Amsterdam - Bischofshofen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Brueckenbauarbeiten » wo 04 jan 2017, 0:01

Hoi, ik ben al vrij lang meelezer van het forum en heb nu toch maar eens besloten een account aan te maken.

14 januari vertrek ik rond 4-5 uur in de ochtend naar de omgeving Bischofshofen (Mühlbach om precies te zijn). De logische routes zijn natuurlijk via de A3 of A61. Zelf probeer ik een goed excuus te vinden om over de A61 te rijden. De A3 heb ik (als bijrijder) al tig keer gezien.

Aangezien de A61 voor het merendeel 2-baans is vroeg ik mij echter af hoeveel vrachtverkeer op een zaterdag op die route onderweg is? Hoe graag ik ook een keer via A61 wil rijden, als het betekent dat ik 300 km op de linkerbaan vrachtauto's aan het inhalen ben met snelheden variërend van 90 tot 110 km/h, ga ik toch voor de A3. Dat rijdt dan toch ontspannender.

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jullie advies bij eventuele grote opstoppingen op de A5 en A8 tussen AK Walldorf en Ulm. Zijn de A65, A81 en A7 goede alternatieven?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Pino » wo 04 jan 2017, 7:12

Op zaterdag zal er nauwelijks vrachtverkeer zijn. Tussen Walldorf en Stuttgart geven de meesten hier de voorkeur aan de A81. Rustiger dan de A5 en ook minder werkzaamheden. Overigens staat bij Walldorf Stuttgart ook via deze route bewegwijzerd.

De A7 kan een bruikbaar alternatief zijn bij grotere vertragingen tussen Stuttgart en Ulm, maar het zijn wel relatief veel extra kilometers.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door duikgek89 » wo 04 jan 2017, 8:26

^^ Mee eens. Andere goede optie naar de A8 is via de A65 en B10 (stukje min of meer stadssnelweg bij Karlsruhe).

De route via de A61 kan de voorkeur hebben wegens minder werkzaamheden dan de A3, maar je krijgt daar wel het gedonder voor terug dat je tussen Walldorf en Ulm vaak niet gewoon de kortste snelweg route kan rijden zonder weer in werkzaamheden en gedonder terecht te komen. Van de andere kant, als ze op de radio niks melden dan zou ik er de voorkeur aan geven om wel via de A5 en de A8 te rijden om de omweg te sparen. De route via de A81 is ook geen super fijne weg naar mijn mening.

Daarom zou ik zelf de route via de A3 verkiezen, wel een paar keer van het gas af maar grotendeels lekker doorkarren en via de A9 ben je dan zo bij München.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Chris » wo 04 jan 2017, 10:10

De A3-A9 is de kortste route, maar het scheelt maar 20 kilometer ten opzichte van de A61-A8.

Het nadeel van de A3 zijn de vele langdurige werkzaamheden. Vooral in Nordrhein-Westfalen en langs en ten westen van Würzburg. Die zorgen frequent voor vertraging.

Op de A61 zijn maar twee keer korte werkzaamheden en verder nog op de A8 westelijk van Ulm, verder is het nagenoeg vrij van werkzaamheden.

Overigens kan het meevallen met het weer, maar voor hetzelfde geld valt er een pak sneeuw. Dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal, beide routes kennen trajecten met aanzienlijke hoogteverschillen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door GuteFahrt » wo 04 jan 2017, 15:56

^^
"verder nog op de A8 westelijk van Ulm."

Klopt, beginnend ongeveer t.h.v. Albaufstieg en gaat door tot aan Merklingen zo'n beetje. Ik geloof nog wel tot ver voorbij AS Merklingen. Ook langdurig en langdradig. Wij baanden ons er wel een weg doorheen eind december maar het lijkt ook daar of er geen einde aan komt.... :geeuw:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Chris » wo 04 jan 2017, 16:08

Recent werd gemeld dat het deel ten oosten van Merklingen zo goed als klaar was. Dan is het niet zo'n lang stuk meer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Pino » wo 04 jan 2017, 16:39

GuteFahrt schreef:beginnend ongeveer t.h.v. Albaufstieg en gaat door tot aan Merklingen zo'n beetje. Ik geloof nog wel tot ver voorbij AS Merklingen. Ook langdurig en langdradig. Wij baanden ons er wel een weg doorheen eind december maar het lijkt ook daar of er geen einde aan komt.... :geeuw:
Dat ding is 15 kilometer lang, vmax 80 km/h (bron). Als ik het zo begrijp, is het ook eerder zo dat men westelijk van Merklingen redelijk klaar is (er zijn daar nog enkele kleine Baustellen), maar juist oostelijk nog deze mega-Baustelle wacht...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door duikgek89 » wo 04 jan 2017, 16:54

Beide routes zijn niet ideaal, maar ik denk dat het uiteindelijk min of meer om het even is, tenzij er op één route veel slechter weer heerst dan op de andere of een ongeluk gebeurt, maar dat kun je van tevoren toch niet voorspellen en ik denk ook dat de kans daarop, als je die al zou kennen, niet veel verschil gaat maken.

De A3 heeft wel als voordeel dat je vanaf Mönchhof meer zinnige alternatieven hebt via twee regio's, je kunt daar kiezen tussen de route via de A3 - A9 maar ook voor A67/A5 - (whatever) - A8. Mocht er in de ene regio een ongeluk gebeurt zijn dan is die hele regio makkelijk te omzeilen waarmee je dus ook geen last hebt van anderen die binnen de regio omrijden.

Vanaf de A6 ligt een groot deel van je route al vast, tussen Walldorf en Ulm heb je nog wat vrijheid, maar die is ongeveer hetzelfde als de route via de A3. De enige optie die vanaf de A3 niet meer zinnig is, is de A65 - B10 route.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Pino » wo 04 jan 2017, 20:48

duikgek89 schreef:De A3 heeft wel als voordeel dat je vanaf Mönchhof meer zinnige alternatieven hebt via twee regio's, je kunt daar kiezen tussen de route via de A3 - A9 maar ook voor A67/A5 - (whatever) - A8. Mocht er in de ene regio een ongeluk gebeurt zijn dan is die hele regio makkelijk te omzeilen waarmee je dus ook geen last hebt van anderen die binnen de regio omrijden.
De extra routes die je open houdt zijn uiteindelijk die over Nürnberg en over Würzburg-Ulm-München. Dat zou ik niet groter willen maken dan het is, ook omdat je bij gebleken problemen op A6 en A8 nog vrij makkelijk kunt doorsteken van de A61 naar de A3. Kan prima via A48 of A60.

Uiteraard zijn dat extra kilometers ten opzichte van een route over de A3 zelf, maar dat geldt vanaf Amsterdam voor alle varianten over de A61. Het bevindt zich allemaal binnen een acceptabele bandbreedte als je verder eenmaal de keuze hebt gemaakt liever Linksrheinisch dan Rechtsrheinisch te rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door duikgek89 » wo 04 jan 2017, 23:16

Ik ken die routes en in principe heb je een punt maar dan neemt de omweg wel toe.
Dat moet je niet tegen houden de A61 te kiezen als je dat graag wilt maar is wel iets om inhet achterhoofd te houden als je een "objectieve" keuze wilt maken.

Verder, waarom heb je een excuus nodig? Als jij stuurt ben jij verantwoordelijk voor de route. Tenminste, dat is in mijn familie min of meer de stelregel.

Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Brueckenbauarbeiten » vr 06 jan 2017, 12:29

duikgek89 schreef: Verder, waarom heb je een excuus nodig? Als jij stuurt ben jij verantwoordelijk voor de route. Tenminste, dat is in mijn familie min of meer de stelregel.
Excuus was in dit geval gelukkig niet zo bedoelt. Voor mijn vriendin maakt de route vrijwel niks uit. Het is meer dat voor mijn gevoel de A3 objectief gezien de beste keuze is maar ik de route over de A61 wil uitproberen.

Verder dank allemaal voor de input. Ik ga waarschijnlijk dus toch voor de A61 en afhankelijk van de situatie op de weg zie ik tegen die tijd wat ik daarna doe.

Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Brueckenbauarbeiten » zo 22 jan 2017, 14:51

Inmiddels weer terug. Op de heenreis was het even spannend vanwege de aangekondigde sneeuwval in Duitsland. Een blik op de europese buienradar gaf uitijndelijk de doorslag om de A61 te pakken. Bleek een goede keuze. Al bij de eerste Duitse verkeersinformatie hoorde ik al berichten van wegafsluitingen en geschaarde vrachtauto's op de A3. Op de A99 en A8 wel veel langzaamrijdend verkeer tot Rosenheim. Verder alleen korte vertragingen bij Pforzheim, de Albaufstieg en Karlsruhe (ongeval). Maar alle niet langer dan 10 minuten. De meeste vertraging hebben we opgelopen bij de Aral Holzkirchen Süd. Voor mn gevoel stond half Nederland daar te tanken. Stond daar denk ik 30-45 minuten te wachten.

Terugreis wel via de A9 en A3. 20 minuten vertraging bij de grensovergang Bad Reichenhall en paar minuten rondom Köln. Vond de heenreis denk ik toch wat relaxter rijden. Over het algemeen rustiger rijden en minder verkeer ondanks het gebrek aan een 3de rijstrook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Chris » zo 22 jan 2017, 15:01

Waarom zou iedereen bij Holzkirchen gaan tanken? In Oostenrijk betaal je 20 cent minder.

Op Google Earth is een satellietbeeld van juli 2016, daar staat het tankstation ook aardig vol.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door keokiracer » zo 22 jan 2017, 15:08

^^ Op Google Maps is die ook te zien :)

Zo te zien gebeurt het wel vaker, er is daar zelfs een dubbele uitvoegstrook aangelegd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Chris » zo 22 jan 2017, 15:10

Er is daar een spitsstrook. Op het satellietbeeld zie je daar meerdere voertuigen op de vluchtstrook rijden.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door keokiracer » zo 22 jan 2017, 15:11

Ahja, nu zie ik het ook ;)
Er is wel de potentie om 2-breed de afrit te nemen :p

edit: een VZP ervoor staat het verkeer trouwens letterlijk in de berm :nahzeg:
https://www.google.nl/maps/@47.9994279, ... e3!5m1!1e1
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Chris » zo 22 jan 2017, 15:20

Het beeld is van 10 juli 2016, dat was een zondag. Vrachtverkeer mag dan niet rijden en de capaciteit van parkeerplaatsen schiet hier ernstig tekort. Daar komt nog bij dat alle toeristen schijnbaar allemaal denken om na de drukte van München een pauze te houden en te tanken.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Ernst76 » zo 22 jan 2017, 15:41

In de zomer van 2015 heb ik ook lang moeten wachten op tanken langs de A8 bij Irschenberg. Beetje domme actie was dat. We reden van Füssen grotendeels binnendoor naar Obertraun in Oostenrijk. En tanken in Oostenrijk is goedkoper. Omdat ik dat niet met zekerheid zou halen wilde ik nog in Duitsland pakweg 10 liter tanken. Dat doe je natuurlijk aan de bundesstrasse. Maar net als je naar een tankstation zoekt, kom je ze niet tegen. Toen konden we wegens een afsluiting niet via Miesbach naar de A8 en werden we via de oprit Holzkirchen geleid, dus ook langer in de drukte.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Pino » zo 22 jan 2017, 15:59

Chris schreef:Daar komt nog bij dat alle toeristen schijnbaar allemaal denken om na de drukte van München een pauze te houden en te tanken.
Zelf ook meer dan eens gestopt bij Holzkirchen. Weliswaar niet om te tanken, maar om bovenal een Oostenrijks vignet te regelen. Dat kan weliswaar ook al langs de A99, maar met de knelpunt-status daarvan ben je met name op drukkere zaterdagen al snel geneigd om te kiezen voor een optie waarbij je dat knelpunt al achter je hebt. Overigens wil het ook voorbij Holzkirchen nog wel vaak vastlopen, tot aan Irschenberg. Misschien zou je beter Rasthof Irschenberg pakken voor dit doel. Maar de instinctieve keuze om die pauze te pakken bij Holzkirchen, met name wanneer daarachter geen heel zware files meer zijn gemeld, is toch snel gemaakt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 jan 2017, 16:17

^^ Irschenberg is naar mijn idee ook wel vaak aardig druk. Misschien is het toch beter om dan bij Vaterstetten aan de A99 te stoppen. Die drukte van München heb je toch, en je hoeft geen lange stop te maken bij Vaterstetten. Als de meeste mensen kiezen voor een stop na München kan het lonen om bij München zelf te stoppen. Tenslotte zit Raststätte Vaterstetten ook niet meer zover van :KP: München-Süd.

Overigens koop ik zelf altijd al in Nederland een Oostenrijks vignet, maar ik heb dan het geluk dat ik op loopafstand van de ANWB-winkel woon.

Brueckenbauarbeiten
zandpaadje
Berichten: 16
Lid geworden op: di 03 jan 2017, 23:10

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Brueckenbauarbeiten » zo 22 jan 2017, 16:57

Chris schreef:Waarom zou iedereen bij Holzkirchen gaan tanken? In Oostenrijk betaal je 20 cent minder.

Op Google Earth is een satellietbeeld van juli 2016, daar staat het tankstation ook aardig vol.
Is denk ik iets psychologisch. De laatste grote stad voorbij en dan even de laatste stop voordat je naar je eindbestemming gaat. Net zoals Hünxe op de A3. Bij mij was het ook simpelweg omdat ik volgens de boordcomputer ongeveer 120 km kon rijden. Oostenrijk halen was dus sowieso een spannende aangelegenheid geworden. Paar liter tanken om hem Oostenrijk vol te kunnen gooien en extra te stoppen vond ik te veel gedoe voor paar euro winst. Achteraf beter naar de Aral bij AS Weyarn. Daar stond letterlijk niemand zag ik vanaf de snelweg, maar ik wist niet van het bestaan af van dit tankstation voordat ik er langsreed. Daarnaast maak mij op wintersport (of vakantie überhaupt) niet zo druk om benzineprijzen. Wintersport is duur en dan maakt dat tientje aan benzinekosten vrij weinig uit mijn inziens.

Was echter wel verrast door het enorme verschil tussen de benzinekosten binnen Duitsland. Heb langs de A3 bij Würzburg-Nord (Aral) voor €1.50 getankt en en bij Hünxe-Ost (Total?) voor €1.30. Is Aral zo duur of liggen de prijsverschillen ergens anders aan?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door waldo79 » zo 22 jan 2017, 17:38

Brandstofprijzen fluctueren in Duitsland gedurende de dag. Daarnaast zijn er verschillen in prijs tussen de diverse merken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door Pino » zo 22 jan 2017, 21:38

Brueckenbauarbeiten schreef:Is denk ik iets psychologisch. De laatste grote stad voorbij en dan even de laatste stop voordat je naar je eindbestemming gaat. Net zoals Hünxe op de A3.
Zeker. Al pak ik op de terugweg op die manier eerder de eerste stop na Köln, niet de eerste stop na Oberhausen. Ohlsiger Heide is dat. Op een uur of twee van huis is het een logische laatste stop (trouwens ook vaak een eerste stop in de tegenrichting). Ik denk dat dat ook geldt voor veel Nederlanders die op weg naar Tirol of Salzburg die laatste stop maken bij Holzkirchen of Irschenberg. Het is niet alleen vlak achter de laatste grote stad, het is voor de meesten ook op een uur of twee van hun bestemming. Ga je eerder zitten (je kunt al een vignet kopen bij In der Holledau langs de A9) of later, dan past dat voor velen minder lekker in de bredere reisplanning.

Nog wat betreft Vaterstetten: ik heb daar absoluut goede ervaringen. Maar met drukte op de A99 staat je hoofd soms even net wat minder naar die stop. Toen ik Vaterstetten de laatste keer voorbij reed ten gunste van Holzkirchen, zat ik trouwens in een huurauto die ik vlak daarvoor op het vliegveld had opgehaald. Dat zal toen een belangrijke reden zijn geweest om eerst nog even wat kilometers te willen maken.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 23 jan 2017, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdam - Bischofshofen

Bericht door duikgek89 » zo 22 jan 2017, 22:41

Chris schreef:Waarom zou iedereen bij Holzkirchen gaan tanken? In Oostenrijk betaal je 20 cent minder.

Op Google Earth is een satellietbeeld van juli 2016, daar staat het tankstation ook aardig vol.
Misschien ook Duitsers die een tankpas voor Duitsland bij hun bedrijfsauto hebben?

Plaats reactie