[B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door mavas » zo 08 jan 2017, 13:03

Een verkeersdeelnemer heeft een hele grote kans om te overlijden bij een frontale aanrijding van hoger dan 50 km/h.
Als een fietser 15 km/h rijdt, en een auto 70 km/h in dezelfde richting op een weg met aanliggende fietsstrook, dan is die kans om te overlijden dus net zo groot als bij 90 km/h met aanliggende fietsstrook, want het snelheidsverschil is altijd groter dan 55 km/h.

Daarnaast, veiligheid hangt van 2 onderdelen af: De kans en het risico.
Ook al is het risico op een 90 km/h weg groter, hoe vaak komen die situaties voor??!?!?!?! Dat is misschien nog wel belangrijker voor het uiteindelijke onveiligheidscijfer. Als er op 90 km/h-wegen met aanliggende fietsstrook 10 fietsers per dag rijden, dan kun je er vanuitgaan dat de situatie zich nauwelijks voor zal doen en er geen reden is om de snelheid te verlagen. Ik denk persoonlijk dat er nauwelijks onderzoek is gedaan naar het aantal fietsers.

Er wordt ook veel te veel met oogkleppen op gekeken enkel naar het risico van wegen, en niet naar beide onderdelen van veiligheid. Dat speelt niet alleen in Vlaanderen, Nederland heeft er helemaal een handje van.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » zo 08 jan 2017, 17:54

Gaiajohan schreef: Ik kan me niet voorstellen dat dit rechtsgeldig is binnen de EU. Want Vlaanderen is geen land. En snelheden worden mi door een land bepaald, niet door streken in een land..
Even dit punt terughalen. Schotland heeft vorig jaar, als reactie op het referendum van 2014, een heleboel bevoegdheden bijgekregen. Zie de Scotland Act 2016. Opvallend element daarin is:
The act gives extra powers to the Scottish Parliament and a Scottish Government,[1] most notably:[2]

Legislative control over areas such as road signs, speed limits, onshore oil and gas extraction, rail franchising, consumer advocacy and advice amongst others by devolution of powers in relation to these fields to the Scottish Parliament and the Scottish Ministers.
Dus ook in het VK zullen er binnenkort verschillende snelheidswetten gelden. De devolutie gaat nog verder dan in België omdat het ook het ontwerp van verkeersborden omvat.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door tovm74 » di 10 jan 2017, 7:36

And now, the next step ....
standaard.be schreef:‘Overheid werkt te snel rijden zelf in de hand’

Vandaag om 06:15 door Jef Poppelmonde - Wat in onze buurlanden wel kan, lukt in België niet. 50 per uur is daar 50 per uur. ‘Hier zorgt de ‘tolerantiemarge’ voor laksere chauffeurs.’

Een grote meerderheid van de Belgische bestuurders – bijna drie op de vier – geeft toe buiten de bebouwde kom de snelheidslimieten te overschrijden.
Het volledige artikel vindt u hier
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 10 jan 2017, 7:55

Ik vraag me toch echt af wie ze daar voor ondervragen hoor...

Anderszijds is de vergelijking met Frankrijk volledig scheef, men houdt zich daar even veel aan de snelheid als hier. Het is minder erg dan vroeger, maar je vindt er nog wel die 110 doen op een 2x1. Wat natuurlijk niet door onze pers vermeld wordt is dat Duitsland en Frankrijk, en deels Nederland realistischere limieten heeft waardoor er vast minder mensen er over gaan. B(

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Tommy » di 10 jan 2017, 9:06

^^ Het artikel lult er zwaar op los.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Emil » di 10 jan 2017, 9:16

Ook vreemd dat de professor stelt dat Nederland veel kleinere marges heeft. Dat valt nou ook wel weer mee. Sterker nog, op 120km/h wegen is de marge in Nederland 1km/h hoger dan in Belgie! De professor houdt er namelijk geen rekening mee dat we in Nederland niet alleen een correctie van 3% hebben, maar ook een boeteondergrens van 4km/h. Dus bij 120 wordt dan dan 3% van 120 = 4km/h, plus de 4km/h is een marge tot 128km/h.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door duikgek89 » di 10 jan 2017, 13:02

Buiten de 130 wegen, is in Nederland de marge overal 1km/h hoger.

Volgens mij is het grote verschil tussen Nederland en België dat de doorstroming en het verkeersgedrag in Nederland al naar de kl*te geflitst is.
In Frankrijk kom ik maar weinig maar wat me de laatste keren opviel: De gemiddelde Fransoos klooit maar wat aan...
En dan nog Duitsland, daar wordt structureel een klein beetje te hard gereden.

Die correctiemarge is echt het probleem niet. Ik denk dat deze "professor" gewoon aandacht nodig heeft.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » di 10 jan 2017, 13:17

^^ Misschien dat niet alleen, nog niet gemerkt dat we overstelpt worden met anti-auto berichtgeving tegenwoordig?:

- Duizenden auto's moeten weg om de Oosterweel werken te kunnen uitvoeren, waar die naar naartoe moeten, wordt natuurlijk niet vermeld, gewoon de droge boodschap er uit zwieren en wat media-aandacht veroorzaken.
- Brussel kreunt onder de auto's, maar infrastructuur uitbowen is niet aan de orde, altijd hetzelfde verhaal van fiets en openbaar vervoer, terwijl men goed genoeg weet dat er minder mensen De Lijn gebruiken per jaar en dat de NMBS niet echt bekend staat om z'n zorgeloze en feilloze werking.
- etc etc

En het resultaat is altijd hetzelfde: De politici of professor of wie dan ook die er mee uitkomt krijgt wat fame-minuten en de oppositie gebruikt het als negatief anker om zelf ook nog eens in het nieuws te komen. En ondertussen blijft iedereen maar aanschuiven omdat werkelijke actie eigenlijk ontmoedigd wordt.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » di 10 jan 2017, 19:37

Wat een onzin alweer, alsof bestuurders altijd 6 km te snel rijden of 128 op de snelweg. Die correctiemarge is in het leven geroepen om diverse gegronde redenen. Dankzij die marge worden discussies vermeden en aangetoond dat wie geflitst werd wel degelijk sneller reed dan toegestaan. Vanuit veiligheidsperspectief is 2 of 3 km/h te hard bekeuren krankzinnig, er is geen enkele zinnige reden waarom die marge verlaagd of afgeschaft dient te worden. Zonder die flitsmarge zouden de parketten overspoeld worden wanneer ze in theorie vanaf 1 km/h te hard bekeuren.

Ik snap werkelijk niets van deze commotie. Vergeet niet dat we bij alcohol tevens een correctiemarge hanteren van 0,5 promille. Opmerkelijk genoeg ziet men meer winst te behalen in het verlagen/afschaffen van de snelheidscorrectie dan een verlaging van het maximum promille of een nultolerantie.
:denk:

De man aan het woord in dat artikel (Willy Miermans) komt wel vaker met dit soort verhalen in de pers. Begin vorig jaar kwam hij met het voorstel op de snelheid op snelwegen te verlagen naar 60 km/h.
Hier een interview met hem op de site van Ademloos: http://www.ademloos.be/nieuws/laat-die-files-maar-staan

We kunnen het dus nog slechter treffen dan Weyts als minister van Mobiliteit en Openbare Werken. :D

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Archeopendra1234 » di 10 jan 2017, 23:22

Km357 schreef:Ik vraag me toch echt af wie ze daar voor ondervragen hoor...

Anderszijds is de vergelijking met Frankrijk volledig scheef, men houdt zich daar even veel aan de snelheid als hier. Het is minder erg dan vroeger, maar je vindt er nog wel die 110 doen op een 2x1. Wat natuurlijk niet door onze pers vermeld wordt is dat Duitsland en Frankrijk, en deels Nederland realistischere limieten heeft waardoor er vast minder mensen er over gaan. B(
QED (oftewel spijkers met koppen slaan) :top:

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Egbert » wo 11 jan 2017, 7:19

Die professor is een duidelijke kantoortijger. Weet niets van de landen om hem heen. Zoals al aangestipt is is het in Nederland vrijwel hetzelfde als in België, in Duitsland zijn de toleranties 3 km/h en boven de 100 km/h 3%, Frankrijk is 5 km/h en 5%.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Snelwegfreak » wo 11 jan 2017, 7:22

Ik had al mijn vermoedens, en inderdaad: Willly Miermans. Niet serieus nemen die man.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Alfa » wo 11 jan 2017, 16:43

^^Jammer genoeg nemen de media hem wel serieus. Zulke artikels en de reactie erop van allerlei belangenverengingen (zoals Touring), is vaak genoeg om een en ander in gang te zetten. Temeer de tolerantiemarge in geen enkele wet of regel is vastgelegd, enkel in een rondschrijven van het College van Procureurs-generaal. Een nieuwe omzendbrief opstellen is niet veel moeite en kan zelfs morgen al. Het hoeft zelfs niet gepubliceerd te worden. Want 51 rijden is wettelijk gezien al een overtreding, een tolerantie is slechts een gunst.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » wo 11 jan 2017, 16:58

Het is ook zeer jammer dat iemand met zo'n profiel en denkwijze aan het hoofd heeft gestaan van een universitaire opleiding verkeerskunde.

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door rosemeyer » za 28 jan 2017, 17:31

Zeldzaam: link :)
Beeld dateert van 2010, volgens Waze zou vandaag 50 km/u gelden.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 28 jan 2017, 18:27

^^
De maximumsnelheden vermeldt door Waze stemmen niet altijd overeen met de realiteit heb ik ondervonden.
Bij woongebieden in mijn gemeente zou volgens Waze een Vmax van 50 gelden, in werkelijkheid bedraagt de toegestane snelheid 70 km/h.

Sinds veel gemeenten besloten het zonale regime 30,50 en 70 toe te passen op hun grondgebied is de beperking van 60 km/h in onbruik geraakt.
Laatst gewijzigd door Lambo19 op za 28 jan 2017, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

ttown
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 16:20

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door ttown » za 28 jan 2017, 19:05

90 km/h in een woonwijk in Vlaanderen? :rofl2:

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Emil » za 28 jan 2017, 19:18

^^ Dat was vroeger heel vaak het geval. Tegenwoordig werkt Vlaanderen vaker met zones of grotere bebouwde kommen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » za 28 jan 2017, 20:08

ttown schreef:90 km/h in een woonwijk in Vlaanderen? :rofl2:
Knesselare, O-Vlaanderen tot ver in de jaren 2000.

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door rosemeyer » za 28 jan 2017, 20:16

Lambo19 schreef:^^
De maximumsnelheden vermeldt door Waze stemmen niet altijd overeen met de realiteit heb ik ondervonden.
Soms is Waze inderdaad fout of niet up to date. Meestal is het toch best correct (mijn ervaring natuurlijk).
Af en toe meld ik fouten op hun forum en dat wordt direct aangepast.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Lambo19 » za 28 jan 2017, 20:44

ttown schreef:90 km/h in een woonwijk in Vlaanderen? :rofl2:
Mijn excuses, ik bedoelde uiteraard 70 km/h (vanaf 1 januari). ;)
Sommigen schijnen te denken dat het steeds noodzakelijk is de toegelaten snelheid te rijden. Op heel wat (smalle) landwegen mocht voor 1 januari 90 gereden worden, echter geen enkel normaal denken zou het ooit in zijn hoofd gehaald hebben om 90 km/h te rijden als het niet wenselijk.

In werkelijkheid is het wegprofiel en de omstandigheden bepalend voor de gereden snelheid.

ttown
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 16:20

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door ttown » za 28 jan 2017, 21:54

Lambo19 schreef:
ttown schreef:90 km/h in een woonwijk in Vlaanderen? :rofl2:
Mijn excuses, ik bedoelde uiteraard 70 km/h (vanaf 1 januari). ;)
;)

Sinds Waze community based is kan je zelf de snelheid aanpassen, dit rapporteren is redelijk gemakkelijk te doen vanuit de app zelf door te tikken op het snelheidsicoon. Als het gaat over hele woonwijken dan raad ik je wel aan om ofwel zelf naar de Waze map editor te kijken of eventueel een request te plaatsen op het waze forum (https://www.waze.com/forum/viewforum.ph ... 235c8d178c).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Km357 » zo 29 jan 2017, 9:25

Lambo19 schreef:
ttown schreef:90 km/h in een woonwijk in Vlaanderen? :rofl2:
Mijn excuses, ik bedoelde uiteraard 70 km/h (vanaf 1 januari). ;)
Sommigen schijnen te denken dat het steeds noodzakelijk is de toegelaten snelheid te rijden. Op heel wat (smalle) landwegen mocht voor 1 januari 90 gereden worden, echter geen enkel normaal denken zou het ooit in zijn hoofd gehaald hebben om 90 km/h te rijden als het niet wenselijk.

In werkelijkheid is het wegprofiel en de omstandigheden bepalend voor de gereden snelheid.
Dat werkt wel in beide richtingen natuurlijk, er zijn inderdaad zat wegen waar ik geen 90 zou gereden hebben, ook al mocht ik, anderszijds zijn er nu zat genoeg wegen waar de limiet ver onder de mogelijkheden liggen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 jan 2017, 19:33

:A1-90: bibeko komt in Wallonië nog wel voor.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Wimpie25 » zo 29 jan 2017, 21:55

In Vlaanderen komt 70 nog wel eens voor bibeko.

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door klopgeest » ma 30 jan 2017, 13:13

Lambo19 schreef:
ttown schreef:90 km/h in een woonwijk in Vlaanderen? :rofl2:
Mijn excuses, ik bedoelde uiteraard 70 km/h (vanaf 1 januari). ;)
Sommigen schijnen te denken dat het steeds noodzakelijk is de toegelaten snelheid te rijden. Op heel wat (smalle) landwegen mocht voor 1 januari 90 gereden worden, echter geen enkel normaal denken zou het ooit in zijn hoofd gehaald hebben om 90 km/h te rijden als het niet wenselijk.

In werkelijkheid is het wegprofiel en de omstandigheden bepalend voor de gereden snelheid.
Op de landwegen in Limburg rij je daar toch altijd wel 100, ongeacht of het daar nu een idiote 70 is of niet.

Bij slecht zicht (avond/donker) of weersomstandigheden ligt dat natuurlijk anders. Ook tijdens de hoge maïs/grasweken gaat de rem er wat meer op en sta ik nagenoeg stil bij elke kruising.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door waldo79 » ma 30 jan 2017, 17:04

Ook tijdens de hoge maïs/grasweken gaat de rem er wat meer op en sta ik nagenoeg stil bij elke kruising
Neem aan dat je niet abrupt gaat remmen, maar het gas loslaat en desnoods remt tot circa 20 km/h om de kruising te overzien :hap:

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » ma 30 jan 2017, 19:25

Scheldelaan in de Antwerpse haven is nu volledig 70.
Ik dacht dat de overgang naar 70 geld zou besparen omdat er minder borden nodig waren? Wel, alle 90-borden zijn daar vervangen door gloednieuwe 70-borden. Tevergeefs, want geen één vrachtwagen die zich eraan houdt, dus als je graag door tankwagens ingehaald wordt...
Impressie van de Scheldelaan:
https://goo.gl/maps/BwtpCnJc65s
Bovendien ligt het asfalt er nu beter bij dan op deze oude beelden.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door Emil » ma 30 jan 2017, 23:08

100 zou daar niet misstaan.... Logisch overigens dat er borden 70 worden geplaatst, anders zou je er 120 mogen.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [B] Snelheidsbeleid in Vlaanderen

Bericht door jdb2 » di 31 jan 2017, 8:47

Ah, die algemene regel was ik vergeten.
Vreemd dat 120 op 2x2 wegen niet vervangen werd door 90 volgens dezelfde logica, aangezien daar de uitzonderingen ook vaker voorkomen dan de regel.

Plaats reactie