Verkeersborden in Nederland

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door martien » di 22 nov 2016, 9:24

Emil schreef:Bij het aanpakken van onbeveiligde overgangen zou ik eerst eens dat bord :J11: aanpassen. Dat suggereert dat er misschien een paar keer per dag een gemoedelijk stoomtreintje langs komt.
Jij had liever de Duitse variant? Hij komt op je af :twisted:

Afbeelding

Noot: sinds 2009 is dit het algemene verkeersteken voor een spoorwegovergang in Duitsland, het bord :J10: wordt niet meer geplaatst

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » di 22 nov 2016, 12:07

^^ Euhh, ja. Dat komt veel beter over dan een stoomtrein.
Coen Tunnel schreef:^^ Er zijn nog minder dan 90 openbare onbewaakte overgangen in heel Nederland en dat aantal neemt nog steeds af. Uiteindelijk moeten dat er 0 zijn. Of het zin heeft om het bord aan te passen weet ik niet, maar een onbewaakte overweg is wel steeds meer een zeldzaamheid. Het is wel vaak ter plekke bekend verkeer dan van zo'n overweg gebruikmaakt.
Ik zie dat hier in het noorden niet zo heel snel gebeuren eerlijk gezegd. Er zijn in Groningen nog een stuk of 20 onbeveiligde onbewaakte overgangen en bij de meeste daarvan zie ik het nut er niet van in om ze te beveiligen. Een goedkope oplossing is het bord wijzigen met onderbord 'onbeveiligd'. Of stopborden plaatsen.

Wanneer is een overgang openbaar? Bijvoorbeeld, ik vermoed dat deze (https://goo.gl/maps/9UQy82WPW9o) overgang volgens de statistieken niet openbaar is, maar er is wel een woning van afhankelijk. Dus in die zin zijn er nog veel meer overgangen onbeveiligd in Nederland die niet alleen bedoeld zijn als ingang voor een weiland.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 22 nov 2016, 12:22

Emil schreef:Ik zie dat hier in het noorden niet zo heel snel gebeuren eerlijk gezegd. Er zijn in Groningen nog een stuk of 20 onbeveiligde onbewaakte overgangen en bij de meeste daarvan zie ik het nut er niet van in om ze te beveiligen.
Daarom worden de meesten ook gesloten en wordt verkeer dan omgeleid naar een bewaakte overgang. Dat is al een tijdje het plan voor deze spoorwegovergang bij Winsum, waar in de afgelopen jaren al vaker ongevallen plaatsvonden, maar de gronden langs het spoor om een parallelweg aan te leggen naar de bewaakte overgang zijn nog niet in handen van ProRail.
Een goedkope oplossing is het bord wijzigen met onderbord 'onbeveiligd'. Of stopborden plaatsen.
Een Andreaskruis zonder lichten geeft een onbewaakte overweg aan en geeft al aan dat je moet stoppen.
Wanneer is een overgang openbaar? Bijvoorbeeld, ik vermoed dat deze (https://goo.gl/maps/9UQy82WPW9o) overgang volgens de statistieken niet openbaar is, maar er is wel een woning van afhankelijk. Dus in die zin zijn er nog veel meer overgangen onbeveiligd in Nederland die niet alleen bedoeld zijn als ingang voor een weiland.
Geen idee hoe het zit voor die overweg, het lijkt me daar nog een openbare weg, en dus een openbare spoorwegovergang. Er staat ook een andreaskruis. Als er alleen een woning door wordt ontsloten is het in de meeste gevallen inderdaad een particuliere overweg. Daar zijn er inderdaad meer van. Deze bij Wijster is een goed voorbeeld, en normaliter afgesloten door middel van een hek. Dit is duidelijk een particuliere overweg.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vahalis » di 22 nov 2016, 12:34

Emil schreef: Wanneer is een overgang openbaar? Bijvoorbeeld, ik vermoed dat deze (https://goo.gl/maps/9UQy82WPW9o) overgang volgens de statistieken niet openbaar is, maar er is wel een woning van afhankelijk.
Ik heb even met SV gekeken en zie geen aanwijzing dat het privé zou zijn. Verder is het geen woning die afhankelijk is maar een appartmentenboerderij.
Laatst gewijzigd door Vahalis op di 22 nov 2016, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Emil » di 22 nov 2016, 12:53

Maar goed, het maakt verder niet zo uit of een overgang privé is of openbaar, het blijft een overgang waar mensen van afhankelijk zijn. Alleen al door even snel te streetviewen vind ik er behoorlijk wat. Een duidelijk bord zou niet misstaan.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Vahalis » di 22 nov 2016, 14:26

^^

Ik vraag me af wat er niet duidelijk is aan :J12: , de schrikhekjes en de tekst 'Let op trein'.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 22 nov 2016, 14:36

^^ Ombouw naar een AKI zal ook te duur zijn, dan kun je net zo goed ombouwen naar een mini-AHOB. Dat nog afgezien van het feit dat de meeste AKI's al verdwenen zijn omdat ze zijn opgeheven of omgebouwd tot mini-AHOB.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door boe! » di 22 nov 2016, 17:35

Ze gaan de overweg niet ombouwen maar opheffen. Er is een nieuwe weg gepland die aansluit op bestaande wegen aan die kant van het spoor, maar daarvoor is land nodig van een boer en die boer probeert zijn pensioen veilig te stellen door de hoofdprijs te vragen voor dat stukje grond. ProRail wil dat niet betalen en die impasse duurt al even.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 22 nov 2016, 17:37

^^ Die boer heeft daar een andere mening over:
Ik ben ten onrechte neergezet als een op geld beluste boer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » di 22 nov 2016, 17:50

boe! schreef:Ze gaan de overweg niet ombouwen maar opheffen. Er is een nieuwe weg gepland die aansluit op bestaande wegen aan die kant van het spoor, maar daarvoor is land nodig van een boer en die boer probeert zijn pensioen veilig te stellen door de hoofdprijs te vragen voor dat stukje grond. ProRail wil dat niet betalen en die impasse duurt al even.
Dat zei ik toch ook min of meer een paar posts hierboven?
Coen Tunnel schreef:Daarom worden de meesten ook gesloten en wordt verkeer dan omgeleid naar een bewaakte overgang. Dat is al een tijdje het plan voor deze spoorwegovergang bij Winsum, waar in de afgelopen jaren al vaker ongevallen plaatsvonden, maar de gronden langs het spoor om een parallelweg aan te leggen naar de bewaakte overgang zijn nog niet in handen van ProRail.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door boe! » di 22 nov 2016, 19:09

^^ Sorry. Overheen gelezen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » di 29 nov 2016, 7:09

Ik was net te laat voor een proefprocesje!

Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Peter » di 29 nov 2016, 8:43

Ze lijken nogal aan het verbouwen links. Is er wellicht een fietspad over het spoor (bijna) opgeheven hier (en de fietsoversteek ook) ?

Als er geen fietspad kruist (maar er slechts een fietser oversteekt via de zebra) ontbreekt er alleen maar een :L2: op deze oversteek, toch ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » di 29 nov 2016, 9:54

oude situatie; https://www.google.com/maps/@51.8295661 ... 312!8i6656

Nieuwe:
Link
Let ook op het vernieuwde onderbord van de :J24:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Palance » di 29 nov 2016, 11:04

In Barendrecht heeft ooit een :J22: gehangen boven een zebrapad. Vreemd genoeg is hier ook met spookrijders rekening gehouden.

:arrow: SV-linkje (ondertussen is dit gecorrigeerd en hangt er nu een :L2: boven beide rijstroken)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 29 nov 2016, 11:14

Op de Veraartlaan in Rijswijk heeft de aannemer ook lopen klooien met verkeersborden, een :J22: als vooraankondiging en dan vervolgens geen zebrapad maar een oversteek met kanalisatiestrepen :facepalm: Ik heb dit al lange tijd geleden aan de gemeente doorgegeven maar geen reactie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door martien » za 03 dec 2016, 12:50

De Groninger verkeerswethouder vandaag in het DvhN. Hij wil graag van de helft van de borden in de binnenstad af.
Ik ben benieuwd of dat gaat lukken, hij zegt immers zelf al 'over de plaatsing van elk bord is nagedacht, dus er komt zeker nog een discussie met de deskundigen.' De deskundigen, de Groninger ambtenaren, hebben ook het 'meest stupide verkeersbord van Nederland' verzonnen 8-) .
(afbeelding met artikel uit tweet van de wethouder)

Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door keokiracer » za 03 dec 2016, 16:25

martien schreef:De deskundigen, de Groninger ambtenaren, hebben ook het 'meest stupide verkeersbord van Nederland' verzonnen 8-) .
Ja, zo stupide, de enige juridisch correcte manier om parkeren op een parkeerplaats te verbieden. :facepalm:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » zo 04 dec 2016, 13:12

^^ En hoe ziet dat er uit?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Seat Ibiza » zo 04 dec 2016, 13:45

^^
Klik eens op de link... er staat gewoon een afbeelding.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » zo 04 dec 2016, 17:30

Basjuh1981 schreef:^^ En hoe ziet dat er uit?
Zo:
Artikel 24
1 De bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren:
d. op een parkeergelegenheid:
3°. op dagen of uren waarop dit blijkens het onderbord is verboden;
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

martien
verkeersader
Berichten: 602
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door martien » ma 05 dec 2016, 10:03

^^ dus de oplossing is correct, maar niet heel intuïtief? Ik vind het mooi ;)

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Naturist » ma 05 dec 2016, 10:55

^^ Ben jij soms beleidsmedewerker in de gemeente Groningen, afdeling infrastructuur? Want dan begrijp ik je visie. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Via » ma 05 dec 2016, 22:10

Op de N65 is men ook verkeersborden aan het vervangen. Het viel me op doordat de kleine voorrangsbordjes opeens zijn vervangen door grote exemplaren. Ik zie dat op meer plaatsen gebeuren, is het kleine bordje zoals altijd werd toegepast als herhalingsbord niet meer geldig? Of zou dit gewoon een gevalletje zijn van automatisch type II-borden plaatsen buiten de kom?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Attietattie » ma 05 dec 2016, 22:15

Ik denk dat laatste. Kan ook (gewijzigd) beleid zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » ma 05 dec 2016, 22:23

Je bedoelt de voorrangswegborden B1 :B1: ?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » di 06 dec 2016, 11:57

feitelijk schreef:Ik was net te laat voor een proefprocesje!

Afbeelding
Men heeft er nog wat :G12:'s rondgestrooid:
Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Naturist » di 06 dec 2016, 13:17

Ze kunnen wel met borden strooien, maar als (daardoor) het budget voor handhaving op is, heeft dat allemaal toch geen zin.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door feitelijk » di 06 dec 2016, 13:38

Wordt wel gerepareerd als de eerste fietsers dan wel voetgangers plat gereden worden.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersborden in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 06 dec 2016, 14:23

Dat verkeersbord betekent niet dat ik er niet mag fietsen... :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie