Fietshelm verplicht

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Fietshelm verplicht

Bericht door RSK » zo 08 jan 2017, 16:54

De Franse overheid deelt het volgende mede:

Afbeelding

À partir du 22 mars 2017 à vélo, le port d'un casque certifié sera obligatoire pour tous les enfants de moins de 12 ans.
Vanaf 22 maart 2017 zal het dragen van een gecertificeerde helm op de fiets verplicht zijn voor alle kinderen onder de 12 jaar.

Wat vinden we hier van? Goede ontwikkeling, schijnveiligheid, ontmoedigen van fietsgebruik? Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Alfa » zo 08 jan 2017, 18:05

Vooral veel extra boetes voor de ouders lijkt me. Want kinderen gaan die helm niet altijd opzetten. Zeker als ze op henzelf aan het rijden zijn of met andere kinderen. Als ouder heb je daar niet altijd controle over.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Jackbauer1350 » zo 08 jan 2017, 18:13

Frankrijk heeft niet zoals Nederland een heel uitgebreid fietspadennetwerk, de kans dat fietsers met gemotoriseerd verkeer in aanraking komen is daar een stuk groter. Voor kinderen wellicht een aardig idee maar inderdaad, als ouders heb je als ze eenmaal vertrokken zijn van huis geen zicht op of ze het ding braaf opzetten/houden. Zeker niet wanneer kinderen onder de 12 oudere kinderen zonder helm zien fietsen. De kans is groot dat ze dan zelf ook geen zin hebben om er eentje op te hebben.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door jelger » zo 08 jan 2017, 18:15

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Jackbauer1350 » zo 08 jan 2017, 18:52

^^ Daar ben ik het mee eens. Voor je het weet hebben we allemaal ruimtepakjes aan wanneer we naar buiten gaan, want o mocht er iets gebeuren.

Huib
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 dec 2016, 14:31

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Huib » zo 08 jan 2017, 19:57

Tegen gemotoriseerd verkeer helpt een helm echt niet. Dan is een kooiconstructie een stuk effectiever ;-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Rene » zo 08 jan 2017, 22:22

De volgende stap is dat de helm ook verplicht wordt bij het huiselijk gebruik van keukentrappetjes...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Peter » ma 09 jan 2017, 5:28

Voor kinderen t/m 10 is het zo slecht nog niet, en zie je dit ook vaak (door ouders opgedrongen) gebeuren, zeker in Nederland. Kinderen t/m 10 fietsen ook niet vaak zelfstandig naar school (of sport). Voor 11 en 12 is dit anders , maar vermoedelijk in Frankrijk niet. Als de Franse lagere school ongeveer leeftijden heeft van 6-11 of 6-12 zal men geen verschillen per school willen hebben.

Het zal lastig te handhaven zijn voor kinderen die alleen fietsen, maar men zal wellicht posten bij lagere scholen en het via de school spelen.

Maar goed: in sommige landen moeten ook volwassenen een helm op. Het zijn inderdaad valhelmen, die alleen helpen tegen de effecten van vallen, maar ook dat kan indirect een gevolg zijn van een aanrijding of bijna-aanrijding. Wellicht maar een ijshockeypak aanbevelen. Dat is (zonder de schaatsen) de veiligste outfit, alleen een beetje warm in de zomer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2017, 8:20

Tegen een val op het hoofd helpt zo'n helm wel degelijk. Sinds 2003 is het in het profwielrennen ingevoerd en daar is het beduidend veiliger van geworden. Bij kinderen zal een helm ook kunnen helpen, mits deze goed gedragen wordt. Ik zie helaas maar al te vaak kleine kinderen met fietshelmpjes, nota bene onder begeleiding van hun ouder(s), die veel te ver naar achteren gedragen worden of te los zitten waardoor ze geen goede bescherming bieden bij een val. Tja, dan heeft het weinig zin.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Peter » ma 09 jan 2017, 9:48

Wielrenners vallen harder omdat ze harder rijden, met een grotere kans dat je hoofd doorklapt op de stoep of je over de kop gaat op de fiets en "head first" valt. Vallen met 50-70 km/h is wel wat anders dan met 10 km/h (wat een kind zal doen) of 20 km/h (woon-werk fietsen van een 30 jarige op een stadsfiets). Vrijwel alle valpartijen met normaal fietsen levert schaafwonden of botbreuken op aan armen (en handen) en soms benen. Natuurlijk is een helm met fietsen veiliger, maar een leren motorbroek is dat ook of elleboogbeschermers en handschoenen. Maar zelfs op de motor mag je in korte broek en T-shirt (hoewel dat echt af te raden is).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door jelger » ma 09 jan 2017, 10:00

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Ehuls » ma 09 jan 2017, 11:45

Het zal ongetwijfeld voordelen hebben op het gebied van veiligheid, maar dat is fietsen met goede verlichting ook en zelfs dat kunnen we al niet goed handhaven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Jeroen » ma 09 jan 2017, 14:51

Ik vind het wel een goed initiatief, alleen al om kinderen zich bewust te laten maken van hun kwetsbaarheid als fietser in het verkeer. En zeker de eerste jaren dat ze zelfstandig rijden is de kans op een val nog best aanwezig, omdat ze op die leeftijd nog niet het verkeersinzicht van volwassenen hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2017, 14:55

^^ Maar het is in Nederland niet handhaafbaar. Je kunt jonge kinderen geen boete geven, en ze hoeven zich ook niet te kunnen legitimeren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Kaaiman » ma 09 jan 2017, 16:43

Ik ben voor fietshelmen voor kinderen, maar niet direct voor een verplichting. Om de acceptatie van fietshelmen te bevorderen zouden er eerst campagnes moeten komen om fietshelmen bij zowel kinderen als ouders meer acceptabel te maken. Nu ben je als kind meestal de uitzondering als je wel een helm draagt, dat zou omgebogen moeten worden naar dat je een uitzondering bent als je geen helm draagt als kind. De sleutel voor die campagnes ligt mijns inziens bij de verkeerseducatie op basisscholen, aangevuld door Postbus 51-spotjes en mottoborden langs de weg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Lambo19 » ma 09 jan 2017, 19:36

Over een fietshelm verplichten voor kinderen valt nog wel iets te zeggen. De fietshelm voor iedereen verplicht stellen vind ik een stap te ver gaan. Zo'n verplichting heeft tot gevolg dat mensen minder de fiets gaan nemen terwijl het men het net wil aanmoedigen. Het lijkt me niet de bedoeling zulk gebod streng te controleren en overtreders hoge boetes op te leggen. Een richtlijn waarin het gebruik van een fietshelm sterk wordt aanbeveelt zie ik liever dan een fietshelm plicht.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Vinny » za 14 jan 2017, 13:20

Ik vind het vooral schijnveiligheid opleveren. Een helm op bij het wielrennen kan ik wel begrijpen, dat is al een risicovolle sport en de snelheden liggen hoger. Bij gewone fietsers leidt dit tot meer risicovol weggedrag.

Overigens denk ik dat kinderen een helm wel stoer zullen vinden. Ik vond brommerhelmen wel echt wat voor stoere jongens...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door hoevenpe » za 14 jan 2017, 14:09

Toch snap ik de weerstand tegen een fietshelm niet zo: feit is dat het aantal verkeersdoden onder (met name oudere) fietsers substantieel toeneemt wat mede veroorzaakt wordt door de opkomst van de elektrische fiets. Aan de ene kant vinden we het compleet logisch dat we honderden miljoenen uitgeven om ons wegennet 'duurzaam veilig' te maken vol rotondes en inhaalverboden, maar een relatief simpele maatregel als een fietshelm is compleet 'onacceptabel'.

Doet me een beetje denken aan mijn ouders die geen gordel wilden dragen in de jaren 70, want in de stad had je dat 'niet nodig'. Of een helm op de skipiste, in mijn jeugd was je dan het lachertje van de piste terwijl ik nu echt niet meer zonder wil...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door RSK » za 14 jan 2017, 14:20

^^ De mate waarin iets afgedwongen wordt, maakt wel verschil. Een autogordel bibeko vind ik persoonlijk nonsens, net als een helm met skiën. Die eerste doe ik wel, met name omdat ik gek wordt van dat gepiep in de auto. Dat tweede niet, aangezien het niet verplicht is en het me de voeling met de omgeving ontneemt. Een grappig verschil met de motor, waar ik mijn helm wel steevast draag. In het verkeer zijn echter richting en rijstrook wel altijd helder, op de piste gaat iedereen kriskras door elkaar omlaag.

Overigens zijn de meest voorkomende argumenten tegen de fietshelm toch vaak vanuit de gebruiker beredeneerd. Het is 'gedoe', je moet dat ding meenemen en je haar gaat er van in de war.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door hoevenpe » za 14 jan 2017, 16:16

^^
Mag toch hopen dat iedereen ondertussen wel begrijpt dat autogordels ook bij 50km/h heel veel schelen, en ga voor de grap eens met een GPS je snelheid meten op de piste... ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Willem » za 14 jan 2017, 19:35

Maar of zo'n fietshelm verplicht stellen het gebruik van de fiets gaat bevorderen is een andere vraag. Als je even op de fiets stapt om in de binnenstad een boodschap te doen en binnen het halfuur terug bent is het toch wel veel gedoe.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Palance » za 14 jan 2017, 19:40

Deze discussie is wel eens vaker geweest. In 2012 was ik in Canada, en daar heb ik ook op sommige plekken een fiets gehuurd. Een helm is verplicht, maar ik had niet het idee daar dat het een issue was. En de helm ging gewoon mee aan het kettingslot als ik mijn fiets ergens parkeerde.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door RSK » za 14 jan 2017, 21:59

hoevenpe schreef:Mag toch hopen dat iedereen ondertussen wel begrijpt dat autogordels ook bij 50km/h heel veel schelen
Bij 50 misschien, maar bij een ritje waar ik vooraf al weet dat ik nauwelijks de 30 zal overschrijden, zie ik het nut niet echt.
hoevenpe schreef:en ga voor de grap eens met een GPS je snelheid meten op de piste... ;)
Die ligt bij normaal skiën rond de 50 km/h, bij sportief skiën rond de 80 km/h en ik heb op een specifieke piste al eens 117 km/h aangetikt. Wat is je punt precies?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door hoevenpe » zo 15 jan 2017, 9:05

RSK schreef: Die ligt bij normaal skiën rond de 50 km/h, bij sportief skiën rond de 80 km/h en ik heb op een specifieke piste al eens 117 km/h aangetikt. Wat is je punt precies?
Toen ik me realiseerde dat ik met dat soort snelheden de piste af ging was een helm gewoon een no-brainer geworden, je moet er niet aan denken dat je met 60 met je kop op een ijsplaat klapt.

Even los van het feit dat het elke vakantie wel een keer koppijn voorkomt als ik niet goed oplet bij het uitstappen van de lift... TOK! :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jan 2017, 11:08

RSK schreef:
hoevenpe schreef:Mag toch hopen dat iedereen ondertussen wel begrijpt dat autogordels ook bij 50km/h heel veel schelen
Bij 50 misschien, maar bij een ritje waar ik vooraf al weet dat ik nauwelijks de 30 zal overschrijden, zie ik het nut niet echt.
Je bent niet alleen op de weg, dat is het probleem. Wat als iemand anders de snelheid aan zijn laars lapt en jou aanrijdt? Dan mag jij 30 km/u rijden, maar als die ander 50 of 60 rijdt is een gordel toch wel fijn.

Het is niet voor niks verplicht en bovendien is het een veiligheidsvoorziening. Ook op korte ritten gebruik ik altijd de autogordel. Ik heb wel eens een kort stukje zonder gordel gereden maar dat voelt toch raar.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Seat Ibiza » zo 15 jan 2017, 19:31

RSK schreef:Bij 50 misschien, maar bij een ritje waar ik vooraf al weet dat ik nauwelijks de 30 zal overschrijden, zie ik het nut niet echt.
Misschien toch je eens wat verdiepen er in? Zie o.a. deze Duitse test

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Peter » ma 16 jan 2017, 3:35

Die gordels uit de jaren 70 waren ook ondingen (geen veersysteem), maar de gordels van nu kan je nauwelijks nog ongemakkelijk noemen. De fietshelmen zijn ook van nu zijn ook niet met integraalhelmen te vergelijken, welke wel zeer ongemakkelijk zijn tijdens het fietsen (door het zweten met name). Voor skihelmen zullen er ook gradaties zijn voor de supersnelle skier en de meer langlaufachtige skiers.

Ik betwijfel of de helm veel voor fietsende ouderen doet. Ik vrees dat het merendeel van de overlijdensgevallen direct of indirect uit botbreuken komt, die op hoge leeftijd (>80) niet meer goed helen, net als na vallen in de douche. Wellicht zijn hier statitieken van.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door Wouter N14 » ma 16 jan 2017, 9:13

^^ Volgens mij is hoofdletsel het meest voorkomende bij fietsongevallen, en in elk geval vaak met flinke consequenties (hersenschade o.i.d.).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door duikgek89 » ma 16 jan 2017, 12:06

Coen Tunnel schreef:
RSK schreef:
hoevenpe schreef:Mag toch hopen dat iedereen ondertussen wel begrijpt dat autogordels ook bij 50km/h heel veel schelen
Bij 50 misschien, maar bij een ritje waar ik vooraf al weet dat ik nauwelijks de 30 zal overschrijden, zie ik het nut niet echt.
Je bent niet alleen op de weg, dat is het probleem. Wat als iemand anders de snelheid aan zijn laars lapt en jou aanrijdt? Dan mag jij 30 km/u rijden, maar als die ander 50 of 60 rijdt is een gordel toch wel fijn.

Het is niet voor niks verplicht en bovendien is het een veiligheidsvoorziening. Ook op korte ritten gebruik ik altijd de autogordel. Ik heb wel eens een kort stukje zonder gordel gereden maar dat voelt toch raar.
Je bent vaak ook niet alleen op de piste, helaas.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Fietshelm verplicht

Bericht door peter51 » ma 16 jan 2017, 12:29

Vinny schreef:Ik vind het vooral schijnveiligheid opleveren. Een helm op bij het wielrennen kan ik wel begrijpen, dat is al een risicovolle sport en de snelheden liggen hoger. Bij gewone fietsers leidt dit tot meer risicovol weggedrag.
Alle keren dat ik ben gevallen ben ik aangereden!
Op de sportfiets draag ik een helm. Op de stadsfiets boodschappen doen nog niet, maar overweeg het wel sinds ik door een hond op de oprit van de kanaalbrug gevallen ben. Ik schrok ervan dat ik dacht goed te rollen maar toch met het hoofdje de grond raakte.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Plaats reactie