Trajectcontrole in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 27 dec 2016, 12:15

^^ Inderdaad correct punt.

Maar als het echt om alle Vlaamse autosnelwegen gaat, dan komen ze nog camera's tekort om het "goed" te doen. Wat het punt van symboolpolitiek enkel maar bekrachtigt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wouter N14 » di 27 dec 2016, 12:16

@ RSK, uhm :oops:

@ Mundial: dat is wellicht ook een optie ja.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 27 dec 2016, 13:53

Km357 schreef:
Arm Vlaanderen inderdaad, nu ik kan alleen maar hopen dat andere landen hun bewoners iets reactiever zijn tegenover dit gevaar dan het gros van de Vlamingen die ondertussen in mindless drones al zijn veranderd.
Die uitspraak is niets meer dan plat populisme en heeft niets te maken met het gegeven van trajectcontrole. Noem jezelf zo vaak hersenloos als je wil maar scheer de rest van de bevolking aub niet over dezelfde kam. Punt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 27 dec 2016, 14:09

Km357 schreef:Arm Vlaanderen inderdaad, nu ik kan alleen maar hopen dat andere landen hun bewoners iets reactiever zijn tegenover dit gevaar dan het gros van de Vlamingen die ondertussen in mindless drones al zijn veranderd.
Dit is gewoon een totaal schandelijke reactie. Camera's voor trajectcontrole een gevaar vinden, maar de idioot die tegen 100km/h voorbij een school raast DOODnormaal vinden... Jaarlijks 750 verkeersdoden en een veelvoud aan gewonden, hoeveel doden hebben de camera's voor trajectcontrole alweer op hun geweten het afgelopen jaar? :kots:
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 27 dec 2016, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonlijke aanval verwijderd. Houd het beschaafd, ondanks de gevoelige discussie!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2016, 14:25

Ten eerste is er al wat mis als een school op een plek zit waar 100 km/u gereden kan worden. Maar dat hangt wellicht samen met wat ik al eerder constateerde: de vaak verouderde weginrichting in Vlaanderen, met kaarsrechte brede wegen door de bebouwde kom.

Ondanks dat er in Nederland veel meer inwoners zijn dan in Vlaanderen en verhoudingsgewijs ook veel meer fietsers (zwakke verkeersdeelnemers), ligt het aantal verkeersdoden hier een stuk lager (621 verkeersdoden in heel 2015, op zo'n 17 miljoen inwoners, tegen de 727 verkeersdoden in 2015 in Vlaanderen, op nog geen 6,5 miljoen inwoners). En in Nederland zonder trajectcontroles binnen de bebouwde kom. Maar met een fatsoenlijke infrastructuur voor zwakke verkeersdeelnemers en dikwijls een onaantrekkelijke inrichting van de bebouwde kom voor doorgaand verkeer, zodat de weg zelf ook niet uitnodigt om te hard te rijden. Dat is wellicht een duurdere, maar ook duurzamere oplossing, dan overal maar trajectcontroles te willen invoeren. Want zoals al eerder aangegeven, die trajectcontroles bieden schijnveiligheid. Als ik eerst achter een tractor rijd, of stilsta achter een vrachtwagen die aan het lossen is, kan ik daarna immers zonder kans op een boete toch flink het gas intrappen. Ook in een trajectcontrole. De vermeende afschrikwekkende werking is er dan helemaal niet meer. Dan kun je beter een vaste flitspaal op gevarenpunten hebben staan. Dan zul je veel eerder hebben dat weggebruikers zich aan de snelheid houden op de plekken waar het echt gevaarlijk is.

Dat de Vlaamse politiek, ook verantwoordelijk minister Ben Weyts, nalaat om in nieuwe of verbeterde infrastructuur en fysieke verkeersveiligheid te investeren is nog geen reden om de komst van trajectcontroles overal toe te juichen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » di 27 dec 2016, 14:35

Heren, hierbij een oproep om de discussie vooral beschaafd te houden en niet op de man te spelen. Het blijkt dat deze discussie hard en gevoelig kan zijn, en dat is prima, maar houd het netjes en algmeen :!: Zeker rond deze tijd ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chris » di 27 dec 2016, 14:35

Coen Tunnel schreef:Ondanks dat er in Nederland veel meer inwoners zijn dan in Vlaanderen en verhoudingsgewijs ook veel meer fietsers (zwakke verkeersdeelnemers), ligt het aantal verkeersdoden hier een stuk lager (621 verkeersdoden in heel 2015, op zo'n 17 miljoen inwoners, tegen de 727 verkeersdoden in 2015 in Vlaanderen, op nog geen 6,5 miljoen inwoners).
Dat cijfer is van heel België. Vlaanderen doet het relatief gezien niet zo slecht als het Belgisch gemiddelde doet vermoeden. Het verschil Wallonië-Vlaanderen qua aantal verkeersdoden per 1 miljoen inwoners is best groot.

Het probleem van België/Vlaanderen is een gevolg van de ruimtelijke ordening, eindeloze lintbebouwing zodat er heel veel conflicten zijn met alle erfaansluitingen. Dit maakt het ook lastig om wegen te verbeteren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » di 27 dec 2016, 14:46

vynkce schreef:
Km357 schreef:Arm Vlaanderen inderdaad, nu ik kan alleen maar hopen dat andere landen hun bewoners iets reactiever zijn tegenover dit gevaar dan het gros van de Vlamingen die ondertussen in mindless drones al zijn veranderd.
Dit is gewoon een totaal schandelijke reactie. Camera's voor trajectcontrole een gevaar vinden, maar de idioot die tegen 100km/h voorbij een school raast DOODnormaal vinden... Jaarlijks 750 verkeersdoden en een veelvoud aan gewonden, hoeveel doden hebben de camera's voor trajectcontrole alweer op hun geweten het afgelopen jaar? :kots:
Maar zou het dan niet beter zijn om bij die scholen een trajectcontrole te plaatsen, in plaats van op de snelwegen? Hoeveel overstekende kinderen kom je op de snelweg nu tegen? In vergelijking tot het aantal overstekende kinderen in woonwijken, op school routes en rond scholen zijn dat er bijna geen. Bovendien kunnen we ook nog betwijfelen of het mogelijk is om aan de toegestane 120 per uur tijdig te stoppen.
Zet men die trajectcontroles bij scholen e.d. neer dan zal ik er geen woord over mopperen. Hooguit kan ik dan vinden dat de weginrichting ook nog wat verbeterd zou kunnen worden, maar daar lijkt me niks mis mee.

Ook op hele vervelende bubeko wegen met Lintbebouwing kan ik me er ergens nog wel iets bij voorstellen, daar zijn nu eenmaal veel gevaarlijke conflictpunten en vaak is het erg druk met veel verkeer dat afslaat of de weg op wilt.

Op de snelwegen ben ik tegen trajectcontrole. Het is in Nederland op de snelwegen zichtbaar dat het een zeer krampachtig rijgedrag tot gevolg heeft, waarbij velen al niet eens meer op de weg letten maar in "hun" gekozen rijvak voort blijven sukkelen zonder zich bewust te zijn van de omgeving. Dat lijkt me niet het gewenste resultaat. Daarnaast lost het het probleem van verkeersslachtoffers door lomp rijgedrag op gevaarlijke punten aan scholen e.d. zoals jij dat beschrijft niet op.

Om het aantal slachtoffers op snelwegen terug te dringen zie ik meer in het inzetten van meer onopvallende politievoertuigen. Iemand die 140 doet waar 120 toegestaan is niet per definitie een verkeerscrimineel en hoeft ook niet per definitie significant meer gevaar te veroorzaken. De ongevallen cijfers op de Autobaan staven ook dat hogere snelheden op snelwegen niet per definitie gevaarlijk hoeven te zijn. Komt in landen met een snelheidslimiet natuurlijk wel bij dat de meeste automobilisten het niet verwachten dat iemand veel harder rijdt dan toegestaan, maar het aanpakken van de excessen zou moeten volstaan om dat probleem op te lossen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 27 dec 2016, 14:50

Ok ik liet me even gaan... Mijn excuses hiervoor.
Coen Tunnel schreef:Dat de Vlaamse politiek, ook verantwoordelijk minister Ben Weyts, nalaat om in nieuwe of verbeterde infrastructuur en fysieke verkeersveiligheid te investeren is nog geen reden om de komst van trajectcontroles overal toe te juichen.
De minister heeft het budget voor het eerst sinds jaren met 25% structureel verhoogd en neen, de trajectcontroles zitten niet mee in deze pot.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Palance » di 27 dec 2016, 15:15

vynkce schreef:Ok ik liet me even gaan... Mijn excuses hiervoor.
Ik ben zelf van mening dat degenen die niet verder kunnen komen met termen als politiestaat en Stasi hun excuses moeten aanbieden voor het neersabelen van deze discussie, maar goed...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 27 dec 2016, 15:15

vynkce schreef:
Km357 schreef:Arm Vlaanderen inderdaad, nu ik kan alleen maar hopen dat andere landen hun bewoners iets reactiever zijn tegenover dit gevaar dan het gros van de Vlamingen die ondertussen in mindless drones al zijn veranderd.
Dit is gewoon een totaal schandelijke reactie. Camera's voor trajectcontrole een gevaar vinden, maar de idioot die tegen 100km/h voorbij een school raast DOODnormaal vinden... Jaarlijks 750 verkeersdoden en een veelvoud aan gewonden, hoeveel doden hebben de camera's voor trajectcontrole alweer op hun geweten het afgelopen jaar? :kots:
Zeg ik toch helemaal niet. :facepalm:

Kijk, dat is nu precies wat ik bedoel, er zijn er hier een paar compleet blind voor het gevaar van camera's voor alles en nog wat en overal dat een objectieve discussie over dit onderwerp totaal verloren moeite is geworden op dit forum. Is iedere keer hetzelfde kamp tegen hetzelfde kamp en iedere keer wordt de discussie enkel bitsiger.

Misschien eens een boekje openslaan van Orwell of lezen over geschiedenis van hoe totalitaire regimes aan de macht komen.

Een trajectcontrole doet mij niet veiliger rijden en ik voel me er ook niet veiliger door. Punt, andere lijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » di 27 dec 2016, 16:16

^^
Ik heb de bekendste werken van Orwell gelezen en ben een fervente Sci-Fi fanaat. Toch zie ik met de beste wil van de wereld niet in hoe je een realistische vergelijking kan trekken met trajectcontrole :dontknow:

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mundial » di 27 dec 2016, 17:04

Er worden hier meerdere discussies door elkaar gevoerd.
Een overzicht:
  • Moet er op elke kilometer snelweg in Vlaanderen trajectcontrole zijn?
    Met trajectcontrole bedoel ik de nummerplaten scannen, de overtreders bijhouden en de anderen wissen, een praktijk waar niets Orwelliaans aan is.
  • Mag de overheid een cameranetwerk uitrollen dat een alarm doet afgaan als er iemand die geseind staat of een openstaande rekening heeft, bij de politie een alarm doet afgaan. Hiermee bedoel ik de nummerplaten vergelijken met een lijst en wie daar niet op staat wordt gewist.
  • Mag de overheid op 240 plaatsen registreren wie daar wanneer passeert en die gegevens bijhouden voor: "Je weet maar nooit".
    Dit komt al dichter bij Orwell.
Laatst gewijzigd door Mundial op di 27 dec 2016, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 27 dec 2016, 17:12

Iemand die denkt dat de overheid de onbruikbare gegevens wist dient dringend zijn kinderlijke naïeviteit te verliezen. Dat was tijdens de Koude Oorlog al niet zo, dus waarom zou men het spel nu anders spelen? Wat me nog het meest stoort is dat sommigen totaal ok zijn met meer en meer van dit soort praktijken en totaal niet stilstaan bij de precedenten én de gevolgen.

Ik kan daar niet bij.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » di 27 dec 2016, 17:46

Mundial schreef:Moet er op elke kilometer snelweg in Vlaanderen trajectcontrole zijn?
Met trajectcontrole bedoel ik de nummerplaten scannen, de overtreders bijhouden en de anderen wissen, een praktijk waar niets Orwelliaans aan is.
Nou, de burger overal in de gaten willen houden en voor elke kleine overtreding beboeten komt toch al een eind in de buurt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 27 dec 2016, 18:06

Coen Tunnel schreef:
vynkce schreef:Waarom ik voor trajectcontrole ben?

Een aantal jaar geleden werd in mijn dorp een meisje van 12 dat met de fiets overstak aangereden. Twee aankomende voertuigen konden niet meer tijdig stoppen… Beiden reden te snel.

Twee jaar later exact hetzelfde verhaal op hetzelfde punt. Een fietser van 25 jaar stak over en een aankomend voertuig kon niet meer tijdig stoppen. Ook hier speelde snelheid een rol.

Nog eens twee jaar later op hetzelfde punt steken drie fietsers (allen 13 jaar) over. Een motorrijder kan niet meer tijdig stoppen en rijdt ze alle drie aan. De motorrijder reed aan hoge snelheid een voertuig voorbij dat wel gestopt was voor de fietsers.

Balans van bovenstaande ongevallen: twee doden, een levensgevaarlijk gewonde en twee zwaargewonden. (waarvan ik er persoonlijk vier goed kende)

Een heleboel extra infrastructurele maatregelen werden getroffen. Extra verlichting, extra signalisatie, extra waarschuwingsborden, extra markeringen, enzovoort. Helaas bleek dit niet te helpen en bleef deze zone zijn gevaarlijke naam alle eer aan doen.

Ja de infrastructuur kan nog steeds wat beter op deze plaats (en op vele andere plaatsen), maar wat baadt het als mensen ondanks alle mogelijke infrastructurele maatregelen en extra waarschuwingen en signalisatie toch te snel blijven rijden?
Het is namelijk altijd het individu dat het gaspedaal induwt en de beslissing neemt om (veel) te snel te rijden.

Toen kwam de trajectcontrole.

Sindsdien vielen er geen slachtoffers meer.

(En voor er mensen beginnen argumenten te zoeken dat het hier voornamelijk over snelwegen gaat. Een dood kind op de snelweg is even dood als een dood kind op de fiets in een dorp. Ik heb hier verder dan ook niets meer aan deze zielige discussie toe te voegen.)
Als er te snel wordt gereden in een dorp moet je misschien fysiek iets doen aan de weginrichting. Een drempel of de weg versmallen zal meer doen dan extra verlichting, extra signalisatie, waarschuwingsborden en wat er allemaal maar geprobeerd is. Als je fysiek iets verandert kun je er voor zorgen dat het verkeer simpelweg niet harder kan rijden, daar heb je geen trajectcontrole in een dorp voor nodig.
Inderdaad, 100% mee eens. Maar ja, dat brengt geen geld op En je kan er de burger niet mee controleren.
vynkce schreef:
Km357 schreef:Arm Vlaanderen inderdaad, nu ik kan alleen maar hopen dat andere landen hun bewoners iets reactiever zijn tegenover dit gevaar dan het gros van de Vlamingen die ondertussen in mindless drones al zijn veranderd.
Dit is gewoon een totaal schandelijke reactie. Camera's voor trajectcontrole een gevaar vinden, maar de idioot die tegen 100km/h voorbij een school raast DOODnormaal vinden... Jaarlijks 750 verkeersdoden en een veelvoud aan gewonden, hoeveel doden hebben de camera's voor trajectcontrole alweer op hun geweten het afgelopen jaar? :kots:
de idioot die tegen 100km/h voorbij een school raast is niet doodnormaal. Maar je moet niet doen alsof camera's de enige oplossing zijn. Want die camera zal vooral mensen pakken die 40 per uur rijden in een zone 30. De meerderheid wordt gestraft voor het slechte gedrag van enkelingen. En zoals gezegd: een simpele drempel heeft hetzelfde effect.

Daarbij ging het hier om camera's op de snelwegen. Die zullen vooral ingezet worden op plaatsen waar mensen te hard rijden net omdat de omstandigheden het toelaten wat harder te rijden. Daarbij gaat het om lege snelwegen, of rustige snelwegen. Het is compleet ridicuul om hier op agressieve wijze 120 af te dwingen als daar amper veiligheidswinst te boeken is. Dan bereik je meer met puntsgewijze controles gericht op de echte wegpiraten. Daarom moet je niet 100% controleren.

Ik snap niet dat jij niet snapt dat er wel degelijk gevaar schuilt in dit soort algemene controle en repressie.

Tot slot is het ontzettend hypocriet dat N-VA zich opwerpt als hoeder van de verkeersveiligheid, maar tegelijkertijd de echte oorzaak van verkeersonveiligheid laat woekeren: nl. nog steeds baanwinkels toestaan en bebouwing langs doorgaande wegen. Dát is een veel belangrijkere oorzaak van de verkeersonveiligheid. Als er doorgaand, lokaal verkeer en indraaiend verkeer dezelfde ruimte moeten gebruiken is dat vragen om problemen. Want snelheid wordt altijd aangehaald als oorzaak, maar als iemand die 80 rijdt tegen een stilstaande auto botst die indraait dan is niet de snelheid de primaire oorzaak maar het eerder het feit dat de auto stil moest staan door externe omstandigheden (de baanwinkels, bebouwing, ...).

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » di 27 dec 2016, 20:00

Km357 schreef:
vynkce schreef:
Km357 schreef: Een trajectcontrole doet mij niet veiliger rijden en ik voel me er ook niet veiliger door. Punt, andere lijn.
Hier wil ik wel even op inspelen, in zones met trajectcontrole vindt ik persoonlijk dat er een veel rustiger wegbeeld heerst, er zijn veel minder rijstrookwissels, de snelheidsverschillen liggen veel lager, en het fenomeen van bumperklevers is tot quasi 0 herleidt. Het rijdt gewoon veel prettiger in deze zones.
Laatst gewijzigd door Mikhail op di 27 dec 2016, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 27 dec 2016, 20:43

^^Behalve dan de 'snelheidsmeterstress' dat je voortdurend op je snelheidsmeter moet kijken om de limiet niet te overschrijden om geen 60 euro te moeten afdokken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Chris » di 27 dec 2016, 20:54

Als er echt op elke snelweg een trajectcontrole komt dan valt er wel wat voor te zeggen om de boetestructuur te herzien. De kans op een boete voor een paar kilometer te snel neemt dan enorm toe en € 60 is buiten proportie tot de gemaakte overtreding. Beboet tot 10 km/h te snel dan alleen met een 'waarschuwingsboete' van 10 of 15 euro of zo.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 27 dec 2016, 20:58

@Alfa Inderdaad, nou niet echt iets wat mij als chauffeur rustiger maakt.

Ik vraag me trouwens af hoe veilig het écht is om chauffeurs naar hun metertje te laten kijken in plaats van naar het wegbeeld. En nee, niet iedere auto heeft cruise-control.

Een waarschuwingsboete (binnen de perken dat je niet 20 boetes op een jaar hebt natuurlijk) van 10€ zou ik nog kunnen inkomen. In Vlaanderen zie ik dat echter niet gebeuren, daar zijn we te ver voor geraakt in geldnood.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Wouter N14 » di 27 dec 2016, 21:01

En hoe zou het werken als je bijvoorbeeld heel Vlaanderen van oost naar west doorkruist? Krijg je dan één bon met een totaalbedrag, of alleen een bon voor het traject waar je de grootste overtreding hebt gemaakt, of één bon voor het gemiddelde over de gehele afstand, of een stapel bonnen voor elk los traject?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » di 27 dec 2016, 21:42

^^Het laatste. Zoals ik het begrepen heb gaat het om losse trajectcontroles. Maar op heel veel plaatsen.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Tokke1976 » wo 28 dec 2016, 12:27

Alfa schreef:Tot slot is het ontzettend hypocriet dat N-VA zich opwerpt als hoeder van de verkeersveiligheid, maar tegelijkertijd de echte oorzaak van verkeersonveiligheid laat woekeren: nl. nog steeds baanwinkels toestaan en bebouwing langs doorgaande wegen. Dát is een veel belangrijkere oorzaak van de verkeersonveiligheid. Als er doorgaand, lokaal verkeer en indraaiend verkeer dezelfde ruimte moeten gebruiken is dat vragen om problemen. Want snelheid wordt altijd aangehaald als oorzaak, maar als iemand die 80 rijdt tegen een stilstaande auto botst die indraait dan is niet de snelheid de primaire oorzaak maar het eerder het feit dat de auto stil moest staan door externe omstandigheden (de baanwinkels, bebouwing, ...).
Om daarop in te grijpen volstaat het niet om winkels zonder meer te verbieden. Hiervoor dienen bestemmingsplannen te worden aangepast, met waarschijnlijk bij een verbod op een bepaalde functie een behoorlijke planlast voor de overheid (lees schadevergoeding omdat een winkel niet meer kan).
Ik blijf het vreemd vinden dat jullie Vlaanderen en Nederland blijven vergelijken. Als je kijkt naar de ruimtelijke ordening, kan je alleen maar vaststellen dat beide gebieden sterk verschillen en dus niet vergeleken kunnen worden. Niet alleen is het aantal conflictpunten in Vlaanderen veel hoger, er woont bijna langs elke weg wel iemand.
Dat dan door velen snelheidscontroles worden aanzien als een schaamteloos geldgewin door de overheid, is moeilijk te vatten. Waarom zijn er wetten? Om iedereen dezelfde richting uit te sturen. Waarom worden ze niet nageleefd? Omdat er velen onder ons gewoon te egoïstisch zijn, op alle gebied dus ook op verplaatsingsgebied. Het zou fijn zijn mocht er terug wat meer respect komen in het verkeer. Kijk maar naar de vele asociale en bewust gemaakte overtredingen (inhalen waar het verboden is, bumperkleven, fietsers van de weg drummen, chauffeurs die voorrangsregels negeren, niet handenvrij GSM-gebruik achter het stuur ...).

Een beetje minder ik en een beetje meer wij als maatschappij en samenleving zou zoveel fijner zijn.

En nog even dit: het beleid toespitsen op 1 minister en partij is kort door de bocht. Beleid is een gevolg van beslissingen over de jaren heen. Denk daarbij maar aan het al dan niet verdwijnen van Doel..
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Jeroen » wo 28 dec 2016, 12:37

^^ Waar het wringt is het feit dat je met repressieve trajectcontroles op nota bene snelwegen dat asociale gedrag niet gaat voorkomen. Integendeel, mijn ervaring is juist dat bij trajectcontroles in zowel Nederland als in Vlaanderen er nòg minder afstand wordt gehouden dan normaal.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Alfa » wo 28 dec 2016, 14:46

Tokke1976 schreef:
Alfa schreef:Tot slot is het ontzettend hypocriet dat N-VA zich opwerpt als hoeder van de verkeersveiligheid, maar tegelijkertijd de echte oorzaak van verkeersonveiligheid laat woekeren: nl. nog steeds baanwinkels toestaan en bebouwing langs doorgaande wegen. Dát is een veel belangrijkere oorzaak van de verkeersonveiligheid. Als er doorgaand, lokaal verkeer en indraaiend verkeer dezelfde ruimte moeten gebruiken is dat vragen om problemen. Want snelheid wordt altijd aangehaald als oorzaak, maar als iemand die 80 rijdt tegen een stilstaande auto botst die indraait dan is niet de snelheid de primaire oorzaak maar het eerder het feit dat de auto stil moest staan door externe omstandigheden (de baanwinkels, bebouwing, ...).
Om daarop in te grijpen volstaat het niet om winkels zonder meer te verbieden. Hiervoor dienen bestemmingsplannen te worden aangepast, met waarschijnlijk bij een verbod op een bepaalde functie een behoorlijke planlast voor de overheid (lees schadevergoeding omdat een winkel niet meer kan).
Niet per se. De meeste van die gebieden zijn nu op het gewestplan ingekleurd als 'woongebied'. Of daar ook baanwinkels mogen komen hangt volledig van het beoordelingsvermogen van de overheid af, het is dus geen recht. Ook AWV geeft regelmatig negatieve adviezen voor bouwaanvragen die in extra uitritten voorzien langs gewestbanen. In Oost-Vlaanderen is de provincie bezig met het opstellen van een Provinciaal RUP om een verdere baanwinkels langs de N70 te verbieden. Ook Sint-Niklaas volgt die weg: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-sint ... -a2125218/. Dat zijn maatregelen die meer doen voor de verkeersveiligheid dan gelijk welke trajectcontrole.
Ik blijf het vreemd vinden dat jullie Vlaanderen en Nederland blijven vergelijken. Als je kijkt naar de ruimtelijke ordening, kan je alleen maar vaststellen dat beide gebieden sterk verschillen en dus niet vergeleken kunnen worden. Niet alleen is het aantal conflictpunten in Vlaanderen veel hoger, er woont bijna langs elke weg wel iemand.
Dat dan door velen snelheidscontroles worden aanzien als een schaamteloos geldgewin door de overheid, is moeilijk te vatten. Waarom zijn er wetten? Om iedereen dezelfde richting uit te sturen. Waarom worden ze niet nageleefd?
Hier ging het om trjactcontroles langs autosnelwegen. Qua autosnelwegen zijn er veel minder verschillen tussen Nederland en Vlaanderen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door petervdveen » do 29 dec 2016, 22:47

Coen Tunnel schreef:
petervdveen schreef: Iemand die persé te snel wil rijden houdt je niet tegen met een extra verkeersdrempel.
Natuurlijk wel. Als de drempel hoog genoeg is kun je er echt niet te snel overheen. Idem dito met bv. chicanes, daar kun je nou eenmaal niet zo snel doorheen rijden.
Natuurlijk niet. ;)
Ik moet de eerste chicane nog tegenkomen waar ik niet met 30/40 doorheen kan.
Jeroen schreef:Integendeel, mijn ervaring is juist dat bij trajectcontroles in zowel Nederland als in Vlaanderen er nòg minder afstand wordt gehouden dan normaal.
Wat resulteert in een hogere capaciteit en dus minder file :top:
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » do 29 dec 2016, 23:09

petervdveen schreef:
Coen Tunnel schreef:
petervdveen schreef:Iemand die persé te snel wil rijden houdt je niet tegen met een extra verkeersdrempel.
Natuurlijk wel. Als de drempel hoog genoeg is kun je er echt niet te snel overheen. Idem dito met bv. chicanes, daar kun je nou eenmaal niet zo snel doorheen rijden.
Natuurlijk niet. ;)
Ik moet de eerste chicane nog tegenkomen waar ik niet met 30/40 doorheen kan.
30 km/u is toch goed zat? Met een trajectcontrole bibeko zal je ook geen snelheid onder de 30 km/u afdwingen. Of denk je dat er trajectcontroles op wegen met een snelheid onder de 30 km/u gaan komen? Die trajectcontrole in die :zone-30: in Peer (die overigens ook netjes conform een :zone-30: is al discutabel. Maar je kunt moeilijk een trajectcontrole in een bv. een woonerf gaan instellen om de Vmax van 15 te kunnen handhaven.
Jeroen schreef:Integendeel, mijn ervaring is juist dat bij trajectcontroles in zowel Nederland als in Vlaanderen er nòg minder afstand wordt gehouden dan normaal.
Wat resulteert in een hogere capaciteit en dus minder file :top:
:shutup: En een hogere kans op ongevallen als er niet voldoende afstand wordt gehouden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » do 29 dec 2016, 23:27

^^ Voertuigen korter op elkaar zorgt voor een grotere capaciteit, ja. Je hebt echter wel te maken met inderdaad de kans op ongevallen of simpel remacties om toch iets meer van afstand te willen houden. Daarnaast wordt het lastiger invoegen omdat er minder hiaten in de voertuigenstroom zijn. Daar gaat je capaciteit.
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door petervdveen » vr 30 dec 2016, 11:27

@Coentunnel
Nee, dat denk ik niet en daar heb ik het ook helemaal niet over.
Punt wat ik wil maken is dat als iemand persé te hard wil rijden, je dat niet kan voorkomen met infrastructurele maatregelen..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Trajectcontrole in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 dec 2016, 12:01

^^ Als iemand per se te hard wil rijden voorkom je dat sowieso niet met een flitspaal of trajectcontrole. Dan zul je de weg fysiek moeten inrichten dat het niet mogelijk is om harder te rijden dan een bepaalde snelheid, al is het inderdaad zo dat je bijvoorbeeld in een :zone-30: vaak ook wel 40 of 50 kan rijden, en soms nog sneller. Maar er zijn ook genoeg wegen die wel dusdanig zijn ingericht dat vrijwel niemand te snel zal rijden omdat het dan heel oncomfortabel wordt. Nee, daarmee zal niet iedereen zich aan de snelheid houden, maar dat is ook onmogelijk af te dwingen.

Plaats reactie