SolaRoad: wegdek met zonnepanelen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: SolaRoad

Bericht door Alfa » za 01 nov 2014, 22:59

mhkamp schreef:
RSK schreef:Zonnepanelen slaan sowieso nergens op in Nederland.
Als bewoner in een gebied die men vol gaan volplempen met windmolens met een piekhoogte van 200m. is voor mij de keus snel gemaakt: Zonne-energie op daken. Geen horizonvervuiling.
Zonnepanelen leveren eveneens een vorm van visuele vervuiling. Zeker als het bric-à-brac op bestaande woningen wordt geplaatst. Niet elk huis is geschikt voor een glimmend dak. Denk aan monumenten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: SolaRoad

Bericht door Snelwegfreak » za 01 nov 2014, 23:02

Zonnepanelen zijn altijd minder erg dan die afgrijselijke windmolens, zeker de hele parken. Ik heb het SolaRoad-fietspad bij Krommenie gezien, maar dat lijkt me alleen wat om overheen te fietsen als je Guus Meeuwis op hebt staan: kedeng kedeng, kedeng kedeng...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door mhkamp » za 01 nov 2014, 23:14

^^ Hahaha, verder ben ik het met je eens.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: SolaRoad

Bericht door Alfa » za 01 nov 2014, 23:16

Bv dit vind ik een erg lelijk voorbeeld van zonnepanelen (net als GSM-mast in de toren trouwens):
Afbeelding

In tegenstelling tot windmolens is de overlast weliswaar beperkt tot wie het gebouw ziet. Maar je wil niet dat alle gebouwen in je dorp vol zonnepanelen liggen. Zeker voor schilderachtige stadjes.

Ik hoop dat energievoorziening toch vooral een collectief gegeven blijft. Anders worden mensen die geen zonnepaneeltjes op hun dak kunnen of willen leggen benadeeld.

Zonnepanelen voor straten acht ik daarom wenselijker. Omdat een wegdek sowieso zwartachtig is en je zo het wegdek nog een extra functie geeft. Maar ik lees inderdaad ook negatieve verhalen over die Solar Roads. Dus het moet allemaal nog wat op punt gezet worden.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 01 nov 2014, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door mhkamp » za 01 nov 2014, 23:17

^^ Het mag misschien lelijk zijn, maar ik heb liever 100 maal dit dan die windmolens....
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: SolaRoad

Bericht door Alfa » za 01 nov 2014, 23:20

Om het vooropgestelde aandeel hernieuwbare energie te halen (alsook de klimaatdoelstelling) zal het sowieso geen of-verhaal maar eerder een en-en-verhaal worden.

Ik denk dat de conclusie is dat hernieuwbare energie een groot beslag legt op de leefruimte. Veel meer dan een kerncentrale (waar je met 1 à 2 complexen een heel land kan voorzien). Ik blijf daarom hopen op een toekomst van thorium-gebaseerde kerncentrales en op lange termijn hopelijk kernfusie (mocht dat ook praktisch haalbaar zijn, want bv ITER in Zuid-Frankrijk begint stilaan een flop te worden).

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door keokiracer » za 01 nov 2014, 23:26

Snelwegfreak schreef:Zonnepanelen zijn altijd minder erg dan die afgrijselijke windmolens, zeker de hele parken. Ik heb het SolaRoad-fietspad bij Krommenie gezien, maar dat lijkt me alleen wat om overheen te fietsen als je Guus Meeuwis op hebt staan: kedeng kedeng, kedeng kedeng...
Ik had laatst een discussie met iemand uit Assendelft via Youtube en die rijdt nu speciaal om omdat de SolaRoad (in Krommenie dus) ongelofelijk veel hobbelt en het erg oncomfortabel is.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door Rene » zo 02 nov 2014, 11:48

[youtube]Mzzz5DdzyWY[/youtube]

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door mavas » zo 02 nov 2014, 14:08

^^ Dat is een totaal ander soort Solarroad. Bovenstaande is "ontwikkeld" door wat mensen die er snel geld aan willen verdienen. Niet echt te vergelijken met Nederlandse ontwerp.

Onderstaand op de N203 is door TNO ontwikkeld:
[youtube]lO6FxRCDoaE[/youtube]
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: SolaRoad

Bericht door Alfa » zo 02 nov 2014, 14:24

Precies. Er zijn echt wel manieren om hard glas te ontwikkelen. Dat bestaat ook al voor onder meer gebouwen en dergelijke.

Dat bedrijfje in Amerika was duidelijk fraude, ze hebben nooit een werkend product gehad en wilden gewoon snel wat geld slaan uit renderings en mooie filmpjes. Jammer dat dit het hele concept in slecht daglicht brengt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: SolaRoad

Bericht door Ds79m » zo 02 nov 2014, 14:34

mavas schreef:^^ Dat is een totaal ander soort Solarroad. Bovenstaande is "ontwikkeld" door wat mensen die er snel geld aan willen verdienen. Niet echt te vergelijken met Nederlandse ontwerp.
Er zijn weinig betere stimuleringsmethoden om iets goeds te ontwikkelen, dan ergens snel geld mee kunnen verdienen. Dat zal in Nederland ongetwijfeld ook meespelen, dus dat is wel erg gemakkelijke kritiek. Ik kan ook wel zeggen dat deze SolaRoad mede ontwikkeld wordt door ImTech, dat onlangs nog 60 miljard (!) nieuwe aandelen moest uitgeven om een faillissement te voorkomen en dat het daarom niet goed kan gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: SolaRoad

Bericht door Alfa » zo 02 nov 2014, 14:42

^^Een universiteit kan zich niet veroorloven om mensen op te lichten. Uiteraard zal een prototype nog niet perfect zijn en een gebruiksklaar product oplveren, maar dat is met alles zo.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: SolaRoad

Bericht door Ds79m » zo 02 nov 2014, 14:50

Alfa schreef:^^Een universiteit kan zich niet veroorloven om mensen op te lichten.
De bewijzen dat dit vaak genoeg gebeurt Stapelen zich op.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: SolaRoad

Bericht door Alfa » zo 02 nov 2014, 14:56

^^Dat het soms gebeurt is geen reden om alle onderzoekswerk van universiteiten en onderzoeksinstellingen in twijfel te trekken. TNO is een serieuze onderzoeksinstelling met een huizenhoge reputatie en een lang verleden. Dat bedrijfje in Amerika bestond enkel uit een koppel en wat futuristische ideeën. Welk is volgens jouw het meest geloofwaardig?

Bovendien bestaat er al een prototype in Krommenie.

kees100
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 14:48

Re: SolaRoad

Bericht door kees100 » zo 02 nov 2014, 21:20

^^ Het onderzoekswerk bij universiteiten en onderzoeksinstellingen zal ongetwijfeld wetenschappelijk verlopen, maar vergeet niet dat dergelijke instellingen tegenwoordig grootdeels draaien op derde geldstromen. Dit is geld van bedrijven en (extra) subsidies.
De onderzoeksinstellingen zijn dan ook meester geworden in het binnen harken van (veel) geld. Dit alleen om de eigen instelling hoog te houden.
Dat uitkomsten van onderzoeken dan een bepaalde richting opgaan, afhankelijk hoe een onderzoek wordt opgezet kun je dan zelf bedenken.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op zo 02 nov 2014, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Als je reageert op een bericht direct boven je, gebruik dan a.u.b. de '^^'-tekens. Alvast bedankt! :-)

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: SolaRoad

Bericht door Lekkere Kwal » ma 03 nov 2014, 10:09

^^ ik zie niet zo zeer waarom dat iets 'slechts' is, aangezien praktisch de gehele Westerse wereld op geld draait. Er bestaat niet zoiets als een organisatie die geheel zonder middelen draaiend te houden is, of het moet een hippiecommune zijn. Je zou ervoor kunnen pleiten dat er geen commerciële belangen boven het maatschappelijk nut moeten gaan op zo'n onderwijsinstelling, maar de praktijk is dat juist de succesvolste projecten dikke geldinjecties uit het bedrijfsleven hebben gehad. Meer geld = meer mogelijkheden = meer kans op wetenschappelijke doorbraak.

En ik heb liever dat een bedrijf op zo'n luchtkasteel als een zonnepanelenweg het schip in gaat dan een overheid, want daar betalen wij aan mee. Deze mening komt voort uit mijn eigen financiële belangen ;)

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: SolaRoad

Bericht door EtienneM » zo 28 dec 2014, 0:59

Tja.. Eigenlijk kon je wel verwachten dat er problemen zouden ontstaan met vorst.
NOS.nl schreef:Het fietspad met zonnecellen in Krommenie is kapot. De bovenlaag is, waarschijnlijk door het winterse weer, voor een deel losgekomen en gebroken. De laag moet de weg stroef houden voor fietsers.

:arrow: Lees het artikel verder op NOS.nl
@PercyTwits schreef:#solaroad kapot na eerst nachtvorst. Nog maar niet Nederland vol leggen, @GemZaanstad #solartech

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: SolaRoad

Bericht door Snelwegfreak » zo 28 dec 2014, 1:16

Ach ja, dat heb je met innovatieve dingen. Gaan wel eens kapot. Geef het tijd. De producent houdt het op een productiefout.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: SolaRoad

Bericht door boe! » zo 28 dec 2014, 9:18

Het is ook maar één paneel, dus een productiefout lijkt reëel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: SolaRoad

Bericht door Chris » vr 23 dec 2016, 20:25

In Normandië is deze week een stuk Solaroad geopend. Ze noemen het 'Wattway'.

Afbeelding

http://arstechnica.co.uk/cars/2016/12/w ... in-france/

Back in 2014, a 70-metre solar bicycle path was built in the suburbs of Amsterdam in the Netherlands, at the utterly insane cost of €3 million. In its first year it produced about 3,000 kilowatt-hours (kWh) of electricity—enough to power an average home. At the current wholesale price in the UK (about £40 per megawatt-hour), that same €3 million would've bought you about 65,000,000 kilowatt-hours of electricity, enough to power about 21,000 homes for a year.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door RSK » za 24 dec 2016, 8:48

Ik zag het elders ook al langskomen, de officiële ingebruikname geschiedde in aanwezigheid van minister Royal, een beschilderde Renault 4 ging er als eerste overheen. Het ziet er op zich wel leuk uit, het is net klinkerbestrating in dit patroon. Kosten-batenverhouding zal wel ver te zoeken zijn, maar toepassing in de praktijk is vaak wel een belangrijk onderdeel van productontwikkeling. Ik las dat men elders in Frankrijk de weg wilde gebruiken om het zwembad te verwarmen. Ik ben benieuwd of zulke technieken ooit rendabel te krijgen zijn. Ook vraag ik me af hoe stroef het wegdek is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: SolaRoad

Bericht door Chris » za 24 dec 2016, 10:14

In Spanje bouwen ze 7 kilometer autosnelweg voor elke 1 kilometer weg met zonnepanelen zoals deze in Frankrijk is aangelegd. En dan vergelijk je de bouwkosten inclusief alle kunstwerken met alleen een 'deklaag' van zonnepanelen.

Dit concept zal nooit wat worden. Kijk eens hoe zonnepanelen op daken of in velden zijn gepositioneerd. Allemaal onder een hoek om efficiënter te zijn. Dat kan uiteraard niet op een weg. Nog afgezien van delen van de weg die in de schaduw staan van bomen. Als je bedenkt dat die Solaroad in Noord-Holland elektriciteit opwekt voor 21.000 keer de marktprijs, kan je niet anders concluderen dat het een criminele vorm van verspilling van belastinggeld is.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: SolaRoad

Bericht door nielske1990 » za 24 dec 2016, 11:46

Wel handig, heb je meteen een extra rijstrook. Maar wat zijn die twee rijstroken smal, vergeleken met die ene rijstrook van de andere rijrichting... :dontknow:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: SolaRoad

Bericht door Wouter N14 » za 24 dec 2016, 11:50

^^ Het lijkt mij gewoon een enkelbaans weg (1*2)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: SolaRoad

Bericht door Snelwegfreak » za 24 dec 2016, 11:53

Hij doelt op de witte streep in de rijstrook met zonnepanelen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: SolaRoad

Bericht door Wouter N14 » za 24 dec 2016, 11:55

^^ Dat is toch gewoon een scheiding tussen de panelen en geen markering :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: SolaRoad

Bericht door Snelwegfreak » za 24 dec 2016, 11:59

Dat klopt. Het was ook geen serieuze opmerking ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door RSK » za 24 dec 2016, 12:36

Chris schreef:Als je bedenkt dat die Solaroad in Noord-Holland elektriciteit opwekt voor 21.000 keer de marktprijs, kan je niet anders concluderen dat het een criminele vorm van verspilling van belastinggeld is.
Klopt, ik zou liever zien dat de zonnepanelenindustrie een initiatief als dit zou betalen. Het lijkt me immers eerder een soort studie-object dan een zakelijke, rendabele beslissing. Helaas geldt in brede zin dat belastinggeld mag worden verbrand voor duurzame dromen: als het maar groen is, maakt het niet uit wat het kost of wat het oplevert.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: SolaRoad

Bericht door keokiracer » za 24 dec 2016, 17:08

Snelwegfreak schreef:Dat klopt. Het was ook geen serieuze opmerking ;)
Nou, ik dacht anders voordat ik de tekst van Chris las dat het om een tweerichtingsfietspad ging.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: SolaRoad

Bericht door Rein » ma 29 okt 2018, 19:37

Na het grote 'succes' van de SolarRoad bij Krommenie, waarbij energie voor maar liefst één (eenpersoons)huishouden werd opgewekt, wil de provincie bij de N232 een nieuw project starten. Hiervoor heeft de provincie een fraaie bijdrage van 2,7 miljoen euro over. Had men wat mij betreft veel zinvollere dingen voor kunnen doen.

Meer info.

Plaats reactie