[A007][A008] Corridor Amsterdam-Hoorn

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Boerenkool » di 04 okt 2016, 20:34

Die op de A1 in het Gooi staan juist alleen bij zeer uitzonderlijke situaties aam, flinke files met afkruizingen enzo.
Hilversum heeft angegeven dat haat wegennet met doseerlichten helemaal vast zou lopen. Rws deelde die visie " maar ze horen nu eenmaal bij spitsstroken"

renevisscher
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 23 okt 2013, 14:29

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door renevisscher » do 06 okt 2016, 8:09

mavas schreef:Weet iemand ook waarom de TDI op de A7 bij Purmerend-Noord elke ochtend aanstaat? Sinds de opening van de spitsstrook in de richting van Amsterdam staat er geen file meer hier, en is er geen reden om hier nog te doseren.
De file staat niet meer bij deze oprit nee, maar tussen Avenhorn en Purmerend-Noord is het nog wel erg file gevoelig, het is hier voor mijn gevoel steeds vaker weer raak. Mogelijk dat het doseren bij Purmerend-Noord hierom weer aan is gezet, zodat het doorgaande verkeer op de A7 vrij baan heeft?

Red
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 25 okt 2016, 10:46

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Red » di 25 okt 2016, 10:52

Sinds een maand of 2 is het hier ook weer iedere week 6x raak. Steevast kun je de vrijdagmiddag een ongeluk verwachten. De uitzondering begint de regel te worden qua vertragingen, files.

Tijd voor een verbreding en meer controle op telefoongebruik hier.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » di 25 okt 2016, 14:18

^^ Wat is "hier"??? Vrij onduidelijk welke locatie je nu bedoelt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Red
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 25 okt 2016, 10:46

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Red » di 25 okt 2016, 23:46

A7 A8. Zoals het topic is genoemd ;)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » di 29 nov 2016, 6:41

Ik heb nog eens gekeken hoe een verbreding tussen Zaandam en Purmerend er uit zou kunnen gaan zien.
Van Zaandam naar Purmerend lijken mij 4 rijstroken benodigd, waarvan de rijstrook van de A8-noord onder de A7 doorgaat, en dan rijstrook 4 wordt tot Purmerend-Zuid.
Bij Purmerend-Zuid een aanpassing van de zuidelijke toerit: Deze lijkt mij handiger om via een kwartklaverblad te gaan, zodat er 3 rijstroken over het viaduct van het Noord-Hollands kanaal passen.

De andere kant op heb ik ook naar gekeken, maar daar kom ik niet uit. Hoe krijg je in hemelsnaam 3 rijstroken over het viaduct van het Noord-Hollands kanaal richting Zaandam zonder dat je de invoeger vanuit aansluiting Purmerend-centrum verwijdert??? Dit lijkt mij toch onmogelijk? Of kun je iets schuiven met de rijstroken op het viaduct?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » di 29 nov 2016, 22:39

In de ontwerpateliers was destijds (2012) sprake van een derde rijstrook op de A7-Re tot Purmerend-Noord (afrit 6), met kwartklaverblad bij Purmerend-Zuid (afrit 4). Tussen Zaandam en Purmerend-Zuid dan een spitsstrook als 4e strook.
Op de A7-Li zou de 3e rijstrook dan pas beginnen bij Purmerend (afrit 5).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » wo 30 nov 2016, 6:37

Ik dacht dat we zouden afstappen van spitsstroken als definitieve oplossing.
Op de A7-Li zou de 3e rijstrook dan pas beginnen bij Purmerend (afrit 5).
Dan weet je dus bij deze waar de kop van de nieuwe file komt te staan. Vanaf Purmerend-Noord (N244) en Hoorn (A7-noord) komt te veel verkeer om op 2 rijstrookjes te passen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Red
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 25 okt 2016, 10:46

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Red » do 16 feb 2017, 15:16

^^ Exact. Als dagelijkse gebruiker zie ik dat er een groot aanbod is vanaf en naar Purmerend-Noord. Je ziet het nu ook al als je de spitsstrook benut. Richting Zaandam is het in de ochtend vlak voor Purmerend zuid nog af en toe best druk, waarna het vrij goed oplost met de derde rijstrook. In het weekend werkt die drukte door omdat de spitsstrook niet open is.
Vanuit Zaandam naar Hoorn is het precies andersom. Op de A7 is het in de avondspits echt loeigoed opletten omdat je vlak voor Purmerend Zuid invoegers hebt. Vaak is het al drama vanaf Knooppunt Zaandam met drukkend zenuwachtig verkeer. Gebeuren ook heel veel ongelukken heb ik het gevoel.
Het stuk tussen Purmerend Zuid en Purmerend Noord is dan remmen-optrekken. Direct na Purmerend Noord richting Hoorn zie ik heel vaak de matrixborden aan staan.

Ideale oplossing is in mijn ogen Hoorn-Noord (N302) tot Purmerend-Noord 2x3 en vanaf Purmerend-Noord (N244) tot Zaandam 2x4.
N302 krijgt ook de nodige verbreding en de N244 is bijna klaar.

Niet blind staren op Purmerend-Zuid. Daar gaat maar een heel klein deel vanaf, terwijl bij Purmerend-Noord een industrieterrein in ontwikkeling ligt, achter de afslag Edam-Volendam en het een alternatief voor de richting Alkmaar is. Daar bovenop komt nog eens dat de aansluiting voor Oosthuizen er ook komt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » do 16 feb 2017, 16:15

Punt is dat in zuidelijke richting je niet 3 doorgaande rijstroken op de brug over het Noord-Hollands kanaal kwijt kunt, met ook nog eens een invoeger van purmerend-centrum erbij. De invoeger wordt dan te kort om veilig het verkeer af te wikkelen.
Er zijn dan 2 opties over:
- afsluiten van de oprit, zodat je 3 doorgaande rijstroken kunt faciliteren,
- een aparte nieuwe brug bouwen over het Noord-Hollands kanaal waarover in ieder geval die invoegstrook loopt

Laatste optie lijkt me heel erg duur worden, want je moet een behoorlijk lange brug bouwen.
De eerste optie valt nog te onderzoeken. Al weet ik niet of dit al eerder onderzocht is, met bijvoorbeeld een verplaatsing van de toerit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Red
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 25 okt 2016, 10:46

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Red » vr 17 feb 2017, 13:44

Optie nieuwe brug dus. Afrit Purmerend centrum wordt niet opgeheven, vel te druk. Voor verplaatsing is ZO Beemster niet geschikt, want er wordt op de enige plaats waar het zou kunnen, richting het noorden, een woonwijk bijgebouwd.
Met de brug kun je ook denk ik alleen maar naar het westen uitbreiden, want ten oosten liggen al direct huizen.

Of je gaat voor de hele nette optie, je ondertunneld het zodat je ook de verstorende kombocht er uit hebt.
Maar dat is gelijk ook de duurste denk ik.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 feb 2017, 14:04

^^ Met een nieuwe brug kun je de bocht eventueel ook afsnijden met lagere kosten dan een tunnel.

Behalve de kosten is een tunnel ook ingewikkeld vanwege de ligging tussen twee afritten.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door verfmeer95 » vr 17 feb 2017, 14:11

^^ En je zou dan de oude brug kunnen gebruiken als lokale brug, net zo als de Coenecoopbrug bij Gouda. Op het nieuwe tracé zou je dan met een afrit volstaan.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 feb 2017, 14:24

^^ In zo'n constructie zou je misschien zelfs het oude tracé kunnen laten liggen en bij het begin en eind van de afsnijding twee vloeiende halve aansluitingen maken.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door verfmeer95 » vr 17 feb 2017, 14:53

^^ Dat wordt tussen afrit 5 (Purmerend) en afrit 6 (Purmerend-Noord) wel krap, want daar ligt nu al een weefstrook. En een parallelstructuur die ten noorden van Purmerend-Noord begint lijkt mij een beetje te veel van het goede.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Boerenkool » vr 17 feb 2017, 17:37

Maar je kan de A8 ook niet makkelijk enorm uitbreiden.
Ik zou er zelf meer vior zijn de N235 te upgraden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » ma 20 feb 2017, 12:01

Bij opwaarderen van de N235 kom je dan in de knel bij de aansluiting met de A10. Daar zal dan ook echt iets aan moeten veranderen.

Ik zat nog eens verder te kijken: In de plannen verandert de aansluiting Purmerend-Zuid in een kwartklaverblad. Dat betekent dat de toerit richting Hoorn verplaatst wordt naar de zuidoostkant van de aansluiting.
Dat betekent dat aan de noordoostkant van de aansluiting ruimte vrijkomt. Als je nou eens vanaf dit punt een weg aanlegt naar de rotonde in de Neckerstraat? Deze weg ook weer doortrekt naar het noorden met een nieuwe ophaalbrug over het Noord-Hollands kanaal? Dan kan in ieder geval de toerit van aansluiting 5 weg. Is volgens mij ook stukken goedkoper dan een hogere vaste brug over het Noord-Hollands kanaal.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Schelpenpaadje » ma 20 feb 2017, 12:23

^^ "Stukken goedkoper" kon nog wel eens tegenvallen.
Een ophaalbrug bouwen is ook niet goedkoop, is veel duurder in onderhoud en je hebt bedieningskosten.

Red
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 25 okt 2016, 10:46

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Red » do 23 feb 2017, 16:02

Boerenkool schreef:Maar je kan de A8 ook niet makkelijk enorm uitbreiden.
Ik zou er zelf meer vior zijn de N235 te upgraden.
N235 upgraden zou ook moeten gebeuren. Echter kan dit niet omdat het door Waterland gaat en natuurgebied oid.. Leefbaarheid en natuur mogen er niet op achteruitgaan.

https://www.noord-holland.nl/Onderwerpe ... _Waterland

Red
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: di 25 okt 2016, 10:46

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Red » do 23 feb 2017, 16:10

verfmeer95 schreef:^^ En je zou dan de oude brug kunnen gebruiken als lokale brug, net zo als de Coenecoopbrug bij Gouda. Op het nieuwe tracé zou je dan met een afrit volstaan.
Heb nog eens gekeken, maar aan beide kanten van de brug zit nog voldoende ruimte voor een verbreding. Ben geen wegenbouwer, maar een verdubbeling zou zelfs kunnen als je puur kijkt naar het grondoppervlak.

https://www.google.nl/maps/@52.5114031, ... a=!3m1!1e3

De Plaatwalserij (westelijk) en de Transformatorbehuizing (oostelijk) worden niet eens aangeraakt in dat geval. Toe en af-ritten hebben dan ook geen grote verandering benodigd lijkt me.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Chris » wo 17 mei 2017, 11:02

Een boel documenten met maatregelen tussen Hoorn en Coenplein: https://www.corridoramsterdamhoorn.nl/b ... der=763237

Schijnbaar is een verlegging van de A7 en een aquaduct bij Purmerend ook ter tafel gekomen. De kosten daarvan worden geschat op € 270 - 540 miljoen ex BTW. Een reguliere rechttrekking met een brug kost tussen € 120 - 220 miljoen. De aansluitingen worden dan halve aansluitingen met een GOW parallel aan de A7 als verbinding tussen beide aansluitingen.

De variant met rechttrekking A7 met een brug en GOW ernaast. Een andere variant legt de GOW dichter langs de A7 voor een betere verbinding, maar is duurder.
Afbeelding

Opties voor het knooppunt Zaandam:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Kaaiman » wo 17 mei 2017, 11:13

Hoewel die rechttrekking op allerlei fronten een logische variant is, is het natuurlijk wel jammer dat hiermee de laatste zichtbare sporen van de ooit geplande rechtstreekse A7 naar Amsterdam worden weggehaald:
  • Scherpe bocht als verbindingsboog in het geplande knooppunt
  • Ruimtereservering (breed talud) voor parallelbaanstructuur
Aan de andere kant doe dit wel recht aan het oorspronkelijk kaarsrechte verloop van de (voorheen provinciale) A7 door de gehele Wormer.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » wo 17 mei 2017, 12:05

Interessant! Ik was er helemaal niet van op de hoogte dat er nieuwe documenten stonden. Ga ik binnenkort eens naar kijken.
Chris schreef:Schijnbaar is een verlegging van de A7 en een aquaduct bij Purmerend ook ter tafel gekomen.
Bedoel je hiermee dat deze onderzocht is, maar niet wordt meegenomen in het vervolg?

Wat is trouwens het nut van die onderste 2 varianten voor knooppunt Zaandam? Weggegooid geld mijns inziens om gelijkvloerse relaties aan te brengen. Als ze de huidige situatie behouden afgezien van die 2 nieuwe directe verbindingsbogen, kun je het hele knooppunt volgens mij intact laten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door verfmeer95 » wo 17 mei 2017, 13:26

Chris schreef: Opties voor het knooppunt Zaandam:
Afbeelding
Vervalt bij deze optie de relatie A7 Zaandam->A8 Alkmaar? Of zijn die verbindingsbogen hoog genoeg dat het klaverlusje kan blijven bestaan?

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door johnderijk » wo 17 mei 2017, 13:52

^^

Lijkt mij wel dat de boog hoog genoeg wordt zodat de klaverlus kan blijven bestaan. Anders kan je namelijk alleen bij de aansluiting Oostzaan de A8 richting Alkmaar op vanuit Zaandam. Als deze blijft bestaan zou er eigenlijk ook een parallelbaan voor de weefstrook op de A8 moeten komen. De huidige strook is behoorlijk kort en er zijn in de spits vaak lastige situaties met het invoegende en uitvoegende verkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Chris » wo 17 mei 2017, 14:40

mavas schreef:
Chris schreef:Schijnbaar is een verlegging van de A7 en een aquaduct bij Purmerend ook ter tafel gekomen.
Bedoel je hiermee dat deze onderzocht is, maar niet wordt meegenomen in het vervolg?
Het lijkt er op dat deze variant alleen is meegenomen als vergelijkingsmateriaal voor de kosten, er is geen ontwerp van uitgewerkt.

Voor deze maatregel is geen volledig ontwerp uitgewerkt. Op basis van het ontwerp van maatregel 33a is het verticaal alignement van de A7 uitgewerkt zodat de impact van een verdiepte ligging en het aquaduct bepaald kan worden ten behoeve van de kostenindicatie.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » di 23 mei 2017, 11:35

^^ Toch erg jammer. Met doorkijk naar de verre toekomst (2030 - 2040) is deze oplossing te prefereren.

Ik zag vanmorgen dat er iets gewijzigd is op de A8 bij de Coentunnel. Van het weekend is die dicht geweest, dus vermoedelijk zijn de werkzaamheden maandagochtend afgerond.
- De spitsstrook van afrit Zaanstad-Zuid tot het 3strooksdeel richting Coentunnel is verdwenen. Dit is nu een definitieve rijstrook geworden. Het gaat volgens mij om een stukje van 100 meter wat verdwenen is, maar het is wel relevant voor de statistieken hier, op de combikaart en op de wiki ;-)
- De blokmarkering op het 3strooksdeel, op de linkerijstrook richting de wisselbuis, begint nu al 200 meter eerder.

Goede wijzigingen wat mij betreft!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Rene » di 23 mei 2017, 11:38

Ik heb destijds voorgesteld bij afrit 1 een permanent 5-strooks paneel op te hangen en de weg gewoon permanent 5-strooks te maken, juist vanwege die rare 100 meter resterende spitsstrook die niet te beveiligen valt. Wilde men toen niet aan. Dan kun je achteraf slechts gniffelen als het alsnog zo wordt uitgevoerd...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door Hajo » di 23 mei 2017, 12:17

^^ Inderdaad. 8-)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007][A008] spitsstrook / verbreding Hoorn - Amsterdam

Bericht door mavas » di 23 mei 2017, 12:27

Rene schreef:Wilde men toen niet aan. Dan kun je achteraf slechts gniffelen als het alsnog zo wordt uitgevoerd...
Dat maak ik ook (vaak) mee. Ik blijf het raar vinden dat er niet altijd objectief wordt gekeken naar zaken, maar een egoistische afweging vaak aan de basis ligt van ontwerpen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie