per rijstrook. Dat is best fors te noemen. Zou een verbreding naar 2x5 hier gerechtvaardigd zijn? De etmaalintensiteit (170.000) ligt maar zeer beperkt onder die van het 2x5-deel van de A2 bij Breukelen (180.000).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Wouter N14 » wo 23 nov 2016, 23:09

^^ Het is veel makkelijker en goedkoper om een tijdvenster in te voeren voor de maximum snelheid :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door hoevenpe » wo 23 nov 2016, 23:25

Ik vermoed dat bij deze intensiteiten er lang geen 130 gereden wordt...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Wesso » wo 23 nov 2016, 23:49

RSK schreef:Zou een verbreding naar 2x5 hier gerechtvaardigd zijn?
Is de paus katholiek? :nahzeg:

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Berrychello » za 26 nov 2016, 21:18

Het valt mij daar altijd op dat de snelheidsverschillen groot zijn. Links wordt thv Woerden al snel 130/140 gereden, terwijl de invoegers weinig vaart maken en het daardoor rechts niet veel harder rijdt dan 80. Dat valt mij bij de oprit Woerden op en zie ik eigenlijk weinig op andere plekken.
Dit icm de flauwe bocht kan de oorzaak zijn?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Wesso » za 26 nov 2016, 21:33

^^ De flauwe bocht ervaar ik niet zo. Als er vrachtverkeer of aanhangertjes rechts zitten wil het niet echt opschieten, maar ook wel gehad dat ik met 120 km/h over rijstrook 4 kon blazen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door RSK » zo 27 nov 2016, 11:52

De snelheidsverschillen kunnen inderdaad behoorlijk oplopen, maar dat veroorzaakt geen ongelukken in de spits (en ook niet daarbuiten, zolang langzaam rechts houdt en snel links). Het capaciteitstekort werkt dan op zichzelf al als snelheidnivelleringsmechanisme. Ik heb de laatste weken maar zelden dat ik in de ochtendspits langer dan een kilometer de teller op 130 kan houden, het zakt soms hele stukken terug tot 80-110. En in de avond richting Bodegraven is het nog een tikje erger, met vrij structureel files rond De Meern, Harmelen, Woerden en voor Bodegraven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door RSK » wo 15 feb 2017, 9:54

Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat de files op de A12 tussen Bodegraven en Utrecht met name 's ochtends richting Utrecht staan, en 's middags de andere kant op. Ik had eerder de indruk dat er qua intensiteiten geen duidelijke spitsrichting is, maar voor de zekerheid heb ik even ingezoomd op de piekuren (vanaf 7 en 16 uur) tussen Bodegraven en Nieuwerbrug in INWEVA 2015. Dan komt er toch een minuscuul verschil naar boven, met krap 7.100 mvt/uur voor de drukste richting en ongeveer 6.800 voor de 'tegenspitsrichting'. Blijkbaar vormen die 5 voertuigen per minuut extra precies het verschil tussen wel en (weinig of) geen file.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Willem » wo 15 feb 2017, 22:59

^^ Tussen de steden (plus omgeving) Utrecht en Den Haag/Rotterdam zal het spitsverkeer inderdaad beide kanten op min of meer even groot zijn, maar het verschil zal vooral komen door het forensenverkeer naar en van Alphen a.d. Rijn. Inwoners uit die plaats zullen ongetwijfeld in alle vier de grote steden werkzaam zijn, waarbij het deel dat in Alphen woont en in Utrecht werkt vanaf Bodegraven over de A12 rijdt.
Dat, op de totale stroom van de A12 gerekend, kleine aandeel in het spitsverkeer zal ervoor zorgen dat op de A12 ten oosten van Bodegraven net een spitspiek naar en van Utrecht te zien is.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door verfmeer95 » wo 15 feb 2017, 23:09

^^
RSK schreef:Het valt me de laatste tijd steeds vaker op dat de files op de A12 tussen Bodegraven en Utrecht met name 's ochtends richting Utrecht staan, en 's middags de andere kant op. Ik had eerder de indruk dat er qua intensiteiten geen duidelijke spitsrichting is, maar voor de zekerheid heb ik even ingezoomd op de piekuren (vanaf 7 en 16 uur) tussen Bodegraven en Nieuwerbrug in INWEVA 2015. Dan komt er toch een minuscuul verschil naar boven, met krap 7.100 mvt/uur voor de drukste richting en ongeveer 6.800 voor de 'tegenspitsrichting'. Blijkbaar vormen die 5 voertuigen per minuut extra precies het verschil tussen wel en (weinig of) geen file.
Heb je dan ook data voor Gouwe-Gouda en Gouda-Reeuwijk? Zou de stad Gouda ook nog invloed te hebben?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door RSK » do 16 feb 2017, 7:40

^^ Data genoeg, ik zal zo even kijken. Ik weet wel dat 'Knooppunt Bodegraven' een flinke hap uit de intensiteiten neemt. Uit mijn hoofd telt Reeuwijk-Bodegraven in totaal 18.000 voertuigen per etmaal minder dan Bodegraven-Nieuwerbrug. Namelijk 166.000 versus 184.000. Ik zal zodadelijk de piekuren eens op een rijtje zetten voor Gouwe-Oudenrijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Wesso » do 23 feb 2017, 19:45

De A12 tussen knooppunt Gouwe en Gouda heeft de twijfelachtige eer het gevaarlijkste snelwegvak van Nederland in het afgelopen jaar te zijn. De oorzaken zijn bekend: filevorming en weefproblemen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Palance » do 23 feb 2017, 20:03

Er was net een item op het RTL Nieuws over, voorzien van een foto van afrit Woerden...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door mavas » di 02 okt 2018, 13:10

Er is weer een nieuw initiatief om iets te doen aan de A12 en de aansluiting met de N11...
Intentieverklaring A12 Gouda/Oudenrijn markeert start aanpak verkeersproblematiek
Gepubliceerd op 21 september 2018

“Er moet echt wat gebeuren; de A12 loopt op een groot aantal opritten muurvast,” constateert gedeputeerde Floor Vermeulen. Twaalf partijen zetten op 20 september 2018 hun handtekening onder de Intentieverklaring Gouda/Oudenrijn en verbinden zich hiermee aan een samenwerking om de verkeersproblematiek aan te pakken.
De aansluiting van de N11 op de A12 is berucht. De indirecte, gelijkvloerse toerit naar de A12 richting Den Haag wikkelt ook buiten de gewone spitstijden slecht af. Inge Nieuwenhuizen is wethouder in Bodegraven: “Het verkeer staat dagelijks op verschillende plekken in en rond Bodegraven vast. Verkeer kan Bodegraven niet uit. Op de N11 vormt zich een kilometerslange file voor de afslagen in de richtingen Utrecht en Den Haag. Maar dit is niet het enige knelpunt. Het is hard nodig om de A12 in dit gebied aan te pakken.”

NMCA-knelpunten
De intentieverklaring identificeert knelpunten bij Gouda, Bodegraven, Nieuwerbrug, Woerden, Harmelen en De Meern. Op al deze punten is er sprake van stremmingen die over langere periode van de dag plaatsvinden en die effect hebben op het onderliggende wegennet. Tussen de toerit Gouda en toerit De Meern is er op het hele traject sprake van een verstoord verkeersbeeld in zowel oostelijke als westelijke richting. Beide richtingen staan afzonderlijk als grote knelpunten benoemd in de top 5 van de Nationale Makt- en Capaciteitsanalyse (NMCA 2017).

Economische schade
Floor Vermeulen is gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland. “Het is goed dat de regiobestuurders de handen ineen slaan, ik ben ze daar erkentelijk voor. Daardoor geeft de minister een extra reden om nu snel geld vrij te maken.” De gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen, Montfoort, Alphen aan den Rijn, Woerden, de samenwerkingsverbanden regio Midden-Holland en regio Holland Rijnland, de provincies Utrecht en Zuid-Holland en VNO-NCW-West en TLN onderschreven de doelstellingen van de intentieverklaring en spreken hiermee af om intensiever samen te werken. Op de vraag welke schade het bedrijfsleven ondervindt door de verkeersproblematiek op de A12 antwoordde Audrey Keukens, voorzitter VNO-NCW West: “Behalve de schade door bijvoorbeeld niet-gewerkte uren, zet je vooral je vestigingsplaatsvoorwaarden op het spel.” Dennis Straat, gedeputeerde provincie Utrecht vulde aan: “De A12 is een centrale as in het Hoofdverkeersnet. Wij zijn als Utrecht draaischijf van Nederland en vormen een verbinding tussen metropolen. Grenzen zijn niet zo relevant, samenwerking wel.”

Lobby
Om de verkeerproblematiek op dit gedeelte van de A12 aan te pakken, gaan de partijen in gesprek met de rijksoverheid. In de Intentieverklaring is afgesproken om meer samen op te trekken richting het Rijk. Vermeulen: “In het komende gesprek met de minister, het Bestuurlijk Overleg, oftewel BO MIRT, zal ik de hele reeks van knelpunten op de A12 onder de aandacht brengen. Juist door het in samenhang en op een hoger schaalniveau te bekijken, kom je tot effectieve maatregelen.”
https://www.zuid-holland.nl/actueel/nie ... erklaring/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Seat » di 02 okt 2018, 14:38

^^ En nu maar hopen dat de 'aanpak' wat grondiger is dan het plaatsen van toeritdosering, het verlengen van invoegstroken of nog een zwart-op-geel bord 'gehele invoegstrook gebruiken', zoals die ene die er al 10 jaar staat. Gewoon 2x5 rijstroken maken en/of de parallelle OWN-route doortrekken...!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Chris » di 02 okt 2018, 14:47

2x5 van Bodegraven tot De Meern? Een groot deel van het traject heeft wel ruimte voor een extra rijstrook zonder dat daarvoor de weg naar buiten toe verbreed moet worden.

Een OWN-oplossing draagt eerder bij aan het oplossen van lokale problematiek dan dat het de A12 wezenlijk zal ontlasten. Op de A12 rijden 180.000 - 200.000 voertuigen per dag, het verschil met het OWN is gewoon enorm.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Hajo » di 02 okt 2018, 19:24

^^ Bij zulke hoeveelheden verkeer lijkt mij een verbreding naar 2x5 wenselijk. Reguliere rijstroken uiteraard.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door RikB » do 04 okt 2018, 10:10

Als ze snel doorpakken kunnen ze die miljoenen voor de fietstunnels bij afrit N11 Bodegraven uitsparen :top:

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Boerenkool » di 16 apr 2019, 20:10

En niet te vergeten de broodnodige upgrade van de A4. De zeer matige verkeersafwikkeling maakt voor velen in de regio Rotterdam/Zoetermeeer de A12/A2 route de minst slechte optie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Chris » vr 22 nov 2019, 9:41

A12 Gouda-Utrecht
* Rijk en regio stellen het eindrapport van de verkeersstudie A12 Gouda-Utrecht (Knooppunt Gouwe-Oudenrijn) vast.
* Rijk en regio constateren dat met een verbreding van de A12 tussen Knooppunt Gouwe en Knooppunt Oudenrijn met één rijstrook in beide richtingen het aantal voertuigverliesuren op zowel de A12, als op het HWN en het gehele netwerk van HWN en OWN kan worden gereduceerd en de verkeersprestatie van de A12 verbetert.
* Tegelijkertijd constateren Rijk en regio dat als gevolg van deze verbreding de druk op de Ring van Utrecht en de druk op de A12 en de A20 richting Den Haag resp. Rotterdam zal toenemen en mede daardoor op dit moment nog niet duidelijk is of deze verbreding uiteindelijk de meest geëigende oplossing is.
* Tenslotte constateren Rijk en regio dat realisatie van de onderzochte variant van de Bodegravenboog zou betekenen, dat de extra capaciteit op de A12 zal worden opgevuld en er naar verwachting opnieuw knelpunten zullen ontstaan op de A12.
* Gezien het voorgaande spreken Rijk, Provincie Utrecht en Provincie Zuid-Holland het volgende af:
* Het streven is om de Startbeslissing voor de MIRT-Verkenning A12 Knooppunt Gouwe-Knooppunt Oudenrijn in het najaar van 2020 te nemen.
* Tot aan het najaar van 2020 zal vervolgonderzoek worden gedaan naar aanleiding van de opgeleverde verkeersstudie op de volgende punten:
o de effecten die de verbreding van de A12 met één rijstrook in beide richtingen tussen Knooppunt Gouwe en Knooppunt Oudenrijn heeft op de Ring Utrecht (inclusief de A2 tussen Maarssen en Nieuwegein, de NRU en het gehele projectgebied A27/A12 Ring Utrecht), de A12 richting Den Haag en de A20 richting Rotterdam;
o oplossingen voor het mitigeren van deze effecten;
o een inschatting van de kosten en de baten van de verbreding, inclusief de eventuele extra maatregelen ter mitigatie van de effecten op de Ring Utrecht, de A12 richting Den Haag en de A20 richting Rotterdam.
o de effecten, kosten en baten van enkele andere mogelijke oplossingen voor de problematiek op de A12 tussen Gouda en Utrecht, zoals het doortrekken van de regionale parallelstructuur (investeren in overige weginfrastructuur) en een intensivering van de spoorverbinding Utrecht-Leiden inclusief kansen voor P&R (investeren in OV);
o oplossingen voor de problematiek rond de aansluitingen op de A12 tussen Gouda en Utrecht, waaronder de aansluiting van de N11 op de A12.
* De resultaten van deze vervolgstudie zullen worden benut voor de nog op te stellen Startbeslissing voor de MIRT-Verkenning A12 Knooppunt Gouwe-Knooppunt Oudenrijn. Vaststellen uiterlijk in het najaar van 2020.
* In de Starbeslissing zal de relatie van de MIRT-Verkenning met het programma U-Ned en Beter Bereikbaar Gouwe worden beschreven.
>> https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ember-2019

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door RikB » vr 22 nov 2019, 10:23

Chris schreef: vr 22 nov 2019, 9:41
A12 Gouda-Utrecht
* Tenslotte constateren Rijk en regio dat realisatie van de onderzochte variant van de Bodegravenboog zou betekenen, dat de extra capaciteit op de A12 zal worden opgevuld en er naar verwachting opnieuw knelpunten zullen ontstaan op de A12.
>> https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ember-2019
Dat is dan alleen de ruimte tussen Gouda en Bodegraven die door de Bodegravenboog wordt opgevuld. N11-A12-Utrecht heeft al een directe verbinding, dus daardoor komt er geen extra verkeer tussen Bodegraven en Utrecht, en die boog zal ook de problemen bij Utrecht niet erger maken.

Bodegravenboog zal wel druk geven richting Gouda. Maar Gouwe aquaduct en A20 worden ook aangepakt, dus ik zie geen reden om de Bodegravenboog uit te stellen. Dat zal N207 verkeer dwars door Boskoop/Waddinxveen verminderen! En maakt de geplande fietstunnels in Bodegraven vrijwel overbodig. Dus een deel van het geld is al beschikbaar 8-)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door mavas » vr 22 nov 2019, 11:38

Eigenlijk vind ik het nogal vreemd om de verbreding uit te stellen, als de totale voertuigverliestijden in het netwerk afnemen. Eigenlijk besluiten ze nu dat de N11 minder belangrijk is.

Het zal toch niet zo zijn dat de voertuigverliestijden na verbreding op de A12 toenemen ten opzichte van de huidige situatie?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door Schelpenpaadje » vr 22 nov 2019, 13:32

Ik vermoed dat in de afweging niet alleen het gemiddelde onderaan de streep telt, maar ook de verwachting dat winst voor een deel van de gebruikers zorgt voor een verslechtering voor andere gebruikers elders.

Daar kun je wat van vinden. Laat het hoe dan ook een aanleiding zijn om met die andere trajecten extra voortvarend te werk te gaan.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A012] Gouda - Utrecht

Bericht door mavas » vr 22 nov 2019, 21:27

Met dat laatste ben ik het zeker eens. De A12 is vrij makkelijk te verbreden ten westen van Gouda. Voor de A20 loopt al een traject. Voor de A12 rond Utrecht start ook tzt verbreding.
Blijft over de A2 die aanvullend onderzoek nodig heeft. Daar is nog geen lopend onderzoek.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie