Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: RE: Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Davy » ma 26 dec 2016, 18:05

vynkce schreef:Gelukkig is er in Nederland nergens trajectcontrole :facepalm:
Waarbij het in Nederland nu misschien op 5% van het snelwegennet is wat al meer dan genoeg is. In Vlaanderen wordt het gewoon keiharde controle op het complete snelwegennet, met de aanslagen en terreur als ideaal excuus maar een "leuke bijkomstigheid" is natuurlijk extra inkomsten voor deze belastingsregering.

Maarja, 122 op een lege E40 om 4 uur in de ochtend is natuurlijk levensgevaarlijk en moet meteen beboet worden :facepalm:

Arm, arm, arm Vlaanderen...
Nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chris » ma 26 dec 2016, 18:38

vynkce schreef:Gelukkig is er in Nederland nergens trajectcontrole :facepalm:
Ik heb even een snelle berekening gedaan, maar in Nederland is er 'maar' op circa 65-70 kilometer weg een trajectcontrole. Dat is minder dan 3 procent van het snelwegennet, en deels ook maar in één richting.

In Italië hebben ze overigens op 'Vlaamse schaal' een trajectcontrole (Safety Tutor) op duizenden kilometers snelweg.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » ma 26 dec 2016, 19:21

^^
Inderdaad, Vlaanderen staat niet alleen in het systematisch toepassen van trajectcontrole. Bovendien is het gebiedsdekkend netwerk nog niet voor morgen en is er de vraag of het überhaupt ooit wel gebiedsdekkend gaat zijn. Los daavan, Vlaanderen kan de extra inkomsten goed gebruiken, een deel van de extra inkomsten zal vanuit het federaal niveau terugvloeien naar de Vlaamse deelstaat. Absurd om te zien hoe snel sommigen hier hun identiteit willen verzaken, gewoon om dat er extra snelheidscontroles komen.
Davy schreef: Ik ben tegenwoordig beschaamd om Vlaming te zijn.
Ik zou denken dat het niet jouw probleem is, gezien je in Nederland woont?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 dec 2016, 19:21

vynkce schreef:Gelukkig is er in Nederland nergens trajectcontrole :facepalm:
De enige die ik vanuit Zwolle nog wel eens tegenkom is die op de A12 bij Utrecht, en nu ook de A2 bij Maastricht. Beiden trajecten van een paar kilometer. In Vlaanderen passeer ik alleen de trajectcontrole bij Gentbrugge zo nu en dan, waar ik overigens geen probleem mee heb. Maar het is van de zotte om op alle snelwegen trajectcontrole toe te passen. :nuts:

Die paar trajecten die er in Nederland zijn vallen in het niet bij het plan van Ben Weyts, de man die Afbeelding doet als hij aan trajectcontroles denkt. Verkeersfascisme is het. :nothanks:

Tezamen met de bezopen hoge boetes in België (€ 60 vanaf 1 km/u te hard) zal dit voor mij reden zijn om Vlaanderen maar te vermijden, of de route door Vlaanderen zo kort mogelijk te houden.

Vlaanderen zou het geld beter kunnen investeren om veel van de N-wegen eens veiliger te maken, want ook met :A1-70: zijn die wegen nog steeds veel minder veilig dan de autosnelwegen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » ma 26 dec 2016, 19:55

Zelfs mobiliteitsorganisatie Touring blijkt geen graten te zien in de plannen van Weyts en Jambon om 240! camera's uit te rollen over gans Vlaanderen waarvan een meerderheid zal worden ingezet als trajectcontrole. Ik vraag me af in hoeverre organisaties als VAB of Touring nog wel een belangenvereniging vormen voor automobilisten. De indruk ontgaat mij vandaag dat deze nog de stem van de automobilist uitbrengen.

Een vaak gehoord pro argument bij politici als Weyts is dat trajectcontrole een "eerlijker" systeem van controle zou zijn en daardoor meer draagvlak kent bij de bevolking. Ik vraag me af wie dat verzonnnen heeft. Dat argument zou nog kunnen opgaan als TC enkel wordt ingezet op een beperkt aantal locaties met een realistische Vmax zodat enkel de excessen eruit worden gehaald. Dat is nl. nog steeds het primaire doel van verkeershandhaving, de veiligheid garanderen.

De overgrote meerderheid rijdt op de snelweg 120-130 km. Het is slechts klein percentage die 140+ rijden. Het is die minderheid die een groter gevaar vormen en een hoger ongevalsrisico creëren. De gemiddelde snelheid en V85 op onze snelwegen bedragen respectievelijk 117 en 131 km/u. Eigenlijk doet men er goed aan pas te bekeuren vanaf de V85, dat is een rechtvaardig systeem.

Bron: http://www.bivv.be/publications/Nationa ... 202011.pdf

Niet verbazingwekkend trouwens dat snelheidscontroles vaak worden gezien als "geldklopperij". Na de steden beginnen ook gemeenten massaal zone 30 in te voeren, gewestwegen worden gedegradeerd naar 70 km/u etc. Als je de locaties van een doorsnee mobiele snelheidscontrole bekijkt is het duidelijk dat deze worden geslecteerd op het criterium "grootste pakkans" i.p.v. veiligheid.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: RE: Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Davy » ma 26 dec 2016, 20:05

Wimpie25 schreef:^^
Inderdaad, Vlaanderen staat niet alleen in het systematisch toepassen van trajectcontrole. Bovendien is het gebiedsdekkend netwerk nog niet voor morgen en is er de vraag of het überhaupt ooit wel gebiedsdekkend gaat zijn. Los daavan, Vlaanderen kan de extra inkomsten goed gebruiken, een deel van de extra inkomsten zal vanuit het federaal niveau terugvloeien naar de Vlaamse deelstaat. Absurd om te zien hoe snel sommigen hier hun identiteit willen verzaken, gewoon om dat er extra snelheidscontroles komen.
Davy schreef: Ik ben tegenwoordig beschaamd om Vlaming te zijn.
Ik zou denken dat het niet jouw probleem is, gezien je in Nederland woont?
Echt lachwekkend hoe jij dit soort zaken goedpraat... Ben jij zo'n heilig boontje dan? Kan mij nog wel iets voor de geest halen van 70 rijden in een zone-30 ofzo...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » ma 26 dec 2016, 20:22

Wimpie25 schreef:^^
Inderdaad, Vlaanderen staat niet alleen in het systematisch toepassen van trajectcontrole. Bovendien is het gebiedsdekkend netwerk nog niet voor morgen en is er de vraag of het überhaupt ooit wel gebiedsdekkend gaat zijn. Los daavan, Vlaanderen kan de extra inkomsten goed gebruiken, een deel van de extra inkomsten zal vanuit het federaal niveau terugvloeien naar de Vlaamse deelstaat. Absurd om te zien hoe snel sommigen hier hun identiteit willen verzaken, gewoon om dat er extra snelheidscontroles komen.
Als een Minister van Moniliteit in de openbaarheid verkondigt tegen 2018 een quasi gebiedskekkend trajectcontrolesysteem uit te rollen over alle Vlaamse snelwegen, vind ik dat uitermate zorgwekkend. Of het nu voor morgen is of over 2 jaar, doet er weinig toe. Als Weyts er effectief in slaagt zulk waanidee door te duwen begint dat m.i. sterk te lijken op een dictatoriale politiestaat. Overal TC installeren is gewoon te zot voor woorden, ik denk dat jij dit ook wel beseft? Dat Vlaanderen de inkomsten goed kan gebruiken geloof ik, met deze onbekwame regering. Men kan misschien beginnnen met een opvolger te zoek voor Van Overtveldt. :D

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » ma 26 dec 2016, 20:40

Ik zet mijn cruise controle altijd op 126km/u en dan rij ik vlotjes 80% van het verkeer voorbij op de snelweg, deze snelheid op mijn teller komt namelijk overeen met een gps snelheid van 120km/u, en aangezien ze toch pas flitsen vanaf 127km/u (6km/u correctiemarge) kan ik hem eigenlijk op 132km/u zetten. Ik vind dit persoonlijk snel genoeg, maar het staat je natuurlijk vrij om sneller te rijden.

Trouwens 100.000€ per stuk, dat lijkt mij toch een beetje misrekend? Misschien bedoelen ze 100.000€ per opstelling...

Hopelijk gebruiken ze de gegevens van de ANPR camera's dan ook voor reistijdmeting tussen de steden/knooppunten en afficheren ze dan ook op de VMS en RVMS panelen waar het nu het geval nog niet is voornamelijk buiten de Vlaamse ruit.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 26 dec 2016, 21:58

Lambo19 schreef:
Over twee jaar trajectcontrole op alle snelwegen in Vlaanderen
Tegen 2018 zullen er trajectcontroles zijn op bijna het hele snelwegnetwerk in Vlaanderen. Daarvoor komen er 240 plaatsen nieuwe camera’s. Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op het VTM Nieuws en bevestigde hij aan onze redactie. De camera’s kosten ongeveer 100.000 euro per stuk.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161226_02645250
Arm Vlaanderen, ik overweeg zo stilaan te emigreren naar Wallonië bij het lezen van dit soort nieuwsberichten. Het moge duidelijk zijn dat Vlaanderen een politiestaat in wording is waarbij de privacy van de burger geen plaats meer heeft. Dit alles te danken aan onze fantastische regering met N-VA in de hoofdrol. Ziehier de veelbelovende kracht van verandering. :shutup: :booooos:
Dat ís de genoemde kracht van verandering. Als je op een partij met repressieve trekjes stemt krijgt je meer repressie. De mensen krijgen wat ze gevraagd hebben.

Die trajectcontroles zijn het nalatenschap van Ben Weyts, jammer genoeg niet de Oosterweelverbinding of andere infrastructuurwerken. Ben Weyts gaat de geschiedenisboeken in als slechte verkeersminister ooit.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » ma 26 dec 2016, 22:07

Wimpie25 schreef:^^
Inderdaad, Vlaanderen staat niet alleen in het systematisch toepassen van trajectcontrole. Bovendien is het gebiedsdekkend netwerk nog niet voor morgen en is er de vraag of het überhaupt ooit wel gebiedsdekkend gaat zijn. Los daavan, Vlaanderen kan de extra inkomsten goed gebruiken, een deel van de extra inkomsten zal vanuit het federaal niveau terugvloeien naar de Vlaamse deelstaat.
Hypocriet dat jij dit verdedigt omdat het een maatregel van N-VA is terwijl je er eerder zelf voortdurend tegen was. Nog hypocrieter dat je zelfs te juichen voor de extra belasting (want dat is het eigenlijk).

Maar ik zal je uit je droom helpen Wimpie: die inkomsten gaan naar de federale kas, niet naar de Vlaamse. De geldstromen staan in bijzondere financieringswetten vastgelegd en dat gaat heus niet veranderen door wat meer boeteinkomsten. Dus voor de extra inkomsten moet Vlaanderen het niet doen. Grappig eigenlijk dat N-VA hier een extra geldstroom mogelijk maakt.
Wimpie25 schreef:^
Absurd om te zien hoe snel sommigen hier hun identiteit willen verzaken, gewoon om dat er extra snelheidscontroles komen.
Ja, niet iedereen wil in een politiestaat leven. Vlamingen zijn de laatste jaren bange kwezels geworden en steunen dit soort maatregelen blindelings tegen 'vreemden, terroristen en criminelen'. Dat is vooral uit een uiting van de kerktorenmentaliteit. Niet iedereen wil zich verbinden met zo'n enggeestig volkje dat niet verder kijkt dan haar eigen kerktoren.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » ma 26 dec 2016, 23:00

Wimpie25 schreef:^^
Inderdaad, Vlaanderen staat niet alleen in het systematisch toepassen van trajectcontrole. Bovendien is het gebiedsdekkend netwerk nog niet voor morgen en is er de vraag of het überhaupt ooit wel gebiedsdekkend gaat zijn. Los daavan, Vlaanderen kan de extra inkomsten goed gebruiken, een deel van de extra inkomsten zal vanuit het federaal niveau terugvloeien naar de Vlaamse deelstaat. Absurd om te zien hoe snel sommigen hier hun identiteit willen verzaken, gewoon om dat er extra snelheidscontroles komen.
Davy schreef: Ik ben tegenwoordig beschaamd om Vlaming te zijn.
Ik zou denken dat het niet jouw probleem is, gezien je in Nederland woont?
Absurd om zien hoeveel mensen telkens staan te springen om het repressief beleid van hun gekozen regering goed te keuren. Natuurlijk zie jij terug geen enkel probleem hierin, hoe kan het ook. Jij denkt immers nog altijd dat wie niks mis doet niks te vrezen heeft van een politiestaat vol camera's...

De politiek heeft graag mensen die zelf om een excuus zorgen zodat zij dat niet hoeven te doen. Gelukkig zijn er nog mensen die niet akkoord zijn met wat de politiek hen opdringt. De neerwaartse evolutie zou anders nog sneller gebeuren voor dit arm Vlaanderen, want daar zijn we het wel eens, het is een arm Vlaanderen. Maar waar jij denkt aan geld, denk ik eerder aan het grote plaatje.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 27 dec 2016, 8:48

Waarom ik voor trajectcontrole ben?

Een aantal jaar geleden werd in mijn dorp een meisje van 12 dat met de fiets overstak aangereden. Twee aankomende voertuigen konden niet meer tijdig stoppen… Beiden reden te snel.

Twee jaar later exact hetzelfde verhaal op hetzelfde punt. Een fietser van 25 jaar stak over en een aankomend voertuig kon niet meer tijdig stoppen. Ook hier speelde snelheid een rol.

Nog eens twee jaar later op hetzelfde punt steken drie fietsers (allen 13 jaar) over. Een motorrijder kan niet meer tijdig stoppen en rijdt ze alle drie aan. De motorrijder reed aan hoge snelheid een voertuig voorbij dat wel gestopt was voor de fietsers.

Balans van bovenstaande ongevallen: twee doden, een levensgevaarlijk gewonde en twee zwaargewonden. (waarvan ik er persoonlijk vier goed kende)

Een heleboel extra infrastructurele maatregelen werden getroffen. Extra verlichting, extra signalisatie, extra waarschuwingsborden, extra markeringen, enzovoort. Helaas bleek dit niet te helpen en bleef deze zone zijn gevaarlijke naam alle eer aan doen.

Ja de infrastructuur kan nog steeds wat beter op deze plaats (en op vele andere plaatsen), maar wat baadt het als mensen ondanks alle mogelijke infrastructurele maatregelen en extra waarschuwingen en signalisatie toch te snel blijven rijden?
Het is namelijk altijd het individu dat het gaspedaal induwt en de beslissing neemt om (veel) te snel te rijden.

Toen kwam de trajectcontrole.

Sindsdien vielen er geen slachtoffers meer.

(En voor er mensen beginnen argumenten te zoeken dat het hier voornamelijk over snelwegen gaat. Een dood kind op de snelweg is even dood als een dood kind op de fiets in een dorp. Ik heb hier verder dan ook niets meer aan deze zielige discussie toe te voegen.)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door hoevenpe » di 27 dec 2016, 8:51

^^
Ik kan me niet voorstellen dat er ergens trajectcontrole staat bij een voetgangersoversteekplaats...

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mundial » di 27 dec 2016, 9:09

hoevenpe schreef:^^
Ik kan me niet voorstellen dat er ergens trajectcontrole staat bij een voetgangersoversteekplaats...
Er kan wel trajectcontrole geïnstalleerd worden op wegen met voetgangersoversteekplaatsen.
Tegenwoordig vind je in Vlaanderen ook op wegen door dorpscentra trajectcontroles. Zo staat er bijvoorbeeld een op deze route waar de doorgaande weg langs een school en een pleintje met meerdere voetgangersoversteekplaatsen passeert.

Ik stel me vooral de vraag of die camera's wel echt nuttig zijn voor terreur- en misdaadbestrijding, maar daar gaat dit topic niet over.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2016, 9:13

vynkce schreef:Waarom ik voor trajectcontrole ben?

Een aantal jaar geleden werd in mijn dorp een meisje van 12 dat met de fiets overstak aangereden. Twee aankomende voertuigen konden niet meer tijdig stoppen… Beiden reden te snel.

Twee jaar later exact hetzelfde verhaal op hetzelfde punt. Een fietser van 25 jaar stak over en een aankomend voertuig kon niet meer tijdig stoppen. Ook hier speelde snelheid een rol.

Nog eens twee jaar later op hetzelfde punt steken drie fietsers (allen 13 jaar) over. Een motorrijder kan niet meer tijdig stoppen en rijdt ze alle drie aan. De motorrijder reed aan hoge snelheid een voertuig voorbij dat wel gestopt was voor de fietsers.

Balans van bovenstaande ongevallen: twee doden, een levensgevaarlijk gewonde en twee zwaargewonden. (waarvan ik er persoonlijk vier goed kende)

Een heleboel extra infrastructurele maatregelen werden getroffen. Extra verlichting, extra signalisatie, extra waarschuwingsborden, extra markeringen, enzovoort. Helaas bleek dit niet te helpen en bleef deze zone zijn gevaarlijke naam alle eer aan doen.

Ja de infrastructuur kan nog steeds wat beter op deze plaats (en op vele andere plaatsen), maar wat baadt het als mensen ondanks alle mogelijke infrastructurele maatregelen en extra waarschuwingen en signalisatie toch te snel blijven rijden?
Het is namelijk altijd het individu dat het gaspedaal induwt en de beslissing neemt om (veel) te snel te rijden.

Toen kwam de trajectcontrole.

Sindsdien vielen er geen slachtoffers meer.

(En voor er mensen beginnen argumenten te zoeken dat het hier voornamelijk over snelwegen gaat. Een dood kind op de snelweg is even dood als een dood kind op de fiets in een dorp. Ik heb hier verder dan ook niets meer aan deze zielige discussie toe te voegen.)
Als er te snel wordt gereden in een dorp moet je misschien fysiek iets doen aan de weginrichting. Een drempel of de weg versmallen zal meer doen dan extra verlichting, extra signalisatie, waarschuwingsborden en wat er allemaal maar geprobeerd is. Als je fysiek iets verandert kun je er voor zorgen dat het verkeer simpelweg niet harder kan rijden, daar heb je geen trajectcontrole in een dorp voor nodig.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 27 dec 2016, 9:21

Kennelijk is een emotioneel/subjectief standpunt genoeg om niet-criminele burgers een repressieve gordel aan te meten...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door hoevenpe » di 27 dec 2016, 9:33

Mundial schreef:Er kan wel trajectcontrole geïnstalleerd worden op wegen met voetgangersoversteekplaatsen.
Tegenwoordig vind je in Vlaanderen ook op wegen door dorpscentra trajectcontroles. Zo staat er bijvoorbeeld een op deze route waar de doorgaande weg langs een school en een pleintje met meerdere voetgangersoversteekplaatsen passeert.
Dat zijn volgens mij 'gewone' flitskasten, gecombineerd met rood-licht controle. Die zijn in Nederland ook gemeengoed, dat zijn echter geen trajectcontroles waarbij de gemiddelde snelheid wordt gemeten tussen A en B.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 27 dec 2016, 9:36

Alfa schreef: Ja, niet iedereen wil in een politiestaat leven. Vlamingen zijn de laatste jaren bange kwezels geworden en steunen dit soort maatregelen blindelings tegen 'vreemden, terroristen en criminelen'. Dat is vooral uit een uiting van de kerktorenmentaliteit. Niet iedereen wil zich verbinden met zo'n enggeestig volkje dat niet verder kijkt dan haar eigen kerktoren.
Ik pretendeer alles behalve een bange kwezel te zijn die huivert telkens er een 'vreemde' langs mijn kerkentoren wandelt. Ik heb al genoeg van de wereld gezien en ben zelf nota bene gedeeltelijk van vreemde afkomst. Wat niet kosjer is, is te denken dat je in naam van iedereen kan spreken en alle Vlamingen als bange kwezels kan afschrijven... maar bon.

Waar ik wel voor sta; meer veiligheid, meer budget, minder verkeersdoden en een Vlaanderen dat eindelijk durft radicale stappen nemen, om het voorgaande en meer te bereiken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door RSK » di 27 dec 2016, 9:46

Groot nadeel van trajectcontrole in dorpen is dat er veel zijstraten zijn. En vaak rijden bewoners het snelst in eigen dorp/wijk, die vallen op deze manier buiten de controle. Ook gaat de vergelijking met de snelweg een beetje mank op het gebied dat daar niemand behoort over te steken.

Niettemin zie ik er geen graten in dat Vlaanderen dit zo uitrolt. Met de opening van de tunnel onder Maastricht ben ik immers in een oogwenk in Wallonië, dus heb ik op weg naar de Alpen niks meer te zoeken bij Antwerpen en Brussel. En het is ook een mooie praktijktoets: als het aantal verkeersdoden in 2020 niet blijkt te dalen, kunnen we de trajectcontrole in de rest van Europa afzweren als paardenmiddel.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door petervdveen » di 27 dec 2016, 9:50

Coen Tunnel schreef:Als er te snel wordt gereden in een dorp moet je misschien fysiek iets doen aan de weginrichting. Een drempel of de weg versmallen zal meer doen dan extra verlichting, extra signalisatie, waarschuwingsborden en wat er allemaal maar geprobeerd is. Als je fysiek iets verandert kun je er voor zorgen dat het verkeer simpelweg niet harder kan rijden, daar heb je geen trajectcontrole in een dorp voor nodig.
Iemand die persé te snel wil rijden houdt je niet tegen met een extra verkeersdrempel. Wat dat betreft is TC een uitstekende methode om het verkeer langzamer te laten rijden. Voordeel van TC is dat een kleine overschrijding niet direct beboet wordt en er een algemeen rustiger verkeersbeeld ontstaat.

(Offtopic, is het niet een idee om ergens een afscheiding te maken waar mensen onzin kunnen verkondigen over politiestaten, dictaturen en verwijzingen kunnen maken naar nazi praktijken, zodat het hier gewoon over trajectcontroles kan blijven gaan?)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door captain007 » di 27 dec 2016, 9:55

^^ tsjah, het zijn gewoon enorme pressiemiddelen door het op deze schaal uit te rollen. Het is eigenlijk te zot voor woorden dat iets wat krom is hier nog recht geluld wordt. Wat mij betreft steekt Vlaanderen morgen nog miljarden in de reconstructie van alle steenwegen door de aanleg van vrije fietspaden, oplossen conflictpunten, etc. Daar is veel meer winst te behalen, maar dat zijn alleen geen goedkope maatregelen. Om het volk te pamperen worden dan maar onder het mom van terrorismebestrijding camera's geplaatst om ook TC mee uit te rollen. De natte droom van Orwell optima forma. Echt compleet doorgeslagen is de politiek daar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2016, 10:31

petervdveen schreef:
Coen Tunnel schreef:Als er te snel wordt gereden in een dorp moet je misschien fysiek iets doen aan de weginrichting. Een drempel of de weg versmallen zal meer doen dan extra verlichting, extra signalisatie, waarschuwingsborden en wat er allemaal maar geprobeerd is. Als je fysiek iets verandert kun je er voor zorgen dat het verkeer simpelweg niet harder kan rijden, daar heb je geen trajectcontrole in een dorp voor nodig.
Iemand die persé te snel wil rijden houdt je niet tegen met een extra verkeersdrempel.
Natuurlijk wel. Als de drempel hoog genoeg is kun je er echt niet te snel overheen. Idem dito met bv. chicanes, daar kun je nou eenmaal niet zo snel doorheen rijden. Maar nog steeds zie ik, zeker in Vlaanderen, dat er brede dikwijls kaarsrechte wegen door de bebouwde kom lopen, die door hun weginrichting uitnodigen om het gas wat verder in te trappen. Een verouderd en verkeersonveilig wegontwerp verhelp je middels een reconstructie, niet met een trajectcontrole.
Wat dat betreft is TC een uitstekende methode om het verkeer langzamer te laten rijden. Voordeel van TC is dat een kleine overschrijding niet direct beboet wordt en er een algemeen rustiger verkeersbeeld ontstaat.
En met een trajectcontrole sta je in een dorp misschien eerst even te wachten achter een geparkeerde auto of lossende vrachtwagen. Daarna kun je zonder problemen het gas intrappen want de gemiddelde snelheid wordt gemeten.

Nou, dan kun je nog beter flitspalen bij specifieke gevarenpunten hebben staan. Maar zonder fysieke aanpassingen is een trajectcontrole bibeko schijnveiligheid, en bovendien geen legitieme reden om op quasi het hele Vlaamse snelwegennet (snelwegen zijn nota bene de veiligste wegen die er zijn) trajectcontrole toe te passen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door hoevenpe » di 27 dec 2016, 10:40

^^
Volgens mij gaat het bibeko ook gewoon om flitspalen, alleen op stroomwegen zijn trajectcontroles zinvol.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » di 27 dec 2016, 10:45

petervdveen schreef:
Coen Tunnel schreef:Als er te snel wordt gereden in een dorp moet je misschien fysiek iets doen aan de weginrichting. Een drempel of de weg versmallen zal meer doen dan extra verlichting, extra signalisatie, waarschuwingsborden en wat er allemaal maar geprobeerd is. Als je fysiek iets verandert kun je er voor zorgen dat het verkeer simpelweg niet harder kan rijden, daar heb je geen trajectcontrole in een dorp voor nodig.
Iemand die persé te snel wil rijden houdt je niet tegen met een extra verkeersdrempel. Wat dat betreft is TC een uitstekende methode om het verkeer langzamer te laten rijden. Voordeel van TC is dat een kleine overschrijding niet direct beboet wordt en er een algemeen rustiger verkeersbeeld ontstaat.

(Offtopic, is het niet een idee om ergens een afscheiding te maken waar mensen onzin kunnen verkondigen over politiestaten, dictaturen en verwijzingen kunnen maken naar nazi praktijken, zodat het hier gewoon over trajectcontroles kan blijven gaan?)
Mooi samengevat! Vooral het off topic gedeelte!
****

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mundial » di 27 dec 2016, 10:53

hoevenpe schreef:Dat zijn volgens mij 'gewone' flitskasten, gecombineerd met rood-licht controle. Die zijn in Nederland ook gemeengoed, dat zijn echter geen trajectcontroles waarbij de gemiddelde snelheid wordt gemeten tussen A en B.
Dat zijn streetviewbeelden van 2009, vandaag ziet de situatie er heel anders uit. Zo zijn er daar ondertussen rotondes aangelegd en staan er camera's voor trajectcontroles. Volgens de lokale pers werden die in 2014 geplaatst.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Ds79m » di 27 dec 2016, 11:48

Coen Tunnel schreef:
petervdveen schreef:
Coen Tunnel schreef:Als er te snel wordt gereden in een dorp moet je misschien fysiek iets doen aan de weginrichting. Een drempel of de weg versmallen zal meer doen dan extra verlichting, extra signalisatie, waarschuwingsborden en wat er allemaal maar geprobeerd is. Als je fysiek iets verandert kun je er voor zorgen dat het verkeer simpelweg niet harder kan rijden, daar heb je geen trajectcontrole in een dorp voor nodig.
Iemand die persé te snel wil rijden houdt je niet tegen met een extra verkeersdrempel.
Natuurlijk wel. Als de drempel hoog genoeg is kun je er echt niet te snel overheen. Idem dito met bv. chicanes, daar kun je nou eenmaal niet zo snel doorheen rijden. Maar nog steeds zie ik, zeker in Vlaanderen, dat er brede dikwijls kaarsrechte wegen door de bebouwde kom lopen, die door hun weginrichting uitnodigen om het gas wat verder in te trappen. Een verouderd en verkeersonveilig wegontwerp verhelp je middels een reconstructie, niet met een trajectcontrole.
Wat ook niet helpt is dat zulke wegen, zeker in de Vlaamse Ruit, steeds drukker worden, doordat er al tientallen jaren nauwelijks investeringen zijn gedaan in het wegennet. Het wordt bijvoorbeeld steeds gevaarlijker om er over te steken of op te fietsen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wouter N14 » di 27 dec 2016, 12:05

Lekker simpele symboolpolitiek.

Maar ik verbaasde mij over het aantal camera's. 240 zouden het er moeten worden, maar is dat toch heel weinig? Althans, als je het goed wilt doen moeten er bij elke aansluiting poorten komen voor "in- en uitchecken". De E411 dan bijvoorbeeld, die heeft volgens mij 35 aansluitingen. Even simpel gerekend allemaal volledig dus 4 op- en afritten per aansluiting. Voor elke strook een camera, wederom simpel gerekend 2 voor de doorgaande richting en 1 voor de de afrit plus een incheck-camera voor de oprit = 8 camera's per aansluiting. 8*35 = 280 camera's voor alleen al de E411 :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 27 dec 2016, 12:07

captain007 schreef:^^ tsjah, het zijn gewoon enorme pressiemiddelen door het op deze schaal uit te rollen. Het is eigenlijk te zot voor woorden dat iets wat krom is hier nog recht geluld wordt. Wat mij betreft steekt Vlaanderen morgen nog miljarden in de reconstructie van alle steenwegen door de aanleg van vrije fietspaden, oplossen conflictpunten, etc. Daar is veel meer winst te behalen, maar dat zijn alleen geen goedkope maatregelen. Om het volk te pamperen worden dan maar onder het mom van terrorismebestrijding camera's geplaatst om ook TC mee uit te rollen. De natte droom van Orwell optima forma. Echt compleet doorgeslagen is de politiek daar.
Arm Vlaanderen inderdaad, nu ik kan alleen maar hopen dat andere landen hun bewoners iets reactiever zijn tegenover dit gevaar dan het gros van de Vlamingen die ondertussen in mindless drones al zijn veranderd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door RSK » di 27 dec 2016, 12:08

Wouter N14 schreef:De E411 dan bijvoorbeeld, die heeft volgens mij 35 aansluitingen.
Waarvan hoeveel in Vlaanderen?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mundial » di 27 dec 2016, 12:13

Wouter N14 schreef:Lekker simpele symboolpolitiek.

Maar ik verbaasde mij over het aantal camera's. 240 zouden het er moeten worden, maar is dat toch heel weinig? Althans, als je het goed wilt doen moeten er bij elke aansluiting poorten komen voor "in- en uitchecken".
Je kan ze ook tussen de aansluitingen plaatsen, zoals de tolportalen in Portugal, dan heb je er 'slechts' 4-8 per controlepunt nodig. Of misschien bedoelt men 240 controlepunten?

Plaats reactie