Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
jobson1980
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 11:55

Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Bericht door jobson1980 » wo 04 jan 2017, 13:57

We gaan in juli vanuit midden NL naar Toscane (Chianti gebied). We willen dit in 2 dagen doen.
Heenreis ben ik niet zo bang voor want dat is maandag/dinsdag (10 en 11 juli). Terugreis is echter op zaterdag/zondag (22/23 juli).

Ik twijfel over route via Zwitserland (Gotthard) of Oostenrijk (Fernpass/Brenner). Beide al eens eerder gereden. Wat ik mij eigenlijk afvraag: Hoe druk is het zaterdag/zondag op deze routes.
Ik zou dan het liefst op zaterdag weg rijden uit Toscane, en dan overnachten voor de Gotthard tunnel, danwel voor de Fernpass. De vraag is dus:
Wat voor drukte kan ik verwachten op zaterdag op het traject Florence - CHiasso of Florence - Innsbruck (A22).
En wat voor drukte/files kan ik op zondagmorgen voor de Gotthard verwachten, danwel op de Fernpass??

Overnachtingen in Zwitserland zijn een stukje duurder dan in Oostenrijk. Jaarvignet voor Zwitserland is practisch even duur als 2x10 dagen vignet voor oostenrijk+2xBrennerpas Tol.
Italiaanse toltarieven heb ik nog niet uitgerekend.

Oh ja: Auto zonder aanhanger (wel met 2 kids ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 jan 2017, 14:12

Persoonlijk vind ik de combi Fernpass-Brennerpass iets relaxter rijden. Ondanks het stukje niet-snelweg over de Fernpass; je vermijdt immers wel het nerveuze rijden door Zwitserland en eventuele drukte bij de Gotthardtunnel, de grens Zwitserland-Italië en rond Milaan. Dat geldt zowel voor de heen- als terugreis. En ook al is de Zwitserse A2 best aardig, de Brennerroute vind ik landschappelijk nog net wat aantrekkelijker.

De Gotthardtunnel komt vaak in het nieuws vanwege de files in zuidelijke richting, maar er staat vaker file in noordelijke richting. Dat gezegd hebbende, op zondagochtend nog relatief vroeg in de zomervakantie vermoed ik dat het mee zal vallen en je er niet urenlang vast zal staan.

Tol is in principe niet doorslaggevend. Weliswaar maak je via de Brennerpass iets meer kilometers over Italiaanse tolwegen, de A22 is wel een vrij goedkope snelweg. De prijs voor overnachtingen zal een groter verschil maken, zeker met vier personen, en dat spreekt in het voordeel voor de route via de Brennerpass, want in Oostenrijk kun je goedkoper overnachten dan in Zwitserland. Je zou ook nog in Italië vlak voor de Brennerpass kunnen overnachten, maar zorg dan op de terugweg wel dat het in Sterzing of ten noorden van Sterzing is zodat je eventuele lange files voor het tolstation van Sterzing vermijdt. Ik heb zelf twee jaar geleden een keer bij een Hotel Garni (een soort B&B) in Innerratschings overnacht, een paar kilometer van de afrit Sterzing.

Tipje: regel voor de Brennerautobahn de Videomaut, dan kun je met kentekenherkenning zonder te stoppen doorrijden bij de tolpoortjes. :)

jobson1980
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: do 25 jul 2013, 11:55

Re: Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Bericht door jobson1980 » wo 04 jan 2017, 14:16

Bedankt voor je tip. Die videomaut ken ik. Hebben we 4 jaar geleden gebruikt onderweg naar het Gardameer. Ideaal was dat.. en lekker zwaaien naar al die NL'ers die wel in de file stonden.. ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Bericht door Pino » wo 04 jan 2017, 14:37

Coen Tunnel schreef:De Gotthardtunnel komt vaak in het nieuws vanwege de files in zuidelijke richting, maar er staat vaker file in noordelijke richting. Dat gezegd hebbende, op zondagochtend nog relatief vroeg in de zomervakantie vermoed ik dat het mee zal vallen en je er niet urenlang vast zal staan.
Denk het ook niet, en het feit dat je terugreist in een weekend dat vooral te boek staat als 'heenreis' zal zeker een grote rol spelen.

In augustus ontstaan de files aan de zuidkant van de Gotthard in het weekend meestal zo halverwege de ochtend. Eind juli zal dat nog later zijn. Uiteindelijk komt de grote meute Gotthard-gangers van bestemmingen als de Adriatische kust, Ligurische kust of Toscane. Met een overnachting rond Milaan/Como en vertrek uiterlijk rond 8.00 uur 's morgens ben je die meute per definitie voor. Bij Milaan zit vlakbij het knooppunt A7/A50 het hotel NH Milanofiori dat vaak goede deals heeft en een heel handig gelegen tussenstop-hotel is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 jan 2017, 14:58

^^ Er zit rond Milaan genoeg aan hotels waar je voor een redelijke prijs kan overnachten. Even op booking.com rondkijken en je kunt vaak wel wat vinden. Soms kan het al lonen om nu alvast te boeken, zeker als de prijs erg laag is en/of als je nog kan annuleren kan dat de moeite waard zijn.

Uiteindelijk zullen beide routes op 22/23 juli vermoedelijk niet heel problematisch zijn en dan wordt de keuze door andere factoren bepaald, en als ik van/naar bestemmingen ten zuiden van Modena rijd geef ik zelf de voorkeur aan de Brenner. Maar dat is misschien ook omdat ik die route zelf mooier vind en sowieso al vaker via de Gotthard rijdt, dus dan is de Brenner een aangename afwisseling. :)

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Bericht door Vahalis » wo 04 jan 2017, 15:08

Vorig jaar ben ik teruggereisd uit Toscane via de Grote Sint-Bernhardtunnel. Vanuit Toscane rij je dan via Pisa-Genua-Alessandria-Aosta.

Voordeel is dat die route veel rustiger is dan via Gotthard of Brenner. Dat heeft zeker ook te maken met de hogere tol en de omweg. Je betaalt voor de tunnel (eventueel te vermijden door via de pas te rijden), je rijdt langer door Italië en de A5 is een dure weg.

Naar Midden-Nederland ben ik vervolgens via Basel-Straatsburg-Metz-Luxemburg gereden. Via die route vermijd je dan ook de baustellen in Duitsland. Is ons goed bevallen.

Voor overnachting kreeg ik ooit de tip om in Leysin te kijken(edit: van Coen Tunnel). Daar zijn de prijzen inderdaad gunstig voor Zwitserse begrippen.
Pino schreef: je terugreist in een weekend dat vooral te boek staat als 'heenreis' zal zeker een grote rol spelen.
TCS verwacht voor dat weekend flinke drukte, ook in noordelijke richting. Mijn ervaring is dat er op drukke weekenden op de A22 in noordelijke richting ook flinke vertraging kan zijn.
Laatst gewijzigd door Vahalis op wo 04 jan 2017, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Bericht door Chris » wo 04 jan 2017, 15:10

Eind juli heb je toch alweer aardig wat mensen die terugrijden. Ik zou dat niet onderschatten, het zal niet zo dramatisch zijn als richting zuiden, maar filevrij richting noorden kan een illusie zijn.

De TCS Staukalender 2017: https://www.tcs.ch/de/assets/verkehrsin ... r_2017.pdf

Het voordeel van de route via Zwitserland is dat je in Duitsland veelal minder werkzaamheden zal tegenkomen. Alhoewel het nu nog niet te zeggen is hoeveel werkzaamheden er waar precies gaan plaatsvinden, was Zuid-Duitsland wel een drama de afgelopen jaren, maar viel de A5-A61 heel erg mee.

Maar dit is lastig in te schatten zo ver van te voren. Afgelopen zomer hadden ze ook een paar trajecten doodleuk naar 1 rijstrook versmald zodat er zelfs midden in de nacht nog een uur vertraging was. Als je zo eentje op je route tegen komt... Ongetwijfeld zal het dan wel vermeld worden op het wegenforum in deze thread: viewtopic.php?f=246&t=19084

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Bericht door Coen Tunnel » wo 04 jan 2017, 15:46

^^ Voor beiden is wel wat te zeggen, met de Gotthard klopt het inderdaad dat de A5 en A61 de laatste 2-3 jaar niet veel wegwerkzaamheden kenden; afgezien van een grote Baustelle op de A5 bij Bruchsal in 2016, die via de A65 echter makkelijk te omzeilen was.

De route van Vahalis is ook een goed alternatief. Een route met meer tol maar je omzeilt heel veel drukte en dat is ook zeker wat waard.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Midden NL - Toscane (Chianti) en vv

Bericht door duikgek89 » wo 04 jan 2017, 17:03

Coen Tunnel schreef:^^ Er zit rond Milaan genoeg aan hotels waar je voor een redelijke prijs kan overnachten. Even op booking.com rondkijken en je kunt vaak wel wat vinden. Soms kan het al lonen om nu alvast te boeken, zeker als de prijs erg laag is en/of als je nog kan annuleren kan dat de moeite waard zijn.
Er zijn zoveel dingen nog gratis erg laat te annuleren dat het zelfs een optie is om nu voor beide routes alvast wat te boeken als je een goede prijs ziet. Dan annuleer je later de optie die je niet neemt, of zelfs beide als je iets beters/anders vind. Dat geeft je ook nog een beetje tijd om aan te kijken wat er in Duitsland van de zomer gaat gebeuren.
Coen Tunnel schreef:De route van Vahalis is ook een goed alternatief. Een route met meer tol maar je omzeilt heel veel drukte en dat is ook zeker wat waard.
En je kunt in Luxemburg nog een keer goedkoop tanken. Eventueel de A7-B7-N7 naar Weiswampach nemen en daar pas tanken, heb je er in Nederland ook nog wat aan.

Plaats reactie