West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door exoz » ma 09 jan 2017, 14:57

Goeiedag iedereen,

na een geslaagde reis naar Kroatië vorig jaar (mede dankzij de tips ivm heen en terugreis hier :top: ) gaan we dit jaar naar het zuiden van Frankrijk, omgeving Béziers.
We vertrekken zaterdag 15/7 in de namiddag (16-17u) om de zondag aan te komen en keren terug op woensdag 26/7.
Aangezien we met 2 kinderen (8 en 10) reizen, zullen we de heenreis zeker al opsplitsen in twee stukken. Het plan is om de zaterdag tot over Parijs te rijden en ergens te overnachten tussen Parijs en Orleans. Dan de zondag het tweede deel te doen.

Welke route zouden we de zondag het best nemen (drukte etc).

- Kortste/snelste route: (633km vanaf Orléans) de A71 en A75 via Clermont Ferrand.
- Tweede optie: (733km vanaf Orléans) de A20 en A61 via Limoges en Toulouse.

Alhoewel ik het viaduct van Millau graag zou zien, is dit op de heenreis niet echt een must. Deze kunnen we op de terugreis ook doen (veel kans dat we dit in 1 dag doen, aangezien we op een woensdag vertrekken, verwacht ik niet zo heel veel drukte).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door Chris » ma 09 jan 2017, 15:03

Dat is het weekend van quartorze julliet. De meeste Fransen hebben dan een lang weekend en vertrekken dan op donderdag al richting zuiden. Aangezien je pas zaterdagmiddag vertrekt rij je sowieso wat achter de drukte aan.

Op zondag zal er ongetwijfeld nog drukte zijn richting zuiden.

Klassieke knelpunten via A71-A75;
* tolstation aan het einde van de A71 (is wel minder sinds het verbreed is)
* plukjes langzaam rijdend op de bochtige delen van de A75
* invoegen naar de A9 (als je daar nog langs moet)

Klassieke knelpunten via de A20-A61;
* tolstation bij Vierzon (afrit van A71 naar A20)
* de tolstations op de A20 vanaf Brive zijn niet zo groot, maar de vertraging valt meestal erg mee
* de A61, met name tussen Carcassonne en Narbonne.

Gezien het feit dat de A71-A75 100 kilometer korter is dan via de A20-A61, zou ik voor deze optie kiezen. Beide routes hebben potentiële knelpunten, maar ik denk niet dat je dat goed maakt met 100 kilometer omrijden via Toulouse.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door exoz » ma 09 jan 2017, 15:26

ok, is redelijk duidelijk :). Zal dan via de A71/A75 rijden. Het verkeer de zondagmorgen nog eens controleren op grote knelpunten/files/ongevallen, om dan eventueel toch nog anders te rijden.
Qua peage (bakje Telepeage wordt op voorhand aangevraagd) is de A71/A75 een achttal euro goedkoper, maar het viaduct van Millau kost € 9,8 dus dit is hetzelfde.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door Km357 » ma 09 jan 2017, 18:12

Aangezien je de zondag het grootste deel doet zou dat wel moeten meevallen. De route langs de A71 is saai, oersaai zelfs, maar de A75 maakt veel goed.

Als je nog eens wat wil zien, de oude N9 (D909 en dergelijke namen) ligt er ook nog altijd en laat je nog wat oud Frankrijk zien langs quasi volledig verlaten wegen. Immers enkel lokaal verkeer die deze route nog neemt aangezien de A75 zelf tolvrij is behalve het Viaduc. Die weg heeft het voordeel dat een oprit naar de A75 nooit ver is als je vindt dat je te weinig opschiet. Probeer geen tol uit te sparen met een rit door Millau, da's totaal verloren moeite.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door brytje008 » ma 09 jan 2017, 18:32

^^ Zelfs het stuk voor Péage de Gerzat? Op wegenwiki heb ik wel eens gelezen dat dat stuk wel iets interessanter is door het meer plooiende landschap. Ook heb je hier zicht op Puy-de-Dôme.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door Km357 » ma 09 jan 2017, 19:55

Vanaf sortie 12 richting zuiden wordt het iets interessanter maar het komt nog niet aan de A31 tussen Toul en Langres imo.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door exoz » wo 28 jun 2017, 16:54

Hotel is geboekt in Orleans vlakbij autosnelweg. We vertrekken dus op zaterdag 15 juli ergens in de namiddag, afhankelijk van enkele factoren kan dit tussen 14 en 18u zijn. Ik zit nog met 1 twijfelgeval en dat is Parijs.
Langs waar zouden jullie rijden? Afhankelijk van het vertrekuur welke route + de zaterdagavond is er in het Stade de France een concert van Coldplay, zal waarschijnlijk wel extra drukte met zich meebrengen.
Ik zelf heb nog geen ervaring met in/rond Parijs te rijden, mijn vader rijdt altijd de Periferique af (oostelijk).

1) Gewoon de A1 afrijden, en de Periferique nemen (oostelijk) er er terug op A68/A10 https://goo.gl/maps/1dAVxpzY2uq
2) Gewoon de A1 afrijden, en de Periferique nemen (westelijk) en dan via de N118 naar de A10 https://goo.gl/maps/DeQBqksaNTA2
3) Voor Parijs de A3 op -> A86 (oostelijk/tweede ring) en zo naar de A10 https://goo.gl/maps/tu4Exvv5jxH2
4) de A86 (westelijk/duplextunnel) en via een stuk N118 naar de A10 https://goo.gl/maps/DE2nWA8QBbr

Normaal heeft de 3de optie mijn voorkeur, maar ik ben het verkeer de laatste weken wat in het oog aan het houden en er is telkens enorm veel file op die route. Wat zouden jullie doen (en afhankelijk van het vertrekuur)?

Of gewoon de laatste parking voor Parijs even online kijken waar de meeste files staan?
Laatst gewijzigd door exoz op wo 28 jun 2017, 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door Chris » wo 28 jun 2017, 16:57

Aan de oostkant liggen de drukste wegvakken van Frankrijk. De westelijke route is vaak minder filegevoelig. Ik denk toch dat het wel mee moet vallen met de drukte bij Parijs op zaterdag eind van de middag of begin van de avond. Je kan ook onderweg even de verkeerssituatie checken in Google Maps en dan je keuze maken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door Basjuh1981 » wo 28 jun 2017, 17:32

Klein detail: Het is niet de A68, maar de A6B (van Bernard). Beetje lullig als je besluit die route te nemen en je mist de afslag van de A6B omdat je op zoek bent naar de A68.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jun 2017, 17:36

exoz schreef:Hotel is geboekt in Orleans vlakbij autosnelweg. We vertrekken dus op zaterdag 15 juli ergens in de namiddag, afhankelijk van enkele factoren kan dit tussen 14 en 18u zijn. Ik zit nog met 1 twijfelgeval en dat is Parijs.
Langs waar zouden jullie rijden? Afhankelijk van het vertrekuur welke route + de zaterdagavond is er in het Stade de France een concert van Coldplay, zal waarschijnlijk wel extra drukte met zich meebrengen.
Ik zelf heb nog geen ervaring met in/rond Parijs te rijden, mijn vader rijdt altijd de Periferique af (oostelijk).

1) Gewoon de A1 afrijden, en de Periferique nemen (oostelijk) er er terug op A68/A10 https://goo.gl/maps/1dAVxpzY2uq
2) Gewoon de A1 afrijden, en de Periferique nemen (westelijk) en dan via de N118 naar de A10 https://goo.gl/maps/DeQBqksaNTA2
3) Voor Parijs de A3 op -> A86 (oostelijk/tweede ring) en zo naar de A10 https://goo.gl/maps/tu4Exvv5jxH2
4) de A86 (westelijk/duplextunnel) en via een stuk N118 naar de A10 https://goo.gl/maps/DE2nWA8QBbr

Normaal heeft de 3de optie mijn voorkeur, maar ik ben het verkeer de laatste weken wat in het oog aan het houden en er is telkens enorm veel file op die route. Wat zouden jullie doen (en afhankelijk van het vertrekuur)?

Of gewoon de laatste parking voor Parijs even online kijken waar de meeste files staan?
Optie 2 of 4 is doorgaans véél rustiger dan oostelijk langs Parijs. Zelfs op een zwarte zaterdag waar de oostelijke Périphérique helemaal vast stond, ben ik via route 1 filevrij langs Parijs gereden.

Ik geef tegenwoordig altijd de voorkeur aan een westelijke route om Parijs, of ik moet op een heel rustig tijdstip Parijs passeren. Maar in jouw geval zou ik gewoon een route westelijk om Parijs kiezen.

Optie 4 is ook een goede en je vermijdt het stukje weg door Boulogne-Billancourt er mee, maar je betaalt wel tol voor de A86 Duplextunnel.

Over het concert in het Stade de France zou ik me weinig zorgen maken; vermoedelijk komen veel bezoekers ook met het OV en op dat deel van de A1 en A86 zit weinig doorgaand verkeer meer, dat neemt massaal de A3 en A86 oostelijk langs Parijs.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door Rein » wo 28 jun 2017, 21:33

exoz schreef:Hotel is geboekt in Orleans vlakbij autosnelweg.
Ik hoop niet dit hotel? Zowel dan hoop ik dat je nog gratis kan annuleren en zou ik dan ook doen. Zelfs voor één nacht vond ik het er een verschrikking.

Coen Tunnel schreef: Optie 4 is ook een goede en je vermijdt het stukje weg door Boulogne-Billancourt er mee, maar je betaalt wel tol voor de A86 Duplextunnel.
Men zegt dat de tunnel een variabel toltarief heeft. Ik reed er een maand geleden op zondagochtend ca 9:30. De tunnel kostte me € 6,80 aan tol. Viel me wel wat tegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door Coen Tunnel » wo 28 jun 2017, 21:56

Rein schreef:Men zegt dat de tunnel een variabel toltarief heeft. Ik reed er een maand geleden op zondagochtend ca 9:30. De tunnel kostte me € 6,80 aan tol. Viel me wel wat tegen.
Dat klopt inderdaad.

Hier vind je de tarieven: http://www.duplexa86.fr/fr/system/files ... 6_2017.pdf

Alleen 's avonds na 22:00 uur en 's nachts is de tol vrij laag.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door exoz » do 29 jun 2017, 9:24

Basjuh1981 schreef:
Klein detail: Het is niet de A68, maar de A6B (van Bernard). Beetje lullig als je besluit die route te nemen en je mist de afslag van de A6B omdat je op zoek bent naar de A68.
Hah, wat te snel gekeken, bedankt (A68 ligt tussen Albi en Toulouse ter info ;) )
Rein schreef:
exoz schreef:Hotel is geboekt in Orleans vlakbij autosnelweg.
Ik hoop niet dit hotel? Zowel dan hoop ik dat je nog gratis kan annuleren en zou ik dan ook doen. Zelfs voor één nacht vond ik het er een verschrikking.
Nee, hebben een Ibis geboekt. Was nog het enigste min of meer betaalbare. En nog nooit miserie gehad met een Ibis-hotel, je weet wat je kan verwachten.

Ivm met duplex-tunnel, liever wat tol betalen dan een uur in de file te staan. Zal normaal dan westelijk langs Parijs gaan (Duplex of Periferique), maar onderweg nog eens kijken op google maps hoe het zit en zo de route eventueel aanpassen

Bedankt aan iedereen voor de tips!

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door exoz » ma 31 jul 2017, 9:28

Eventjes update hoe de route was.

Heen en terug via A71 - A75. Op de heenreis niets van file gehad, iets drukker verkeer in Parijs (Periferique Est), maar niet noemenswaardig. Op de terugreis ook geen file behalve in Parijs, nu de andere kant genomen A6a, want de A6b stond een uur voordat we er waren al helemaal toe. Toch zeker 45min verloren. in Rijsel ook drukker verkeer en redelijk wat wegenwerken.

Dus al bij al ging het enorm vlot en geen problemen. Wel enorm veel snelheidswijzigingen op de A71-A75, was constant aanpassen vond ik.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: West-Vlaanderen (BE) naar Béziers (FR)

Bericht door waldo79 » ma 31 jul 2017, 13:17

Bedankt voor het delen van de ervaringen.

Plaats reactie