Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » zo 27 nov 2016, 15:33

Of van die verouderde plaatsnamen, zoals Alma-Ata.
Tsja, zo heette het in de Sovjet-tijd...

In Polen kwam ik ook nog (Frankfurt-)Dammvorstadt, Kunersdorf, Göritz, Crossen (aan de Bober), Greifenhagen, Kolbitzow en Neuwarp tegen...
Heb de lijst in mijn eerdere post maar even aangepast.
Laatst gewijzigd door Rene op zo 27 nov 2016, 16:03, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » zo 27 nov 2016, 15:41

Of van die rare dingen als enerzijds Soerabaja schrijven (zoals in de koloniale tijd, nu is het Surabaya), en tezelfdertijd wel Bandung zoals het nu wordt geschreven (was in de koloniale tijd Bandoeng).

Totaal inconsequent en onnavolgbaar.

Er is maar één goede oplossing Google: de primaire schrijfwijze in Maps/Earth moet zijn zoals die NU formeel als 1e taal wordt gehanteerd in die plaatsen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » zo 27 nov 2016, 16:07

Ook zo'n rare oostelijk in de Kaliningrad-Oblast.
In de Duitse tijd heette de grensplaats Eydtkühnen, een typische Oost-Pruissische naam.
In de tijd van het Derde Rijk werd dat gegermaniseerd naar Eydtkau.
Wat dus nu op Maps staat... Eydtkau :nuts: :facepalm:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » zo 27 nov 2016, 17:12

^^ Niet alleen voor het Nederlandse publiek staat er Eydtkau in plaats van Tsjernysjevskoje, ook voor het Duitse, Zwitserduitse, Deense, Zweedse, Luxemburgse en Finse. Ik heb maar Tsjernysjevskoje voorgesteld in Google Map Maker, eens kijken wat er gebeurt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » zo 27 nov 2016, 21:12

Kijk ook eens in de .pl versie naar de plaatsnamen in Polen die ik opnoemde...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 nov 2016, 22:31

Gumbinnen, Insterburg, Brüsterort, Cranz, Nordenburg, Sarkau en Gerdauen; in sommige gevallen lijkt het wel alsof die Tweede Wereldoorlog aan Google voorbij is gegaan. :nahzeg:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » zo 27 nov 2016, 23:16

Coen Tunnel schreef:Gumbinnen
Kan iemand bij Google die gum ter hand nemen en alle antieke exoniemen uitgummen? :p

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » zo 27 nov 2016, 23:48

Niet alleen de antieke.
Alle exoniemen eruit graag.

<herhaalmodus>
Maps is geen historische atlas, maar een navigatietool in het heden.
De primaire schrijfwijze in Maps/Earth moet zijn zoals die NU formeel als 1e taal wordt gehanteerd in die plaatsen zelf, en die je op wegwijzers kunt terugvinden als je daar ter plekke onderweg bent.
</herhaalmodus>

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 11:39

^^ Ik ben het met je eens.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Davy » ma 28 nov 2016, 12:36

Ik heb het al eens gezegd: je zou moeten kunnen kiezen erin of je wel of geen exoniemen wil. Iedereen tevreden op die manier, en niet alleen een klein groepje exoniemenhatende wegenforummers. ;)

Google gaat wel soms erg ver in exoniemengebruik. Zo is bijvoorbeeld het Waalse Gembloers (Gembloux) geen officiëel exoniem, maar wordt wel als dusdanig weergegeven. Een goede leidraad hierin is de NMBS voor plaatsen met een station, zij passen strikt de officiële Belgische exoniemen toe.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Seat Ibiza » ma 28 nov 2016, 13:31

Davy schreef:Ik heb het al eens gezegd: je zou moeten kunnen kiezen erin of je wel of geen exoniemen wil.
Vind ik prima idee, maar je wilt toch niet serieus beweren dat Laibach een gangbaar Nederlands exoniem is? Dat is gewoon een historische Duitse naam die totaal niet meer in gebruik is. Maps maakt zichzelf echt belachelijk hiermee. Als men toch zo nodig Nederlandse exoniemen wil toevoegen, ga dan in ieder geval niet verder dan de lijsten van Taalunie. En die gaan naar mijn smaak soms al (te) ver, bijvoorbeeld met Gumbinnen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 13:44

Gumbinnen en Insterburg zijn in 2014 van de lijst van de Taalunie geschrapt: http://taaladvies.net/taal/aardrijkskun ... jzigingen/

Verder is de lijst van de Taalunie op zich een mooie richtlijn, al zitten daar ook namen (en spellingen) bij die steeds minder gangbaar zijn. Rijnland-Palts, Zwaben, Noord-Rijnland-Westfalen, Emmelkamp, Bazel...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robbert297 » ma 28 nov 2016, 14:53

^^ Verschrikkelijk. Laat een plaatsnaam gewoon in z'n waarde. Straks gaan we nog Dreesden of Loetzern typen... :facepalm:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » ma 28 nov 2016, 15:14

Je ziet overigens nogal wat exoniemen verdwijnen, ook bij de grote nieuwsmedia. Met name de 'oe'-vorm wordt steeds vaker geschreven als 'u' (Sudan, Uganda, Dubai, Istanbul, Kabul, etc.) Van andere, kleinere steden die geen hoofdstad zijn, zie je ook steeds vaker dat zowel het exoniem als endoniem gebruikt wordt, meestal een stap naar uitfasering. Weinigen spreken nog van Maagdenburg of Kiëv. Basel of Kraków zie je ook steeds vaker gebruikt worden. De hoofdsteden of belangrijke historische plaatsen met exoniem zullen nog wel blijven. Alhoewel bij voetbalclubs vaak wel het endoniem wordt gebruikt (AS Roma, Paris-Saint Germain, Bayern München, etc.)

In het Engels is die trend ook wel gaande. Bijvoorbeeld Lyons, Marseilles, Saragosse en Corunna worden ook nog weinig gebruikt tegenwoordig. Zelfs in het Duits spreekt men niet vaak meer van Agram en Laibach.

Von Karman
polderweggetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 11:34

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Von Karman » ma 28 nov 2016, 15:40

Chris schreef:Zelfs in het Duits spreekt men niet vaak meer van Agram en Laibach.
Ik heb in Oostenrijk juist wel heel veel mensen horen praten over Laibach, misschien omdat het wat makkelijker spreekt en schrijft.
Villacher Bier

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rein » ma 28 nov 2016, 15:55

Chris schreef:Alhoewel bij voetbalclubs vaak wel het endoniem wordt gebruikt (AS Roma, Paris-Saint Germain, Bayern München, etc.)
Maar opvallend genoeg wordt in Nederland (en Vlaanderen) altijd gesproken over Standaard Luik. Maar sowieso zitten er wat ingeslopen inconsequenties in bij het benoemen van voetbalploegen. Zo werd ook altijd Sporting Lissabon (nu Sporting Portugal) gebruikt, net als bijvoorbeeld Zenit Sint Petersburg, Apoel Nicosia en Sparta Praag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 15:57

Robbert297 schreef:^^ Verschrikkelijk. Laat een plaatsnaam gewoon in z'n waarde. Straks gaan we nog Dreesden of Loetzern typen... :facepalm:
Dreesden zie je in oudere Nederlandse atlassen (jaren '50-'60) nog wel. Ooit was dat een gangbare spelling.

Spellingen als Brunswijk, Dusseldorp, Osnabrugge, Gulik, Frankfort, etc. zijn al wat langer in onbruik geraakt. En Maagdenburg, Spiers, Neurenberg zie je ook steeds minder gebruikt worden. Zelfs Aken, Keulen, Kleef en Emmerik raken meer en meer in onbruik.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » ma 28 nov 2016, 17:44

Von Karman schreef:Ik heb in Oostenrijk juist wel heel veel mensen horen praten over Laibach, misschien omdat het wat makkelijker spreekt en schrijft.
Hebben ze het dan niet over de rockband? :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » ma 28 nov 2016, 18:11

Serieus, van Agram had ik als reislustige taalfanaat nog nooit gehoord.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 18:48

Een paar jaar geleden (misschien nu ook nog wel) heette één van de EuroCity-treinen naar Zagreb de 'Agram'. Maar die namen verschijnen hooguit nog op de koersborden in treinen, en misschien op de treinaanwijzers en vertrekstaten op de stations.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Victor » ma 28 nov 2016, 19:55

Coen Tunnel schreef:Neurenberg zie je ook steeds minder gebruikt worden. Zelfs Aken, Keulen,
Aken en Keulen zijn nog heel gebruikelijk. Omdat het voor ons Nederlanders gemakkelijk is toch dicht bij het origineel zit.
Probeer "Köln" maar eens uit te spreken zoals het moet, als 1 lettergreep. Dat valt niet mee.
En Neurenberg kom je ook steeds weer tegen als je bepaalde hobby's hebt, vanwege de jaarlijkse speelgoed- en hobbybeurs aldaar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 21:45

^^ Ik zeg niet dat het ongebruikelijk is, maar het is tegenwoordig ook minder vreemd om daarvoor de endoniemen te gebruiken.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door paolie » ma 28 nov 2016, 22:47

Rein schreef:
Chris schreef:Alhoewel bij voetbalclubs vaak wel het endoniem wordt gebruikt (AS Roma, Paris-Saint Germain, Bayern München, etc.)
Maar opvallend genoeg wordt in Nederland (en Vlaanderen) altijd gesproken over Standaard Luik. Maar sowieso zitten er wat ingeslopen inconsequenties in bij het benoemen van voetbalploegen. Zo werd ook altijd Sporting Lissabon (nu Sporting Portugal) gebruikt, net als bijvoorbeeld Zenit Sint Petersburg, Apoel Nicosia en Sparta Praag.
AC Milaan is een bijzondere variant, aangezien de officiële clubnaam het Engelse exoniem van de stadsnaam bevat (AC Milan ipv Milano).
Meest idiote dat ik ooit zag was Beieren Leverkusen (de club is naar het bedrijf Bayer genoemd, niet naar Bayern....)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » ma 28 nov 2016, 22:51

Exoniemen worden veel meer gebruikt dan het clubje nerds hier boven mij zegt. Veel mensen zoeken nog op Breslau en Laibach.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 23:05

^^ Onzin. Vrijwel niemand in Nederland zal Laibach gebruiken.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » ma 28 nov 2016, 23:05

^^ Dat zullen toch geen mensen van mijn generatie zijn, neem ik aan.

Ik heb even mijn antieke moffenatlas erbij gepakt (een oorspronkelijk Duitse atlas die in de oorlog in het Nederlands is uitgegeven). Daar staan zelfs voor die tijd oude exoniemen in.

- Uskub. Overgenomen van de Ottomanen en tot 1912 door de westerse wereld gebruikt om Skopje aan te duiden.

- Reval. In 1918 verstoten als officiële naam van Tallinn doordat Estland onafhankelijk werd en de stad haar huidige Estische naam kreeg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 23:12

^^ Reval was in de Tweede Wereldoorlog tussen 1941 en 1944 ook de naam voor Tallinn toen de stad door de nazi's was bezet.

Veel historische steden in Centraal- en Oost-Europa hebben een (verouderd) Duits exoniem, maar hoeveel mensen weten nog welke steden er bedoeld worden met bv. Lundenburg, Fünfkirchen, Pressburg, Sankt Veit am Flaum, Schäßburg, Kaschau, Jassenmarkt of Neumarkt am Mieresch?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » ma 28 nov 2016, 23:31

Fünfkirchen: Pecs.
Pressburg is een makkelijke: Bratislava.
Kaschau: Kosice.

Wie kent Raab, Stuhlweiszenburg, Sathmar en Grosswardein? ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2016, 23:37

Raab is Györ en Sathmar zal wellicht Satu Mare zijn, maar de rest kan ik niet plaatsen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » ma 28 nov 2016, 23:43

De andere twee waren ook wel lastiger.
Stuhlweiszenburg: Székesfehérvár.
Grosswardein: Oradea.

Plaats reactie