[A009] Omlegging Badhoevedorp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » ma 21 nov 2016, 9:56

Het nummer S206 is mij niet bekend en zie ik ook niet op OSM staan.

Het nieuwe stuk weg tussen de rotonde op de Amsterdamse Baan in Lijnden en de nieuwe op- en afritten van de omgelegde A9 is in de projectstukken steeds t106 genoemd. Ik neem aan dat men dit deed om geen verwarring te creëeren met de loop van de huidige s106 die loopt van/naar de 'oude' op- en afrit Badhoevedorp. Het heeft mij altijd logisch geleken dat het nieuwe stuk weg in de eindsituatie s106 zou worden en blijkens de bebording is dat ook zo. Ik ben het overigens wel met Harry eens dat de verwijzingen naar s106 op/rond het nieuwe stuk weg eigenlijk afgeplakt zou moeten blijven tot dit nieuwe stuk weg is aangesloten op de rest van de s106 en de oude op- en afritten hun functie hebben verloren.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Lekkere Kwal » ma 21 nov 2016, 10:47

Ik bedoelde de S106 natuurlijk, maar die staat zo wel getekend:

Afbeelding

Met als enkel doel S106 (A9) Amsterdam kan ik wel bedenken dat dit over de A9 en dus niet via Lijnden zou lopen.

Edit: zie bijvoorbeeld hier op de Karspeldreef richting de S112. Stel dat die gestremd is richting het centrum, dan zou er ook staan:
Afbeelding

Dan hoeft S112 rechts toch ook niet afgeplakt te worden omdat het alleen maar naar de snelweg leidt?
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » ma 21 nov 2016, 13:16

Lekkere Kwal schreef: Met als enkel doel S106 (A9) Amsterdam kan ik wel bedenken dat dit over de A9 en dus niet via Lijnden zou lopen.
Jij wel, maar Harry blijkbaar niet. ;)

Overigens zou je (wanneer het nieuwe deel s106 helemaal af is) door de s106 te volgen binnen een kilometer ofzo al in (de gemeente) Amsterdam zitten. Het is weliswaar Osdorp (en niet bijvoorbeeld Amsterdam Centrum), maar op de N232 zal veel lokaal/regionaal verkeer zitten dat via de s106 naar Osdorp (of aanliggende delen van Amsterdam Nieuw-west) zal rijden. Deze personen zouden abusievelijk de indruk kunnen krijgen dat ze voortaan via de nieuwe route moeten rijden en er dan net als Harry kunnen achterkomen dat ze daar op dit moment slechts de A9 op kunnen (en vervolgens vele kilometers moeten omrijden).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Chris » ma 21 nov 2016, 16:11

Er is een wijzigingsbesluit genomen voor de A9 rond Badhoevedorp:

* Om de verkeersveiligheid en doorstroming te bevorderen, wordt een weefvak toegevoegd aan de zuidelijke hoofdrijbaan van de A9 tussen de aansluiting Badhoevedorp en het knooppunt Badhoevedorp in plaats van een toe- en afrit.

* In het knooppunt Badhoevedorp wordt geluidscherm 7 langs de noordelijke hoofdrijbaan van de A9 naar achteren verplaatst in verband met de vanuit verkeersveiligheid vereiste zichtlijnen. Het geluidscherm wordt 20 centimeter verhoogd om de werking gelijk te laten blijven.

* Ten oosten van de aansluiting Badhoevedorp wordt geluidscherm 3 langs de zuidelijke rijbaan van de A9 onderbroken ten behoeve van de HOV-busafrit die aftakt van de zuidelijke vluchtstrook van de A9 tussen de Hoofdvaart en de aansluiting Badhoevedorp en aansluit op de Schipholweg. Het geluidscherm loopt langs de busafrit langer door om de werking gelijk te laten blijven.


Het weefvak is volgens mij al aangelegd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Chris » ma 21 nov 2016, 16:20

Bij de open dag in juni werd al geconstateerd dat er tussen de aansluiting Badhoevedorp en het knooppunt Badhoevedorp 4 rijstroken zijn aangelegd (zie video Jackbauer24).

Dit was dus niet conform het tracébesluit van 2012.

Tracébesluit juni 2012:
Afbeelding

Wijzigingsbesluit november 2016:
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door harry » ma 21 nov 2016, 17:18

Lekkere Kwal schreef:Met als enkel doel S106 (A9) Amsterdam kan ik wel bedenken dat dit over de A9 en dus niet via Lijnden zou lopen.
Maar dat staat er niet. Er staat "S106 A9 Amsterdam" zonder haakjes, waaruit ik afleid dat deze S106 zowel naar de A9 als naar Amsterdam leidt (niet noodzakelijk via de A9).
SPOILER: TOON

Afbeelding
Lekkere Kwal schreef:zie bijvoorbeeld op de Karspeldreef richting de S112. Stel dat die gestremd is richting het centrum
Dan hoeft S112 rechts toch ook niet afgeplakt te worden omdat het alleen maar naar de snelweg leidt?
Rechtsaf loopt niet alleen naar de snelweg, dus is het geen goed voorbeeld.
Afplakken van S112 zou handig zijn als de S112 gestremd was tussen A9 en het AMC en als AMC op het bord zou staan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » ma 21 nov 2016, 20:23

Chris schreef:Er is een wijzigingsbesluit genomen voor de A9 rond Badhoevedorp:

* Om de verkeersveiligheid en doorstroming te bevorderen, wordt een weefvak toegevoegd aan de zuidelijke hoofdrijbaan van de A9 tussen de aansluiting Badhoevedorp en het knooppunt Badhoevedorp in plaats van een toe- en afrit.

Hé, dat is een opsteker dat het nu eindelijk rond is. Hier heb ik lang voor 'gestreden'.
Ik mag nu denk ik wel een aantal mensen een bedankje geven :)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door hoevenpe » ma 21 nov 2016, 21:19

^^
Wat is de reden dat er in het oorspronkelijke plan er 2 afslaande rijstroken waren en nu slechts 1 met een uitvoegende taper?
Gewoon uit nieuwsgierigheid...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door verfmeer95 » ma 21 nov 2016, 21:37

^^ Ik denk dat ze geen asymmetrisch weefvak wilden. Een weefvak met een taperuitvoeger komt regelmatig voor (ik kan er zo 3 bedenken), een weefvak waarbij er halverwege een extra strook bijkomt ken ik niet.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Claus Plein » ma 21 nov 2016, 22:15

^^ Bij de A58, zij het geen 'normaal' weefvak: De invoeger komt van een bushalte.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » ma 21 nov 2016, 22:24

hoevenpe schreef:Wat is de reden dat er in het oorspronkelijke plan er 2 afslaande rijstroken waren en nu slechts 1 met een uitvoegende taper?
Gewoon uit nieuwsgierigheid...
De bewegwijzeringsmogelijkheden van knooppunt Badhoevedorp op de A9-Li waren in het oorspronkelijke ontwerp slecht. Eén van de redenen was de combinatie van invoeger toerit en uitvoeger knooppunt met 400 meter vluchtstrook ertussen. Dan heb je veel te weinig mogelijkheden voor een tijdige geleiding van het verkeer voor het knooppunt. Met het weefvak kon dat worden opgelost. Daarnaast speelde dat de relatief korte toegevoegde rijstrook er waarschijnlijk toe zou leiden dat de afgaande linkerstrook niet tijdig genoeg hiaten zou vertonen voor het puntstuk, waardoor de facto de twee aftakkende rijstroken onvoldoende zouden worden gevuld. Een goede vulling vereiste dat afslaand verkeer ook op de rechter doorgaande rijstrook nog de zekerheid kan hebben dat het kan afslaan. Met een korte opdikking rechts lukt dat niet, met een taper wel.
verfmeer95 schreef:Ik denk dat ze geen asymmetrisch weefvak wilden.
Een asymmetrisch weefvak heeft op de hoofdrijbaan een ander aantal rijstroken uitgaand dan er inkomend zijn. :idea:
Was hier dus sowieso niet het geval...
Laatst gewijzigd door Rene op ma 21 nov 2016, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » ma 21 nov 2016, 22:30

Op zich natuurlijk een hele verbetering dat weefvak. Feitelijk liggen er tussen oprit Badhoevedorp en knooppunt Badhoevedorp dan vier volle rijstroken. Een beetje opmerkelijk is wel dat bij de oprit Badhoevedorp een TDI is neergezet terwijl deze, mede door de overvloedige capaciteit, vermoedelijk niet echt nodig is.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door kingpin1966 » di 22 nov 2016, 10:47

Rein schreef:Een beetje opmerkelijk is wel dat bij de oprit Badhoevedorp een TDI is neergezet terwijl deze, mede door de overvloedige capaciteit, vermoedelijk niet echt nodig is.
Problemen creëren die er (nog) niet zijn, het lijkt een nieuwe rage te gaan worden in Nederland. :facepalm: :nuts:
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Coen Tunnel » di 22 nov 2016, 11:46

^^ Op de N50 bij Kampen-Noord staat al sinds de opening van de aansluiting een TDI die nog nooit in bedrijf is geweest. :roll:

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door JGB07 » wo 23 nov 2016, 9:13

De afgelopen week zag ik op mijn route vanaf Haarlem naar Amstelveen op de A9 een bordje staan dat deze 3 december aanstaande is afgesloten.
Dit zal nog te vroeg zijn om omlegging aan te sluiten / open te stellen, vandaar mijn vraag wat gaan ze wel doen?
Heeft iemand enig idee?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » wo 23 nov 2016, 10:09

Volgens van A naar Beter is er (slechts) sprake van een nachtafsluiting waarbij wel de hele hoofdrijbaan dicht gaat. Buiten het feit dat het een paar weken te vroeg lijkt om de nieuwe A9 op de rest van de A9 af te sluiten, lijkt mij een nachtafsluiting hiervoor ook wat aan de korte kant. Wat ze dan wel gaan doen weet ik niet. Maar sowieso stikt het op dit soort snelwegen van de nachtafsluitingen alhoewel er meestal nog wel een rijstrook open blijft.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Basjuh1981 » wo 23 nov 2016, 11:53

Claus Plein schreef:^^ Bij de A58, zij het geen 'normaal' weefvak: De invoeger komt van een bushalte.
Zoiets ligt ook bij het Prins Clausplein als je van A4 Delft => A12 gaat (Sijsling-variant).

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Steyn_E » wo 23 nov 2016, 20:25

Hier ligt er ook één: https://www.google.co.uk/maps/@51.50757 ... 312!8i6656
Wat mij betreft goed uitgevoerd, lange weefstrook met genoeg ruimte om voor de bijkomende rechterstrook al op de A50 te komen, en daarna het tweestrooksgedeelte lang genoeg om er echt gebruik van te maken. Hier zie ik het dan ook weinig fout gaan (kom er zeer vaak). Lijkt mij een betere oplossing dan de uitvoegende taper (indien je de ruimte hebt).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » do 24 nov 2016, 21:25

Het Wijzigingsbesluit staat nu online of beter gezegd had nu online moeten staan. In plaats van het bedoelde Besluit staat er een oud Wijzigingsbesluit (uit 2012) op internet. :facepalm: Alle andere documenten eromheen hebben wel betrekking op het huidige besluit. Erg slordig dit, omdat nu de bewaarperiode ook nog niet in zal zijn gegaan lijkt me.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » vr 25 nov 2016, 11:18

Vanmorgen heb ik maar even gebeld met het Ministerie en hen gewezen op het verkeerde document op de website. Ze hebben het onmiddellijk gecorrigeerd. Inmiddels staat dus het juiste besluit op de website.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door captain007 » vr 25 nov 2016, 11:20

^^ :top: Scheelt weer wat vertraging van de procedures.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door DjIdee » vr 25 nov 2016, 14:14

:worship: :worship:
Attent :top:

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door JGB07 » ma 28 nov 2016, 22:34

Zag vanmiddag op de terugweg dat de situatie weer eens veranderd is. De hoofdrijbaan van Amstelveen naar haarlem maakt nu na de aansluiting Aalsmeer een slinger naar rechts. Mogelijk is dit om vast ruimte te creëeren voor de werkzaamheden om de omlegging aan te sluiten?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » ma 28 nov 2016, 22:42

En nog steeds maar drie rijstroken vanaf de afrit Aalsmeer waardoor het verkeer tot voorbij Holendrecht (13 km) in de file stond. Als men nu eens de vluchtstrook die door lijnbussen worden gebruikt zou gebruiken als vierde rijstrook zou die file (denk ik) ook een stuk korter zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door mavas » di 29 nov 2016, 6:30

Ik zie de slinger nu ook. Als de rijbaan Haarlem > Amstelveen open is, dan is hier natuurlijk wel behoorlijk wat werkruimte beschikbaar. Daar zal het voor gedaan zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door JGB07 » di 29 nov 2016, 9:20

Rein schreef:En nog steeds maar drie rijstroken vanaf de afrit Aalsmeer waardoor het verkeer tot voorbij Holendrecht (13 km) in de file stond. Als men nu eens de vluchtstrook die door lijnbussen worden gebruikt zou gebruiken als vierde rijstrook zou die file (denk ik) ook een stuk korter zijn.
Helemaal mee eens, die versmalling naar 3 is de grootste oorzaak van de huidige files op de a9 van holendrecht naar badhoevedorp. Helaas zal het tot de definitieve openstelling van de omlegging wel zo blijven vrees ik.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » wo 30 nov 2016, 22:50

Een paar rariteiten rondom de nieuwe afrit Badhoevedorp.

Komend vanaf de snelweg krijg je direct een flinke knik voor de kiezen met adviessnelheid van 30 km/h.

Afbeelding

De verbindingsweg van de nieuwe s106 naar de N232 lijkt een beetje smal.

Afbeelding

Iets verder bij de kruising met de N232 zie je dit voor je. Ik neem aan dat de handwegwijzers nog wat hoger zullen worden geplaatst.

Afbeelding

Amsterdam 11 km. Ik vraag me af tot waar men deze afstand heeft berekend. Als je hier (in de toekomst) rechtsaf gaat, dan zit je overigens al na 1 km in Amsterdam. En om het nog leuker te maken: voor bijvoorbeeld Amsterdam Sloterdijk en Noord is de snelste route als je hier (straks) rechtdoor gaat. Dat wordt echter niet aangegeven.

Afbeelding

Als je richting de nieuwe oprit van de A9 rijdt zie je dit voor je. Te hopen is dat je het schrikhek tijdig ziet, anders lig je een paar meter lager.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Wouter N14 » wo 30 nov 2016, 23:20

Dat vind ik behoorlijk discutabele punten voor zo'n groot, duur en nieuw stuk infrastructuur :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 nov 2016, 23:57

Met name dat schrikhek verdient geen schoonheidsprijs. Slordig hoor.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door mavas » do 01 dec 2016, 6:14

^^ Het schrikhek is natuurlijk niet de oorzaak, maar het gevolg van een slecht ontwerp. Als het ontwerp goed was geweest, was het schrikhek niet nodig geweest.
En dan komen we weer terug bij ongeschreven regel dat OWN <> HWN niet vloeiend in elkaar mag overlopen. Wie nog steeds beweert dat harde overgangen HWN <> OWN veiliger zijn dan vloeiende overgangen, mag hier de aankomende jaren de voertuigen uit de sloot halen.

Iets anders: Ik zag daarnet op de A4-DRIP de melding "A9 richting Amstelveen vanaf 4 december dicht". Wat zou men hier mee bedoelen? Dat dit ook geldt voor de huidige A9, of zou men alleen de verbindingsweg A4 > A9 bedoelen? Ik ben dan overigens benieuwd wat de omleidingsroute wordt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie