[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » ma 29 aug 2016, 16:20

^^
Toch ene die nog de in de titel ziet. :):)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door boe! » ma 29 aug 2016, 20:25

Zeeuws-Vlaanderen is een stukje België in Nederland. ;)

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » ma 29 aug 2016, 20:32

waldo79 schreef:Goed idee om inderdaad de snelheid niet nodeloos te verlagen.

Terug naar Vlaanderen dus ;)
Jammer genoeg zijn deze hier al bijna overal nodeloos verlaagd om nog meer mensen te kunnen beboeten, die bij 90 km/h zich nog aan de regels konden houden, nu op rechte en onbebouwde stukken boven de 70 km/h worden geflitst "voor de veiligheid", al dan niet met privacyschendende trajectcontroles :booooos:

Trek de redenatie om even eens te overdrijven door naar een 30 km/h overal buiten de snelweg, en 60 km/h op de snelwegen...los van de enkelen die nog altijd vinden dat "zich aan de regels houden het makkelijkste is wat er bestaat", ben ik nagenoeg zeker dat 95% de regels aan zn laars lapt, of natuurlijk zijn auto vervangt door een brommer zonder nummerplaat.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » do 01 sep 2016, 13:48

Lambo19 schreef:Met wat geluk zal je misschien niets ontvangen na aftrek van de correctie. Anders mag je je verwachten aan een boete van €50...


Idd, 50 euro. Ontvangen en betaald ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Jump » wo 21 sep 2016, 22:36


Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » ma 26 sep 2016, 17:22

^^
Zo te zien nodigt die weg niet meteen uit om 70 km/u te gaan rijden, de 7 overplakken met een 5 is dan ook eigenlijk niet noodzakelijk. De kans is groot dat dit verbodsbord trouwens niet rechtsgeldig is. Als de gemeente dan toch zozeer de snelheid wil omlaag halen, doe het dan meteen zoals het hoort. Dit is een mooi staaltje onbekwaamheid van de gemeentelijke wegbeheerder. :shutup:

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door klopgeest » do 27 okt 2016, 8:54

Inhaalverbod vrachtwagens op bepaalde snelwegen afgevoerd

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) schaft het algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens op 2x2-snelwegen af, zodat de gewesten zelf kunnen beslissen op welk traject een verbod zal gelden. Dat heeft minister Bellot woensdag in de Kamer aangekondigd. Hij broedt ook op een aanpassing van het inhaalverbod bij neerslag.
Momenteel geldt een inhaalverbod voor vrachtwagens op 2x2-snelwegen en bij regenweer. Bedoeling van de minister is dat algemeen verbod op snelwegen met twee rijvakken op te heffen. Op die manier zou de reglementering meer in lijn liggen met wat Europees gangbaar is, namelijk algemeen toelaten en specifiek verbieden. De wegbeheerders zouden dan een verbod kunnen invoeren op trajecten waar ze dat nodig achten.

Bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161026_0254 ... -afgevoerd
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op do 27 okt 2016, 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast. Het is verboden nieuwsberichten van niet-overheden integraal te kopiëren! Gebruik citaten of een kort stukje en geef je eigen mening daarbij.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 26 nov 2016, 15:23

Zoals bekend wordt de algemene maximumsnelheid bubeko in Vlaanderen per 1 januari verlaagd naar 70 km/u. Momenteel worden er hierover infocampagnes gevoerd door de Vlaamse Overheid op o.a. de radio en door middel van affiches langs de weg.

Hier een duidelijk overzicht van wat er allemaal verandert vanaf 2017:

Afbeelding

Zie ook: http://70.vlaanderen/nl

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Chris » za 26 nov 2016, 15:50

Ik ben toch wel blij dat we in Nederland die onzin niet hebben van vrachtwagens die buiten de bebouwde kom een lagere limiet hebben dan de rest van het verkeer. Als ik het goed begrijp mogen vrachtwagens in België maar 60 km/h buiten de bebouwde kom als er geen 2x2 rijstroken liggen? Geldt dat ook in Wallonië?

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » za 26 nov 2016, 16:36

^^
Klopt. Wist ik. Weet iedere (Belgische) vrachtwagenchauffeur ook. Alleen zeer weinig vrachtwagens die zich aan de 60km/u houden... ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 26 nov 2016, 19:01

Gelukkig wordt het verschil nu minimaal: 70 vs 60. Vroeger was het 90 vs 60 wat wel een groot verschil was en veel hinder gaf.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Jeroen » za 26 nov 2016, 19:09

Worden dan ook álle enkelbaans wegen die nu nog 90 zijn verlaagd naar 70, in de zin van dat er geen borden met '90' meer worden teruggeplaatst?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » za 26 nov 2016, 19:13

^^ 90 kan nog steeds, maar zal een uitzondering zijn. Dan zal er een :A1-90: geplaatst worden.

Ik vraag me af of er bij elk klein veldweggetje een snelhedenbord geplaatst gaat worden en hoe ze dat gaan doen bij grensovergangen. Als je vanuit het buitenland komt geldt het bord met maximumsnelheden immers voor heel België. Als je vervolgens over een kleine weg Vlaanderen binnenrijdt, hoe moet je dan weten dat daar bubeko een afwijkende lagere maximumsnelheid geldt dan gebruikelijk in België?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 26 nov 2016, 20:11

^^Inderdaad, die borden zullen 'België' moeten aangepast worden. Maar let wel: die borden hebben enkel een informatieve waarde. Het is geen verplichting om alle bepalingen aan de grens weer te geven. Het is immers de verplichting om de wet te kennen, ook van bezoekers. Dus wettelijk is er geen probleem mocht dat bord er toch niet staan aan de grens.

Deze borden zullen dus allemaal moeten aangepast worden:
Afbeelding

Ik heb nog geen enkel ontwerp gezien van een nieuw bord. Noch een timing wanneer die borden voorzien zijn. Of de huidige grensborden na 1 januari allemaal weg zullen zijn is ook maar de vraag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » za 26 nov 2016, 20:23

^^ Als zo'n bord niet is aangepast zal een onwetende toerist nog steeds denken dat de Vmax bubeko 90 km/u is, in heel België. Als ze niet aangepast zijn wordt je dus feitelijk onjuist geïnformeerd.

De vraag is of de Waalse wegbeheerder de borden aan de grenzen gaat aanpassen, en zo ja, wie de kosten daarvan gaat betalen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » za 26 nov 2016, 21:53

En deze borden zullen dan apart moeten opgemaakt worden voor Vlaanderen en Wallonië, maar ook voor Brussel, want nu zijn er 2 verschillende snelheden per gewest bubeko, en dan hebben we het nog niet over het Brussels gewest gesproken waar er naar mijn inziens op geen enkele weg bubeko nog 90 kan gereden worden, voor zover er in het Brussels gewest nog wegen bubeko zijn...

Hierbij nog even het nieuwsbericht van deredactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2825674

Ik vraag mij af hoeveel van die 2000km weg waar je nu nog 90km/u mag rijden je ook nog effectief 90km/u zal mogen rijden vanaf januari 2017, ik zie ze niet direct overal de uitzondering toepassen en borden met 90km/u plaatsen.

En in dit artikel wordt enkel over de gewestwegen gesproken, op gemeentelijk niveau zie ik echt geen uitzondering op de regel gebeuren...

Hoeveel kilometers zouden hiervan expresweg zijn? Want veel expreswegen hebben nu ook al een limiet van 90km/u. Eigenlijk verschiet ik er van dat ze niet zover gegaan zijn om zowiezo alle expreswegen te degraderen tot 90km/u, want dit was toch een gegronde vrees hier op het forum (stel je voor dat de N49 expresweg Zelzate-Maldegem of de Noord-Zuid verbinding zomaar even vmax 90km/u zou worden)
****

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 nov 2016, 10:37

Mikhail schreef:En deze borden zullen dan apart moeten opgemaakt worden voor Vlaanderen en Wallonië, maar ook voor Brussel, want nu zijn er 2 verschillende snelheden per gewest bubeko, en dan hebben we het nog niet over het Brussels gewest gesproken waar er naar mijn inziens op geen enkele weg bubeko nog 90 kan gereden worden, voor zover er in het Brussels gewest nog wegen bubeko zijn...
Met name in en rond het Zoniënwoud zijn er nog wel wegen bubeko, maar die zijn volgens mij allemaal beperkt tot :A1-50:, de Tervurenlaan is dan beperkt tot :A1-70:. Ik denk dat de enige weg bubeko in Brussel die niet een autosnelweg is en waar 90 gereden mag worden de R0 tussen het Leonardkruispunt en de Welriekende Dreef is.
Eigenlijk verschiet ik er van dat ze niet zover gegaan zijn om zowiezo alle expreswegen te degraderen tot 90km/u, want dit was toch een gegronde vrees hier op het forum (stel je voor dat de N49 expresweg Zelzate-Maldegem of de Noord-Zuid verbinding zomaar even vmax 90km/u zou worden)
Zeker bij de Noord-Zuid zou dat belachelijk zijn, dat is quasi een autosnelweg.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Davy » zo 27 nov 2016, 12:39

Heel die maatregel is gewoon belachelijk, dit soort zaken moet je gewoon Belgisch houden.

En wees er maar zeker van dat er hard gehandhaafd zal worden, het flitsen zal zeer lucratief worden. Weer extra centen die deze belastingsregeringen kunnen wegpikken bij de bevolking...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » zo 27 nov 2016, 13:10

^^
Ik zie de belastingsdruk toch alleen maar afnemen hoor :nothanks:

Los daarvan had ik toch liever gehad dat men dit op Belgisch niveau had vastgelegd en bijvoorbeeld van 80km/u de norm had gemaakt.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Mundial » zo 27 nov 2016, 14:21

Wimpie25 schreef:^^
Los daarvan had ik toch liever gehad dat men dit op Belgisch niveau had vastgelegd en bijvoorbeeld van 80km/u de norm had gemaakt.
Helemaal mee eens.
Zijn er nog andere landen waar de snelheidslimiet per regio verschilt?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Chris » zo 27 nov 2016, 14:29

Mundial schreef:Zijn er nog andere landen waar de snelheidslimiet per regio verschilt?
Niet zoals in België vanaf 2017 volgens mij. In Zweden heb je wel dat de maximumsnelheid per weg verschilt en er niet een eenduidige maximumsnelheid buiten de bebouwde kom is. In Duitsland is het zo dat als er wel een snelheidslimiet is op de Autobahn, deze varieert per staat (120 of 130). Vaak wordt gedacht dat in Duitsland de standaard limiet 130 is, maar dat verschilt dus per staat.

Ik vind de situatie zoals die straks ontstaat in België erg onhandig. Het onderscheid Wallonië-Vlaanderen wordt in het buitenland veel minder gemaakt, die zien België gewoon als één land met dezelfde regels.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 nov 2016, 15:08

Mundial schreef:
Wimpie25 schreef:^^
Los daarvan had ik toch liever gehad dat men dit op Belgisch niveau had vastgelegd en bijvoorbeeld van 80km/u de norm had gemaakt.
Helemaal mee eens.
Zijn er nog andere landen waar de snelheidslimiet per regio verschilt?
De VS, waar elke staat zijn eigen beleid kan hanteren, maar daar is het gebruikelijk dat op elke weg de maximumsnelheid staat aangegeven.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » zo 27 nov 2016, 19:22

Dat zou men in België ook moeten doen. Niet overal waar je van Wallonië naar Vlaanderen gaat is het voor een ter plaatse onbekende meteen duidelijk. Neem nu deze grens: https://www.google.nl/maps/@50.720931,5 ... 312!8i6656

De enige hint dat je Vlaanderen in gaat zou kunnen zijn dat er een bord 70 staat. Maar dat hoeft straks dus niet meer? Ik kan me zelfs niet voorstellen dat elke Belg dat op zo'n locatie meteen door heeft, laat staan een buitenlander.

Nu snap ik best dat men graag verschillende snelheidslimieten in de gewesten heeft omdat het wegbeeld vaak totaal anders is, maar deze oplossing is niet bepaald optimaal wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 nov 2016, 19:59

Op een plek als deze is al helemaal niet te zien dat je Vlaanderen inrijdt: https://www.google.nl/maps/@50.7135165, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 27 nov 2016, 23:59

Daar zullen in de toekomst wel borden komen. De vraag is alleen: wanneer, en wat voor borden. Om juridisch correct te zijn moet er minstens aangeduid worden dat je in Vlaanderen komt. Je kan niet verwachten dat de weggebruiker dat riekt.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 29 nov 2016, 8:01

Op meer dan de helft van de gewestwegen waar nu nog 90 km/u mag worden gereden wordt vanaf 1 januari de snelheid verlaagd naar 70km/u. Dat heef Ben Weyts geantwoord op de vraag van Vlaams Parlementslid Paul Van Miert (N-VA)

Op deze kaart is goed te zien dat op heel wat wegen in de provincie West-Vlaanderen de snelheid verlaagd wordt naar 70km/u.
Afbeelding

Zie ook: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... dert.dhtml

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 29 nov 2016, 8:20

Fijn voor de ontsluiting van West-Vlaanderen... Daar is men straks gewoon langer onderweg omdat het wegennet er minder uitgebreid is dan in andere provincies. :down:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door captain007 » di 29 nov 2016, 9:10

Je kunt wel stellen dat het wegennet van Vlaanderen in een klap enorm wordt afgewaardeerd :nothanks:

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Jump » di 29 nov 2016, 9:45

Is zo een kaartje ook beschikbaar van de andere provincies?


Edit: reeds gevonden: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161129_02597778

Zijn die wel juist, want een deel van de A11/N49 gaat zogezegd ook van 90 naar 70?

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Boerenkool » di 29 nov 2016, 15:05

Ik denk dat ze daar die stukjes parallelweg mee bedoelen die op die plekken liggen.

Overigens is het niet zo dat men op de nu nog bordloze wegen zomaar een bord 90 mag zetten. Er treedt een richtlijn in voege wanneer het 90 mag worden
-geen heel lokale weg maar eerder secundaire.
-maximaal 33% bebouwing langs de weg
-vrijliggende fietspaden
-geen botsonvriendelijke obstakels
-tenminste 1 km

Plaats reactie