Infrastructuur in Groningen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Infrastructuur in Groningen

Bericht door martien » ma 02 mei 2016, 20:59

Ik kon geen geschikt topic vinden, dus maar een nieuw topic :mrgreen:

Groningen is weer een stukje busbaan rijker. De busbaan loopt over de Paterswoldseweg heen en sluit aan op het Emmaviaduct (route).

De busbaan ontlast de Paterswoldseweg en de Parkweg en versnelt het busverkeer. Busritten worden drie a vier minuten korter en filevorming door het grote aantal bussen op de Parkweg wordt minder. In de spits kon het gebeuren dat de bussen een soort grid-lock op de Parkweg veroorzaakten en daar het autoverkeer nog bij tussen moest. Iets wat uiteraard niet kan, want in Groningen hebben bussen prioriteit bij alle OWN-verkeerslichten.

Met de ondertunneling van de spoorwegovergang in de Paterswoldseweg over drie jaar wordt het viaduct overbodig - de route wordt dan met de spoorlijn gebundeld - daarom is de het busviaduct tijdelijk aangelegd met stalen elementen.

Afbeelding
(Foto van RTVNoord)

Een filmpje van het Dagblad van het Noorden laat mooi zien dat het door de vaste elementen met kromme overvangen op het hoogste deel een hobbel-viaduct is (Waarschuwing: zet je geluid uit)
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Chris » ma 02 mei 2016, 21:14

martien schreef:in Groningen hebben bussen prioriteit bij alle OWN-verkeerslichten.
Is dat nog bijzonder tegenwoordig? Volgens mij hebben in Zwolle bussen ook prioriteit bij zo ongeveer alle verkeerslichten. Niet altijd absolute prioriteit (direct alles rood zodra er een bus aan komt) maar wel een onderbreking van de fasering om de bus zoveel mogelijk prioriteit te geven.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Ernst76 » ma 02 mei 2016, 21:19

Hoe gaat de route andersom? Emmaviaduct over naar het zuiden, oostwaarts Parkweg onder het viaduct door, en dan over de nieuwe busbaan?

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Koesj » ma 02 mei 2016, 22:15

Volgens mij was het de bedoeling om dat iets noordelijker bij de onderdoorgang van het viaduct in het parkeerplaatsje te doen, rond 1:52 in het filmpje? Kan het niet voor jullie checken want ik ben op vakantie.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Kaaiman » di 03 mei 2016, 8:53

Ernst76 schreef:Hoe gaat de route andersom? Emmaviaduct over naar het zuiden, oostwaarts Parkweg onder het viaduct door, en dan over de nieuwe busbaan?
Afbeelding
Dit is de huidige route. Bron: eigen ervaring.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door boe! » di 03 mei 2016, 18:50

martien schreef:(Waarschuwing: zet je geluid uit)
Wat is er mis met mijn pianospel? :mrgreen:

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Ernst76 » di 03 mei 2016, 20:36

Dank voor het mooie kaartje!

martien
verkeersader
Berichten: 601
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door martien » za 04 jun 2016, 16:04

In voorbereiding van de grootschalige werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg, heeft men alle verkeerslichten in de stad op één verkeerscentrale aangesloten om bij verstoringen verkeer beter te kunnen geleiden. (dit zal de hele randstad al wel hebben, maar hier in het Noorden is dat natuurlijk bijzonder ;) ) Het Dvhn weet meer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Kaaiman » do 17 nov 2016, 14:01

Ontsluiting Hoogkerk/Kranenburg
Momenteel wordt er gewerkt aan de wegen rondom de aansluiting Hoogkerk van de A7. De onoverzichtelijke nep-turborotondes worden verbeterd en voorzien van een bypass, zodat het verkeer vanaf de afrit vanuit Groningen rechtstreeks de Eemsgolaan op kan rijden. In de huidige situatie is er alleen een bypass voor de rotonde aan de afrit, maar stokt het verkeer vooral op de rotonde daarna.

Ook wordt de gelijkvloerse kruising met de busbaan en het fietspad in de Eemsgolaan ongelijkvloers gemaakt. Dit was nogal een druk en onoverzichtelijk punt, vooral omdat de busbaan en het drukke naastgelegen fietspad in de voorrang liggen. Hierdoor kreeg het vele autoverkeer in de spitsperiodes nauwelijks de kans om over te steken.

Tijdens de bouw is de busbaan tijdelijk omgelegd en werd de ontstane bajonet geregeld door VRI's. Deze waren in het begin echter zo afgesteld dat elke bus en elke fietser voorrang kreeg, met een flinke afritfile op de A7 tot gevolg. Dat was maar één of twee keer, want toen was de maat Rijkswaterstaat kennelijk vol en was voorrang voor bus en fiets opeens niet heilig meer voor de gemeente Groningen. Na een paar weken handmatige verkeersregeling zijn de VRI's nu zo goed afgesteld, dat je je afvraagt waarom de bestaande kruising niet gewoon met VRI's is uitgerust in plaats van een dure onderdoorgang aan de leggen...

Van aanstaande vrijdag 18 november 19:00 uur tot maandag 21 november 6:00 uur wordt de onderdoorgang aangesloten op de bestaande wegen, waarna de tunnel en de busbaan in gebruik worden genomen.

Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Coen Tunnel » zo 15 jan 2017, 16:11

De gemeente Groningen zal bij het nieuwe busstation West bij de Westerhaven geen zebrapaden aanleggen. Volgens de gemeente zijn ze schijnveilig. De ervaring leert dat verkeer bij meerdere kort op elkaar liggende zebrapaden alleen stopt voor het eerste zebrapad.

Afbeelding
Bron afbeelding: Dagblad van het Noorden

Het hele artikel staat op de site van het Dagblad van het Noorden: Busstation Stad veiliger zonder zebrapaden.

Wat mij betreft is dit een heel realistische visie van de gemeente en fijn dat men niet per se een schijnveilige oplossing wil doordrukken zoals helaas maar al te vaak gebeurt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Vinny » zo 15 jan 2017, 22:47

Maar nu krijg je een soort shared space. Ik ben er niet erg gelukkig mee.
Hier zie je twee busstations met wel zebrapaden:
https://goo.gl/maps/Xiq32k4ZxUy
https://goo.gl/maps/dyXySGZCoy72

Ik denk dat je de zebrapaden toch meer moet zien als regulering van het verkeer en niet als veiligheidsmaatregel. Het accentueert de voetgangersoversteek en geeft aan wie er voorrang heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5802
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 14 feb 2018, 10:23

Was deze al eens voorbijgekomen op het forum?

http://www.dvhn.nl/groningen/Logo-050-o ... 66894.html

Weet niet of je dit soort symbolen wel zou moeten aanpassen voor marketingdoeleinden, maar het is wel subtiel en goed bedacht.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Kaaiman » wo 14 feb 2018, 10:58

Ik ken 'm al een tijdje en vind 'm ook wel geinig. ;)

Maar wat een netnummer nou met fietsen te maken heeft... :duck:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Chrysa » vr 16 feb 2018, 15:08


Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Hajo » wo 03 jul 2019, 20:25

Heeft Groningen nu wel of geen milieuzone?

Volgens de Green-zones app wel en mag ik er met mijn auto (uit 2007, benzine, Euronorm 4) niet in. B(

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door boe! » wo 03 jul 2019, 20:43

1) Ik heb nog nooit van een milieuzone in Groningen gehoord.
2) Er komt landelijke regelgeving voor alle milieuzones en daarin wordt opgenomen dat benzine-auto's altijd toegang hebben tot milieuzones.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Chris » wo 03 jul 2019, 20:50

Groningen heeft geen milieuzone. Volgens mij is de zone die de website aangeeft een gebied met venstertijden laden/lossen voor vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Hajo » do 04 jul 2019, 19:27

^^ Dat lijkt mij een logische conclusie. Foutje in de app, zo te zien.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Sibren » za 04 apr 2020, 8:32

Gisterochtend is de Helperzoomtunnel geopend. Vannacht is ook de spoorwegovergang op de Esperantostraat gesloten.

Daarmee is het aantal spoorwegovergangen in de stad in minder dan tien jaar gehalveerd, van zes naar drie. Vorig jaar sloot de overweg op de Paterswoldseweg nadat een ongelijkvloerse kruising is aangelegd, en eerder sloot de overweg op de Van Heemskerckstraat. De overgangen op de Friesestraatweg, het Hoendiep en de Peizerweg bestaan voorlopig nog.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Sibren » zo 27 dec 2020, 12:02

Men is begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor een nieuwe ontsluitingsweg tussen Driebond en Meerstad. De nieuwe weg is nodig omdat de Driebondsweg en de Hoofdweg te weinig capaciteit hebben. Meerstad blijft groeien.

Zo te zien wordt het een 2x1 met een ongelijkvloerse onderdoorgang met de Middelberterweg en een turborotonde met de Hoofdweg.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Chris » za 15 mei 2021, 11:02

Een binnenvaartschip heeft de Gerrit Krolbrug geramd. Dat is hier: https://www.google.com/maps?ll=53.23606 ... 1&z=19&t=h

Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door verfmeer95 » za 15 mei 2021, 11:07

Dat gaat lekker daar. Een paar kilometer noordelijker is er een paar jaar terug ook al een brug geramd: https://goo.gl/maps/zGiko7yf6MzDrycRA
Samen met de Friesebrücke net over de grens zijn dat er dus nu drie.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Sibren » za 15 mei 2021, 11:13

Ik hoop niet dat deze brug straks ook foetsie is, net zoals de Paddepoelsterbrug. De Gerrit Krolbrug en de Paddepoelsterbrug zijn beiden een doorn in het oog voor Rijkswaterstaat. Voor de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl wil RWS graag dat alle bruggen minimaal zo'n 5 meter hoog zijn, wat deze twee bruggen niet haalden.

De Paddepoelsterbrug was aan vervanging toe, en RWS had plannen klaar liggen voor een vervangende brug. De brug werd aangevaren, en RWS leek dat te gebruiken als een gelegenheid om de brug te schrappen, en vervolgens is het maar de vraag of er weer een nieuwe komt.

De Gerrit Krolbrug is aan vervanging toe, en RWS is bezig met plannen voor een vervangende brug. De brug wordt aangevaren... de rest van het verhaal is nog even spannend.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door harry » za 15 mei 2021, 17:45

^^ Men zal wel denken "die fietsersbruggen zijn wel genoeg".

Het wordt tijd dat de busbaanbrug (Oosterhamriktracé) ook voor auto's opengesteld wordt.

Er ontstaat op dit moment trouwens een lange wachtrij van schepen. Men hoopt dat die maandag weer erdoor kunnen.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Sibren » za 02 apr 2022, 18:38

Sibren schreef: zo 27 dec 2020, 12:02 ... nieuwe ontsluitingsweg tussen Driebond en Meerstad. ...
Een paar foto's van de stand van zake:
SPOILER: TOON

1. De turborotonde is bijna klaar. Alleen nog een deklaag, markering, verdere aankleding en aansluiten op de bestaande wegen.
Afbeelding

2. Grappig, de plek waar het middeneiland "verspringt" is ook meteen de onderhoudstoegang naar de waterpartij.
Afbeelding

3. Er gaan twee rijstroken van Meerstad richting Groningen, dus hier is de turborotonde even drie rijstroken breed.
Afbeelding

4. De nieuwe weg tussen Meerstad en Groningen. Dit is een zeer ruim opgezette 2x1 met aan beide kanten een breed doorfietspad. De tweede rijstrook van Meerstad naar Groningen moet meteen ritsen na het verlaten van de rotonde.
Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door harry » za 02 apr 2022, 20:18

Sibren schreef: za 02 apr 2022, 18:38 Een paar foto's van de stand van zake:
In Grun'n zegg'n we "stand van zaak'n". :)
:duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Kaaiman » zo 03 apr 2022, 8:14

Nait "staand van zoak'n"?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Peter » zo 03 apr 2022, 8:30

Dat is meer Oost-Gronings of Drents denk ik. Iedere streek heeft zijn eigen spraakgebrek. Eh .... Dialect.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door harry » zo 03 apr 2022, 17:42

Kaaiman schreef: zo 03 apr 2022, 8:14 Nait "staand van zoak'n"?
Niet als Groningers denk'n Nederlands te praaat'n.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5802
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 jan 2023, 16:02

De gemeente Groningen werkt aan plannen voor het gebied rond het Hoofdstation. Op de plek van het huidige busstation moeten kantoren en woningen komen. Maar vooral opvallend is het voornemen om het stadsbalkon te slopen en de Stationsweg zijn doorgaande functie te ontnemen:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/991307/g ... -verdwijnt

https://www.oogtv.nl/2023/01/stadsbalko ... onsgebied/

Plaats reactie