HSL-projecten in Spanje

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 dec 2013, 8:41

Pino schreef:De 6.25 uur is voor Parijs - Barcelona. Daar een overstaptijd van 20 minuten en met totaal 9.55 uur sta je op Atocha. Vijf uur sneller dan de verbinding via Hendaye die nochthans in kilometers veel korter is.
Dat heeft meer met slechte overstaptijden te maken. Parijs-Irún duurt 5 uur en 52 minuten, Irun-Madrid 5 uur en 40 minuten. Met een gestroomlijnde overstap in Irún is ook op die route een reistijd van 12 uur mogelijk.
Als ik het goed zie, wordt geen rechtstreekse verbinding aangeboden, wat het wellicht wat moeilijk maakt om te praten over de langste HSL-verbinding.
Ik meen dat de rechtstreekse verbinding Parijs-Madrid nog in de pijplijn zit, maar ik twijfel nu wel.
Palance schreef:Een enkeltje Rotterdam-Barcelona duurt nu rond de 11 uur, inclusief de overstap in Parijs. Wel een lange rit,maar het lijkt me wel leuk die eens te doen. Prijzen bij vroegboeken vielen volgens mij wel mee, ik dacht 100 Euro vanuit Parijs, maar er zullen vast combitickets bestaan vanuit Nederland.
Via de SNCF (TGVEurope.com) zou je de hele reis moeten kunnen boeken. Combitickets zullen er niet zijn en je zult in Parijs bovendien nog met de RER van Gare du Nord naar Gare de Lyon moeten reizen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door mavas » wo 18 dec 2013, 9:31

^^ Je had voorheen ook wel eens dat er een of twee treinen vanuit Lille of Brussel startten, die dan niet stopten in Parijs. Maar of deze nou naar Barcelona ging of Marseille ofzo weet ik niet meer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Palance » wo 18 dec 2013, 9:45

Ik heb wel eens een nachttrein genomen van Rotterdam naar Nice, die stopten ook niet in Parijs.

In Brussel heb ik een paar maanden terug ook een TGV zien staan naar, ik meende, Hendaye. Geen idee of die ook in Parijs stopt, maar het zou logisch zijn van niet. Ik denk dus dat eventuele treinen België - Spanje dat ook niet zullen doen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » wo 18 dec 2013, 9:49

Pino schreef:De 6.25 uur is voor Parijs - Barcelona. Daar een overstaptijd van 20 minuten en met totaal 9.55 uur sta je op Atocha.
Hmm, als je voor- en natransport meerekent dan is autorijden haast net zo snel, sowieso ben je dan toch je hele dag kwijt aan reizen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Palance » wo 18 dec 2013, 10:06

Maar het is wel relaxter om het per trein te doen. Kun je tijdens het reizen tenminste nog slapen of je benen strekken :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » wo 18 dec 2013, 10:19

De prijs en de vraag of je ter plekke mobiel wilt zijn zal wel de doorslag geven in dat geval.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Sophie » wo 18 dec 2013, 10:23

Frankfurt-Barcelona is ook iets minder dan 12 uur, prijzen (als je vroegboekt) 99,70 voor een enkeltje. Klinkt niet slecht. Frankfurt-Madrid is niet boekbaar volgens de SNCF.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door RSK » wo 18 dec 2013, 10:32

^^ Tja, en Frankfurt-Barcelona is met het vliegtuig iets meer dan 2 uur, prijzen (als je vroeg boekt) €48,70 voor een enkeltje. Klinkt toch een stuk beter dan 5 keer zo lang reizen voor het dubbele geld. Het is me bij het plannen van diverse reizen de afgelopen jaren opgevallen dat treinen zich t.o.v. het vliegverkeer compleet uit de markt prijzen. Tenzij je vliegangst hebt, is er meestal geen enkel motief om toch de trein te nemen. Bij de auto ligt dat omslagpunt vaak iets verder, maar niet zelden is de auto toch voordeliger.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » wo 18 dec 2013, 10:53

mavas schreef:^^ Je had voorheen ook wel eens dat er een of twee treinen vanuit Lille of Brussel startten, die dan niet stopten in Parijs. Maar of deze nou naar Barcelona ging of Marseille ofzo weet ik niet meer.
Er zijn inderdaad een paar treinen van Brussel en Lille richting Zuid-Frankrijk (o.a. Nice). Die zijn nooit naar Barcelona gegaan, dat was ook simpelweg niet mogelijk doordat Spanje breedspoor gebruikt en TGV's geen systeem hebben dat de assen kan verschuiven zoals Talgo's dat hebben.
Palance schreef:In Brussel heb ik een paar maanden terug ook een TGV zien staan naar, ik meende, Hendaye. Geen idee of die ook in Parijs stopt, maar het zou logisch zijn van niet. Ik denk dus dat eventuele treinen België - Spanje dat ook niet zullen doen.
Er zijn inderdaad ook een aantal TGV's die vanaf Lille/Brussel om Parijs heenrijden. Die stoppen dan niet op stations in Parijs zelf maar ze rijden over de HSL om Parijs heen en stoppen in Marne-la-Vallée-Chessy (bij Disneyland) en in Massy TGV. Op die beide stations is aansluiting op de Parijse RER.
RSK schreef:^^ Tja, en Frankfurt-Barcelona is met het vliegtuig iets meer dan 2 uur, prijzen (als je vroeg boekt) €48,70 voor een enkeltje. Klinkt toch een stuk beter dan 5 keer zo lang reizen voor het dubbele geld. Het is me bij het plannen van diverse reizen de afgelopen jaren opgevallen dat treinen zich t.o.v. het vliegverkeer compleet uit de markt prijzen. Tenzij je vliegangst hebt, is er meestal geen enkel motief om toch de trein te nemen.
Grotere beschikbaarheid van tickets, meer bagagemogelijkheden, meer reismogelijkheden, kortingstarieven en passen zoals InterRail kunnen de trein toch zeker een interessante optie maken. Zeker voor onder de 26 jaar zijn er met de trein veel kortingsmogelijkheden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » vr 13 feb 2015, 21:37

Het Viaducto del Ulla van de Eje Atlántico (HSL Vigo - La Coruña) is bijna af. Dit is de grootste brug van dit type ter wereld, met een overspanning van 240 meter tussen de pylonen. De brug is in totaal 1.620 meter lang. Het kost € 117,5 miljoen. Ik vind de kleur groen overigens niet echt geslaagd.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » di 28 jul 2015, 19:41

De hogesnelheidslijn Madrid - Extremadura. Ik zag deze brug in aanbouw vanaf de A-66 ten noorden van Cáceres en had al het idee dat dit voor de AVE moest zijn.

Het viaducto de Almonte. 60 meter boven het stuwmeer en een hoofdoverspanning van 384 meter. Het wordt een boogbrug met een hooggelegen dek. De totale brug is circa 1,5 kilometer lang. Nabij is een tweede brug van ongeveer 1 kilometer lengte over een andere zijtak van het stuwmeer. Dit traject van 6,3 kilometer (inclusief twee grote bruggen) kost € 96 miljoen inclusief btw.

De dame met de zonnebril is Ana Pastor, minister van Fomento.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » ma 28 sep 2015, 14:41

Morgen opent de hogesnelheidslijn van Valladolid naar León. Deze loopt via Palencia. Met de hogesnelheidslijn is de reistijd van Madrid naar León 2 uur en 6 minuten. De nieuwe lijn is 166 kilometer lang, waarvan de helft enkelspoors is. De hogesnelheidslijn is ontworpen op 350 km/h. De maximumsnelheid is voorlopig 200 km/h. De verbinding Madrid - León is dan 44 minuten sneller.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » di 12 jul 2016, 19:41

De hogesnelheidslijn van Barcelona naar Perpignan doet het veel slechter dan verwacht. De concessionair TP Ferro die het deel tussen Figueres en Perpignan heeft aangelegd is failliet. Het aantal treindiensten is maar 25% van wat gepland was en het aantal goederentreinen is maar een derde van wat er verwacht was. Een deel van de problemen komt door de vertraging van de openstelling van het traject van Barcelona naar Figueres. Maar het aantal passagiers en goederen blijft ver achter bij de verwachtingen.

http://www.railjournal.com/index.php/fi ... rship.html

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Egbert » di 12 jul 2016, 20:56

Je linkt naar een artikel uit 2015. In een artikel van 2 maanden geleden lees ik dat de spaanse overheid garant staat voor de reizigersdienst en dat er voor 30 juni een regeling getroffen moet worden.
En een artikel van vorige week dat TP een concessie voor 25 jaar eist om faillissement te voorkomen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Rene » di 12 jul 2016, 23:45

De HSL loopt ver door het binnenland. De bediening van de Costa Brava is nihil. Dus moet je het alleen van reizigers hebben die een stedentripje Barcelona doen. En voor hen valt de combinatie reistijd/reiskosten nog altijd in het voordeel van vliegen uit. Immers een treinkaartje Barcelona is best wel duur (Parijs-Barcelona €120-€340 p.p. retour) in vergelijking met het vliegtuig (al voor €80-€200) en voor dat vele geld moet je met de trein dan ook nog boemelen tussen Montpellier en Perpignan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jul 2016, 7:36

Rene schreef:De HSL loopt ver door het binnenland. De bediening van de Costa Brava is nihil. Dus moet je het alleen van reizigers hebben die een stedentripje Barcelona doen.
Daar is de spoorlijn nooit op gericht geweest, en bovendien laat ook de oude gewone spoorlijn alle belangrijke badplaatsen links liggen. Alleen in het uiterste noorden tussen Portbou en Llança wordt de kust gevolgd, maar dan praten we niet over toeristische badplaatsen. Verder loopt de oude lijn ook door het binnenland. Wel heb je vanaf de oude spoorlijn bij Maçanet-Massanes aansluiting op het treintje dat via Blanes, Malgrat en Calella naar Barcelona loopt. De hogesnelheidslijn gaat over het station van Maçanet-Massanes heen, maar er is daar geen overstapstation gerealiseerd. Ik weet niet of een station (dat je dan mooi Costa Brava AVE zou kunnen noemen) daar veel zoden aan de dijk zet. Wellicht kan het interessant zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Rene » wo 13 jul 2016, 21:50

Oftewel, ook dit project had weer een grote overschatting van het aantal spoorpassagiers.
Zeker bij grensoverschrijdend verkeer met een taalgrens had men beter kunnen weten.

De parallelle snelweg is vooral druk dankzij het vele toeristenverkeer naar de costa's.
Denk al die toeristen weg en je hebt een indruk van de markt waaruit je moet putten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jul 2016, 23:21

^^ Tja, men zal ook wel willen concurreren met het vliegtuig op de relatie Parijs-Barcelona, maar dan praat je ook niet over enorme hoeveelheden reizigers. En op kortere grensoverschrijdende relaties is de rechtstreekse TGV echt wel makkelijker dan met de stoptreinen met een overstap op de grens (vaak met een slechte aansluiting in Portbou resp. Cerbère), maar dan praten we eveneens over weinig reizigers. Aan de Franse kant van de grens liggen met Perpignan, Narbonne, Beziers en Montpellier nou ook geen gigantisch grote steden.

Enkele goedlopende nachttreinen zoals Parijs-Madrid (die nota bene via Hendaye-Irún ging) zijn opgeheven toen de hogesnelheidslijn open ging omdat men wilde dat die reizigers dan maar overdag via Barcelona zouden reizen. Maar dat is op zo'n afstand veel minder praktisch. Juist Parijs-Madrid was geen verkeerde nachttreinverbinding; ondanks de lange afstand kon het toch prima met een nachttrein omdat de trein deels 200 km/u reed en ook comfortabel was. Maar die is dus ook geslachtofferd ten behoeve van de TGV.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Vinny » do 14 jul 2016, 0:22

Nachttreinen zijn explotatief een ramp. Het personeel is duur, in de meeste Europese landen is er geen subsidie meer voor, vanwege onderhoud aan de infrastructuur kun je geen stabiele dienstregeling aanbieden en meestal is de prijs/kwaliteitsverhouding dusdanig dat de meeste mensen een ander vervoermiddel verkiezen. Over 10 jaar rijden er denk ik geen langeafstands nachttreinen meer in Europa. Ergens is het wel jammer, want ik vind het wel een avontuurlijke en romantische vorm van reizen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jul 2016, 10:43

^^ DB stopt er ook al mee (al neemt de ÖBB waarschijnlijk wel het een en ander over), de SNCF heeft bijna alles al geschrapt, op het Iberisch schiereiland rijden alleen nog de nachttreinen van Madrid en Irún naar Lissabon en van/naar/in Italië wordt het ook steeds minder.

In Centraal- en Oost-Europa zullen nachttreinen het nog wel wat langer volhouden, en in landen als Zweden, Finland en Noorwegen wellicht ook wel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » do 14 jul 2016, 14:32

Hogesnelheidslijnen zijn bijna nooit rendabel, alleen op trajecten waar al een grote bestaande vervoersvraag is, zijn hogesnelheidslijnen rendabel, zoals Parijs - Lyon - Marseille. Het wordt wel eens gesteld dat er maar 2 hogesnelheidslijnen in de hele wereld financieel rendabel zijn, Paris-Lyon en Tokyo-Osaka. In Spanje is bijna geen enkele HSL rendabel, maar dit was nooit een probleem omdat bereikbaarheid / connectiviteit belangrijker werd geacht en HSL altijd politiek breed gedragen is. Het AVE netwerk is ook relatief goedkoop (Madrid - Barcelona kostte € 14 miljoen per kilometer).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 jul 2016, 0:11

^^ Dat deel wel, maar tussen Madrid en Valladolid zit bijvoorbeeld de meer dan 28 km lange Guadarramatunnel. En voor de AVE-lijn van Valladolid naar Gijón is de Pajarestunnel gebouwd, die bijna 25 km lang is. Dat zijn toch twee zeer lange tunnels op de verbinding van Madrid naar Asturias.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » do 02 feb 2017, 20:24

Het Viaducto de Almonte ten noorden van Cáceres. De minister van Fomento noemt het de langste boogbrug van een spoorlijn ter wereld, met een vrije overspanning van 384 meter (alhoewel zulke claims tricky zijn met het oog op wat er allemaal in China gebouwd wordt...)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Rene » vr 03 feb 2017, 15:08

Ik zie nog geen bovenleiding, dus het zal nog wel even gaan duren voordat de eerste reizigerstrein daar overheen rijdt...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door RSK » zo 05 feb 2017, 10:54

Voor zover mijn Spaans het toelaat, lees ik hier dat de lijn in 2019 in bedrijf gaat, en vanaf 2020 ook geëlektrificeerd zal worden.

http://www.lainformacion.com/economia-n ... 01773.html
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » do 07 dec 2017, 19:25

Vandaag is het nieuwe HSL-station van Medina del Campo officieel in gebruik genomen. Het ligt op de lijn Madrid - Galicia. Medina del Campo telt 22.000 inwoners.

Je vraagt je af waarom een klein plaatsje als Medina del Campo een HSL-station krijgt. Het ligt ook nog eens in een zeer dunbevolkte regio, dus een verzorgingsgebied heeft het ook niet echt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 07 dec 2017, 22:27

^^ Aan de oude spoorlijn is Medina del Campo een belangrijk spoorwegknooppunt. Van oudsher is het stadje dus best goed ontsloten per trein. Dat zal met de opening van de hogesnelheidslijn wel minder zijn geworden, dus wellicht dat dit station een soort compensatie is. Mogelijk dat voornamelijk de langzamere hogesnelheidstreinen (Avant) daar zullen stoppen, net als bv. het geval is met stations als Puente Genil-Herrera en Antequera-Santa Ana.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Pino » do 07 dec 2017, 22:42

^^ Dit is het punt waar twee lijnen zich afsplitsen van de hoofdroute Madrid-Hendaye: eentje naar Salamanca/het westen en eentje naar Galicië. Dat maakt meestal een belangrijk station in de boeken van een spoormaatschappij, maar minder in die van reizigers.

Kijkend op de website van Renfe lijkt het erop dat het maar om enkele treinen per dag gaat die daar stoppen - Alvia treinen trouwens. Het zal dan lokaal vast iets brengen terwijl het doorgaande reizigers maar zelden extra reistijd kost. Kan me er niet erg over opwinden, zolang ik niet de gemeentebelastingen hoef op te brengen om daar een mooi nieuw station in de weide neer te zetten en allerhande aanverwante investeringen om het station bruikbaar te maken voor reizigers (parkeergarages, busverbindingen etc).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » wo 17 jan 2018, 11:06

Vanaf 23 januari rijdt er een rechtstreekse hogesnelheidstrein van Madrid naar Castellón. Volgens mij is het deel tussen Valencia en Castellón eigenlijk een onderdeel van de Corredor Mediterráneo, die in aanbouw is tussen Castellón en Murcia. De trein van Madrid naar Valencia rijdt dan verder tot Castellón. Als ik het goed begrijp is het traject van Castellón naar Valencia geen nieuwe AVE-lijn, maar een aanpassing van de bestaande spoorlijn zodat beide spoorbreedtes mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: HSL-projecten in Spanje

Bericht door Chris » wo 14 mar 2018, 15:09

Er is weer het nodige nieuws van Spaanse spoorprojecten in recente dagen.

* een verkenning naar het HSL-traject Zaragoza - Castejón is gestart (corridor Cantábrico - Mediterráneo)
* een planstudie is aanbesteed voor het HSL traject Castejón - Logroño (idem)
* € 660 miljoen wordt in de reconstructie van het station Madrid Atocha gestoken
* een planstudie voor een spoorbypass van Valencia is gestart (kosten worden geschat op € 880 miljoen)
* het besluit voor een 6,2 kilometer lange tunnel naar het station van Bilbao als onderdeel van de "Euskal Y" spoorverbinding is gepresenteerd (€ 728 miljoen).
* een planstudie voor de HSL Palencia - Santander is aanbesteed (deel Palencia - Alar del Rey, 79 km). De kosten voor de hele verbinding worden geschat op € 1,3 miljard
* een contract van € 83,7 miljoen is gegund voor de aanleg van de rails van de HSL León - Asturias (deelproject La Robla - Campomanes)

En dat is alleen nog maar het spoornieuws van de afgelopen 2 weken.

Plaats reactie