[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » do 05 jan 2017, 12:55

Wouter N14 schreef: Dus komen er ook Wallonië-borden en BHG-borden? :s
Het is inderdaad de bedoeling dat er ook borden worden geplaatst op de gewestgrenzen met Wallonië. Zodat de weggebruiker weet dat hij het Vlaams gewest verlaat en de maximumsnelheid bubeko dan 90 km/h bedraagt. Logischerwijs zouden die tevens geplaatst moeten worden bij het binnenrijden van het BHG, al denk ik niet dat dit zal gebeuren.

De maximumsnelheden in het gewest bedragen de facto uitsluitend 30, 50 en in enkele gevallen 70 km/h. Volgens mij zijn er in het gewest geen niet-autosnelwegen met een Vmax van 90. De enige 2x2 niet-snelweg weg in het gewest waarvan ik weer dat er 90 gereden mag worden is de N3.

Ik stel me anderzijds de vraag of Vlaanderen grensborden gaat plaatsen op de grens met het BHG.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » do 05 jan 2017, 12:58

Wouter N14 schreef:Daar had ik nog niet eens bij stilgestaan, maar op de grenzen van Vlaanderen met Wallonië en met het BHG moeten ook borden komen te staan, en dan voor beide richtingen. Dus komen er ook Wallonië-borden en BHG-borden? :s
Het BHG plaatste zoals Vlaanderen al borden om haar grenzen aan te duiden, ik vermoed dat men nu wel mee gaat gaan in het snelheidsbeleidverhaal.
Het Waals Gewest heeft nooit grensborden geplaatst in de trant zoals Vlaanderen dat al 25 jaar doet.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Willem » do 05 jan 2017, 13:00

Lambo19 schreef:Het is inderdaad de bedoeling dat er ook borden worden geplaatst op de gewestgrenzen met Wallonië.
Dat wordt leuk op de E25 in Voeren. Daar staan er dan twee grensborden op zichtafstand van elkaar.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » do 05 jan 2017, 13:22

Wimpie25 schreef:
Het BHG plaatste zoals Vlaanderen al borden om haar grenzen aan te duiden, ik vermoed dat men nu wel mee gaat gaan in het snelheidsbeleidverhaal.
Ik had het ook niet vreemd gevonden mocht het BHG zich hebben aangesloten bij de nieuwe Vlaamse regelgeving die stelt dat de Vmax bubeko sedert afgelopen 1 januari 70 km/h bedraagt. Het zal nu voor vele (vooral buitenlandse) al genoeg onduidelijkheid scheppen nu het Vlaams en Waals gewest beide een verschillende Vmax bubeko hanteren. Mocht het BHG zich willen aansluiten bij de Vlaamse regelgeving zou het wellicht uitmonden tot een communautaire kwestie.
Wimpie25 schreef: Het Waals Gewest heeft nooit grensborden geplaatst in de trant zoals Vlaanderen dat al 25 jaar doet.
Wil het Waals gewest zich in regel stellen, zal het grenborden moeten plaatsen op de gewestgrenzen met het Vlaams gewest.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door waldo79 » do 05 jan 2017, 13:24

Dan zadel je het Waals Gewest op met kosten, terwijl het Vlaams Gewest de regels heeft aangepast, lijkt me niet helemaal redelijk :yes:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wouter N14 » do 05 jan 2017, 13:34

^^ Dan moet Vlaanderen betalen. Maar wat mij betreft ontkomen ze er niet aan om ook op de gewestgrenzen borden te plaatsen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » do 05 jan 2017, 14:17

waldo79 schreef:Dan zadel je het Waals Gewest op met kosten, terwijl het Vlaams Gewest de regels heeft aangepast, lijkt me niet helemaal redelijk :yes:
Dan kan Vlaanderen ook moeilijk beginnen doen en de stukken van de E40 en de R0 die op haar grondgebied liggen ook niet meer onderhouden. Wij draaien immers ook op voor de kosten. Om het nog scherper te stellen, er gaat nu al jaarlijks een dikke 15 miljard van Vlaanderen richting Wallonië en het BHG tegenover "slechts" 6 miljard in 2009. De NV België wordt rechtgehouden met de surplus op de begrotingen van het BHG en Vlaanderen. Als daar niet een klein stukje afkan in het Waals Gewest om wat signalisatie te plaatsen :nuts:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wouter N14 » do 05 jan 2017, 14:24

Uiteraard zullen zulke dingetjes ook weer verdwijnen in het Belgische politiek-bestuurlijke drijfzand :nahzeg:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » do 05 jan 2017, 16:11

Wimpie25 schreef:
waldo79 schreef:Dan zadel je het Waals Gewest op met kosten, terwijl het Vlaams Gewest de regels heeft aangepast, lijkt me niet helemaal redelijk :yes:
Dan kan Vlaanderen ook moeilijk beginnen doen en de stukken van de E40 en de R0 die op haar grondgebied liggen ook niet meer onderhouden. Wij draaien immers ook op voor de kosten. Om het nog scherper te stellen, er gaat nu al jaarlijks een dikke 15 miljard van Vlaanderen richting Wallonië en het BHG tegenover "slechts" 6 miljard in 2009. De NV België wordt rechtgehouden met de surplus op de begrotingen van het BHG en Vlaanderen. Als daar niet een klein stukje afkan in het Waals Gewest om wat signalisatie te plaatsen :nuts:
Noodzakelijk onderhoud van wegen is toch nog net dat beetje anders dan 1 gewest die op z'n eigen beslist om limieten aan te passen...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » do 05 jan 2017, 16:20

^^
Hetgeen het recht van elk gewest in België is gezien men gezamelijk de zesde staatshervorming heeft goedgekeurd. De staatshervorming die - onder andere - de regio's de mogelijkheid geeft een eigen mobiliteitsbeleid uit te werken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » do 05 jan 2017, 16:44

Los van het feit dat ik het nog altijd een overdreven egoïstische actie van Vlaanderen vind, heb ik toch nooit dat recht in twijfel getrokken?

Punt blijft dat Vlaanderen bakken borden moet plaatsen om bakken borden te kunnen wegnemen. :nothanks:

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door rosemeyer » do 05 jan 2017, 17:58

Onze gemeente heeft alle C43 70 borden netjes verwijderd. De palen staan er nog wel. :lol:
Op de enige gewestweg die onze gemeente doorkruist zijn er overigens nog geen borden weggenomen...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » do 05 jan 2017, 18:01

Km357 schreef:Los van het feit dat ik het nog altijd een overdreven egoïstische actie van Vlaanderen vind, heb ik toch nooit dat recht in twijfel getrokken?

Punt blijft dat Vlaanderen bakken borden moet plaatsen om bakken borden te kunnen wegnemen. :nothanks:
Klopt maar het gaat over misschien 1000 nieuwe borden tegenover 30000 borden waarvan het onderhoud wegvalt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » do 05 jan 2017, 18:17

waldo79 schreef:Dan zadel je het Waals Gewest op met kosten, terwijl het Vlaams Gewest de regels heeft aangepast, lijkt me niet helemaal redelijk :yes:
Die redenering gaat niet op. In feite zijn er al sinds de Zesde Staatshervorming geen nationale regels meer maar slechts regionale. Met uitzondering van de snelheid op de autosnelwegen. Dat de snelheid in de verschillende gewesten tot 1 januari 2017 overeenkwam was dus geen evidentie. Wallonië moet de borden aanpassen aan de realiteit en de realiteit is dat er geen nationale regels meer zijn maar regionale. In feite had elk gewest reeds sinds 1 januari 2015 (toen de bevoegdheid geregionaliseerd werd) eigen borden moeten plaatsen.

Lambo19 schreef: Ik stel me anderzijds de vraag of Vlaanderen grensborden gaat plaatsen op de grens met het BHG.
Zijn er al zulke borden gespot? Mochten die werkelijk in de pijplijn zitten dan zouden er al een paar moeten staan lijkt me.
Lambo19 schreef:
Wouter N14 schreef: Dus komen er ook Wallonië-borden en BHG-borden? :s
Logischerwijs zouden die tevens geplaatst moeten worden bij het binnenrijden van het BHG, al denk ik niet dat dit zal gebeuren.

De maximumsnelheden in het gewest bedragen de facto uitsluitend 30, 50 en in enkele gevallen 70 km/h. Volgens mij zijn er in het gewest geen niet-autosnelwegen met een Vmax van 90. De enige 2x2 niet-snelweg weg in het gewest waarvan ik weer dat er 90 gereden mag worden is de N3.
Ook de snelheid in de bebouwde kom is geregionaliseerd. Ik zie het nog gebeuren dat BHG de snelheid algemeen naar 30 verlaagd met uitzonderingsborden waar wel nog sneller mag gereden worden. Dat zou dezelfde logica zijn als in Vlaanderen. Want op veel plaatsen mag je nu al maar 30 rijden.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » do 05 jan 2017, 21:10

Van zelfde mening, maar toch niet gedacht dat dit de media ging halen:
"Op N8 aan 70 per uur, het is een levende schande"

Op 1 januari is de maximumsnelheid op gewestwegen van 90 naar 70 per uur gegaan. Voor de N8 vragen burgemeesters om de snelheid op 90 te houden. "Onverantwoord", meent Vlaams minister Ben Weyts.
Video: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/westvlaanderen
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door MrL » do 05 jan 2017, 21:41

^^die gehele weg is een schande, niet enkel de snelheidslimiet.

70 km/u kan ik wel begrijpen aangezien er geen afgescheiden fietspaden liggen.
Langs de andere kant begrijp ik ook wel het commentaar dat het een belangrijke verbindingsweg is, bij gebrek aan snelwegen dicht in de buurt.
Een structurele oplossing lijkt hier de enige weg, het dossier N8 zal toch wel enige prioriteit moeten krijgen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Emil » do 05 jan 2017, 21:49

Wanneer is iets een vrijliggend fietspad. Een klein gedeelte van de N8 blijft wel 90km/h, tussen Groen Erf en Vleteren: https://goo.gl/maps/GMTzP3CJqkm Dat noem ik geen vrijliggende fietspaden...

De N8 heeft amper lintbebouwing, in tegenstelling tot de meeste Vlaamse wegen. Is het daarom een idee om een geslotenverklaring voor fietsers te hanteren? Er zijn bijna overal prima wegen die parallel lopen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Mikhail » do 05 jan 2017, 22:09

Zou er binnenkort ook een kaart bekend gemaakt worden waar er nog 90km/u gereden mag worden?

Hier in de buurt ligt trouwens de expresweg N45 Aalst-Ninove, wegprofiel 2x2 met pechstrook en middenberm en jawel, ook een ingetekend fietspad op de pechstrook! Hier was de vMax nu 90km/u (dit is geharmoniseerd van 120km/u op grondgebied Ninove, 90km/u grondgebied Denderleeuw & Aalst en 70km/u aan de verkeerslichten) en dit is ook zo gebleven na 1 januari 2017. Trouwens een perfect voorbeeld van samenwerking van verschillende gemeentes over de aanpassing van de snelheid op 1 weg, en dit is dan vooral gedaan voor de dodelijke incidenten aan de verkeerslichten en het stuk waar je nog 120km/u mocht (met traag verkeer op deze stukken).

Dit was nu de kans om dit levensgevaarlijk 'fietssugestiestrook' (want zo noem ik het) weg te frezen, en fietsers/bromfietsers de weg te ontzeggen. Er liggen 2 alternatieve weggen met vmax 50 & 70 (N405) langs deze weg, zowel in oostelijke als westelijke richting, die maximum 1km verder rijden zijn... met aanwezigheid van fietspad (wel niet in 100% goede staat, maar dat vind je maar weinig in Vlaanderen langs oude steenwegen)

Eigenlijk kan je nu de overgebleven wegen met vmax 90 nu nog het beste vergelijken met de Nederlandse stroomwegen.
****

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » vr 06 jan 2017, 9:38

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wouter N14 » vr 06 jan 2017, 11:35

^^ Aan alleen een link hebben we niet zo veel. En als ik het artikel even doorlees, staat er ook niets nieuws in.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » za 07 jan 2017, 10:31

^^
Excuseer, ik zal proberen minder te posten.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » za 07 jan 2017, 11:44

^^
Blij dat ik eindelijk nieuws over deze verandering uit de hoek van de VAB heb gezien, zeker blijven posten dus ;)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 07 jan 2017, 13:33

Wat een gelul weer van Weyts, 90 km/u zou onverantwoord omwille van het aanliggend fietspad. Alsof de veiligheid erop vooruit gaat voor de zwakke weggebruikers door de snelheid te verlagen naar 70. :roll:

Weyts kan beter uitvoeren wat van hem verwacht wordt en dergelijke erbarmelijke infrastructuur aanpakken i.p.v iedere week zich te willen profileren in de media met zijn gezever.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 07 jan 2017, 13:47

Hij heeft het budget voor infrastructuur dan ook met een kwart verhoogd...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 07 jan 2017, 14:50

Lambo19 schreef:Wat een gelul weer van Weyts, 90 km/u zou onverantwoord omwille van het aanliggend fietspad. Alsof de veiligheid erop vooruit gaat voor de zwakke weggebruikers door de snelheid te verlagen naar 70. :roll:
Op die stippelijnfietspadjes waar auto's net naast de fietsers rijden is 90 per uur wel wat snel. Dat is zeker een veiligheidsrisico voor fietsers. De auto moet maar een beetje uitwijken om een fietser mee te hebben en aan die snelheid zal er weinig overschieten van die fietser. Ik begrijp dus dat ze de snelheid dan tijdelijk terugbrengen naar 70 in afwachting van een fysiek gescheiden fietspad. Enig probleem is dat dat er wellicht nooit van zal komen en de snelheid definitief tot 70 herleid zal worden.

In die zin gaat de veiligheid voor de zwakke weggebruiker er inderdaad niet op voorruit omdat de overheid voor zichzelf de druk wegneemt om een vrijliggend fietspad aan te leggen. Ik betwijfel trouwens of de snelheid na de eventuele aanleg van een vrijliggend fietspad terug opgetrokken zou worden naar 90. Ik ken alvast geen voorbeelden.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 07 jan 2017, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door rosemeyer » za 07 jan 2017, 14:52

Waarschijnlijk enkel nog 90 bij 2x2 met middenberm, vrijliggend fietspad en geen erftoegangen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » za 07 jan 2017, 14:54

^^De richtlijnen zijn minder streng. Die zeggen: 90 enkel bij wegen met max. 33% bebouwing, vrijliggende fietspaden (minstens 2 m tussen weg en fietspad) én geen botsonvriendelijke obstakels (vb. bomen) die zich op minder dan 2m afstand van de rand van de rijbaan bevinden.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 07 jan 2017, 18:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » za 07 jan 2017, 15:01

Een voorbeeld van een gewestweg waarop de snelheid naar 90 is verhoogd na het uitbouwen van fietsveilige infrastructuur en veilige kruisingen, is de N223 tussen Aarschot en Sint-Joris-Winge. Men heeft toen zelfs bewust borden met Vmax 90 gezet, omdat men anders in Vlaams-Brabant aan 70 zou blijven doorkachelen. Vandaag is dit dus de praktijk voor heel Vlaanderen geworden.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 07 jan 2017, 15:46

vynkce schreef:Hij heeft het budget voor infrastructuur dan ook met een kwart verhoogd...
Die 50 miljoen extra is leuk, in realiteit is het echter niet meer dan een habbekrats.
Ik beweer niet dat de weginfrastructuur in Vlaanderen er niet op vooruit is gegaan de afgelopen jaren. Het is net dankzij het budget structureel te verhogen dat veel wegen konden worden aangepakt en de situatie al drastisch verbeterd is vergeleken met pakweg een decennium geleden.

Doordat het budget echter structureel te laag ligt en er veel wegen zijn die om investeringen vragen, kan je jaarlijks maar een fractie van het totale aantal investeringen doen van hetgeen wenselijk en noodzakelijk is. Hierdoor heeft het jaren geduurd om de decennia lang verwaarloosde infrastructuur weer in goede staat te krijgen. Vandaag anno 2017 is AWV nog steeds bezig de geërfde onderhoudsachterstand weg te werken.

Er zijn simpelweg niet voldoende financiële middelen om overal vrijliggende fietspaden aan te leggen of te zorgen dat iedere weg er bijligt als de biljartlaken. Daarvoor is het budget van 450 miljoen nog altijd ontoereikend.

Als er eens wat grotere structurele aanpassingen dienen te gebeuren zoals wegverbredingen is de financiering een probleem. Dat vervolgens elk belangrijk dossier jaren aansleept door politiek gekibbel of omdat NIMBY's alle mogelijke procedures uitputten is tevens ook uitputten. Tot die tijd worden de files er enkel langer op.
Wimpie25 schreef:Een voorbeeld van een gewestweg waarop de snelheid naar 90 is verhoogd na het uitbouwen van fietsveilige infrastructuur en veilige kruisingen, is de N223 tussen Aarschot en Sint-Joris-Winge. Men heeft toen zelfs bewust borden met Vmax 90 gezet, omdat men anders in Vlaams-Brabant aan 70 zou blijven doorkachelen.
Wat de N223 betreft, doordat AWV niet overal 90 borden heeft geplaatst waar nodig is de weg nu gedegradeerd naar 70 km/u tussen de rotonde aan het Gouden Kruispunt en het kruispunt met de Oude Aarschotsebaan richting Aarschot. In de andere richting mag er vanaf het kruispunt met de Kasteeldreef tot dat met de Oude Aarschotsebaan slechts 70 gereden worden. :geenlach:

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 07 jan 2017, 18:40

Alfa schreef:
Op die stippelijnfietspadjes waar auto's net naast de fietsers rijden is 90 per uur wel wat snel. Dat is zeker een veiligheidsrisico voor fietsers. De auto moet maar een beetje uitwijken om een fietser mee te hebben en aan die snelheid zal er weinig overschieten van die fietser. Ik begrijp dus dat ze de snelheid dan tijdelijk terugbrengen naar 70 in afwachting van een fysiek gescheiden fietspad. Enig probleem is dat dat er wellicht nooit van zal komen en de snelheid definitief tot 70 herleid zal worden.
Eens, zoals je zelf stelt is een verlaging van de snelheid een schijnoplossing om het eigenlijk probleem ongemoeid te laten. De N8 is zo'n typisch Belgische gewestweg die niet voldoet aan de hedendaagse noden. Dat er doorgaand (vracht)verkeer en traag landbouwverkeer gebruik van maakt nefast voor de veiligheid en verkeersdoorstroming.

Mijn oplossing is om alsnog de A19 door te trekken. Na oplevering wordt de N8 afgewaardeerd tot lokale weg zodat het als veilige verbinding fungeert voor fiets- en landbouwverkeer.

Plaats reactie