Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » wo 28 dec 2016, 22:39

Het zal best een prijskaartje hebben, maar de HTM en RET doen het ook en hebben regelmatig aanpassingen. Zo schreeuwend duur zal het dus niet zijn. Leuk achtergrondartikel: De Stem van de HTM
Die financiële zekerheid is niet alleen aan HTM te danken. Ook voor de Rotterdamse vervoerder RET zet ze haar stem in. ,,Maar in Den Haag heb ik het drukker,'' klinkt het opgewekt. ,,Want er zijn bij jullie in de stad doorlopend omleidingen, lijkt het wel. Dus word ik om de haverklap gevraagd om nieuwe routes in te spreken.''
Met dank bijvoorbeeld aan de voortschrijdende techniek, die het tegenwoordig mogelijk maakt om vanuit een handzaam studiootje thuis teksten in te spreken en op te sturen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door the_freak » wo 28 dec 2016, 22:53

captain007 schreef:^^ Kwaliteit heeft een prijs. Maar dit is gewoon om te janken en om je voor te schamen als bedrijf zijnde. Maar goed dat is er blijkbaar wel meer, want anders was al het materieel nu inzetbaar en daar is nog steeds geen zicht op. The soap keeps continued.
Dan heb ik nieuws voor je, ns doet deze test ondat ze text to speech op termijn willen uitrollen naar alke treinen.

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door the_freak » wo 28 dec 2016, 22:57

Wouter N14 schreef:Het zal best een prijskaartje hebben, maar de HTM en RET doen het ook en hebben regelmatig aanpassingen. Zo schreeuwend duur zal het dus niet zijn. Leuk achtergrondartikel: De Stem van de HTM
Die financiële zekerheid is niet alleen aan HTM te danken. Ook voor de Rotterdamse vervoerder RET zet ze haar stem in. ,,Maar in Den Haag heb ik het drukker,'' klinkt het opgewekt. ,,Want er zijn bij jullie in de stad doorlopend omleidingen, lijkt het wel. Dus word ik om de haverklap gevraagd om nieuwe routes in te spreken.''
Met dank bijvoorbeeld aan de voortschrijdende techniek, die het tegenwoordig mogelijk maakt om vanuit een handzaam studiootje thuis teksten in te spreken en op te sturen.
Dit is amateurisme en dat hoor je, ns laat haar teksten in spreken in een professionele studio, met een geluidstechnicus, dan ga je al gauw richting de tienduizende euro,s.


Tel daar bij op dat de stem van ns niet meer beschikbaar is wat in praktijk betekend dat heel nederland opnieuw ingesproken moet worden ivm stemverschil.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vahalis » do 29 dec 2016, 0:28

Waarom is Tuffie niet meer beschikbaar?

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door the_freak » do 29 dec 2016, 0:34

^^ Tuffie heeft alle geautomatiseerde aankondigingen op het station ingesproken, obis is ingesproken door loes.

Ns wil voor beide functies een andere stem.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vahalis » do 29 dec 2016, 0:55

^^ NS wil dus niet meer. Is de omroep niet van Prorail, trouwens?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » do 29 dec 2016, 1:19

Van mij mogen al die hinderlijke stemmetjes achterwege blijven bij elke kleine tussenstop. Als de machinist of conducteur de grotere stations maar omroept vind ik het eigenlijk wel best. Net als al die displays in de trein, ook zo'n overbodigheid.

Maak een fatsoenlijke treinreisapp, en op basis van GPS kun je tekst en geluid m.b.t. station naar wens aangeboden krijgen. En alleen maar van de stations die voor jou ook echt van belang zijn. En verder geen geleuter bij elke halte.

Een navigatiesysteem in de auto vertelt je toch ook niet hoe elke zijstraat heet zolang je rechtdoor moet ?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door duikgek89 » do 29 dec 2016, 2:08

Die paar keer dat ik in de trein mijn gps op de telefoon wilde gebruiken had ik dus geen gps signaal.

Voor lokaal onbekenden is het wel makkelijk als alle informatie beschikbaar is.

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door the_freak » do 29 dec 2016, 8:59

Vahalis schreef:^^ NS wil dus niet meer.
loes is in 2011 overleden, sindsdien word het systeem met allerlei trucjes in leven gehouden.

Zeker omdat het lastig is een nieuwe loes te vinden, je hebt iemand nodig om alles in te spreken maar die gene moet ook de komende 20 jaar beschikbaar zijn voor wijzigingen.
Is de omroep niet van Prorail, trouwens?
Nee was eerst wel zo, een paar geleden heeft het kabinet besloten dat de kwaliteit van prorail onaceptabel was en daarom diende ns het plan in om zelf de informatie te gaat regelen, sindsdien zijn zij verantwoordelijk voor de omroep.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door captain007 » do 29 dec 2016, 9:07

^^ In de SLT's met RIS is Loes inmiddels zo goed als weg. Kon ook niet anders want er openen steeds nieuwe stations of er veranderen een paar van naam.

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door the_freak » do 29 dec 2016, 9:11

Zeker niet, als je goed luisterd kun je haar stem nog steeds horen, bepaalde zinnen en stations zijn ingesproken door een look a like, maar loes is zeker nog niet weg in onze treinen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » do 29 dec 2016, 9:17

the_freak schreef:Dit is amateurisme en dat hoor je, ns laat haar teksten in spreken in een professionele studio, met een geluidstechnicus, dan ga je al gauw richting de tienduizende euro,s.
Als ik de reacties hier zo lees, lijkt het mij bij de NS haast amateuristischer :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door captain007 » do 29 dec 2016, 9:21

the_freak schreef:Zeker niet, als je goed luisterd kun je haar stem nog steeds horen, bepaalde zinnen en stations zijn ingesproken door een look a like, maar loes is zeker nog niet weg in onze treinen.
Sinds 2013 is bij een update op verzoek van de familie van Loes een andere stem uitgerold. Sindsdien zijn de meeste SLT stellen geleidelijk van een andere stem voorzien door bij onderhoud een software update uit te voeren.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door EtienneM » do 29 dec 2016, 14:25

Vahalis schreef:Waarom is Tuffie niet meer beschikbaar?
Link
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vahalis » do 29 dec 2016, 20:07

Ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag waarom Tuffie niet beschikbaar zou zijn. Ik heb in ieder geval nog nergens gelezen of gehoord dat ze het niet meer doet. Ze is 52 en zou normaal gesproken de komende 20 jaar nog beschikbaar moeten zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door RSK » do 29 dec 2016, 21:36

the_freak schreef:Het is ranzig duur om een stemacteur dit te laten inspreken.
Welnee, ik doe het voor de helft. En als dat te duur is, voor de helft daarvan. Om daar ontzettend dure apparatuur in een high-end studio te gebruiken is natuurlijk ook onzin gelet op de kwaliteit van de luidsprekers en het omgevingsgeluid.
the_freak schreef:Zeker omdat het lastig is een nieuwe loes te vinden, je hebt iemand nodig om alles in te spreken maar die gene moet ook de komende 20 jaar beschikbaar zijn voor wijzigingen.
Ik heb geen ambitie om binnen 20 jaar uit te checken, dus ik ben beschikbaar. Voor alle gangbare talen en tongvallen die men wenst. Alleen een vrouwenstem wordt lastig. :lol:

Maar zonder dollen: ik maak me stug dat er voldoende mensen beschikbaar zijn die zoiets ontzettend leuk zouden vinden, en die er ook de capaciteiten voor hebben.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » do 29 dec 2016, 21:42

Heren, en wellicht ook dames hier op het forum,

Waar een wil is is een weg heeft mijn moeder, inmiddels alweer 82, mij ooit eens geleerd. Helaas ontbreekt de wil bij de nederlandse spoorwegen ten ene male om hier werk van te maken. Als de treinen maar op tijd rijden dan wordt er voldaan aan de vervoersconcessie maar of dat de reiziger ook op de door hem, of haar, gewenste tijd en manier op zijn/haar bestemming aankomt lijkt de laatste 10 a 15 jaar slechts bijzaak bij onze nationale spoor vervoerder.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » vr 30 dec 2016, 0:52

^^ Daar heb je een punt. Dat geldt echter niet enkel voor de NS. De rest volgt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Rene » vr 30 dec 2016, 1:08

PeterSchoeber schreef:Helaas ontbreekt de wil bij de Nederlandse Spoorwegen ten ene male om hier werk van te maken. Als de treinen maar op tijd rijden dan wordt er voldaan aan de vervoersconcessie maar of dat de reiziger ook op de door hem, of haar, gewenste tijd en manier op zijn/haar bestemming aankomt lijkt de laatste 10 a 15 jaar slechts bijzaak bij onze nationale spoor vervoerder.
Waar het de spoorwegen aan ontbreekt, is aan kostendekkende kaartverkoop. Toen ik zelf eind jaren '80 veelvuldig trein reisde, had je geen OBIS-systemen met displays en automatische omroep. Op veel stations werd simpelweg zonder enige aankondiging gestopt. Maar op de perrons stond gelukkig de stationsnaam op een bord aangegeven. Met dat basale element was het prima mogelijk om trein te reizen. En zolang het OV een overgesubsidieerd handeltje blijft, dunkt me dat dat niveau ook de basis zou moeten zijn. Er wordt echter véél meer geboden door de spoorwegen. Niet allemaal perfect, maar toch, het is veel meer dan een basaal stationsnaambord. En de onderbetalende maar verwende reiziger, die blijft uiteraard eeuwig doorklagen. Want het is toch nooit goed.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » vr 30 dec 2016, 10:21

^^ Die blijft klagen juist omdat de kerntaken van het spoorvervoer nog te vaak te wensen overlaat. Te weinig punctualiteit, te weinig capaciteit en te weinig betrouwbaarheid. Ik krijg ook haast de indruk dat de NS dit probeert te camoufleren met hippe displays, moderne treinen en voor miljoenen verbouwde stations om zo de aandacht een beetje af te leiden van nog altijd niet sterk verbeterde kerntaken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door the_freak » vr 30 dec 2016, 10:32

Vahalis schreef:Ik heb nog altijd geen antwoord op mijn vraag waarom Tuffie niet beschikbaar zou zijn. Ik heb in ieder geval nog nergens gelezen of gehoord dat ze het niet meer doet. Ze is 52 en zou normaal gesproken de komende 20 jaar nog beschikbaar moeten zijn.
Zoals al eerder is aangegeven doet tuffie de aankondigingen op het station(17 jaar geleden ingesproken!!) niet in obis, ns wil die twee niet mengen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » vr 30 dec 2016, 10:38

Te weinig punctualiteit, capaciteit en betrouwbaarheid. Zaken die in bijvoorbeeld de media enorm worden opgeblazen en als "desastreus" worden neergezet. In de praktijk valt het reuze mee en dat laten de punctualiteitcijfers ook zien. Ik reis zelf dagelijks frequent in de randstad en 9 van de 10 keer heb ik genoeg zitplek en is de trein prima op tijd.

Tekort aan zitplaatsen is ook zo iets. Hoevaak ik wel niet zie dat mensen op een kluitje blijven staan in rijtuig 1, terwijl in de andere drie bijvoorbeeld zat zitplek is... beter spreiden zou al enorm schelen.

Nu wil ik niet beweren dat alles perfect op rolletjes loopt, er zijn zeker probleempunten her en der, maar de NS is echt zo slecht niet als men wilt laten geloven af en toe. Het kan echt veel slechter...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » vr 30 dec 2016, 12:05

Je hoort mij niet zeggen dat het slecht is. Sowieso zijn het meest luxeproblemen, want we hebben het heel goed in Nederland. :)

@ Mark: ik geloof het dadelijk, zoals je je eigen ervaringen omschrijft.

Wat ik maar wilde zeggen, is dat het mijn ervaring/kijk erop is dat de passagier/klant (= koning?) niet (meer) op "prio 1" staat.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vahalis » vr 30 dec 2016, 12:14

the_freak schreef:, ns wil die twee niet mengen.
die had ik even over het hoofd gezien. Maar dan nog, waarom wil NS dit niet mengen? Ik zie het bezwaar niet. En verder zie ik tot nu toe behalve jouw uitspraken geen andere bron.

Dat het 17 jaar geleden is, zie ik ook niet als een probleem. Tuffie doet jaarlijks aanpassingen. Mogelijk dat je voor OBIS een ander soort stem wil hebben omdat het binnen is, maar het lijkt mij dat Tuffie dat ook kan doen. De stem voor de stations heeft ze ook 'gemaakt'.

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door the_freak » vr 30 dec 2016, 13:45

Vahalis schreef:
the_freak schreef:, ns wil die twee niet mengen.
die had ik even over het hoofd gezien. Maar dan nog, waarom wil NS dit niet mengen? Ik zie het bezwaar niet. En verder zie ik tot nu toe behalve jouw uitspraken geen andere bron.

Dat het 17 jaar geleden is, zie ik ook niet als een probleem. Tuffie doet jaarlijks aanpassingen. Mogelijk dat je voor OBIS een ander soort stem wil hebben omdat het binnen is, maar het lijkt mij dat Tuffie dat ook kan doen. De stem voor de stations heeft ze ook 'gemaakt'.
Het kan allemaal wel wat jij voorstelt, maar het is een feit dat ns ervoor gekozen heeft tuffie niet te vragen om het obis systeem in te spreken, dat kun je zelf controleren, waarom niet moet je mij niet vragen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 30 dec 2016, 13:48

^^ Sommige stemmen zullen goed en duidelijk klinken in grote open ruimtes, zoals stations, terwijl andere stemmen weer geschikter zijn in een kleine gesloten ruimte, zoals in de trein. Ik denk dat er veel voor te zeggen is om voor in de trein en voor op de stations verschillende stemmen te gebruiken, en dat ook niet door één stemacteur te laten doen omdat je het toch wel hoort. Als ik toevallig eens Flikken Maastricht zie hoor ik nog steeds Beugelbekkie als Angela Schijf aan het praten is. ;)

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Hensepens » vr 30 dec 2016, 14:36

Rene schreef:Van mij mogen al die hinderlijke stemmetjes achterwege blijven bij elke kleine tussenstop. Als de machinist of conducteur de grotere stations maar omroept vind ik het eigenlijk wel best. Net als al die displays in de trein, ook zo'n overbodigheid.

Maak een fatsoenlijke treinreisapp, en op basis van GPS kun je tekst en geluid m.b.t. station naar wens aangeboden krijgen. En alleen maar van de stations die voor jou ook echt van belang zijn. En verder geen geleuter bij elke halte.

Een navigatiesysteem in de auto vertelt je toch ook niet hoe elke zijstraat heet zolang je rechtdoor moet ?
Waarom beeldschermen overbodig? Dus wanneer je informatie wilt hebben moet je een app gebruiken?

Ik stap dagelijks in op Schiphol. De schermen zijn uitermate informatief, ook voor buitenlanders die niet de NS app hebben (of iets anders wanneer je op een Windows phone zit).

Dus nee. Ik deel in deze je mening niet.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Snelwegfreak » vr 30 dec 2016, 14:44

Je bedoelt die schermpjes die het de helft van de tijd niet doen, niet aan staan, zwaar achter lopen in tijd en de andere helft van de tijd vol staan met reclame? :geeuw:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Hensepens » vr 30 dec 2016, 15:02

^^ ok ok. ook dat gebeurd. ja. Maar zo lust ik er ook wel een paar... Het middels ansich vind ik te verdedigen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » vr 30 dec 2016, 16:14

Als je investeert in automatische omroepen en beeldschermen dan heb je ook de morele plicht om de informatie die via deze kanalen wordt gecommuniceerd op orde te brengen. Natuurlijk is er nu nog altijd minimaal één conducteur aanwezig op de treinen die vallen onder de concessie "hoofdrailnet" en dus kunnen die uitstekend handmatig omroepen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie