[N233] Veenendaal - Ochten

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door captain007 » za 02 jul 2016, 21:54

De grootste problemen zitten bij de VRI in Rhenen. Dat is het enige punt waar het echt tot enorme opstoppingen leidt. Op andere plaatsen rijdt het soms ook wel niet lekker door, maar meestal niet zodanig dat je echt minutenlang vertraging oploopt. Heb al een paar keer in de spits de N233 gehad, maar bij de Rijnbrug loop je een zodanige vertraging op dat het tegenwoordig sneller is via de A12/A50/A15 om te rijden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Schelpenpaadje » za 02 jul 2016, 22:49

Wesso schreef: - Op een vraag of het misschien mogelijk is om een provinciale weg door het Binnenveld aan te leggen i.p.v. een doorgetrokken A30, omdat je daarmee het Rijk omzeilt, antwoordt de gemeente dat dat nooit serieus is onderzocht. Gelderland wordt beschouwd als gebied waar niets over valt te zeggen.
Als je dubt tussen minder optimale aanpassingen of zelfs tien jaar helemaal niks doen, lijkt me zo'n alternatief iets om in elk geval eens te onderzoeken. Dat die weg er niet komt kan ik inkomen, maar dat men er niet serieus naar heeft willen kijken is tekenend.

De huidige rondweg heeft al één keer geld gekost. Nu zal er opnieuw in de buidel getast moeten worden. Dan wil je toch op zijn minst weten waarom je niet kiest voor andere opties, zoals een nieuwe weg, bijvoorbeeld met provinciale status.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » za 02 jul 2016, 23:12

^^ Het probleem met dit stukje "waardevolle platteland" is dat er meer partijen bij betrokken zullen zijn die ook hun belangen behartigd willen zien als een provinciale weg ter sprake komt. Dus naast Gelderland ook de gemeentes Ede en Wageningen en waarschijnlijk nog een natuurwerkgroep. Bovendien neemt een Binnenveldverbinding plus nieuwe Rijnbrug waarschijnlijk vooral het verkeer tussen Ede, Wageningen en de Betuwe op en niet zozeer het verkeer dat nu over de N233 rijdt tussen Veenendaal en Rhenen, precies de plaatsen waar de knelpunten liggen.

Je kunt dan een verbinding met Veenendaal aanleggen via de industrieterreinen naar de Rondweg-Oost, maar die moet wel dwars door Natura 2000-gebied. Voordat zo'n nieuwe weg met tentakels er ligt...

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door PeterSchoeber » vr 28 okt 2016, 23:14

Tijd voor een update aangaande de N233 tussen Rhenen en Kesteren:

Gisteren stond er in de krant, was mij al eerder bekend, dat de Rijnbrug in Rhenen mogelijk compleet vervangen moet worden omdat met de verbreding voor een extra rijstrook niet aandurft. Kennelijk is er geen aannemer bereid om de klus te klaren.http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... -1.6574749 voor het stukje over de Rijnbrug in de Gelderlander van gisteren.

Vandaag nog een ander stukje in de Gelderlander over de Rijnbrug in Rhenen. http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... -1.6581564 voor het stukje van vandaag.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » vr 28 okt 2016, 23:55

PeterSchoeber schreef:Kennelijk is er geen aannemer bereid om de klus te klaren.
Opmerkelijk. Zou dat nou te maken hebben met de Merwedebrugmalaise?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » za 29 okt 2016, 0:12

Voordeel van een noodgedwongen complete vervanging is dat je dan tegen relatief geringe meerkosten t.o.v. de driestrooksvariant naar 2x2 met voorziening voor langzaam verkeer kunt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door fonsoy » za 29 okt 2016, 0:54

Ik ben in 2014 voor het eerst over deze weg heen gegaan. Wat is dit een typisch toonbeeld van wegontwerp zonder toekomstvisie!
Mijn ervaring is vooral gebaseerd op het traject A12 - Prins Clauslaan.
Zelfs ruim voor en na de spits is er sprake van vertraging op deze wegvakken, met name veroorzaakt door de rotondes. Die stromen voor geen meter door. De toeritten vanaf de pompstations zijn niet eens voorzien van voegstrook, terwijl hier gewoon ruimte voor is. Eigenlijk heb ik geen goed woord over voor het ontwerp van deze weg. Zelfs in het jaar 2008 was men al bekend met turborotondes. De huidige tweestrooksrotondes waren toentertijd al ernstig verouderd, men had goed kunnen weten dat dit onvoldoende zou doorstromen.
Gezien de korte afstand tussen de afritten gaat het toevoegen van VRI-kruispunten weinig oplossen. Dit kan enkel ongelijkvloers opgelost worden. Idealiter 2x2, of minimaal een ruimtereservering hiervoor.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door mavas » za 29 okt 2016, 22:35

PeterSchoeber schreef:Gisteren stond er in de krant, was mij al eerder bekend, dat de Rijnbrug in Rhenen mogelijk compleet vervangen moet worden omdat met de verbreding voor een extra rijstrook niet aandurft. Kennelijk is er geen aannemer bereid om de klus te klaren.http://www.gelderlander.nl/regio/de-val ... -1.6574749 voor het stukje over de Rijnbrug in de Gelderlander van gisteren.
Ik vraag me dan wel af of men inderdaad de brug gaat vervangen, en zo ja: Gewoon een 1 op 1 kopie van de huidige brug, of nu wel voorbereid op 2x2 rijstroken?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Kaaiman » zo 30 okt 2016, 7:28

Als het aan mij ligt een brug met 2x2, parallelweg en fietspad, waarbij tevens rekening wordt gehouden met een eventueel gebruik als spoorlijn, bijvoorbeeld door de parallelweg een profiel zo breed als dubbelspoor aan te geven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Ds79m » zo 30 okt 2016, 8:25

^^ Als de kleine mogelijkheid van een zinloze spoorlijn (na de Betuwelijn zou dat de 2e in de regio worden) bepaalde partijen over de streep trekt, vind ik het prima.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Schelpenpaadje » ma 31 okt 2016, 9:56

^^ Als de brug toch grotendeels vernieuwd moet worden kan dat gunstig zijn voor de kosten/baten verhouding voor het toevoegen van een spoorverbinding naar Kesteren.

Waarom je beperken tot een reservering? Pak het dan meteen goed aan, zodat de extra kosten meteen iets opleveren en er ook iets kan overblijven voor langzaamverkeer.

Zou een stukje enkelspoor op de brug niet al voldoende zijn? Een doorgaande intercityverbinding naar Nijmegen o.i.d. is sinds de aanleg van de Betuweroute toch niet meer mogelijk.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door captain007 » ma 31 okt 2016, 11:28

Een spoorbrug moet aan veel meer eisen voldoen qua constructie dus kostentechnisch zal dat niet uitkunnen. Daarnaast moeten zit je met een spoorlijn welke dan dwars door Kesteren heen gaat lopen wat ook voor inpassingsproblemen gaat zorgen. Gezien je ook extra passeersporen zal moeten maken wordt dat al gauw een kostenpost van een paar honderd miljoen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Schelpenpaadje » ma 31 okt 2016, 11:42

^^
Als het *ooit* haalbaar en zinvol is om de spoorlijn aan te leggen, doe het dan meteen zodra de brug wordt aangepakt.
Als de lijn *nooit* aangelegd kan/zal worden, dan is het ook niet zinvol er nu toch vast extra kosten voor te maken.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Mark » ma 31 okt 2016, 12:31

Men zou wel de brug zodanig aan kunnen leggen dat je er aan (laten we zeggen de oostzijde) nog een spoorbrug naast kan bouwen. De kans dat hier een spoorlijn (terug)komt acht ik echter nagenoeg 0.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Vinny » di 01 nov 2016, 8:38

Een plan voor een spoorlijn duikt zo nu en dan op. Ik schat in dat het niet in de komende jaren gerealiseerd wordt, maar ik zou het ook niet willen uitsluiten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door PeterSchoeber » wo 18 jan 2017, 22:43

Beste allen,

Vanavond was er een "bijpraatavond" in het huis van de gemeente Rhenen over deze weg. Gedeputeerde Verbeek, als ik de naam goed onthouden heb, was samen met een paar secondanten persoonlijk naar Rhenen gekomen om uitleg te geven over de stand van zaken van dit project. Omdat de huidige brug niet kan worden aangepast zal er sowieso een nieuwe brug moeten komen waarbij de vraag is hoe breed deze brug moet worden. Verder loopt er ook nog een studie, ongelijkvloers of niet, met de kruising van de Achterbergsestraatweg alhier. Alles natuurlijk in samenhang met de rondweg oost in Veenendaal. Ook de rondweg, hier al eerder genoemd, om Wageningen werd benoemd en de studie naar een eventuele extra oeververbinding die voorzien was voor 2023 is naar voren gehaald en moet voor de zomer zijn afgerond.

Al met al was het een boeiende avond waar de burger, als hij goed kan luisteren, moed uit kan putten voor dit project. Met een beetje goede wil zit er eindelijk schot in de zaak.

Sorry dat ik vergeten ben om jullie eerder te informeren, was een openbare bijeenkomst waarvoor ik een uitnodiging had ontvangen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Wesso » wo 18 jan 2017, 22:58

^^ Dat klinkt goed.

Als er toch een nieuwe Rijnbrug komt in plaats van de oude, dan graag breed genoeg maken voor 2x2 zodat er soepeltjes kan worden in- en uitgevoegd bij afrit Rhenen. Alleen even inschikken onder de boogbrug van de N225. :dyn_hyp:

De kruising Achterbergsestraatweg ongelijkvloers maken wordt een aardig project zo met het spoor er vlak naast.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door waldo79 » do 19 jan 2017, 8:55

Dat biedt hoop. Ik zie graag een verdere uitwerking van dit idee tegemoet.
Het is namelijk geen sinecure om aan de overkant van de Rijn te komen en niet alleen in de spitsuren :geenlach:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door captain007 » do 19 jan 2017, 8:59

Sowieso zal de vervanging op zich al een uitdagend project worden. Want je kan de huidige brug niet zomaar afsluiten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door waldo79 » do 19 jan 2017, 10:46

De A50 kan er niet zoveel verkeer meer bij hebben en de pontjes leveren bij een beetje extra verkeer behoorlijke wachttijden op.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Jackbauer1350 » do 19 jan 2017, 16:39

Qua ruimte zal het toch wel mogelijk zijn de landhoofden te verbreden en er een brug naast te bouwen om daar het verkeer in beide richtingen tijdelijk overheen te leiden? Dan kan de huidige gerenoveerd worden. Daarna heb je voor beide rijrichtingen een aparte brug.
Wellicht dat de huidige brug ook tegen het einde van z'n levensduur loopt? De brug stamt uit 1957 en is nu 60 jaar oud. Dan zal het geen renovatie worden maar vervanging.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Basjuh1981 » do 19 jan 2017, 16:56

Is daar wel plek voor aan Rhenense kant?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76280
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door Chris » do 19 jan 2017, 16:57

De brugpijlers zijn nog de originele pijlers van de spoorbrug van 1883. Dat is dus al 134 jaar oud.

Een asymmetrische verbreding met 2x2 rijstroken (twee parallelle overspanningen) lijkt mij ook noodzakelijk. De intensiteiten zijn zo hoog (32.000 voertuigen per dag) dat 2x2 allang noodzakelijk is.

Misschien is het ook wel noodzakelijk om de aansluiting naar Rhenen naar een andere locatie te verplaatsen. Het spoor ligt echter nogal in de weg voor een aansluiting en parallelweg noordelijker.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door boe! » do 19 jan 2017, 22:40

PeterSchoeber schreef:Gedeputeerde Verbeek, als ik de naam goed onthouden heb
Inderdaad Jacqueline Verbeek. Ik heb haar in november meegemaakt bij een informatieavond over het openbaar vervoer. Ik vond haar toen niet sterk overkomen.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door PeterSchoeber » do 19 jan 2017, 23:15

boe! schreef:
PeterSchoeber schreef:Gedeputeerde Verbeek, als ik de naam goed onthouden heb
Inderdaad Jacqueline Verbeek. Ik heb haar in november meegemaakt bij een informatieavond over het openbaar vervoer. Ik vond haar toen niet sterk overkomen.
Nu kwam de gedeputeerde, gesteund door haar team, wel erg sterk over. Met een beetje goede wil ga ik dit voorjaar, in mijn hoedanigheid als secretaris van de bedrijvenkring Rhenen samen met wat andere bestuursleden, een keertje bij haar op de koffie om te praten over de brug en alle andere knelpunten op deze route.

Als de brug al als 2 * 2 wordt uitgevoerd zal die vermoedelijk voorhands wel met de tidelflow uitvoering worden geopend. In principe moet de overlast door de bouw van de nieuwe brug beperkt blijven, er is nog niet verteld op welke manier maar ik kan mij voorstellen dat je langs de bestaande brug, op hulppijlers, een nieuwe brug bouwt en ververvolgens de oude brug opzijschuift, ook weer op hulppijlers, om de nieuwe brug op zijn plek te leggen.

Deze lengte heb ik nog niet meegemaakt maar je moet binnen 48 uur met gemak een brug kunnen doorschuiven.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door PeterSchoeber » do 19 jan 2017, 23:17

Jackbauer1350 schreef:Qua ruimte zal het toch wel mogelijk zijn de landhoofden te verbreden en er een brug naast te bouwen om daar het verkeer in beide richtingen tijdelijk overheen te leiden? Dan kan de huidige gerenoveerd worden. Daarna heb je voor beide rijrichtingen een aparte brug.
Wellicht dat de huidige brug ook tegen het einde van z'n levensduur loopt? De brug stamt uit 1957 en is nu 60 jaar oud. Dan zal het geen renovatie worden maar vervanging.
Renovatie van de brug is al lang geen optie meer. De brug wordt vervangen omdat renoveren technisch erg complex is en geen enkele partij durft dat risico te nemen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door waldo79 » vr 20 jan 2017, 8:44

Als de provincie Utrecht zich sterk gaat maken voor een verdubbeling van de brug wil ik hen daarvoor prijzen. Nu nog de Gelderse kant :)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door RSK » vr 20 jan 2017, 10:07

Het lijkt me op zich niet ondoenlijk om de brug te vervangen terwijl de huidige in bedrijf is. Als je aan weerszijden pilaren bouwt net naast de brug, dan kun je voorgebouwde brugdelen er in een weekend opschuiven. Vervolgens kun je daaronder op je gemak de oude brug uit elkaar trekken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door PeterSchoeber » zo 22 jan 2017, 21:54

waldo79 schreef:Als de provincie Utrecht zich sterk gaat maken voor een verdubbeling van de brug wil ik hen daarvoor prijzen. Nu nog de Gelderse kant :)
Ook de Gelderse gedeputeerde, Conny Biezen, staat er achter dus de nieuwe brug komt. Alleen moet er nog ambtelijke overeenstemming worden bereikt over wie de hogere rekening zal betalen. :mrgreen:
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [N233] Veenendaal - Ochten

Bericht door waldo79 » ma 23 jan 2017, 10:11

Gaat die wisselbaan nu nog door?

Plaats reactie