Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Seat Ibiza » di 29 nov 2016, 0:24

Vinny schreef:Exoniemen worden veel meer gebruikt dan het clubje nerds hier boven mij zegt. Veel mensen zoeken nog op Breslau en Laibach.
Heb je daar bewijs voor? Maps slaat echt de plank enorm mis (zoals ik al zei) door nog verder te gaan dan de Taalunie...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Peter » di 29 nov 2016, 5:59

Rene schreef: Er is maar één goede oplossing Google: de primaire schrijfwijze in Maps/Earth moet zijn zoals die NU formeel als 1e taal wordt gehanteerd in die plaatsen.
Mee eens, waarbij het wel wenselijk is dat er een versie in Latijns schrift bij staat (tussen haakjes desnoods), tenzij de afwijking slechts accentjes betreft in het Pools of Tjechisch.
Hou je nog steeds gevallen als Brussels / Bruxelles natuurlijk, waar geen duidelijke 1e taal bestaat of geen eenduidige voorkeur op de locale verkeersborden of komborden bestaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 29 nov 2016, 8:08

^^ In de Nederlandstalige versie is voor Brussel/Bruxelles de keuze natuurlijk makkelijk gemaakt; dan kun je primair de Nederlandse namen en ook Nederlandse straatnamen gebruiken.

Voor andere tweetalige gebieden waar beide talen gelijkwaardig zijn op de bewegwijzering (bv. Baskenland, Südtirol) zul je of beide namen aan moeten geven, of moeten kiezen voor één van de twee benamingen, zolang ze maar niet lukraak door elkaar gebruikt worden, zoals Google Maps nu doet in Südtirol.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » di 29 nov 2016, 12:26

^^
Het BHG is vandaag een mooi afgelijnde entiteit maar in een niet zover verleden, werden plaatsnamen in de oude provincie Brabant ook vaak tweetalig weergegeven. Ik ben blij dat op Google Maps plaatsen in Waals-Brabant nog steeds bij hun gangbare Nederlandstalige naam worden weergegeven. Ook heeft de discussie in België een heel andere inslag. Er zijn nu eenmaal meerdere plaatsen met meerdere bij wet vastgelegde namen. Spreek je dan nog steeds over exo- en endoniemen?
Chris schreef:Je ziet overigens nogal wat exoniemen verdwijnen, ook bij de grote nieuwsmedia. Met name de 'oe'-vorm wordt steeds vaker geschreven als 'u' (Sudan, Uganda, Dubai, Istanbul, Kabul, etc.) Van andere, kleinere steden die geen hoofdstad zijn, zie je ook steeds vaker dat zowel het exoniem als endoniem gebruikt wordt, meestal een stap naar uitfasering. Weinigen spreken nog van Maagdenburg of Kiëv. Basel of Kraków zie je ook steeds vaker gebruikt worden. De hoofdsteden of belangrijke historische plaatsen met exoniem zullen nog wel blijven. Alhoewel bij voetbalclubs vaak wel het endoniem wordt gebruikt (AS Roma, Paris-Saint Germain, Bayern München, etc.)

In het Engels is die trend ook wel gaande. Bijvoorbeeld Lyons, Marseilles, Saragosse en Corunna worden ook nog weinig gebruikt tegenwoordig. Zelfs in het Duits spreekt men niet vaak meer van Agram en Laibach.
Op dat vlak zie je nog een groot verschil tussen de media in Nederland en Vlaanderen. Dubai wordtbevoordbeeld bijvoorbeeld als dusdanig gespeld maar voor de rest spreken we nog netjes over Oeganda, Soedan, Peking, Hongkong...
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 29 nov 2016, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » di 29 nov 2016, 15:00

Wimpie25 schreef: Dubai wordt bevoordbeeld als dusdanig gespeld
Wim, is dit Aarschots dialect of staat de spraakfunctie van je telefoon aan? :mrgreen:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » di 29 nov 2016, 16:03

^^
Zoiets ongeveer, de autocorrect op mijn telefoon begint mijn schrijfwijzen over te nemen. Wie bij de hond slaapt, krijgt zijn vlooien :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 29 nov 2016, 17:00

Wimpie25 schreef:Het BHG is vandaag een mooi afgelijnde entiteit maar in een niet zover verleden, werden plaatsnamen in de oude provincie Brabant ook vaak tweetalig weergegeven. Ik ben blij dat op Google Maps plaatsen in Waals-Brabant nog steeds bij hun gangbare Nederlandstalige naam worden weergegeven. Ook heeft de discussie in België een heel andere inslag. Er zijn nu eenmaal meerdere plaatsen met meerdere bij wet vastgelegde namen. Spreek je dan nog steeds over exo- en endoniemen?
Dat is een lastige discussie. Brüssel en Lüttich zijn ook officieel, maar dat zou ik toch geen endoniemen willen noemen. Lastiger wordt het in faciliteitengemeenten, zoals Voeren, Komen-Waasten, Edingen. Al is er ook wat voor te zeggen om in de Nederlandstalige versie van Google Maps die namen ook gewoon in het Nederlands aan te geven, omdat binnen die gemeenten beide namen op de bewegwijzering en komborden verschijnen.

En je zit nog met de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen. We spreken dezelfde taal, maar er zijn ontegenzeggelijk ook verschillen. Waar het gebruik van Nederlandse benamingen voor Waalse en Noord-Franse plaatsen heel gewoon is voor de Vlaming, is dat voor de Nederlander niet zo. Voor beiden is wat te zeggen.

Maar afgezien van die situaties moet Google Maps natuurlijk eerst maar eens ophouden met die onzin van Memel, Laibach en Wilna, of het willekeurig vertalen van Saint/Sankt tot Sint, zelfs bij plaatsen in Canada en Oostenrijk. Dat heeft al helemaal niks meer met exoniemen te maken en is simpelweg fout:
https://www.google.nl/maps/place/Sint+A ... 113.625642
https://www.google.nl/maps/place/Sint+J ... 12.4308125

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » di 29 nov 2016, 18:15

Seat Ibiza schreef:
Vinny schreef:Exoniemen worden veel meer gebruikt dan het clubje nerds hier boven mij zegt. Veel mensen zoeken nog op Breslau en Laibach.
Heb je daar bewijs voor? Maps slaat echt de plank enorm mis (zoals ik al zei) door nog verder te gaan dan de Taalunie...
De Nederlandstalige namen die maps gebruikt worden genoemd op Nederlandstalige websites, vandaar dat ze een Nederlandstalig label krijgen en zo worden weergegeven. Ik vermoed dat het lastig is om een weging te maken van hoe zeldzaam het voorkomt, want dan bedrijf je als organisatie wel politiek. Ik zie liever iets in een oplossing waarbij je, als je de algemene .com extentie gebruikt alle plaatsnamen in "default latin" kunt lezen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de plaatsnaam zoals de gemeente die gebruikt op zijn Engelstalige website. Maar goed dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Mundial » di 29 nov 2016, 18:53

Wij worden hier aan de hogeschool geacht de namen te gebruiken zoals ze in de Woordenlijst Nederlandse taal vermeldt worden. Misschien wel een goed uitgangspunt voor kaartenmakers.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » di 29 nov 2016, 19:21

Zou Google hier een hulpkracht voor willen inschakelen? Biedt zich aan: taalfanaat, uiterst zorgvuldig, ervaren met informatiebronnen, ervaren Google-gebruiker en hoge typsnelheid. Salaris nader overeen te komen 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » di 29 nov 2016, 19:23

Tenzij je rigide richtlijnen doet als alleen endoniemen, zal het altijd een subjectieve beoordeling worden waar discussie over mogelijk is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » di 29 nov 2016, 19:57

^^ Lijkt mij niet zo lastig: de plaatsnaam wordt in de taal van de bezoeker (uit .nl, .fr, .de, .hu) weergegeven wanneer er een algemeen erkend exoniem is. Bij plaatsnamen in officieel tweetalig gebied worden beide benamingen weergegeven om discussies te vermijden. Een taaloptie voor de bezoeker zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » di 29 nov 2016, 22:15

Wesso schreef:Lijkt mij niet zo lastig: de plaatsnaam wordt in de taal van de bezoeker (uit .nl, .fr, .de, .hu) weergegeven wanneer er een algemeen erkend exoniem is.
Dat is dus juist wèl het probleem. Want veel plaatsen hebben zo'n exoniem vanuit een grijs verleden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 29 nov 2016, 23:33

Wesso schreef:Bij plaatsnamen in officieel tweetalig gebied worden beide benamingen weergegeven om discussies te vermijden.
Je wil op maps.google.nl toch niet alle straatnamen in Brussel in twee talen tonen?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » di 29 nov 2016, 23:44

^^ Dat gebeurt al, lijkt mij prima. De straatnaamborden in het Brusselse zijn ook tweetalig.

Verder zou ik qua exoniemen de lijst van de Nederlandse Taalunie aanhouden, gecombineerd met de optie 'exoniemen aan' (met of zonder vinkje).

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » wo 30 nov 2016, 7:56

Google Maps start nu bij mij altijd in lite modus. Volgens hun eigen helppagina's zou je naar de volledige modus over kunnen schakelen bij het bliksemschichttekentje, maar daar staat bij mij alleen de zeer hulpvaardige melding dat ik de lite-versie gebruikt. Geen enkele mogelijkheid om op de volledige modus over te schakelen.
Ik zie o.a. geen kaart als ik in streetview zit. :down:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » wo 30 nov 2016, 9:44

Wesso schreef:Verder zou ik qua exoniemen de lijst van de Nederlandse Taalunie aanhouden, gecombineerd met de optie 'exoniemen aan' (met of zonder vinkje).
De lijst van de Taalunie gebruiken ze op de Nederlandse Wikipedia en is nogal omstreden. Overlegpagina's van buitenlandse plaatsen gaan in veel gevallen alleen over de naam van de stad en dat dat nou eenmaal zo door de Taalunie is vastgesteld.

Het gebruik van exoniemen bij landennamen, hoofdsteden en enkele historisch belangrijke plaatsen is niet zo omstreden. De discussie gaat vaak over de tweederangs steden waar exoniemen verouderd van zijn, schrijfwijzen verouderd, of van plaatsen die sowieso niet zo bekend zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » wo 30 nov 2016, 11:16

Google Earth heeft nu Landsat en Sentinel satellietbeelden voor elk jaar tussen 1985 en 2016. Dit zijn zeer lage resolutie beelden, en dus eigenlijk niet heel bruikbaar. Het is ook alleen zichtbaar als je meer dan 25 kilometer bent uitgezoomed.

Afbeelding

Bijvoorbeeld op dit beeld uit 1985 kan je vaag zien dat de A27 bij Utrecht (Amelisweerd) nog niet gereed is en dat de Uithof minder bebouwing heeft.

Afbeelding

Bij Almere is te zien dat in 1985 de A27 nog niet bestond.
Afbeelding

De beelden hebben meer waarde in andere landen, zo is dan te zien waar een snelweg eindigde tussen 1985 en het moderne satelliettijdperk. In Nederland waren de meeste snelwegen al voltooid in 1985 en de resolutie is te laag om enige details waar te nemen.

Wat wel compleet waardeloos is dat je nu heel ver moet inzoomen om te zien waar nieuwe moderne satellietbeelden zijn. Als je iets uitzoomt en de meest recente beelden naar boven wilt krijgen, zie je alleen de meuk van Landsat/Sentinel. :facepalm: :down:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Seat Ibiza » wo 30 nov 2016, 12:48

Vinny schreef:De Nederlandstalige namen die maps gebruikt worden genoemd op Nederlandstalige websites, vandaar dat ze een Nederlandstalig label krijgen en zo worden weergegeven.
Sorry dat ik het zo bot zeg, maar deze "logica" die Maps nu toepast slaat echt nergens op. Waarom wel Grünberg en Hirschberg, maar geen Breslau? Totale willekeur en flauwekul pas Maps nu toe. Zoals gezegd: hanteer dan de richtlijnen van deskundigen en hou het bij de lijst van Taalunie als er toch zo nodig vertaald moet worden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » wo 30 nov 2016, 20:24

Ik zat net te kijken in de regio net ten (zuid)oosten van de Voerstreek, maar van Blieberg, Eiksken, Hendrikkapellen en Welkenraat word ik toch niet echt blij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 30 nov 2016, 21:33

^^ Blieberg heet in het Duits Bleiberg, oftewel Loodberg. De Franse naam Plombières duidt ook op lood, maar is pas in 1919 geïntroduceerd door Franstalige Belgen. Daarvoor heette het plaatsje Bleyberg.

Het verbaast mij niet dat de Nederlandstalige wikipedia ook een lemma 'Blieberg' heeft.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robonus » do 01 dec 2016, 7:11

Chris schreef:Google Earth heeft nu Landsat en Sentinel satellietbeelden voor elk jaar tussen 1985 en 2016.
RTV NH heeft op de website een timelapse tooltje staan, leuk om de groei van de polderbaan, IJburg, Saendelft of Broekpolder te zien :top:

Edit: vergeet helemaal de link erbij te zetten :facepalm:
http://www.rtvnh.nl/nieuws/196227/zo-is ... -veranderd
Laatst gewijzigd door Robonus op do 01 dec 2016, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » do 01 dec 2016, 8:02

Wesso schreef:Zou Google hier een hulpkracht voor willen inschakelen? Biedt zich aan: taalfanaat, uiterst zorgvuldig, ervaren met informatiebronnen, ervaren Google-gebruiker en hoge typsnelheid. Salaris nader overeen te komen 8-)
Er was een team voor in ieder geval. Ik weet niet hoeveel Nederlandssprekenden er nog bij zitten. Vermoedelijk niet veel meer, want het inhuren van expertise is duur voor de organisatie. Daarom werden de contracten ook niets verlengd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Kaaiman » do 01 dec 2016, 9:01

Chris schreef:Google Earth heeft nu Landsat en Sentinel satellietbeelden voor elk jaar tussen 1985 en 2016. Dit zijn zeer lage resolutie beelden, en dus eigenlijk niet heel bruikbaar.
Als je weet waar je op letten moet is het nog best bruikbaar! Een vlugge blik op een aantal plekken in Drenthe leert mij een hoop over de dateringen van een aantal aanpassingen aan het Drentse wegennet waarvan ik nog geen bevestigde jaartallen had.

Overigens vertonen de satellietbeelden ook behoorlijke gaten, die rare (wolk?)vlekken (bijv. Drenthe satellietbeeld 1992). In de bewolkte gebieden van de jaren '90 worden beelden van andere jaren getoond. In Noord-Drenthe zijn de beelden in die periode zo onbetrouwbaar, dat je er voor dateringen eigenlijk niets aan hebt. 1985-1990 is redelijk betrouwbaar en voor mij goed bruikbaar, 1993-1997 is een gatenkaas en daarna is van sommige jaren het contrast eigenlijk te hoog, maar zijn de beelden verder van redelijke kwaliteit.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » do 01 dec 2016, 10:18

Vinny schreef:Er was een team voor in ieder geval. Ik weet niet hoeveel Nederlandssprekenden er nog bij zitten. Vermoedelijk niet veel meer, want het inhuren van expertise is duur voor de organisatie. Daarom werden de contracten ook niets verlengd.
Tja, kwaliteit heeft z'n prijs.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » do 01 dec 2016, 11:11

^^ Daarom is Google Map Maker ook bedacht, vermoed ik. Gratis hulpkrachten die een enkele keer stoute dingen doen.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robonus » do 01 dec 2016, 12:55

Waar je nog de grootste verandering over de laatste 32 jaar ziet, is bij kusterosie zoals bij het eilandje Noorderhaaks (ook wel razende bol genoemd) tussen Texel en Den Helder. Hier zie je duidelijk de vorm flink veranderen als een echte zandmotor. Bij de overige waddeneilanden zie je ook geulen en zandbanken ontstaan en vergaan. Mooi om zo te zien.

PS, timelapse staat nu ook op het AD:
http://www.ad.nl/binnenland/google-toon ... ~a8bd24a2/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » do 01 dec 2016, 14:15

Het schijnt dat sommige gebieden geen echte afspiegeling is van het getoonde jaartal. Soms worden dezelfde beelden over meerdere jaren gebruikt. Het is sowieso een samengesteld beeld van satellietfoto's die over een periode van een jaar zijn genomen. De resolutie is 10 of 15 meter per pixel, dat is dus echt te laag om enig detail waar te nemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » do 01 dec 2016, 17:40

De stad Groningen heeft nieuwe satellietbeelden van 14 september 2016. Ik kan me niet herinneren dat er in Nederland ooit zulke recente satellietbeelden in Google Earth zijn gezet. Meestal was het minstens een jaar oud. Op de beelden zijn nagenoeg de gehele ring Groningen te zien (alleen KP Euvelgunne valt er net buiten). Het is een vrij groot satellietbeeld, het gaat zuidwaarts door tot Assen en westwaarts tot voorbij Buitenpost en noordwaarts tot en met Schiermonnikoog.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » do 01 dec 2016, 22:19

Robonus schreef:Waar je nog de grootste verandering over de laatste 32 jaar ziet, is bij kusterosie zoals bij het eilandje Noorderhaaks (ook wel razende bol genoemd) tussen Texel en Den Helder. Hier zie je duidelijk de vorm flink veranderen als een echte zandmotor. Bij de overige waddeneilanden zie je ook geulen en zandbanken ontstaan en vergaan. Mooi om zo te zien.

PS, timelapse staat nu ook op het AD:
http://www.ad.nl/binnenland/google-toon ... ~a8bd24a2/
Die maakt mijn huidige werkgever ook van zeekaarten. Leuk om de veranderingen te zien. Deze is van dit jaar bijvoorbeeld.
http://www.stentec.com/nl/nieuws/dkw-18 ... eschikbaar
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie