[A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Naturist » vr 20 jan 2017, 13:34

^^ Kijk, daar is de belastingdienst nou blij mee, komt het niet van de TC dan komt het wel via extra accijnzen binnen. :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rene » vr 20 jan 2017, 14:07

Willem schreef:^^ Of je krijgt na het inhalen een seintje met de koplampen dat er snelheidscontrole is... :facepalm:
Rein schreef:Zelf gooi ik tussen de verschillende delen van de trajectcontrole op de A2 altijd even flink het gas los. Ik win er vast niet meer mee dan een seconde of 10, maar het voelt wel even prettig.
Oh, dat gesein heb je inderdaad als je (op de A2) bij de aansluitingen over 1200-1800 meter even 'doortrapt'. Het zijn immers 3 separate TC's per richting, en tussen die TC's in heb je dus een klein stukje zonder permenante controle. Ideaal om even met een normale snelheid in te kunnen halen. Maar als je dat dan doet, krijg je inderdaad meteen zo'n lichtorgel achter je...

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door JGB07 » vr 20 jan 2017, 14:11

^^
Snap dus nooit waar mensen zich met dat gesein mee bemoeien, laat een ander toch lekker een bekeuring pakken:)

staat overigens wel vast dat ik een afwijkende mening heb ten opzichte van de rest :)

Maar goed we gaan het zien / beleven.
Ben straks iedere dag 1 a 2 minuten eerder thuis, en zal de staatskas spekken met de accijns op de extra brandstof

Wil tot slot nog wel opmerken dat 100 op een snelweg vrijwel alleen sloom aanvoelt als je daarvoor 130 gereden hebt. Als je de hele route alleen 100 hebt, dan is die ervaring veel minder.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rein » vr 20 jan 2017, 14:50

^^ Is dat zo. Daar heb ik nauwelijks ervaring mee (aangezien ik de limiet bij een Vmax stelselmatig en welbewust overschrijd, omdat dit zo traaaaaaaag is) :D

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jan 2017, 16:48

^^ Als je een tijdje in Noorwegen rijdt ben je niet anders gewend. 100-110 km/u is daar de Vmax op snelwegen, en dan voelt het helemaal niet zo langzaam.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » vr 20 jan 2017, 17:11

Rene schreef:
Willem schreef:^^ Of je krijgt na het inhalen een seintje met de koplampen dat er snelheidscontrole is... :facepalm:
Rein schreef:Zelf gooi ik tussen de verschillende delen van de trajectcontrole op de A2 altijd even flink het gas los. Ik win er vast niet meer mee dan een seconde of 10, maar het voelt wel even prettig.
Oh, dat gesein heb je inderdaad als je (op de A2) bij de aansluitingen over 1200-1800 meter even 'doortrapt'. Het zijn immers 3 separate TC's per richting, en tussen die TC's in heb je dus een klein stukje zonder permenante controle. Ideaal om even met een normale snelheid in te kunnen halen. Maar als je dat dan doet, krijg je inderdaad meteen zo'n lichtorgel achter je...
Laatst stond er een flitser tussen af en oprit Breukelen, dus pas maar op ;)
Al vraag ik me af of een flitser 5 banen kan oversteken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Attietattie » vr 20 jan 2017, 17:34

^^ Ja, dat kan ie. En als je daar een prent krijgt, stuur je mij een pb, want daar schiet ik een gat in.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » vr 20 jan 2017, 17:53

Flitsen op een weg waar al TC hangt. Verspilling van mankracht. :facepalm:
JGB07 schreef:Snap dus nooit waar mensen zich met dat gesein mee bemoeien, laat een ander toch lekker een bekeuring pakken:)
Ze maken ook zelf kans op een bon wegens nutteloos seinen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door duikgek89 » vr 20 jan 2017, 18:16

JGB07 schreef:
Robonus schreef:Hallelujah! A2 gaat 24/7 naar 130

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2745 ... _A2__.html

:wow:
Slecht besluit en vooral een belabberde motivering.

Het is totaal niet relevant hoe breed een snelweg is om de Vmax in te stellen.
Je moet simpelweg kijken naar drukte en veiligheid.
Tel daar de tijdswinst van maximaal 2 minuten bij op en je ziet dat het geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Hoezo, de breedte is niet relevant? In combinatie met de drukte die je noemt maakt dat voor de veiligheid nogal een verschil! Bovendien komt dat de geloofwaardigheid ook ten goede. Daarnaast is 100km/h natuurlijk ALTIJD een uitzondering op een snelweg, standaard is dat namelijk 130km/h.

We spreken hier over een stukje van pakweg 20km lengte. Met 100km/h gemiddeld duurt dat 12 minuten, met 130 maar net iets meer dan 9 minuten. De tijdswinst, als je niet teveel door "110 op een willekeurige geselecteerde rijstrook met de telefoon in de hand idioten" gehinderd wordt is dan toch 2,77 minuten oftewel 2 minuten en 46 seconden.
In absolute getallen kun jij dat natuurlijk weinig vinden, maar laten we het eens relatief bekijken.

Als referentie neem ik 130km/h, simpelweg omdat dat de algemene snelwegsnelheid is waarvan men alleen met gegronde redenen af zou moeten wijken. Als we aannemen dat het mogelijk is om over de volledige 20km de maximumsnelheid aan te houden (wat op de A2 niet zo onrealistisch is, als treuzelaars netjes rechts op hun plaats zouden blijven), dan betekent een extra lage snelheidslimiet zoals die 100km/h dat je daadwerkelijk 2,77 minuten langer onderweg bent. Relatief is dat toch 30%. Nemen we aan dat het verschil in tijd slechts 2 minuten is, zoals jij beweerde, dan betekent de extra lage snelheidslimiet van 100km/h 21,6% tijdsverlies. Ik vind dat aardig veel.

Voor mensen die langere stukken moeten rijden gaat dat op den duur echt enorm aantikken. Maarja, daar wil het "ik hoef maar 20km en ik heb ooit gehoord dat het maar een minuutje scheelt" volk natuurlijk niks van weten.
Zeker in de spits vind ik het thans heerlijk om rustig en ontspannen met 100 op de cruise control te rijden.
Je rijstrook gekozen met de "RAND" functie van MATLAB zeker? En wat doe je dan ondertussen? Uitslapen, bellen, mails wegwerken?
Als ik dat vergelijk met het stuk A4 tussen Nieuwvennep en Hoofddorp, dat kost veel meer energie en is daarmee een stuk gevaarlijker.
Ik vrees dat de A2 straks net zo onprettig aanvoelt als de A4 aldaar.
Als de mensen nu eens gewoon gingen opletten en een beetje zouden doorrijden dan had je dat probleem niet. Nu leg je het probleem bij de mensen die wel normaal rijden, terwijl de rijdende chicanes schuld zijn aan het verziekte wegbeeld in Nederland.
Rene schreef:Ik vind de TC met 100 absoluut niet relaxed rijden. Eerder verkrampt.
VInd ik ook. Inhalen gaat bijna niet meer, bij invoegers is het ook een aanklooien van jewelste omdat niemand ook maar iets onder of boven de Vmax wilt komen...
JGB07 schreef:^^
Snap dus nooit waar mensen zich met dat gesein mee bemoeien, laat een ander toch lekker een bekeuring pakken:)
Oh, dat vind je wel leuk he, als anderen genaaid worden?
JGB07 schreef:Wil tot slot nog wel opmerken dat 100 op een snelweg vrijwel alleen sloom aanvoelt als je daarvoor 130 gereden hebt. Als je de hele route alleen 100 hebt, dan is die ervaring veel minder.
Als je gewend bent aan echte snelwegen is die kleuterklas in met name het westen van Nederland erg vervelend... Of andersom: Als je in de kleuterklas opgroeit dan valt het even niet mee om tussen de grote mensen te rijden. In vakantietijd goed zichtbaar op veel Europese hoofdroutes richting het zuiden.
Jackbauer1350 schreef:Ze maken ook zelf kans op een bon wegens nutteloos seinen. :mrgreen:
Als die BOA's eindelijk een keer in een VROS auto getrapt worden om nuttig werk te gaan doen, neemt die kans ook nog reële waarden aan. Zeker aangezien die zielenpieten er helemaal geen moeite mee hebben om voor zo'n bagatel mensen een bekeuring aan te naaien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 jan 2017, 21:02

JGB07 schreef:Slecht besluit en vooral een belabberde motivering.

Het is totaal niet relevant hoe breed een snelweg is om de Vmax in te stellen.
Je moet simpelweg kijken naar drukte en veiligheid.
Tel daar de tijdswinst van maximaal 2 minuten bij op en je ziet dat het geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Het gaat om het instellen van de standaard snelheid van 130 km/u, de gebruikelijke snelheid op snelwegen in Nederland. Als er geen reden is om van die snelheid af te wijken moet het gewoon 130 km/u zijn.

Natuurlijk speelt ook de breedte van de snelweg mee. Een maximumsnelheid moet realistisch zijn. Bij de 2x5 rijstroken brede A2 is 100 km/u niet realistisch.

Het argument dat de tijdswinst beperkt is slaat natuurlijk als een tang op een varken.
Zeker in de spits vind ik het thans heerlijk om rustig en ontspannen met 100 op de cruise control te rijden.
Als ik dat vergelijk met het stuk A4 tussen Nieuwvennep en Hoofddorp, dat kost veel meer energie en is daarmee een stuk gevaarlijker.
Ik vrees dat de A2 straks net zo onprettig aanvoelt als de A4 aldaar.
Ik denk dat je prima 100 km/u kan rijden op rijstrook 4. Dan zit je degenen die de normale snelheid willen rijden niet in de weg en zitten de vrachtwagens jou niet in de weg. Niemand die je verbiedt om 100 km/u op de cruise control te blijven rijden. En ik denk dat het op de brede A2 makkelijker zal zijn dan op de smallere A4.
Naturist schreef:Maar ben toch blij met de verhoging hoor, ik blijf voortaan op Rijstrook 6 ipv. 1 :mrgreen:
Rijstrook 6? :s

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Wesso » vr 20 jan 2017, 22:47

Coen Tunnel schreef:
Naturist schreef:Maar ben toch blij met de verhoging hoor, ik blijf voortaan op Rijstrook 6 ipv. 1 :mrgreen:
Rijstrook 6? :s
Ja...
Attietattie schreef:Telt u mede? ;)
Maar het kan ook zijn dat Naturist voor de vluchtstrook kiest op andere gedeelten, gegeven zijn avatar. :duck:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door captain007 » vr 20 jan 2017, 22:51

Hij rijdt alleen op het korte stukje bij Abcoude :D

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Naturist » vr 20 jan 2017, 22:55

^^ Ja, en dan weer hup naar links rijstrook 1 :PP:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door JGB07 » zo 22 jan 2017, 11:37

duikgek89 schreef:
SPOILER: TOON

JGB07 schreef:
Robonus schreef:Hallelujah! A2 gaat 24/7 naar 130

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2745 ... _A2__.html

:wow:
Slecht besluit en vooral een belabberde motivering.

Het is totaal niet relevant hoe breed een snelweg is om de Vmax in te stellen.
Je moet simpelweg kijken naar drukte en veiligheid.
Tel daar de tijdswinst van maximaal 2 minuten bij op en je ziet dat het geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Hoezo, de breedte is niet relevant? In combinatie met de drukte die je noemt maakt dat voor de veiligheid nogal een verschil! Bovendien komt dat de geloofwaardigheid ook ten goede. Daarnaast is 100km/h natuurlijk ALTIJD een uitzondering op een snelweg, standaard is dat namelijk 130km/h.

We spreken hier over een stukje van pakweg 20km lengte. Met 100km/h gemiddeld duurt dat 12 minuten, met 130 maar net iets meer dan 9 minuten. De tijdswinst, als je niet teveel door "110 op een willekeurige geselecteerde rijstrook met de telefoon in de hand idioten" gehinderd wordt is dan toch 2,77 minuten oftewel 2 minuten en 46 seconden.
In absolute getallen kun jij dat natuurlijk weinig vinden, maar laten we het eens relatief bekijken.

Als referentie neem ik 130km/h, simpelweg omdat dat de algemene snelwegsnelheid is waarvan men alleen met gegronde redenen af zou moeten wijken. Als we aannemen dat het mogelijk is om over de volledige 20km de maximumsnelheid aan te houden (wat op de A2 niet zo onrealistisch is, als treuzelaars netjes rechts op hun plaats zouden blijven), dan betekent een extra lage snelheidslimiet zoals die 100km/h dat je daadwerkelijk 2,77 minuten langer onderweg bent. Relatief is dat toch 30%. Nemen we aan dat het verschil in tijd slechts 2 minuten is, zoals jij beweerde, dan betekent de extra lage snelheidslimiet van 100km/h 21,6% tijdsverlies. Ik vind dat aardig veel.

Voor mensen die langere stukken moeten rijden gaat dat op den duur echt enorm aantikken. Maarja, daar wil het "ik hoef maar 20km en ik heb ooit gehoord dat het maar een minuutje scheelt" volk natuurlijk niks van weten.
Zeker in de spits vind ik het thans heerlijk om rustig en ontspannen met 100 op de cruise control te rijden.
Je rijstrook gekozen met de "RAND" functie van MATLAB zeker? En wat doe je dan ondertussen? Uitslapen, bellen, mails wegwerken?
Als ik dat vergelijk met het stuk A4 tussen Nieuwvennep en Hoofddorp, dat kost veel meer energie en is daarmee een stuk gevaarlijker.
Ik vrees dat de A2 straks net zo onprettig aanvoelt als de A4 aldaar.
Als de mensen nu eens gewoon gingen opletten en een beetje zouden doorrijden dan had je dat probleem niet. Nu leg je het probleem bij de mensen die wel normaal rijden, terwijl de rijdende chicanes schuld zijn aan het verziekte wegbeeld in Nederland.
Rene schreef:Ik vind de TC met 100 absoluut niet relaxed rijden. Eerder verkrampt.
VInd ik ook. Inhalen gaat bijna niet meer, bij invoegers is het ook een aanklooien van jewelste omdat niemand ook maar iets onder of boven de Vmax wilt komen...
JGB07 schreef:^^
Snap dus nooit waar mensen zich met dat gesein mee bemoeien, laat een ander toch lekker een bekeuring pakken:)
Oh, dat vind je wel leuk he, als anderen genaaid worden?
JGB07 schreef:Wil tot slot nog wel opmerken dat 100 op een snelweg vrijwel alleen sloom aanvoelt als je daarvoor 130 gereden hebt. Als je de hele route alleen 100 hebt, dan is die ervaring veel minder.
Als je gewend bent aan echte snelwegen is die kleuterklas in met name het westen van Nederland erg vervelend... Of andersom: Als je in de kleuterklas opgroeit dan valt het even niet mee om tussen de grote mensen te rijden. In vakantietijd goed zichtbaar op veel Europese hoofdroutes richting het zuiden.
Jackbauer1350 schreef:Ze maken ook zelf kans op een bon wegens nutteloos seinen. :mrgreen:
Als die BOA's eindelijk een keer in een VROS auto getrapt worden om nuttig werk te gaan doen, neemt die kans ook nog reële waarden aan. Zeker aangezien die zielenpieten er helemaal geen moeite mee hebben om voor zo'n bagatel mensen een bekeuring aan te naaien.
Voel me toch genoodzaakt om even kort te reageren
1: ik ben opgegroeid buiten de randstad en ben een van de weinigen die buiten de randstad wél 130 rijdt. Mijn ervaring is dat bijna niemand de 130 haalt.
2: van telefoneren, wegwerken van e-mails en dergelijke achter de telefoon is bij mij beslist geen sprake. Dat is onveilig gedrag dat ik van mezelf zeker niet zal tolereren.
3: ik zal ongetwijfeld (zoals iedereen) zo nu en dan iets te lang links blijven hangen, maar mijn hoofdregel is: rechtsrijden.
4: en ja, als mensen zich niet aan de regels houden, dan prefereer ik het dat "ze genaaid worden". Heb in een ander topic voorgesteld om linksrijden met flitscamera's te beboeten.

5: met je tijdswinst heb je gelijk, maar ervaring leert dat nooit iemand 130 rijdt

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » zo 22 jan 2017, 11:53

Flitscamera's op snelwegen zijn wat mij betreft een no go.

TC is nog de eerlijkste manier van snelheidscontrole. Aangezien er dan nog enige marge is om even gas te geven om iemand in te halen.
Andere overtredingen met camera's beboeten is pure kasspekken en de overtreder leert er weinig van. Eigenlijk is dat bij TC ook. De automobilist die de overtreding al lang vergeten is krijgt een keer post van het CJIB.
En een probleem bij bijvoorbeeld linksplakken is bepalen van de grens. Wanneer moet zo'n systeem het als onnodig linksrijden zien. En de weggebruiker zal de grens die zo'n systeem hanteert waarschijnlijk niet kennen.

Nee gewoon de politie met meer mankracht duidelijk aanwezig laten zijn op de weg en op heterdaad laten betrappen. Dat blijft je veel meer bij.
Niet alles maar willen automatiseren.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Basjuh1981 » zo 22 jan 2017, 11:59

JGB07 schreef:4: en ja, als mensen zich niet aan de regels houden, dan prefereer ik het dat "ze genaaid worden". Heb in een ander topic voorgesteld om linksrijden met flitscamera's te beboeten.
Zolang het maar voor anderen geldt :roll:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door duikgek89 » zo 22 jan 2017, 21:55

JGB07 schreef:Voel me toch genoodzaakt om even kort te reageren
1: ik ben opgegroeid buiten de randstad en ben een van de weinigen die buiten de randstad wél 130 rijdt. Mijn ervaring is dat bijna niemand de 130 haalt.
Sorry dat ik even de knuppel in het hoenderhok gooide.
Ben je toch aardig in de randstad treuzel mentaliteit gekomen. ;) :mrgreen:
JGB07 schreef:2: van telefoneren, wegwerken van e-mails en dergelijke achter de telefoon is bij mij beslist geen sprake. Dat is onveilig gedrag dat ik van mezelf zeker niet zal tolereren.
:top:
Één van de redenen dat ik de knuppel in het hoenderhok gooide is dat ik de indruk heb dat vrij veel treuzelaars absoluut niet opletten maar juist met enorm veel andere dingen bezig zijn. Die indruk heb ik bij snellere bestuurders minder.
JGB07 schreef:3: ik zal ongetwijfeld (zoals iedereen) zo nu en dan iets te lang links blijven hangen, maar mijn hoofdregel is: rechtsrijden.
Foutjes maakt iedereen weleens, daarvoor zijn we nu eenmaal mensen.

JGB07 schreef:4: en ja, als mensen zich niet aan de regels houden, dan prefereer ik het dat "ze genaaid worden". Heb in een ander topic voorgesteld om linksrijden met flitscamera's te beboeten.
En omdat iedereen foutjes maakt vind ik niet dat elk foutje keihard afgestraft moet worden. Één van de redenen dat ik voor meer politie maar voor minder camera's ben. Laat politieagenten de mensen die dingen structureel fout doen aanspreken, uitleggen wat er fout gaat en een waarschuwing geven. Laat ze mensen die er een potje van maken of bewust asociaal doen op een bekeuring trakteren als dat nodig is. Daar heb ik echt geen moeite mee.
Maar ik vind het wel heel erg stuitend dat je het goed vind dat mensen op de A2 door de trajectcontrole gepakt worden. Gezien het wegbeeld zou gedurende aardig veel momenten op de dag een snelheid van 160 of meer (ja, ik weet ik, ik ben verwend) ook best mogelijk zijn, maar als iemand 110 doet gaat die persoon al onverbiddelijk op de bon voor een bedrag waar een paard de hik van krijgt. Ik vind dat naaierij, want om eerlijk te zijn vind ik iemand die op zo'n weg 110km/h doet absoluut geen snelheidsduivel maar eerder brave Hendrik. Toch is dat het grootste deel van de bonnen...

JGB07 schreef:5: met je tijdswinst heb je gelijk, maar ervaring leert dat nooit iemand 130 rijdt
Dus moet het voor anderen ook niet mogelijk zijn? Juist op zo'n brede weg kunnen bestuurders die graag iets langzamer rijden dat best doen, op rechts. Het is dan wel te prefereren dat men een logische snelheid kiest en met de snelheid van een bepaalde rijstrook mee gaat rijden om niet teveel nergens tussen te passen of een obstakel te vormen.

Op een 2x2 weg is dat veel hinderlijker omdat de mensen die menen ondanks mooi weer onder de Vmax te moeten rijden ook menen het recht te hebben die snelheid vast te houden en achteropkomend verkeer in de remmen te dwingen zodat ze niet achter een vrachtwagen terecht komen. Terwijl ze voor die vrachtwagen ongeveer evenveel af moeten remmen als het achteropkomend verkeer voor hun moet doen door hun actie.

Jackbauer1350 schreef:Flitscamera's op snelwegen zijn wat mij betreft een no go.

TC is nog de eerlijkste manier van snelheidscontrole. Aangezien er dan nog enige marge is om even gas te geven om iemand in te halen.
Andere overtredingen met camera's beboeten is pure kasspekken en de overtreder leert er weinig van. Eigenlijk is dat bij TC ook. De automobilist die de overtreding al lang vergeten is krijgt een keer post van het CJIB.
En een probleem bij bijvoorbeeld linksplakken is bepalen van de grens. Wanneer moet zo'n systeem het als onnodig linksrijden zien. En de weggebruiker zal de grens die zo'n systeem hanteert waarschijnlijk niet kennen.

Nee gewoon de politie met meer mankracht duidelijk aanwezig laten zijn op de weg en op heterdaad laten betrappen. Dat blijft je veel meer bij.
Niet alles maar willen automatiseren.
Die camera met onnodig linksrijden bestaat ook alleen maar uit moment opnames, je kunt daar simpelweg niet zomaar aan zien dat er zeker sprake is van onnodig links rijden. Of je moet gaan filmen en dan gaan analyseren, maar ik denk dat dat technisch nog niet mee gaat vallen.

Daarom ben ik er ook voor dat er meer agenten op de weg rijden die mensen aanspreken op fout gedrag. En dan als het even kan met de intentie om het zonder bekeuringen af te handelen, tenzij het echt nodig is. M.a.w, sommige mensen gewoon een uitbrander en een stevige waarschuwing geven en laten gaan, tenzij ze een loopje nemen met de gezagsdrager of echt heel erg over de schreef gaan en daarbij ook daadwerkelijk gevaar of hinder veroorzaken.
Daarnaast vind ik dat de gezagsdragers ook best de mogelijkheid mogen hebben om 25% en/of 50% van boetebedragen af te halen als ze een boete wel verdiend vinden, maar het gevaar ook niet dermate groot was dat het volledige bedrag (en die zijn in Nederland ook niet bepaald laag...) in rekening gebracht zou moeten worden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14343
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Attietattie » zo 22 jan 2017, 22:41

duikgek89 schreef:Daarnaast vind ik dat de gezagsdragers ook best de mogelijkheid mogen hebben om 25% en/of 50% van boetebedragen af te halen als ze een boete wel verdiend vinden, maar het gevaar ook niet dermate groot was dat het volledige bedrag (en die zijn in Nederland ook niet bepaald laag...) in rekening gebracht zou moeten worden.
Wie zouden er dan vaker verlaging krijgen? Mannen of vrouwen? En dat is maar één voorbeeld waarom dat volgens mij niet zo'n enorm goed idee is...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door duikgek89 » zo 22 jan 2017, 22:58

Daar moet je per geval even in kijken. :shutup:
Misschien heb je daar wel een punt ja.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door verfmeer95 » ma 23 jan 2017, 0:48

^^ Het werkt ook corruptie wel heel makkelijk in de hand. Nu 100 euro aftikken en je hoeft straks nog maar de helft te betalen.
Als je al zoiets wilt invullen zou je echt de officier van justitie erbij moeten betrekken.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door JGB07 » ma 23 jan 2017, 8:57

duikgek89 schreef:
JGB07 schreef:V5: met je tijdswinst heb je gelijk, maar ervaring leert dat nooit iemand 130 rijdt
Dus moet het voor anderen ook niet mogelijk zijn? Juist op zo'n brede weg kunnen bestuurders die graag iets langzamer rijden dat best doen, op rechts. Het is dan wel te prefereren dat men een logische snelheid kiest en met de snelheid van een bepaalde rijstrook mee gaat rijden om niet teveel nergens tussen te passen of een obstakel te vormen.

Op een 2x2 weg is dat veel hinderlijker omdat de mensen die menen ondanks mooi weer onder de Vmax te moeten rijden ook menen het recht te hebben die snelheid vast te houden en achteropkomend verkeer in de remmen te dwingen zodat ze niet achter een vrachtwagen terecht komen. Terwijl ze voor die vrachtwagen ongeveer evenveel af moeten remmen als het achteropkomend verkeer voor hun moet doen door hun actie.
Allereerst, excuses aanvaard. We mogen immers allemaal een mening hebben en deze via het forum uitten.
Dat ik tussen deze wegenfreaks en snelheidsmaniakken af en toe een buitenbeentje ben, had ik al wat langer door :)

Wat betreft je Vmax heb ik eerder de vergelijking gemaakt met de A4.
Hoewel ik daar beduidend minder vaak kom dan op de A2, is toch mijn ervaring dat je ook daar, ondanks de vele banen, vaak de 130 niet haalt.
Sterker nog, in mijn ervaring is het daar juist veel gas geven, remmen, veel gas geven, remmen, etc: op alle banen.
Persoonlijk vrees ik dat we dat beeld ook op de A2 gaan krijgen, zeker op de drukke momenten.
Ik hoop voor een ieder die er regelmatig rijdt (waaronder ikzelf) dat het echter meevalt en dat 130 wel degelijk tot meer plezier leidt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Rene » ma 23 jan 2017, 9:19

JGB07 schreef:Wat betreft je Vmax heb ik eerder de vergelijking gemaakt met de A4.
Hoewel ik daar beduidend minder vaak kom dan op de A2, is toch mijn ervaring dat je ook daar, ondanks de vele banen, vaak de 130 niet haalt.
Sterker nog, in mijn ervaring is het daar juist veel gas geven, remmen, veel gas geven, remmen, etc: op alle banen.
Ik rij er 2-3x per week in de spits, en wel met 130. Geen probleem. Ik rij dan ook 's ochtends richting Den Haag en 's avonds richting Amsterdam.
De andere kant op gaat vaak moeizamer, maar dat heeft meer te maken met de capaciteit stroomafwaarts dan met het 5-strooks wegvak zelf.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door JGB07 » ma 23 jan 2017, 11:10

^^
Qua spits zou hetzelfde gelden op de A2. 's ochtends naar Amsterdam toe en 's middags naar Utrecht, wordt met 130 zeker niet beter.
Ging mij juist om de (ten opzichte van de spits) tegengestelde richting, dus juist de richting die jij ook rijdt op de A4.

Hoop dan ook van harte dat jouw ervaring juist is en dat zulks ook voor de A2 gaat gelden.
Ik blijf echter sceptisch.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door brytje008 » ma 23 jan 2017, 11:34

Als het druk is in de spits kan een Vmax van 130 soms irritant zijn. Want de meeste proberen dit dan te halen, maar door de drukte lukt dit niet altijd even goed, waardoor ze telkens hard remmen (door langzamer verkeer). Buiten de spits kan dit prima. Ik ben voor om de snelheid op meer snelwegen naar 130 km/h te verhogen. Qua tijd heeft dit inderdaad in zo,n klein landje niet heel veel zin. Maar het rijdt veel fijner en geeft minder verwarring als er een maximum snelheid geld.
Touren is rough so you got to be tough

JJVernig
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 10:34

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door JJVernig » di 24 jan 2017, 15:35

Het optrekken van de maximale snelheid is volgens mij vooral voor de mensen die 100 - 110 op de A2 willen doen echt heerlijk. Je bent van de geduw en getrek af op de rechter 2 a 3 stroken, en het enige wat je dan nog hoeft te doen is af-en-toe een vrachtwagen in te halen, waar je door 5 banen ook niemand in de weg zit. Dus ik ben wel enthousiast.

Oh ja, die 2,5 minuut die het theoretisch scheelt is wel voor 130.000 - 180.000 voertuigen per dag! Zelfs voor mensen die woon-werk doen, 180 x 2 x 2,5 = 10 - 15 uur per jaar.
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Piles » za 04 mar 2017, 17:07

Een soort omgekeerde SNUP. Een stuk van de A2 wat sinds de opening van de landtunnel (rechts) in gebruik is als fietsbrug over de Leidsche Rijn. Op de achtergrond zie je de A2 en oprit 8:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Jackbauer1350 » za 04 mar 2017, 17:51

Om precies te zijn het brugdeel van de voormalige toerit vanaf aansluiting 8.

Afbeelding

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Hensepens » zo 05 mar 2017, 11:33

^^ leuk om dat zo weer te zien

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Seat » ma 13 mar 2017, 9:44

Hensepens schreef:^^ leuk om dat zo weer te zien
https://www.google.nl/maps/@52.0823283, ... 312!8i6656

Mooie terug-in-de-tijd-functie bij Google Street View laat je plaatjes van de doortocht (meestal nog in de file, destijds) onder de oude boogbruggetjes en over de Leidsche Rijn opnieuw zien.

Berrychello
stadsweg
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 0:42
Locatie: Vreeland

Re: [A002] Amsterdam - Utrecht: 2x5 en de Landtunnel

Bericht door Berrychello » do 30 mar 2017, 22:12

Leuk, die brug!

Ik reed vanavond weer over de A2, en om klokslag 19u ging de snelheidsmeter weer richting 130. Dat valt me wel op dat de weg al wat verzakt is tov de bruggetjes. In zuidelijke richting net voorbij Vinkeveen en net voor Breukelen zitten aardige hobbels, met 130 wordt de vering van de auto even goed getest. Zonde van zo'n fijne weg.
Mijn vader (werkzaam in de weg- en waterbouw, maar meer aan de spoor-kant) zegt altijd dat ze te weinig tijd hebben genomen voor het inklinken van het zand om het bruggetje heen.

Plaats reactie