[S] Zweden - Sverige

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Matthijs » ma 02 jan 2017, 15:29

Ik heb er een hier 100m verderop in het centrum van Malmö.
Op zich werkt ie prima. Het is geen heel rustige kruising maar wel op een plek waar de snelheid van nature al niet heel hoog licht (geen doorgaande straten, veel fiets- en voetgangerverkeer).
Het voorrangsprobleem bestaat in de praktijk niet echt. Bedenk wel dat iedereen sowieso eerst tot stilstand komt, dus als er een misverstand is en twee auto's trekken tegelijkertijd op is dat direct duidelijk, bovendien is de snelheid dus laag. Je moet bedenken dat Zweden sowieso gewend zijn om op Amerikaanse wijze daadwerkelijk te stoppen voor een stopbord, terwijl we in Nederland op meer zuid-Europese wijze gewoon doorrijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Vinny » di 03 jan 2017, 22:45

Pino schreef:Vond het in Zuid-Afrika ook zeker niet verkeerd. Op zijn minst is het veel minder gedoe dan een mini-rotonde of een kruispunt met verkeerslichten. Op zijn slechtst rijd je daar dus vaak op naar een kruispunt en stopt er dan voor niets, terwijl je dat eigenlijk ook wel had verwacht van tevoren. Maar dat moet dan maar omwille van de verkeersveiligheid. Ben ergens wel benieuwd wat slechter is voor je brandstofverbruik en uitstoot: een minirotonde of een heel korte (rol)stop op een 4-way stop?

Maar als gezegd denk ik dat het alleen maar kan werken op vrij rustige kruispunten. Vermoed dat in Nederland de intensiteiten al snel te hoog zijn.
Voorrang van rechts kan ook wel een probleempje opleveren als van alle vier de kanten verkeer aan komt rijden. Op deze kruising wel eens een gridlockje meegemaakt:
https://goo.gl/maps/Rhby3sVUsKo

(Situatie is inmiddels volkomen veranderd)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » do 05 jan 2017, 19:13

Op de E4 ten zuiden van Uppsala is vandaag een kettingbotsing met 30 voertuigen gebeurd.

Afbeelding

De snelweg werd in beide richtingen afgesloten
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Robbert297 » do 05 jan 2017, 20:09

^^ Gebeurt ook zo met die sneeuw en gladheid.
Слава Україні

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door duikgek89 » do 05 jan 2017, 22:10

Sneeuw en gladheid de schuld geven is gewoon een lulverhaal van idioten die niet in staat zijn een veilige snelheid te bepalen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » do 05 jan 2017, 22:52

"zeker geen winterbanden!"

"vast weer zo'n sneue Hollander!"

B(

Enfin, ik weet hoe het voelt op die wegen daar op winterbanden. Je hebt er helemaal niets aan, dus wat duikgek89 al zegt: aanpassen helpt. Alleen spikes werken echt op zulke wegen. Ik zag net dat het -30 is waar ik 2 jaar geleden de kerst vierde. Dat is nog een tandje kouder dan toen ik er was. (-26 laagste stand)

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Robbert297 » vr 06 jan 2017, 0:27

duikgek89 schreef:Sneeuw en gladheid de schuld geven is gewoon een lulverhaal van idioten die niet in staat zijn een veilige snelheid te bepalen.
Ja, alle 30 kunnen niet rijden. We weten niet eens wat er is gebeurd...

Dan kun je nog wel zo'n veilige afstand houden, maar als je banden blokkeren, kun je niet zoveel meer.
Слава Україні

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door duikgek89 » vr 06 jan 2017, 1:40

Als je zorgt dat je kunt stoppen in de vrije afstand, is het helemaal niet zo moeilijk om geen brokken te maken. Dit was duidelijk geen bijna onzichtbare ijzel... Natuurlijk zit er vast meer achter, maar bij jouw eerste verwende reactie dacht je daar ook niet aan.

Ik heb ook op ijs nooit problemen gehad, en dat is gewoon spekglad. Winterbanden zijn ook geen wondermiddel en helpen op ijs bijna niks.

Ik heb echter al genoeg figuren gezien/gehoord met "ik heb 4WD en winterbanden dus ik hoef me van het weer niks aan te trekken."
Die vlieger gaat alleen niet op...

bobbob
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 15 jul 2015, 17:55
Locatie: Nijkerk

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door bobbob » vr 06 jan 2017, 8:40

duikgek89 schreef:Ik heb echter al genoeg figuren gezien/gehoord met "ik heb 4WD en winterbanden dus ik hoef me van het weer niks aan te trekken."
Die vlieger gaat alleen niet op...
Of mensen (genoeg hier in NL) die de zomerbanden wisselen voor winterbanden als het kouder wordt, en dan weer rustig 150 over de snelweg blazen. Handig he, winterbanden bij gladheid :roll:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door marcel » ma 09 jan 2017, 18:07

Chris schreef:In de jaren '80 heeft Zweden geëxperimenteerd met de all-way stop / 4-way stop. Dit is een kruispunt met STOP borden op alle takken en wie het eerst komt mag het eerst gaan.
Deze kruising in Zwitserland
https://www.google.ch/maps/@47.4455906,8.1524112,19z/
was vroeger ook een 4-way stop. In time machine kun je het nog net zien.
Dit werkte niet goed en leidde tot ongelukken, daarom heeft men het tot een rotonde omgebouwd.
NB Ik kan daar niets over vinden op internet. Mijn oom, die daar zo'n 10 km vandaan woont, vertelde mij dit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 15:01

Wat foto's van de länsväg 336 nabij Åre. Dit is het randje van Lapland. Het is ook het noordelijkste stuk weg waar ik tot nu toe geweest ben. Vanaf hier was het 2.000 kilometer terugrijden naar Zwolle. (locatie)

1. De länsväg 336 loopt rond Kallsjön, een vrij groot meer ten noorden van Åre.
Afbeelding
Länsväg 336-1 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
Länsväg 336-2 by European Roads, on Flickr

3. Wildernis. Op de 110 kilometer van Järpen naar de Noorse grens liggen alleen wat gehuchten en verspreide bebouwing. Dit is een district met 0,2 inwoners per km². Het is bijna even groot als Overijssel met 2.400 inwoners.
Afbeelding
Länsväg 336-3 by European Roads, on Flickr

4.
Afbeelding
Länsväg 336-4 by European Roads, on Flickr

5. Deze bergen zijn ongeveer 1.100 meter hoog.
Afbeelding
Länsväg 336-5 by European Roads, on Flickr

6. Na Kallsedet wordt de länsväg 336 een gravelweg.
Afbeelding
Länsväg 336-6 by European Roads, on Flickr

7. Het is echt een eenzaam gebied, ik kwam over 50 kilometer maar één andere auto tegen.
Afbeelding
Länsväg 336-7 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
Länsväg 336-8 by European Roads, on Flickr

9. De grens met Noorwegen. Aan Noorse zijde is de weg geasfalteerd. Aan Noorse zijde gaat de Fylkesvei 72 verder.
Afbeelding
Länsväg 336-9 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
Länsväg 336-10 by European Roads, on Flickr

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » za 14 jan 2017, 15:20

Daar ben je al een poosje geleden geweest (niet in het huidige seizoen wil ik maar zeggen) :D

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Emil » za 14 jan 2017, 19:02

Ik heb die weg eens opgezocht op Streetview. Ik heb nog nooit zo'n mooi geprepareerde weg gezien :rofl2:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Rene » za 14 jan 2017, 23:00

Ik vind het wel jammer dat één van de oudste stedelijke bijna-klaverbladen van de wereld, Slussen trafikplats in Stockholm, nu wordt afgebroken en plaats maakt voor van alles en nog wat. Ook een boel gebouwen die de skyline vanaf het water er ook niet mooier van gaan maken...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » za 14 jan 2017, 23:21

^^ Maar er is geen enkel nut om dat soort sterk verouderde infrastructuur, nota bene midden in de stad, in stand te houden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door mavas » zo 15 jan 2017, 11:09

Chris schreef:3. Wildernis. Op de 110 kilometer van Järpen naar de Noorse grens liggen alleen wat gehuchten en verspreide bebouwing. Dit is een district met 0,2 inwoners per km². Het is bijna even groot als Overijssel met 2.400 inwoners.
Wat ik me hier dan afvraag. Zijn er op die route wel tankstations eigenlijk? Wordt dat ook aangegeven?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » zo 15 jan 2017, 11:18

In het gehucht Kallsedet is een tankstation(netje):
Afbeelding

Maar dit zijn geen gebieden waar je met minder dan een kwart tank van de doorgaande wegen af gaat.

Overigens hebben dit soort regio's juist in elk beetje dorp op een kruispunt van regionale wegen wel een tankstation omdat er geen alternatieven zijn. Van Kallsedet is het 67 kilometer naar Järpen, het dichtstbijzijnde plaatsje die een supermarkt en tankstation heeft.

Järpen heeft 1.400 inwoners, maar nog best wat voorzieningen, twee supermarkten, een ICA en Coop. Waarbij je daar een behoorlijk breed assortiment hebt (je kan er de weekboodschappen doen). Dat soort plaatsen hebben meer voorzieningen dan een dorp met een dergelijk inwonertal in Nederland.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door mavas » zo 15 jan 2017, 11:32

Dat heb ik ook in Noorwegen gezien, dat je in vrij weel gehuchten kunt tanken. Het is dus ongeveer vergelijkbaar met Noorwegen denk ik.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door waldo79 » zo 15 jan 2017, 11:58

Järpen heeft 1.400 inwoners, maar nog best wat voorzieningen, twee supermarkten, een ICA en Coop. Waarbij je daar een behoorlijk breed assortiment hebt (je kan er de weekboodschappen doen). Dat soort plaatsen hebben meer voorzieningen dan een dorp met een dergelijk inwonertal in Nederland.
Lijkt me ook logisch dat er wat meer voorzieningen zijn. Voor je in een fatsoenlijke plaats (>10.000 inwoners) bent ben je uren aan het rijden.

In Nederland worden dorpswinkels weggedrukt door supermarkten in een groter dorp. Meest vanwege de nabijheid van meer voorzieningen, een groter assortiment en vaak ook een lagere prijs. Zo trekt de supermarkt in mijn buurt ook klanten uit omliggende dorpen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door nederland24 » zo 15 jan 2017, 13:43

Chris schreef:Wat foto's van de länsväg 336 nabij Åre. Dit is het randje van Lapland. Het is ook het noordelijkste stuk weg waar ik tot nu toe geweest ben. Vanaf hier was het 2.000 kilometer terugrijden naar Zwolle.
Toch ben je op dit punt nog maar halverwege in Zweden. Malmö is ongeveer 1000km hier vandaan, terwijl het drielandenpunt tussen Zweden, Finland en Noorwegen ook ongeveer 1000km rijden is vanaf dit punt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Rene » zo 15 jan 2017, 22:51

Coen Tunnel schreef:^^ Maar er is geen enkel nut om dat soort sterk verouderde infrastructuur, nota bene midden in de stad, in stand te houden.
Dat verouderde en niet-nuttige geldt ook vaak voor gebouwen. Toch behouden we vaak wel die gebouwen, uit historisch besef. Bij weginfrastructuur die toch wel historisch genoemd mag worden is dat echter meestal niet aan de orde. We wissen het voor altijd uit.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door jelger » ma 16 jan 2017, 10:00

Is het behoud van dit punt (Slussen) van aanvullende historische waarde voor de stad?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » vr 20 jan 2017, 18:48

Zweden heeft vandaag de grens van 10 miljoen inwoners bereikt.

Afbeelding

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Claus Plein » vr 20 jan 2017, 20:37

Vanwaar die sterk stijgende prognose naar 11 miljoen in 2024? Is daar een verklaring voor?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jan 2017, 20:48

^^ Ik vermoed sterk stijgende immigratie in de afgelopen jaren. Die immigraten krijgen natuurlijk ook kinderen.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Claus Plein » vr 20 jan 2017, 21:01

^^ Ja zal wel, niet aan gedacht :facepalm:

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Ernst76 » za 21 jan 2017, 16:18

Ik ben wel benieuwd naar de regionale verdeling van deze grote bevolkingsgroei. Op zich kunnen grote delen van Zweden wel wat extra bevolking gebruiken, maar de meeste immigranten zullen eerder de grote steden drukker maken. Dat het platteland leegloopt en de stedelijke gebieden groeien is een fenomeen dat je wereldwijd ziet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Chris » za 21 jan 2017, 16:26

Ik verbaasde me er eigenlijk nog over dat je regelmatig Afrikanen ziet in afgelegen dorpjes met een paar duizend inwoners. Er lijkt wel een soort beleid te zijn om niet alles te concentreren in een paar achterstandswijken. Zweden heeft daar slechte ervaringen mee. Rond de grote steden heb je flatwijken met 90% immigranten waarbij bijna iedereen werkloos is. Met name Stockholm heeft weinig werkgelegenheid voor ongeschoold / verkeerd gekwalificeerd personeel, zoals in de industrie (Stockholm heeft weinig industrie).

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door Ernst76 » za 21 jan 2017, 16:36

Ruim 10 jaar geleden was ik een week bij een daar studerende vriend in Stockholm. Toen viel me ook al op dat sommige wijken veel migranten huisvesten. Ik vind dat een land best wat te zeggen kan hebben over de mensen die er mogen komen wonen. O.a. in welke regio. Dat is wat anders dan reisrecht; als je in een land bent, mag je je wat mij betreft vrij door dat land verplaatsen. Dat valt ook slecht te controleren. Maar waar iemand zich inschrijft als woonplaats, is vrij goed te controleren.
Zo kan een land de immigranten daar laten komen, waar ze zelf de beste kansen hebben en waar de samenleving het meest aan ze heeft. Denk aan een plaats als Kiruna, waar ze misschien wel graag een verpleegster of timmerman uit Syrië willen. Waarom dan naar Stockholm als er geen passend werk is?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [S] Zweden - Sverige

Bericht door duikgek89 » za 21 jan 2017, 20:19

Niet langdurig, maar initieel zeker een idee om de integratie iets te helpen. Van de andere kant, niet iedereen gaat in het noorden zomaar aarden.

Plaats reactie