[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 18 dec 2016, 17:32

Dus ook bij faciliteitengemeenten gewoon 'Vlaanderen' op het bord. Daar zal gegarandeerd een taalrel van komen. Want volgens de taalwet moet daar dan ook de Franse naam 'Flandre' bij.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Davy » zo 18 dec 2016, 17:34

Zonet zag ik dat er ook dergelijke borden staan langs de E313 komende uit Luik bij de gewestgrens.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 18 dec 2016, 17:36

Die langs snelwegen zijn hopelijk een slag groter. Want tot nog toe zijn het allemaal nietige borden die véél te klein zijn. Zeker als je vergelijkt met de Belgische versie die ze vervangen.

Zeker het 120-bordje is veel te klein.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » zo 18 dec 2016, 18:19

Alfa schreef:Dus ook bij faciliteitengemeenten gewoon 'Vlaanderen' op het bord. Daar zal gegarandeerd een taalrel van komen. Want volgens de taalwet moet daar dan ook de Franse naam 'Flandre' bij.
Daar moet ik toch een nuance bij maken. Het gegeven taalfaciliteiten is eigenlijk niet meer dan de situatie waarin een gemeente diensten moet aanbieden in een andere taal, als inwoners daar om vragen. Het Vlaams Gewest heeft daar dus eigenlijk niets mee te maken.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Jeroen » zo 18 dec 2016, 23:40

Davy schreef:En ook bij Voeren, meerbepaald bij "De Plank" staat dit bord:
Afbeelding

Een 500 meter ervoor staat dan de Belgische versie die bubeko 90 aangeeft. Lekker duidelijk zo als deze blijft staan.
Dat bord staat nu zelfs op de E25 als je vanuit Maastricht België in rijd. :facepalm:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 18 dec 2016, 23:45

^^Daar is toch niets op tegen? Je rijdt immers een stukje door Vlaanderen daar. Als je de afrit neemt heb je nog een groot stuk Voeren waar de weggebruiker dus de 70 in acht moet nemen. Terecht dat die daar voor gewaarschuwd wordt.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Emil » ma 19 dec 2016, 0:24

^^ Dat is om precies te zijn 450 meter. Compleet nutteloos dus! Ze hadden het bord beter kunnen plaatsen op de afslag, of nog beter hier op de Schansweg: https://goo.gl/maps/bV3TkrDrgp32

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 19 dec 2016, 0:34

Mij lijkt het logisch dat je borden op de grens zet en niet pas aan de afrit. Anders lijkt of je dan pas Vlaanderen binnenrijdt. Als je dat bord pas plaatst op de plaats waar jij voorstelt zou je een leuke snelheidsovertreding kunnen riskeren van de afrit tot dat bord. Dan zouden buitenlandse chaffeurs niet weten dat je daar maar 70 mag. Ook in de andere richting tot de rotonde net voor de brug over de Maas (waar je Wallonië binnenrijdt). Daar kan de politie ook flitsen mochten ze willen. Dit is ook Vlaanderen en dus mag je hier ook maar 70.

Ook in de andere richting, als je vanuit Wallonië Vlaanderen binnenrijdt zou er normaal een bordje moeten staan.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Palance » ma 19 dec 2016, 6:35

Coen Tunnel schreef:Die Belgische versie op de grens is niet per se fout. Het is Vlaanderen die heeft gekozen voor een afwijking van de wegcode. Zodra je Vlaanderen hebt verlaten geldt natuurlijk :A1-90: bubeko. Ik neem aan dat er van Vlaanderen naar Wallonië geen borden komen die de snelheden die gelden in Wallonië aangeven.
Maar hoe ga je de weggebruiker uitleggen dat het snelheidsregime op de taalgrens verandert? Die is lang niet overal gemarkeerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » ma 19 dec 2016, 8:20

Alfa schreef:^^Daar is toch niets op tegen? Je rijdt immers een stukje door Vlaanderen daar. Als je de afrit neemt heb je nog een groot stuk Voeren waar de weggebruiker dus de 70 in acht moet nemen. Terecht dat die daar voor gewaarschuwd wordt.
Staat er ook een bord als je Wallonië binnenrijdt dan?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 19 dec 2016, 20:15

^^Dat is de verantwoordelijkheid van Wallonië. Mijn vermoeden is dat zij ook ooit nog dergelijke borden zullen plaatsen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 dec 2016, 20:19

^^ Waarom zou dat de verantwoordelijkheid van Wallonië zijn? Wallonië heeft toch niet een uitzondering gemaakt op de federale wetgeving? Het was Vlaanderen die de verandering wou.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 19 dec 2016, 21:49

De bevoegdheid is geregionaliseerd. Er is geen federaal snelheidsbeleid meer muv de snelheid op de snelwegen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Davy » ma 19 dec 2016, 22:07

Tsjah... het zijn van die dingen die ervoor gezorgd hebben dat ik het Vlaams nationalisme de rug heb toegekeerd, dit soort regionalisering is gewoon onzin waar alleen harde flaminganten achterstaan. Zolang België 1 land is moet je bepaalde zaken ook gewoon landelijk geregeld houden, en verkeer is er 1 van.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 dec 2016, 22:43

Alfa schreef:De bevoegdheid is geregionaliseerd. Er is geen federaal snelheidsbeleid meer muv de snelheid op de snelwegen.
De wegcode is toch een federaal document? En Vlaanderen wilde in dat document een uitzondering voor het Vlaamse grondgebied hebben. Laat Vlaanderen dan ook maar alle bijkomende kosten van zo'n wijziging dragen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 19 dec 2016, 22:48

^^De Vlaamse snelheidslimiet is gewoon in de wegcode opgenomen. Het is inderdaad een koninklijk besluit en dus in se federaal, maar de gewesten hebben de macht om daar zaken in aan te passen voor bepaalde geregionaliseerde bevoegdheden. Waaronder dus de snelheidslimiet voor alle wegen buiten de snelwegen. Dat is dan op initatief van de gewesten. Op federaal niveau zal er nooit meer een aanpassing van de snelheden gebeuren. Er bestaat dus geen federaal snelheidsbeleid meer (muv van de snelwegen).

Het is per besluit van de Vlaamse Regering gewijzigd: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2015103021

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » ma 19 dec 2016, 22:58

Coen Tunnel schreef:^^ Waarom zou dat de verantwoordelijkheid van Wallonië zijn? Wallonië heeft toch niet een uitzondering gemaakt op de federale wetgeving? Het was Vlaanderen die de verandering wou.
Wallonië wilde niet ten volle aan het overleg deelnemen. Het sentiment daar vandaag is vooral 1 van tegendraads negativisme in alles waar Vlaanderen bij betrokken is. Waalse politici hebben trouwens mee de staatshervorming goedgekeurd die van deze materie een regionale bevoegdheid heeft gemaakt dus mij lijkt evident dat ze het regionale wegenet van de nodige grenssignalisatie voorzien.
Davy schreef:Tsjah... het zijn van die dingen die ervoor gezorgd hebben dat ik het Vlaams nationalisme de rug heb toegekeerd, dit soort regionalisering is gewoon onzin waar alleen harde flaminganten achterstaan. Zolang België 1 land is moet je bepaalde zaken ook gewoon landelijk geregeld houden, en verkeer is er 1 van.
Wat heeft snelheidsbeleid met nationalisme te maken?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door captain007 » ma 19 dec 2016, 23:12

^^ Het feit dat Vlaanderen van mening is een ander verkeersbeleid te voeren laat in elk geval zien dat ze zich niet als een land gedragen. Dat dat zo geregeld is kan zo zijn maar het toont alleen maar meer aan hoe weinig samenhangend het is. Zelf vind ik de snelheid bubeko vooral gewoon achterlijk laag. Gisteren ben ik van Aarschot tot Turnhout via het OWN gereden, maar het schiet gewoon totaal niet op. En met het politiestaat beleid van Weyts met een trajectcontrole op iedere hoek van de straat wordt dat alleen maar erger. Over een paar jaar rijdt iedere Vlaming als een trage slak of omdat ze op de snelweg in de file staan of omdat ze op het OWN in een trajectcontrole rijden op wegen met een veel te lage maximumsnelheid.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Davy » ma 19 dec 2016, 23:12

@Wimpie: Moet ik nu echt een antwoord op dit soort idiote vragen geven? Dacht dat wel duidelijk genoeg is wat ik bedoel...

Het is en het blijft gewoon onzin dat er in 1 klein landje nog eens meerdere snelheidsregimes gelden, enkel en alleen tot stand gekomen door doorgedraven Vlaams nationalisme.

Oja het is Vlaanderen dat afwijkt van wat de standaard is, terwijl Wallonië gewoon de Belgische wegcode blijft volgen. Dus wat mij betreft mag Vlaanderen ook zelf alle kosten hiervoor dragen.
Laatst gewijzigd door Davy op ma 19 dec 2016, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 19 dec 2016, 23:14

Wimpie25 schreef: Wat heeft snelheidsbeleid met nationalisme te maken?
Het heeft er inderdaad niets mee te maken. Net daarom is het zo jammer dat snelheid hier als zoete appel voor Vlaamse regionalisten* gebruikt werd. Je kan je ook afvragen wat verschillende snelheidslimieten in 1 land met efficiënt bestuur te maken hebben. Alleszins niets met duidelijkheid. Het wordt ook in de wegcode een kluwen met allerlei artikels die maar in sommige gewesten gelden. Punt is dan ook dat de bevoegdheid nooit geregionaliseerd had mogen worden.

Doe nu niet alsof Wallonië en Vlaanderen andere werelden zijn en dat een verschillend snelheidsbeleid de enige mogelijkheid was. Landen als Frankrijk en Duitsland zijn veel gevarieerder en daar lukt het ook om 1 snelheidsbeleid te hebben.

*en ja: ik weet dat N-VA de Zesde Staatshervorming niet mee goedgekeurd heeft. Maar de staatshervorming kwam er wel degelijk onder druk van Vlaamse regionalisten die in elke partij vertegenwoordigd zijn. En met de hete adem van de N-VA in de nek dat in de verkiezingen van 2010 een heel goed resultaat neerzette.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 20 dec 2016, 8:02

^^
Voor alle duidelijkheid, ik had ook liever gehad dat we er in heel België 80 van hadden gemaakt, dat is echter niet van gekomen. Ik vind wel dat het gewenst is dat iedere deelstaat haar eigen mobiliteitsbeleid mag vormgeven. We zijn een federale staat met duidelijke onderlinge verschillen wat betreft wegen en verkeer. Daar kunnen we elkaar toch in vinden?
Davy schreef:@Wimpie: Moet ik nu echt een antwoord op dit soort idiote vragen geven? Dacht dat wel duidelijk genoeg is wat ik bedoel...

Het is en het blijft gewoon onzin dat er in 1 klein landje nog eens meerdere snelheidsregimes gelden, enkel en alleen tot stand gekomen door doorgedraven Vlaams nationalisme.

Oja het is Vlaanderen dat afwijkt van wat de standaard is, terwijl Wallonië gewoon de Belgische wegcode blijft volgen. Dus wat mij betreft mag Vlaanderen ook zelf alle kosten hiervoor dragen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Palance » di 20 dec 2016, 8:15

Zelfs in een extreem gedecentraliseerd land als Bosnië-Herzegovina krijgt men het voor elkaar om 1 landelijk snelheidsregime te hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 20 dec 2016, 8:29

Wimpie25 schreef:^^
Voor alle duidelijkheid, ik had ook liever gehad dat we er in heel België 80 van hadden gemaakt, dat is echter niet van gekomen. Ik vind wel dat het gewenst is dat iedere deelstaat haar eigen mobiliteitsbeleid mag vormgeven. We zijn een federale staat met duidelijke onderlinge verschillen wat betreft wegen en verkeer. Daar kunnen we elkaar toch in vinden?
Moest dat verschil er echt komen dan? Ik kan me ook niet echt aan het gevoel ontrekken dat Vlaanderen hier kost wat kost anders moest doen dan Wallonië. In Frankrijk is in de regio Lorraine de Vmax op 110 gezet voor autosnelwegen, maar dat staat gewoon aangegeven met borden omdat het een uitzondering betreft tegenover het gehele land.

In Vlaanderen doen ze eerder alsof 70 de norm is, en dat België de uitzondering maakt.

Dat verschil kan je toch aanvoelen nee?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 20 dec 2016, 8:35

^^
Ik zie de kwestie als volgt. Kunnen we nog van een Belgische norm spreken en is daar überhaupt nog noodzaak toe? Als tweede, heeft het een meerwaarde om interregionaal een zo'n eenduidig mogelijk snelheidsbeleid te voeren? Op het eerste zeg ik resoluut nee maar tweede zou altijd de normsituatie moeten zijn, met bij voorkeur een bubeko 80 in heel België. Dan kan je waar nodig nog altijd aanvullende regimes invoeren, zoals een zone 60 in Vlaanderen of teststukken met 130 in Wallonië.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 20 dec 2016, 8:42

^^ 80 in heel België klinkt alsof Wallonië de snelheid maar naar beneden moet bijstellen omdat Vlaanderen graag wil dat de snelheid naar beneden gaat. Waarom zou die snelheid naar 80 moeten?

Wat was er mis mee geweest als de wegcode gewoon was gebleven zoals hij is, en dat wegbeheerders zelf borden :A1-70: blijven plaatsen daar waar de maximumsnelheid bubeko niet 90 is? Want die 70 bubeko is namelijk de uitzondering op de wegcode. Dat was veel beter geweest dan deze gedrochtelijke oplossing die er nu is met een aanpassing van de wegcode (federale wetgeving!) die enkel voor Vlaanderen geldt en grensborden met maximumsnelheden voor Vlaanderen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 20 dec 2016, 8:56

Men zet maar al te graag extra verkeersborden bij in Vlaanderen, dus ik zie echt niet in hoe die borden met "70" opeens er te veel aan waren. Die gaan nu verdwijnen uit het straatbeeld, omdat ze vervangen worden door grensborden.

Klinkt toch allemaal erg hard als overbodig werk en geldverkwisting.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » di 20 dec 2016, 9:40

Misschien is het er gekomen omdat er te veel wegen die normaal VMax 90 hadden al naar VMax 70 waren gebracht en men toen dacht,
"als we het nu eens omdraaien ... dan is het duidelijker voor de mensen."
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » di 20 dec 2016, 12:45

Alfa schreef:Doe nu niet alsof Wallonië en Vlaanderen andere werelden zijn en dat een verschillend snelheidsbeleid de enige mogelijkheid was. Landen als Frankrijk en Duitsland zijn veel gevarieerder en daar lukt het ook om 1 snelheidsbeleid te hebben.
Daarom snap ik niet dat men een probleem probeert op te lossen dat niet bestond. Of misschien was dat probleem er wel, maar de oplossing veroorzaakt wat mij betreft meer problemen dan het oplost. Die 70 bordjes stonden er grotendeels al, die investering was al gemaakt. Goed, nu moet je ze heel af en toe eens schoon maken of vervangen, maar dat zijn echt geen enorme kostenposten. Dat systeem werkte prima: Het is 90, tenzij er een bord 70 staat. Dat is voor iedereen duidelijk te begrijpen wetgeving die in heel veel landen op die manier gebruikelijk is. Dat sommige bestuurders hun ogen dicht houden en niet op de bordjes letten is een probleem van alle dag, maar dat lost deze maatregel ook niet op.

Nu moeten om wat bordjes minder te laten hangen, die oude 70 bordjes verwijdert worden, 90 borden bijgezet worden op stukken waar autorijden nog wel toegestaan is (inclusief nieuwe paal in sommige gevallen) en vervolgens moet er op de gewestgrenzen nog een aanduiding komen die het duidelijk maakt hoe de snelheden zitten. En dan komt er misschien ook nog gedonder van mensen die opschreven werden wegens het rijden van 90km/h waar 70km/h toegestaan omdat ze niet wisten (en ook niet redelijkerwijs konden weten) dat ze niet meer in Wallonië waren.

Goe bezig...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 20 dec 2016, 15:19

Coen Tunnel schreef:^^ 80 in heel België klinkt alsof Wallonië de snelheid maar naar beneden moet bijstellen omdat Vlaanderen graag wil dat de snelheid naar beneden gaat. Waarom zou die snelheid naar 80 moeten?

Wat was er mis mee geweest als de wegcode gewoon was gebleven zoals hij is, en dat wegbeheerders zelf borden :A1-70: blijven plaatsen daar waar de maximumsnelheid bubeko niet 90 is? Want die 70 bubeko is namelijk de uitzondering op de wegcode. Dat was veel beter geweest dan deze gedrochtelijke oplossing die er nu is met een aanpassing van de wegcode (federale wetgeving!) die enkel voor Vlaanderen geldt en grensborden met maximumsnelheden voor Vlaanderen.
Zoals Tom74 al aangeeft is deze omschakeling er gekomen omdat de uitzondering in Vlaanderen in de praktijk de norm geworden was. Met vmax 70 Bubeko te normaliseren tot algemene regelgeving, valt er een enorme hoeveelheid aan onderhoud weg en kan er stevig geknipt worden in het bordenwoud. Je kan het bijna niet meer voorstellen maar vroeger vond je amper C43's langs de weg. 60 bibeko, 90 bubeko, meer was er vroeger niet aan. De C43 stond toen nog voor de uitzondering op de algemene regel. In Vlaanderen is in de laatste 20 jaar de mentaliteit helemaal omgeslagen, ook omdat gewoon nodig was.

Om ook even in te gaan op het verhaal van 80, het Belgische snelheidsbeleid kan volgens mij 80 als concesusverhaal gebruiken om een meer gelaagd snelheidsbeleid te creëren dat meer steek houdt met de categorisatie der wegen in plaats van enkel te gaan kijken of een weg binnen of buiten de bebouwde kom ligt.

-50 BIBEKO
-80 BUBEKO
-100 op expresswegen (2||2)
-130 op autosnelwegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 20 dec 2016, 16:33

^^ Je denkt toch niet dat men in Vlaanderen zit te wachten op het verhogen van de Vmax op wegen waar nu :A1-70: geldt? Of dat Wallonië de snelheid op doorgaande wegen terug gaat brengen naar 80 en 100 in plaats van 90 en 120? Voor de ontsluiting van bepaalde gebieden is dat een achteruitgang, als op wegen als de N4, N63 en N89 nog maar 100 gereden mag worden.

Plaats reactie