[R004] Ombouw R4-oost

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Vinny » za 10 sep 2016, 21:33

Een intrinsiek onveilige situatie moet je gewoon niet willen laten voorbestaan. Zelfs als er op dat specifieke wegvak nauwelijks ongelukken gebeuren: er zijn een heleboel specifieke wegvakken in België die volstrekt niet toegerust zijn voor een veilige verkeersafwikkeling in de 21e eeuw. Daarom scoort het land als geheel ook bedroevend slecht in de verkeersveiligheidsstatistieken. Fietspaden horen gewoon niet in de obstakelvrije zone van een drukke snelverkeersweg te liggen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Wimpie25 » zo 11 sep 2016, 11:56

^^
Hoewel het hier geen snelweg betreft, is het wel zo dat dit type fietspad langs dit type weg doorlopend wordt verwijderd. De R23 is een vergelijkbare weg, daar kan je in de streetviewgeschiedenis zien hoe men het fietspad langs deze expressweg verwijderd heeft.

https://www.google.be/maps/@50.888999,4 ... 312!8i6656

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Boerenkool » ma 12 sep 2016, 11:44

Als ee nauwelijks fietsers op durven krijg je ook geen ongevallen. Maar dat is schijnveiligheid.

Langs de expresweg Antwerpen-Brugge op het laatste stuk in de buurt van Damme lag ook altijd zo'n vluchtstrookfietspad. Formeel een stuk gewone weg want daar mag je een stukje maar 90, maar zoveel veranderd er aan uiterlijk van de weg niet en ook niet aan de rijstijl. Waarbij 90 ook al heel hard is als je geraakt wordt of er een van de weg raakt.

turaki
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 04 mei 2012, 8:28

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door turaki » ma 12 sep 2016, 14:19

Alfa schreef:Op de R4-oost zullen er ook twee gelijkvloerse kruisingen overblijven (de rotondes aan het knooppunt met de E34 en ook nabij de kruising met de N424).
Momenteel is men bezig met het bekijken van een nieuwe aansluiting van de R4 met de E34 (rechts van de rotonde), zodoende hier een knooppunt van te maken. Over de aansluiting van de N424 meende ik ook al opgevangen te hebben dat deze aangepakt zal worden.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Lambo19 » ma 12 sep 2016, 19:53

Km357 schreef:^^ Als kind vaak langs zo'n fietspaden gereden. Toen waren die niet gevaarlijk, nu worden die als gevaarlijk bestempeld ondanks dat er veel minder ongevallen gebeuren dan 20 jaar geleden...
Die locatie leent zich wel tot een fietspad in het groen dat in beide richtingen kan gebruikt worden, wat boompjes tussen de weg en het fietspad en het wordt nog mooi ook.
Destijds was het verkeer ook minder druk dan nu het geval is. Tijdens de jaren '60 diende de zwakke weggebruiker massaal plaats te ruimen voor het toenemend autoverkeer ten gevolge van de massamotorisatie. Om kosten te sparen werd de rijbaan later versmald om plaats te ruimen voor een aanliggend fietspad in de berm. Misschien dat zulke dingen toen prima voldeden en niemand er graten in zag. Vandaag voldoet zulk fietspad zoals langs de N10 echt niet meer aan de hedendaagse normen. Daarom ook dat AWV hier volgend jaar start met de aanleg van vrijliggende fietspaden in beide richtingen, over een lengte van 10 km.

http://wegenenverkeer.be/projecten/fiet ... en-berlaar
Wimpie25 schreef:^^
Hoewel het hier geen snelweg betreft, is het wel zo dat dit type fietspad langs dit type weg doorlopend wordt verwijderd. De R23 is een vergelijkbare weg, daar kan je in de streetviewgeschiedenis zien hoe men het fietspad langs deze expressweg verwijderd heeft.

https://www.google.be/maps/@50.888999,4 ... 312!8i6656
Dat fietspad lans de R23 zou nu ook overbodig zijn, aangezien fietsverkeer nu ook via het Engels Plein kan rijden. Jammer enkel dat AWV het nodig achte de snelheid hier te verlagen naar 70 km/u en een kassapaal neer te poten. Ik vermoed dat redelijk wat chauffeurs zich daar al hebben laten vangen, zeker als je daar ter plaatse onbekend bent. De helling zorgt ervoor dat je niet meteen de flitspaal en de beperking opmerkt, waardoor je serieus dient te remmen.

70 is daar ook wel absurd traag vind ik. Ook komende van het Artoisplein tot aan de afrit met de N26 bedraagt de Vmax nog slechts 70 km/u.
https://www.google.be/maps/@50.8869261, ... 56!5m1!1e1

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door vynkce » do 22 dec 2016, 10:11

Tja...

Het Agentschap Wegen en Verkeer overweegt een (tijdelijke) heraanleg van de OCAS-rotonde op de R4-Oost. Dat zegt burgemeester Frank Bruggeman (VLD-SD). Vandaag ontstaan er in de spits vaak ellenlange files, omdat de aanloop naar de rotonde te smal is.
Het vernieuwde Ocas-kruispunt op de R4-Oost ging amper twee jaar geleden open voor het verkeer. De nieuwe zwevende rotonde bleek nog geen uitgesproken succes. Heel wat weggebruikers klagen over het feit dat de toegang naar de rotonde te smal is, waardoor er tijdens de ochtend- en avondspits lange files ontstaan. "Het probleem is dat de rotonde destijds uitgedacht is met een volledige omvorming van de R4-Oost in gedachten", zegt burgemeester Frank Bruggeman (VLD-SD). "Dat betekent ook een omgevormd kruispunt met de Rijkswachtlaan en de Leegstraat. Mochten ook die twee kruispunten omgevormd zijn, zou de verkeersstromen een pak vlotter verlopen."
De omvorming van het kruispunt met de Leegstraat en de Rijkswachtlaan staat pas in 2020 op de agenda. "Daarom onderzoekt AWV of ze de rotonde niet tijdelijk kunnen heraan leggen door de op- en afritten breder te maken", zegt Bruggeman.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Alfa » do 22 dec 2016, 18:37

Het probleem is dat de rotonde destijds uitgedacht is met een volledige omvorming van de R4-Oost in gedachten", zegt burgemeester Frank Bruggeman (VLD-SD). "Dat betekent ook een omgevormd kruispunt met de Rijkswachtlaan en de Leegstraat. Mochten ook die twee kruispunten omgevormd zijn, zou de verkeersstromen een pak vlotter verlopen."
Zever in pakskes. Het probleem is echt wel de rotonde zelf. Met name dat het een ouderwetse tweestrooksrotonde is in combinatie met veel vrachtverkeer. Het ontwerp werd in de jaren '90 uitgetekend en is nooit aangepast aan de actuele inzichten en noden. Wat in de tijdsgeest en naar de normen van de jaren '90 uitgedacht werd als een 'megarotonde' bleek al enkele jaren vóór de aanleg veel te smal. Daar had gewoon een turboplein met verkeerslichten moeten komen. Wellicht zal het ook tot zoiets omgevormd worden, maar tegen dan zijn we weer enkele jaren verder en vele files later. Dit is typisch iets wat in een bepaald lied geformuleerd werd als "de dag die je wist dat zou komen".

Nog een heikel punt die al tig keren aangehaald is hier: de relatie E34 (komende van Antwerpen) >> R4 (richting Gent). In het voorliggende ontwerp zal je daarvoor twee rotondes moeten doorploegen. De argumentatie is dat het een aansluiting van een autosnelweg op een primaire weg categorie II is en daardoor minder vloeiend moet zijn. Maar dat slaat uiteraard ook op niets, de R4-oost hoort geen categorie II maar categorie I te zijn. De weggebruikers zullen de weg wel weten liggen en zich niets aantrekken van de categorisering. Het gevolg zal weer een extra knelpunt zijn. Hopelijk lezen ze bij AWV mee.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Mikhail » do 22 dec 2016, 22:05

Zouden ze bij het AWV op de hoogte zijn dat er zo'n forum bestaat als dit? In ieder geval mogen ze dan zeker eens meelezen, daar heb je een punt!
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door vynkce » wo 04 jan 2017, 12:32

De werken aan het nieuwe complex aan de Langerbruggestraat vorderen goed. Tegen de zomer worden de meeste werken beëindigd.

Actueel kan het verkeer al gebruik maken van volgende wegen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Km357 » wo 04 jan 2017, 21:32

Het gemis van een afrit richting Oostaker van zuid naar noord laat zich wel degelijk voelen op de wegen daarrond. Als die terug tot stand komt zal het vast een stuk beter gaan.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Alfa » wo 04 jan 2017, 22:44

Die pijl op de rechtse bypass van de bovenste rotonde lijkt me toch in de verkeerde richting te staan?

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Lambo19 » do 05 jan 2017, 1:30

^^
Inderdaad, daar lijkt het sterk op. Geen idee overigens waarom die pijl als stippellijn is uitgevoerd zoals bij de groene pijlen die de omlegging voor fietsers aanduiden.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Tommy » do 05 jan 2017, 21:13

^^ Misschien mogen fietsers die bypass tegen richting rijden?
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Wimpie25 » do 05 jan 2017, 21:25

Fietsers mogen in principe tegen de rijrichting inrijden als dat een onveilige situatie kan verhelpen.

timmyboyyy
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 14:43
Locatie: Zelzate
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door timmyboyyy » wo 29 mar 2017, 13:17

Vandaag zit er een infofolder in de brievenbus met een uitnodiging om de kennisgevingsnota in te kijken. ZIe ook: https://wegenenverkeer.be/R4WO#OO.

Bovendien is er voor de inwoners van Zelzate een infovergadering ivm mogelijke onteigeningen voor punt 11
(http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170327_02802661en https://wegenenverkeer.be/R4WO#11).

Ikzelf ben vooral geinteresserd in punt 11. Dat is nu net het punt wat niet zo'n duidelijke schetsen heeft op de site.
Bovendien vraag ik mij het volgende af, er staat geschreven:
Verkeer met bestemming Zelzate zal vanop de R4 naar een grote ovonde (langgerekte rotonde) geleid worden waarop zowel de Kanaalstraat, Rijkswachtlaan, Leegstraat als Akker aansluiten.
Als je dan de schetsen bekijkt zie ik 2 rotondes/ovondes, maar de rijkswachtlaan sluit toch niet aan op de ovonde? Hoe wordt de rijkswachtlaan dan aangesloten op de ovonde?
Kijk ook eens op mijn site: FotoTim.be

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door vynkce » wo 29 mar 2017, 13:56

Ik vind vooral de aansluiting met de R4 op de N424 aan Eurosilo geen goede oplossing...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Km357 » wo 29 mar 2017, 14:11

^^ Was de tekenaar dronken of zo? Dat trekt toch nergens op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Chris » wo 29 mar 2017, 14:14

Het lijkt een soort turboplein te zijn, in Nederland zijn daar een aantal van:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Km357 » wo 29 mar 2017, 16:10

De huidige situatie is misschien wat ouderwets, maar ze werkt wel tamelijk vlot. Een ongelijkvloerse kruising zou op zich beter zijn dan dit soort spaghettikluwen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door keokiracer » wo 29 mar 2017, 17:15

Sowieso jammer dat noord-zuid in die turboplein-tekening niet gewoon vrij kan passeren.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Jump » wo 29 mar 2017, 23:56

Mij lijken de oplossingen aan Eurosilos en aan de Zeeschipstraat ook geen rekening te houden met een eventuele Sifferdoktunnel. Van beide oplossingen weet ik niet echt wat ik moet denken.

Wat er niet op de website staat, is dat er trouwens op dinsdag 18 april in het Koetshuis op het Kasteeldomein te Wippelgem naar een infomarkt kan gaan. Doorlopend open van 16 tot 21 uur.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Alfa » do 30 mar 2017, 0:44

Km357 schreef:De huidige situatie is misschien wat ouderwets, maar ze werkt wel tamelijk vlot. Een ongelijkvloerse kruising zou op zich beter zijn dan dit soort spaghettikluwen.
Bij een turboplein heeft het verkeerslicht maar twee fases. De capaciteit is dus hoog. Opizch kan het werken op die plaats. Ik zou een turboplein trouwens ook een goede oplossing vinden ter vervanging van de rotonde bij Sidmar.


Wat me wel vreugdevol stemt is de herwerkte toestand van het knooppunt Zelzate-Oost. Vooral de oost-zuidelijke bypass is nieuw tov van de oude plannen (zie hier) en zal de verkeersdoorstroming fel verbeteren. Want in de oude plannen werd die verbinding opzettelijk moeilijk gemaakt om verkeer op de R4-oost te ontmoedigen. Nu heeft men gelukkig op tijd ingezien dat de R4-oost een belangrijke verkeersader is voor doorgaand verkeer en de richting zuid-oost een erg belangrijke richting zal worden.
De optie lijken eigenlijk een beetje op de oplossingen die ik zelf enkele maanden gelegen hier poneerde: viewtopic.php?t=13958&start=270#p846220. Zowel de bypass als de aansluiting van de N449 bij Sidmar ipv op de rotonde.

Afbeelding

Uiteraard hoop ik op optie 2.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door vynkce » do 30 mar 2017, 8:55

Alfa schreef:Wat me wel vreugdevol stemt is de herwerkte toestand van het knooppunt Zelzate-Oost.
Daar sluit ik mij helemaal bij aan!

Naast de begin- en eindpunten die hier al werden weergegeven zijn ook de andere plannen bekend natuurlijk:

Knooppunt St-Kruis-Winkel:
Afbeelding

Knooppunt Moervaart-Noord:
Afbeelding

Knooppunt Moervaart optie 1:
Afbeelding

Optie 2:
Afbeelding

Knooppunt Energiestraat:
Afbeelding

Knooppunt Piratenstraat:
Afbeelding

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Mikhail » do 30 mar 2017, 22:35

En gaat die nieuwe rotonde ten zuiden van knooppunt Zelzate-Oost dan blijven bestaan? Normaal wel dacht ik toch?
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Alfa » do 30 mar 2017, 23:40

In 'ontwerpoptie 1' ziet die er precies groter uit. Dat wijs er op dat die misschien toch heraangelegd zal worden. Als de N449 er (hopelijk) niet meer op zal aansluiten of als die bypass er op aansluit zal dat sowieso nodig zijn.

Die rotonde blijft een groot probleem. Files zijn er standaard in de spits. Er moet soms politie aan te pas komen om de verkeerssituatie vlot te trekken. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij AWV blij zijn met die rotonde. Ze zullen inmiddels hun vergissing ook al ingezien hebben. Een turborotonde of turboplein zou veel kunnen oplossen. Al weet ik niet of een turborotonde ruim genoeg is voor al het zwaar beladen vrachtverkeer met hun ruime boogstralen. Een simpel verkeerslicht zou misschien een betere oplossing zijn. Optie 2 met een eliminatie van de rotonde (door verkeerslicht, of nog beter: een flyover) heeft mijn voorkeur.

Wat trouwens ook opvallend is is die flyover om de noord-oostelijke relatie te bedienen. Dat lijkt mij dan weer zeer riant. Temeer dat helemaal geen drukke verkeersstroom bediend. Ook de Traktaatweg zal daar weinig aan veranderen (wie rijdt er nu vanaf de Nederlandse N62 richting Antwerpen?). Eigenlijk kan het dus allemaal veel goedkoper, zo bv:

Afbeelding

-Behoudt van bestaande oprit naar Antwerpen. Er is een bypass aan het kruispunt zodat die relatie ongelijkvloers genoemd kan worden. Een parallelbaan kan het weefprobleem voor de geplande afrit richting Nederland oplossen.
-Vervangen rotonde door verkeerslicht zodat de capaciteit toeneemt.
-Eliminatie flyover richting Antwerpen zodat het veel goedkoper wordt.

De besparing op de flyover van Zelzate naar Antwerpen zou misschien gebruikt kunnen worden voor een veel nuttigere flyover ter vervanging van de rotonde Sidmar. Dan zou het helemaal ongelijkvloers worden. Er lijken me geen praktische bezwaren, er ligt genoeg ruimte voor de brughellingen. Nadeel van deze oplossing is dat industriepark Rosteyne niet meer toegankelijk is vanuit het zuiden. Maar dat zou eventueel kunnen keren aan de rotonde in Zelzate-noord. Of er kan een lokale ontsluitingsweg aangelegd worden vanaf de zuidelijk gelegen afrit Sidmar naar dat industrieterrein. Deze oplossing zou dus nog beter zijn dan mijn eerste oplossing (maar wel duurder):

Afbeelding



Sowieso is in de voorliggende ontwerpen het gelijktijdig voorkomen van een flyover en een rotonde in 1 knooppunt zeer vreemd te noemen. Eerst het geld over balk smijten en dan weer overmatig besparen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door vynkce » ma 03 apr 2017, 12:12

De kennisgeving PROJECT-MER van de R4 oost en west kan via volgende link worden ingekeken: https://mer.lne.be/merdatabank/uploads/ ... is5000.pdf

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Alfa » ma 03 apr 2017, 23:34

De Siffertunnel blijkt ook een belangrijke reden om voor een turboplein te kiezen bij het knooppunt tussen de N424 en de R4. Zo wordt de aansluiting niet gehypothekeerd.

Zie:
Er werden vijf uitvoeringsvarianten onderzocht, die allemaal uitvoerbaar zijn binnen de bestaande juridische bestemmingen. Rekening houdend met enerzijds de geboden verkeerscapaciteit en anderzijds de wegencategorisering (ontmoediging van het gebruik van de R4 Oost door doorgaand verkeer) werd als voorkeursvariant gekozen voor de optie “turboverkeersplein”. Daarbij worden alle bewegingen uit elkaar getrokken en voorzien van verkeerslichten. Aangezien dit een volledig gelijkgrondse oplossing is, hypothekeert ze, in vergelijking met de varianten met bruggen en/of tunnels, het minst een eventuele latere aansluiting van de Sifferverbinding (die de eerstkomende 30 jaar, de gebruikelijke levensduur van een turboplein, toch niet wordt voorzien). Tot slot is een turboplein veruit de goedkoopste oplossing, aangezien ze geen kunstwerken behoeft.

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Pete » wo 19 apr 2017, 16:49

Een op 18/04/2017 door het Agentschap Wegen & Verkeer geplaatste reportage over de geplande aanpassingen aan de R4-Ring Gent
(zowel het westelijk als het oostelijk deel):
Link

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door Jump » wo 19 apr 2017, 20:36

Ik ben gisteren eens gaan luisteren op de infomarkt in Evergem. Voor de geïnteresseerden, er zijn er binnenkort nog in Zelzate (20/4), Wachtebeke (24/4), Oostakker (26/4), Wondelgem (28/4).

Alfa schreef:In 'ontwerpoptie 1' ziet die er precies groter uit. Dat wijs er op dat die misschien toch heraangelegd zal worden. Als de N449 er (hopelijk) niet meer op zal aansluiten of als die bypass er op aansluit zal dat sowieso nodig zijn.
Er is inderdaad sprake van een groter rond punt indien voor optie 1 gekozen wordt. De keuze voor een enkelstrooks of dubbelstrooks rondpunt wist de persoon geen antwoord op. Mede ook omdat dat pas in de designfase zelf beslist wordt.

Er was behoorlijk veel volk op af gekomen. AWV was er met tien personen ongeveer om de vragen te beantwoorden. En dat waren er veel. Vooral bij de grotere kruispunten en de grotere ingrepen.

Over de R4/N456 waren er veel vragen over de drukte op het nieuwe knooppunt. Waarbij veel mensen precies nog niet doorhadden dat het doorgaand verkeer er onder de grond gaat gaan.
De afkoppeling van Elslo van de R4 waren voor vragen over waar het verkeer dan wel heen moet. Nu is de Elslo een drukke baan met veel verkeer voor de gelegen winkels. Er werd ook gevraagd langs waar de vrachtwagens dan moeten komen. Wat velen daar over het hoofd zagen is dat de Elslo aan de overkant van de R4 aangesloten wordt op de parallelweg die naar de Langerbrusestraat en het ovaal van Wippelgem loopt.

Momenteel loop het MER onderzoek dus. Daarna alle andere procedures nog zoals de onteigeningen waar nodig. De bedoeling is, als alles goed gaat, de werken in 2021 te starten. Met een termijn van vijf jaar.

De werken zullen gegund worden aan een (groep van) aannemer(s) die dan zelf de planning opstellen. Uiteraard rekening houden met alternatieven als ergens een kruispunt onderbroken is. Bijvoorbeeld ook niet aan het kruispunt van Eurosilos en de N456 tezamen beginnen.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [R004] Ombouw R4-oost

Bericht door MrL » wo 19 apr 2017, 21:34

Hopelijk denkt men ook een beetje aan de architectuur van de te bouwen kunstwerken. Niet zoals de gedrochten die er nu reeds staan of momenteel gebouwd worden.

Plaats reactie