[N] Noorwegen - Norge - Norway

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 02 jan 2017, 16:31

Volgens voorlopig cijfers zijn in 2016 135 mensen omgekomen bij verkeersongelukken in Noorwegen. Dat is een stijging van 18 ten opzichte van 2015. In 2015 had Noorwegen het laagste aantal verkeersdoden per 1 miljoen inwoners in Europa. De verdeling van het aantal verkeersdoden is heel scheef: 117 mannen en 18 vrouwen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Robbert297 » ma 02 jan 2017, 16:52

^^ Inderdaad een erg scheve verhouding. Je zou bijna denken dat daar niets van klopt.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem » ma 02 jan 2017, 20:50

Het is een politiek minder correcte opmerking, maar ik heb niet het idee dat vrouwen betere chauffeurs zijn. Zo moest ik vanmiddag op de snelweg nog plotseling op de rem gaan staan omdat een vrouw zonder te kijken een rijstrook opschoof. Claxonneren hielp niet....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » ma 09 jan 2017, 19:50

Wat foto's van de fylkesvei 724 door Oldedalen, vanaf Olden tot de gletsjers Briksdalsbreen en Jostedalsbreen. Briksdalsbreen is één van de bekendste toeristische attracties in Noorwegen, het is één van de best bereikbare gletsjers, maar de gletsjer varieert sterk in lengte, soms bereikt dit het meer op 350 meter hoogte, sommige jaren ligt de tong op 600 meter hoogte. De gletsjers in het westen van Noorwegen groeien of krimpen voornamelijk door de hoeveelheid sneeuw, niet de temperatuur.

Afbeelding
Oldedalen-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oldedalen-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oldedalen-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oldedalen-4 by European Roads, on Flickr

Dit is niet de Briksdalsbreen maar een andere zijarm van de Jostedalsbreen, op circa 1.000 meter hoogte.
Afbeelding
Oldedalen-5 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Oldedalen-6 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door GuteFahrt » ma 09 jan 2017, 19:52

Wauw... woorden schieten te kort. Wat een landschap. Wat een foto's. :worship:

Mijn dag kan niet meer stuk! ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Robbert297 » ma 09 jan 2017, 20:38

Prachtige foto's, Chris! Ik kan m'n ogen er niet meer van af houden. :D
Слава Україні

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door vynkce » di 10 jan 2017, 7:58

Ik heb aan bovenstaande reacties helemaal niets toe te voegen! :top: :worship:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door waldo79 » di 10 jan 2017, 10:32

Helemaal te gek. Je hebt destijds enorm mazzel gehad met het weer, maar het doet me allemaal wat zuidelijker ogen dan Noorwegen :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » di 10 jan 2017, 15:09

Bedankt! mooi daar he 8-)

De catwalk van de Hålogalandbrug van de E6 bij Narvik.

Afbeelding

Afbeelding

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door bobbob » di 10 jan 2017, 20:07

waldo79 schreef:Helemaal te gek. Je hebt destijds enorm mazzel gehad met het weer, maar het doet me allemaal wat zuidelijker ogen dan Noorwegen :lol:
Zulk weer is helemaal geen uitzondering in Noorwegen hoor, maar je hebt meestal niet alleen dit weer :mrgreen:
Zitten meestal ook dagen tussen dat het minder mooi is, wat ik juist een heel mooi effect vind hebben in Noorwegen. Maar de strak blauwe lucht en zon komt ook regelmatig voor :top:
Heb nog wel foto's van afgelopen zomervakantie toen we de Trollstigen reden in de mist, heel erg mooi :D

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door harry » di 10 jan 2017, 20:55

bobbob schreef:Zulk weer is helemaal geen uitzondering in Noorwegen hoor
O, dan is het waarschijnlijk alleen een uitzondering als ik er op vakantie ben... :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 11 jan 2017, 10:43

Longyearbyen op Svalbard/Spitsbergen wil 's werelds noordelijkste rotonde aanleggen. Op Svalbard zijn slechts 1.200 personenauto's geregistreerd (en 2.200 sneeuwscooters). Longyearbyen ligt op 78 graden noorderbreedte (bijna 3.000 kilometer noordelijker dan Nederland en 900 kilometer noordelijker dan Alaska)

Hier moet het komen:
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door waldo79 » wo 11 jan 2017, 12:06

Met zulke kleine aantallen voertuigbewegingen is een rotonde toch niet nodig?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » wo 11 jan 2017, 17:49

riksvei 4

Statens Vegvesen heeft een corridorstudie afgerond naar de riksvei 4. Het gaat om het deel Jaren - Moelv, waar de riksvei 4 op de E6 eindigt. Het project zou gecombineerd worden met Gjøvikbanen, de spoorlijn van Oslo naar Gjøvik.

Het voorkeursalternatief is een viersporige spoorlijn vanaf Oslo tot Moelv, waar deze aansluit op Dovrebanen. De kosten hiervan liggen echter erg hoog (circa € 7 miljard) en men wil het daarom in stapjes uitvoeren.

Voor wat betreft de riksvei 4 is het voorkeursalternatief een rondweg bij Gjøvik (grotendeels ondertunneld) en een upgrade naar wegklasse H8 (2x2 motorvei, ontwerpsnelheid 100 km/h) tussen Gjøvik en de E6 bij Moelv.

Er zijn recent al upgrades aan de riksvei 4 uitgevoerd, maar men wil zich nog niet wagen aan een scenario waarbij de riksvei 4 de hoofdroute van Oslo naar Lillehammer wordt. Het is namelijk 15 kilometer korter dan de E6. Maar men wil de upgrade van de E6 naar autosnelweg niet in de voeten lopen, en twee noord-zuidsnelwegen zijn ook wel enigszins over the top.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » do 12 jan 2017, 20:38

Het project Ryfast bij Stavanger is in ruwbouw aanzienlijk gereed. Op dit moment is 44 kilometer tunnelbuis uitgeboord, het gehele plan omvat 52,8 kilometer tunnelbuis. In de langste tunnel, de Ryfylketunnel, is al 9 kilometer geasfalteerd. De tunneldoorslag moet nog volgen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » vr 13 jan 2017, 20:47

Wat foto's van de fylkesvei 655 door Norangsdalen, een diep dal in de gemeenten Stranda en Ørsta, in de provincie Møre og Romsdal. Dit is één dal westelijk van het beroemde Geirangerfjord (locatie). Het hoogste punt van de weg ligt op circa 300 meter, de bergen rondom zijn tot 1.500 meter hoog.

1. Meteen een foute wegwijzer, dit is niet de fylkesvei 60, maar 655. We zijn hier net van de fylkesvei 60 afgeslagen.
Afbeelding
Fylkesvei 655 Norangsdalen-1 by European Roads, on Flickr

2. Norangsdalen. Het is vernoemd naar het Norangsfjord, waar het op aansluit aan de noordkant.
Afbeelding
Fylkesvei 655 Norangsdalen-2 by European Roads, on Flickr

3. Schitterend landschap, moeilijk voor te stellen dat dit maar 300 meter boven zeeniveau is. In de Alpen moet je richting 2.500 meter gaan voor zulke landschappen. De loofbomen verraden dat het niet zo hoog ligt.
Afbeelding
Fylkesvei 655 Norangsdalen-3 by European Roads, on Flickr

4. De sneeuwgrens lag hier in juni nog laag, deels nog rond 300 meter.
Afbeelding
Fylkesvei 655 Norangsdalen-4 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Fylkesvei 655 Norangsdalen-5 by European Roads, on Flickr

6. Halverwege zijn haast verticale rotswanden. Het gaat hier bijna 1.000 meter recht omhoog.
Afbeelding
Fylkesvei 655 Norangsdalen-6 by European Roads, on Flickr

7. We naderen het Norangsfjord.
Afbeelding
Fylkesvei 655 Norangsdalen-7 by European Roads, on Flickr

8. Op de achtergrond de 1.432 meter hoge Kolåstinden. Amper voor te stellen dat dit net zo hoog is als het Zwarte Woud.
Afbeelding
Fylkesvei 655 Norangsdalen-8 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door brytje008 » vr 13 jan 2017, 21:06

^^ Wat een prachtig land is het toch! Maar je zou bij de laatste foto inderdaad niet zeggen dat het net zo hoog is als het Zwarte woud. Ik vind de bergen wel hoger lijken als 1400 meter. Komt waarschijnlijk door het eeuwige sneeuw
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door GuteFahrt » za 14 jan 2017, 0:31

Fenomenale foto's wederom. 8-) Eens te meer komt hier tot uitdrukking dat Noorwegen <<powered by nature>> is. :D
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 11:38

De bergen lijken veel hoger dan het Zwarte Woud, Beierse Woud of Vogezen omdat ze steiler en kaler zijn (boven de boomgrens). De sneeuw maakt het nog af. Overigens is de hoeveelheid sneeuw in augustus nog wel minder dan in juni. In juni ligt er vanaf 1.000 meter nog een gesloten sneeuwdek, in augustus ligt dat eerder rond 1.500 meter, wat in dit soort berggebieden een behoorlijk verschil maakt, Noorwegen heeft niet zo heel veel gebied ruim boven de 1.500 meter, alle 2000ers zijn in dezelfde regio (Jotunheimen, Dovre).

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door brytje008 » za 14 jan 2017, 12:48

^^ De sneeuw blijft toch ook wat langer liggen in Noorwegen dan in de Alpen? Ik dacht op jongere leeftijd altijd dat Noorwegen bergen had van minsten wel 3000 meter,maar de hoogste berg is 2469 m. Komt misschien omdat ik het land ook altijd zie als een land met veel bergen. :D
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door duikgek89 » za 14 jan 2017, 13:05

^^ Volgens mij komt dat deels ook omdat de lager liggen dan de dalen in de Alpen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 13:30

Dat klopt, in de foto's zie je een dal op 0 - 300 meter boven zeeniveau. In de Alpen heb je op die hoogte vaak niet een vergelijkbaar uitzicht. Dat zijn vaak lager gelegen delen waar de dalen veel breder zijn en de kale en/of besneeuwde bergtoppen op aanzienlijk grotere afstand (bijvoorbeeld Bellinzona of Grenoble).

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door brytje008 » za 14 jan 2017, 14:58

^^ In Noorwegen kom je dus sneller dichtbij hoge bergen en besneeuwde toppen? is de hoogste berg Galdhøpiggen, ook de hoogste van heel Scandinavië? Ik weet niet of zweden en Finland veel bergmassieven hebben.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 15:11

Ja Galdhøpiggen is het hoogste punt van Noord-Europa. Je kan er met de auto bijna bovenop rijden, er gaat een private tolweg naar Juvasshytta op 1.800 meter hoogte.

Galdhøpiggen is echter niet zo heel prominent, er zijn in de regio veel toppen tussen 2.000 en 2.400 meter. Vroeger werd gedacht dat een andere berg het hoogste punt van Noorwegen was omdat Galdhøpiggen niet zo opviel.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door brytje008 » za 14 jan 2017, 15:19

^^ Grappig ik wist niet dat je er ook omhoog kon rijden. Maar ik had het even opgezocht maar zweden heeft ook bergen boven de 2000 m. en Finland geloof ik tot 1200 - 1300 m.

Maar Galdhøpiggen ligt nog redelijk 'zuidelijk' ik dacht altijd dat Noorwegen juist noordelijk forse bergen had. Hoe hoog zijn de bergen als je richting de Noordkaap bijvoorbeeld gaat?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 15:31

Tot ver noordelijk kom je nog bergen tot circa 1.700 - 1.800 meter, tot nabij Tromsø. Daarna zijn de bergen lager, met name Finnmark is grotendeels niet meer dan heuvelachtig, alleen westelijk van Alta en Hammerfest zijn nog wat hogere bergen. Qua natuurschoon is de Noordkaap niet het mooiste wat Noorwegen te bieden heeft.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Willem » za 14 jan 2017, 19:22

Toch is die Noordkaap wel een rots van, zo uit mijn hoofd gezegd, ongeveer 200 meter hoog die over de Barentszee kijkt. Met de middernachtzon pal in het noorden (wanneer zie je nu de zon in het noorden staan, ten noorden van de evenaar?) en de gedachte dat er alleen nog maar iets van 2000 km. zee is tot de Noordpool maakt het toch wel tot een leuke plek.

Natuurlijk, het is toeristisch en er zijn in Noorwegen mooiere plaatsen, dat ben ik met je eens. Maar toen ik twee jaar geleden naar de Noordkaap ben gereden heb ik wel genoten van de reis. Vanzelfsprekend geldt dat voor alle landschappen onderweg, van de Zweedse oneindige bossen tot de Noorse bergen die de oceaan lijken in te lopen. Het is een enorme afstand en dan is zo'n toeristische magneet wel leuk als ankerpunt (en uiteraard die middernachtzon). Maar als dat het enige is en je vergeet te genieten van de landschappen die je onderweg passeert wordt het wel en beetje zielig.

Overigens vond ik op die reis qua landschap de Lofoten (de E10 naar A) het hoogtepunt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 19:27

Ik heb afgelopen jaar de rondreis gemaakt door eerst via Noorwegen naar het noorden te gaan, en dan via Zweden naar het zuiden. Als je Noorwegen al gezien hebt valt Zweden nogal tegen.

In Noorwegen kan je de mooie gebieden ook beter bereiken dan Zweden. Bijvoorbeeld de hoogste bergen in Noord-Zweden (Sarektjåkkå en Kebnekaise) liggen in zeer ontoegankelijk gebied. Beide bergen worden omringd door gletsjers, maar liggen meer dan 20 kilometer van de dichtstbijzijnde weg. In Noorwegen kan je dat vaak van dichterbij ervaren.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door brytje008 » za 14 jan 2017, 19:46

^^ is het niet vooral het zuiden van Zweden want dan tegen valt ? ik kijk wel is op streetvieuw in zweden dan lijkt Noorwegen mij ook veel mooier . Maar ik denk dat het noordelijkste deel wel erg mooi is van Zweden
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N] Noorwegen - Norge - Norway

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 19:53

Het Scandinavisch Hoogland is aan de Zweedse zijde ook wel mooi, maar grotendeels ontoegankelijk tenzij je echt zeer lange wandelingen wilt maken (denk aan meerdaagse trektochten). En er zijn ook geen goede routes die je continu door het hoogland laten rijden. De E45 ligt al een behoorlijk stuk oostelijker, het lijkt op de kaart niet zo ver, maar het is snel 1,5 - 2 uur rijden vanaf het hooggebergte. Dus als je van het ene dal naar het andere wilt - als dat al over de weg te bereiken is - moet je uren rijden.

De Noordkaap is wel het snelst te bereiken door via Zweden en Finland te rijden. De E4 is goed uitgebouwd en noordelijker is het vrij makkelijk rijden naar Noorwegen toe. De E6 kost veel meer tijd, maar is wel een veel mooiere route.

Plaats reactie