Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Nieuwe Km- en Hm-borden Vlaamse hoofdwegen

Bericht door Jump » ma 06 feb 2017, 22:40

Er is een openbare aanbesteding uitgeschreven voor het vervangen van alle Km- en Hm-borden op de Vlaamse hoofdwegen.
Op pagina 35 en 36 staat een voorbeeld van een bord, met toch wel een zeer felle groene kleur.

Dat zijn deze dus:
  • Limburg:
    • A2 van 0.0 - 49.9
    • A13 van 48.3 - 100.2
    • A25 van 0.0 - 0.5
  • Antwerpen:
    • A1 van 12.1 - 35.1 (Zuid) en van 35.2 - 69.6 (Noord) 1
    • A11 ( voorheen N49) van 0.2 - 8.4 2
    • A12 van 15.8 - 35.8 (Zuid) en van 37.0 - 54.1 (Noord)4
    • A13 van 0.0 - 48.25
    • A14 van 97.5 - 100.5 oplopend en van 97.5 - 99.9 aflopend
    • A21 van 9.5 - 58.0
    • R1 oplopend van 0.0 - 16.6, aflopend van 0.0 - 15.3 3
    • R2 van 77.9 - 90.0
  • Vlaams-Brabant:
    • A1 van 0.4 - 12.0
    • A2 van 50.0 - 87.7
    • A3 van 3.4 - 44.1 en van 53.1 - 56.4 en van 58.5 - 61.5
    • A4 van 3.9 - 13.4
    • A8 van 4.1 - 7.6
    • A10 van 0.0 - 14.9
    • A12 van 1.3 tot 15.7
    • R0 van 14.2 - 52.8 en van 58.5 - 71.4
    • N207a van 0.7 - 4 (mss aanpassen naar A8 : nog te bespreken bij uitvoering)
  • Oost-Vlaanderen:
    • A10 van 14.9 tot 72.2
    • A11 (voorheen N49) van 8.5 - 70.1 2
    • A14 van 26.4 - 97.4
    • R4 van 0.0 - 59.0
  • West-Vlaanderen:
    • A10 van 72.2 - 104.5
    • A11 ( voorheen N49) van 70.1 tot 80.9
    • A14 van 0.0 - 26.3
    • A17 van 17.5 - 68.0
    • A18 van 5.5 - 47.3
    • A19 van 0.2 - 23.1
    • R8 van 0.0 - 4.3, van 5.6 voor de binnenring en 6.4 voor de buitenring - 8
En handig voor Harry:
  • Het huidige stuk R1z (600m) zal worden toegevoegd aan het aflopende deel van de R1.
  • De referentiepunten van de A12 (Zuid) lopen verder op de A12y die vervalt en wegnummer A12 zal krijgen. De R001014 en R001017 vervallen en worden toegevoegd aan de A12 (Noord), de opschriften van de A12 (Noord) worden met 10 verhoogd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » ma 06 feb 2017, 23:04

Tof om ook eens de voorbeelden van de bordjes op de autosnelwegen te zien. Eerder in dit topic verschenen ook al testmodellen van de bordjes op N-wegen. Al bij al een zeer interessante ontwikkeling.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door EtienneM » di 07 feb 2017, 0:04

Kleurgebruik in het voorbeeld kan het verschil maken tussen mooi en lelijk...

Origineel:
Afbeelding

Met verkeersgroen:
Afbeelding

Verkeersgroen + Retroreflecterende folie
Afbeelding

Alle plaatjes wat scherper en groter: http://imgur.com/a/pW53r
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Alfa » di 07 feb 2017, 0:09

Wat een lelijke borden. En waarvoor staat de 'h1'?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Snelwegfreak » di 07 feb 2017, 6:50

Inderdaad afgrijselijke borden. En waarom bij die nieuwe bordjes op N-wegen wel Re en Li-aanduidingen en hier niet..? Ook zou ik 120.8 vervangen door 120,8. Ook zie je op deze bordjes goed welke ellende die E- en A-nummers in België teweeg brengen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 07 feb 2017, 7:27

^^
Absoluut niet akkoord, ik vind het zeer geslaagde dingen en ben zeer blij dat we eindelijk van de Michelinstijl afstappen en dat we de E-nummers deftig implementeren.

Overigens gebruikt men in Vlaanderen als het over signalisatie gaat, nooit de ware kleuren in drukwerk. De precieze samenstelling staat in het Standaardbestek.

Zie ook deze

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Km357 » di 07 feb 2017, 7:56

Het enige wat je nog positiefs kan zeggen over dat voorstel tot vernieuwing is dat de kleur tenminste eens conform kan gemaakt worden aan de bewegwijzering naar autosnelwegen.

En tja die E-nummers, lekker boeiend allemaal :geenlach:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 07 feb 2017, 8:45

Gezien het een bestek uit een openbare aanbesteding betreft, is het meer dan een voorstel ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » di 07 feb 2017, 10:03

Km357 schreef:Het enige wat je nog positiefs kan zeggen over dat voorstel tot vernieuwing is dat de kleur tenminste eens conform kan gemaakt worden aan de bewegwijzering naar autosnelwegen.
Bij hectometerpaaltjes vind ik het niet echt noodzakelijk dat ze dezelfde kleur hebben als de (primaire) kleur van de bewegwijzering. Is in Nederland en vele andere landen op het moment ook niet zo.

Het zetten van de stap naar het op ieder hectometerpaaltje vermelden van wegnummer en rijrichting vind ikzelf niet strikt noodzakelijk, maar sinds veiligheids-consultants hebben bedacht dat dat in ieder geval op papier kan helpen om hulpdiensten net een beetje sneller bij een ongeval te kunnen krijgen, is dat spel op de wagen. Ik ben er niet principieel tegen, en dan vind ik de kleurstelling wit/groen/zwart nog wel aardig gevonden. Beter dan huidig wit/rood in ieder geval.

Echter, met dat uitgangspunt vind ik de nieuwe indeling van het groene gedeelte van het bordje wat apart. Op een verder gecentreerd bord, vanwaar de positie van het h1? Moet die regel niet gecentreerd zijn, met het A-nummer links en de hoofdrichting (althans ik vermoed dat het een variant op het Nederlands Li en Re is) rechts? Kun je daar meteen ook een wat grotere letter voor gebruiken. Waar je op een E-dubbelnummering zit, is de onderste regel wel elegant (alhoewel: onnodig dikke bies voor het E-schildje), maar waar een weg maar één E-nummer heeft, wordt dat denk ik alweer minder mooi. Dit loopt onvermijdelijk over in de opmerking van Snelwegfreak over de ellende veroorzaakt door E- en A-nummers in België, een probleem waarover ik wel eens wat bomen heb opgezet in een zelfstandige draad. Maar nu oplossingen in die hoek niet heel dichtbij lijken, moet je bijna wel geloven aan het handhaven van de onbekende en onbeminde A-nummers naast E-nummers.
Laatst gewijzigd door Pino op di 07 feb 2017, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door tompie » di 07 feb 2017, 12:36

Er staan momenteel trouwens 2 modellen van testbordjes op de E17 richting Antwerpen vanaf tankstation in Kalken gedurende 2 km. Deze wijken af van het model hierboven en zijn wat mij betreft te klein en moeilijk leesbaar. Op die testbordjes is er wel een donkere groene kleur gebruikt.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 07 feb 2017, 14:21

^^
Zoals eerder gezegd worden kleuren op papier anders weergeven dan in de praktijk. Dit omwille van leesbaarheidsredenen. ;)

Er hebben trouwens meerdere testmodellen in circulatie geweest. In Limburg heb ik er ergens zien staan die een doorontwikkeling waren van de huidige modellen. De voorbeelden van N-bordjes die hier ergens voorbij gekomen zijn, zagen er ook iets anders uit.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: RE: Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Davy » di 07 feb 2017, 15:16

Wimpie25 schreef:^^
Absoluut niet akkoord, ik vind het zeer geslaagde dingen en ben zeer blij dat we eindelijk van de Michelinstijl afstappen en dat we de E-nummers deftig implementeren.
Uiteraard bejubel je dit weer omdat het een Vlaams iets is, als we maar wat anders hebben dan Wallonië (ook omgekeerd gebeuren er dit soort zaken wat ik net zo triest vind). Want ik vind het er ook totaal niet uitzien en het is weggegooid geld, zeker ook omdat er de afgelopen jaren al een grote opsmukronde is geweest wat km-bordjes betreft. Het is in ieder geval geld dat veel nuttiger kan besteed worden...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 07 feb 2017, 16:05

^^
Dat heeft er niets mee te maken, ik ging ervan uit dat een gegeven was dat in heel België werd geïmplementeerd. Er is onderhoud geweest aan de administratieve kilometersignalisatie maar dat viel gewoon samen met de grote opsmuk van de reflectoren langs de weg (in het kader van het afschakelen van de openbare verlichting). Verder is er nooit veel nagedacht geweest bij de lay-out van deze bordjes. De praktijk heeft ze zelf ingehaald met het veelvoud aan wegcategorieën, kleuronderscheidden etc. Wat mij betreft mogen ze morgen langs de weg staan.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Km357 » di 07 feb 2017, 18:02

^^ En hoeveel miljoenen mogen aan die paaltjes uitgegeven worden vooraleer je tot het besef komt dat hetzelfde geld eigenlijk elders beter besteed zou zijn?

Er is immers niks mis met diegene die er nu staan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2017, 19:54

Voor het geld dat het gaat kosten om al die paaltjes te vervangen kun je, als de Walen ook die paaltjes in zouden voeren, vermoedelijk ook de A601 opknappen en weer openstellen. En in Vlaanderen kun je van het bedrag dat er voor nieuwe paaltjes wordt uitgegeven ook zinniger dingen doen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Km357 » di 07 feb 2017, 19:59

Lijkt er ver op dat er in Vlaanderen een fetish is ontstaan om borden te gaan vervangen opeens. Ja dat lost de huidige logistieke problematiek wel op zo. Weet je, mensen betalen verkeerstax omdat we moeten in dit apenland, ze zouden dan ook graag zien dat er eens iets zinnigs mee gedaan wordt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » di 07 feb 2017, 20:21

Een Vlaamse fetisj, toe maar. En wat hebben wij in Nederland dan met NBA en Ddesign voorafgegaan door alle Redesign-perikelen? Ook Nederland heeft op enig moment in vrij korte tijd alle hectometerpaaltjes op rijkswegen vervangen. Om nog maar niet te beginnen over alle hectometerpaaltjes met logo's op provinciale wegen. Ooit dat soort grappen eens doorgerekend naar extra asfalt?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 07 feb 2017, 20:42

Km357 schreef:Lijkt er ver op dat er in Vlaanderen een fetish is ontstaan om borden te gaan vervangen opeens. Ja dat lost de huidige logistieke problematiek wel op zo. Weet je, mensen betalen verkeerstax omdat we moeten in dit apenland, ze zouden dan ook graag zien dat er eens iets zinnigs mee gedaan wordt.
Heb je de overzichten van Vyncke niet gezien waar de helft van de wegenwerken die dit jaar en in 2018 op de planning staan zullen uitgevoerd worden met budget uit de kilometerheffing? En dan nog zeggen dat er niks zinnigs gedaan mee wordt gedaan... :nuts:

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: RE: Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Davy » di 07 feb 2017, 21:15

Pino schreef:Om nog maar niet te beginnen over alle hectometerpaaltjes met logo's op provinciale wegen. Ooit dat soort grappen eens doorgerekend naar extra asfalt?
Dat is ook een grote ergernis van mij inderdaad. In de 9 jaar dat ik in Zeeland woon hebben veel provinciale wegen al 3 soorten hectometerpaaltjes gehad. En in de andere provincies ook genoeg van dit soort fratsen. Wat daar het nut van is...?
Vlaanderen doet dus precies hetzelfde, om maar persé iets eigen te hebben. En een of ander hip ontwerpbureau zal er zich wel lekker mee verrijkt hebben...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Km357 » di 07 feb 2017, 21:51

Wimpie25 schreef:
Km357 schreef:Lijkt er ver op dat er in Vlaanderen een fetish is ontstaan om borden te gaan vervangen opeens. Ja dat lost de huidige logistieke problematiek wel op zo. Weet je, mensen betalen verkeerstax omdat we moeten in dit apenland, ze zouden dan ook graag zien dat er eens iets zinnigs mee gedaan wordt.
Heb je de overzichten van Vyncke niet gezien waar de helft van de wegenwerken die dit jaar en in 2018 op de planning staan zullen uitgevoerd worden met budget uit de kilometerheffing? En dan nog zeggen dat er niks zinnigs gedaan mee wordt gedaan... :nuts:
De grote infrastructuurswerken staan wel degelijk op de helling of zijn uitgesteld. Ik heb het niet over wat kleinere zaken als onderhouden en wat fietspaden aanleggen of een trajectcontrole installeren maar zorgen dat België zijn logistieke warehouse capaciteit kan behouden door middel van degelijke wegeninfrastructuur, en dan zal een spitsstrookje niet echt helpen ook.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » di 07 feb 2017, 22:32

^^ Dat de grootste infraprojecten van allemaal, de Oosterweelverbinding en de R0, op de helling staan, heeft vermoedelijk toch vooral te maken met factoren buiten budget om. En hoewel ik niet heel bekend ben met alle kostenplaatjes in dit wereldje: ik ben er toch redelijk van overtuigd dat je met een project als dit een fractie van de kosten van een groot infra-project te pakken hebt. Men pakt het in ieder geval zeer efficient aan door in een keer het hele Vlaamse snelwegennet aan te besteden. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de kosten per bordje laag zijn. Kun je ook nog voor een riant bedrag hippe adviseurs inhuren die je helpen met een fancy ontwerp voor een simpel gebruiksvoorwerp als een hectometerpaaltje. Los daarvan koop je ook niet heel veel voor een model "nooit een ontwerp veranderen, pas iets vervangen wanneer het oude echt stuk is". Op gepaste tijden die vlucht naar voren maken is niet verkeerd (dat Vlaanderen daarin sinds 2001 in mijn optiek ongelukkige ontwerp-keuzes heft gemaakt is een tweede), en op zijn Waals wachten tot een oud bord echt niet meer leesbaar is, daar zit geen weggebruiker op te wachten.

Om een lang verhaal kort te maken: ik vermoed toch vrij sterk dat je de waarde van dit project zou kunnen uitdrukken in een aantal kleinere zaken waarover je post niet gaat (onderhoudsbeurten, fietspaden), maar dat het voor grote projecten op de helling een druppel op een gloeiende plaat is. De laatste proberen te bekostigen uit besparingen op de eerste is sowieso geen optie. Daar moet je andere potjes voor vinden in de Vlaamse schatkist.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » di 07 feb 2017, 22:55

Km357 schreef:
De grote infrastructuurswerken staan wel degelijk op de helling of zijn uitgesteld. Ik heb het niet over wat kleinere zaken als onderhouden en wat fietspaden aanleggen of een trajectcontrole installeren maar zorgen dat België zijn logistieke warehouse capaciteit kan behouden door middel van degelijke wegeninfrastructuur, en dan zal een spitsstrookje niet echt helpen ook.
Als je wat verder zou kijken dan je neus lang is & je niet zou vastpinnen op 2 grote infrastructuurwerken, zou je zien dat er op het OWN de voorbije 5 jaar tientallen omvangrijke projecten zijn opgeleverd. Gaande van nieuwe ringwegen, wegverbredingen, corridors...

Met de mentaliteit die ik hier zie zou de hernummering van de rijkswegen in de jaren 80 "ook grote verspilling zijn "ten koste gaan van algemeen onderhoud" en "waarom een systeem vervangen dat goed werkt?". Zoals Pino aangeeft is het soms gewoon nodig om in 1 keer een grote sprong vooruit te maken en daar de vruchten van te plukken.
Davy schreef: Vlaanderen doet dus precies hetzelfde, om maar persé iets eigen te hebben. En een of ander hip ontwerpbureau zal er zich wel lekker mee verrijkt hebben...
Welke Grafische Ontwerper gaat zich daarmee bezighouden, nu ben je er toch aan het naastslaan :nuts:

En dan nog, mag dat niet aan derde partijen gegund worden of ben je soms tegen de werking van de vrije markt?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » di 07 feb 2017, 23:16

Wimpie25 schreef:En dan nog, mag dat niet aan derde partijen gegund worden of ben je soms tegen de werking van de vrije markt?
Het liefste zou ik zien dat er eens een instantie verantwoordelijk voor ontwerp van bewegwijzering zou zeggen "dat model van land X, dat is wel goed, laten we dat overnemen". Maar nee, het gaat door vrijwel heel Europa volgens een stramien "we willen iets dat lijkt op land X, maar we gaan een ontwerper aan het werk zetten om het net even beter te doen." Waarna met behoorlijk tijdsverlies een lokaal ontwerp uit de bus komt rollen waarvan je je moet afvragen over het wel een vooruitgang is, en zo ja hoe die uit de kosten-batenanalyse komt. Het voor mij meest zichtbare voorbeeld hiervan is het net niet helemaal overnemen van Duitse bewegwijzerings-principes door allerhande buurlanden, waaronder Nederland. Gevolg: een NBA-systeem dat op best wel een paar punten ietsje beter scoort dan Duitsland, maar ook op behoorlijk wat slechter. Om dan maar niet te beginnen over onze netwerkbenadering. Ook deze Vlaamse exercitie roept de vraag op 'had je het niet gewoon simpel kunnen overnemen van een ander?'

Dat is niet omdat ik tegen vrije markt ben, maar omdat de kosten-baten-analyse van zo'n lokale ontwerper die er even een eigen plasje over mag doen (gevolgd door een opdrachtgevende overheidsinstelling waar zo'n ontwerp dan natuurlijk ook weer over vijf schijven en een testfase moet) volgens mij te vaak negatiever uitvalt dan die van simpelweg overnemen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Vinny » wo 08 feb 2017, 8:20

De reacties op de hectometerpaaltjes vind ik wel erg verzuurd. De azijn met citroen was zeker in de aanbieding?

Ik vind het een verbetering ten opzichte van wat er nu staat. Ik zou het zelf wel anders ontworpen hebben, met het hoofdnummer bovenaan (het primair op de wegwijzers genoemde wegnummer), daaronder de meelopende wegnummers met sectieaanduiding en daaronder het getal in decimale kilometers. Maar zo staat het er ook prima. Denk dat de meeste weggebruikers en hulpverleners er wel mee uit de voeten kunnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Wimpie25 » wo 08 feb 2017, 8:31

^^
Dat had mogelijk geweest, het nummer vanboven zetten. Het is wel zo dat in België het wegnummer van je huidige route na elke oprit op een autosnelweg wordt herhaald dus op zich is die nood niet zo groot. ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Mark » wo 08 feb 2017, 9:41

Vinny schreef:Ik vind het een verbetering ten opzichte van wat er nu staat. Ik zou het zelf wel anders ontworpen hebben, met het hoofdnummer bovenaan (het primair op de wegwijzers genoemde wegnummer), daaronder de meelopende wegnummers met sectieaanduiding en daaronder het getal in decimale kilometers. Maar zo staat het er ook prima. Denk dat de meeste weggebruikers en hulpverleners er wel mee uit de voeten kunnen.
Ik denk dat juist het A-nummer primair moet staan (zoals nu gedaan), omdat het A-nummer in België een exactere locatie geeft dan het E-nummer. Ik weet het niet zeker, maar denk dat bijvoorbeeld paaltje "50 km" best wel eens zowel op de A10 als op de A3 kan staan. Als je hier E-nummers zou gebruiken kan dat verwarring geven bij de hulpdiensten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Pino » wo 08 feb 2017, 10:12

^^ Die dubbele kilometerwaarden zijn er absoluut. De E42 gaat zelfs over zes A-nummers die allemaal hun eigen kilometrering hebben, dus dan kun je het uittellen. Dit fenomeen zou je kunnen duiden als de voornaamste reden dat de A-nummers überhaupt nog bestaan op E-snelwegen, en het moet ook de reden zijn dat het A-nummer net ietsje groter op deze bordjes komt te staan dan het E-nummer. De hulpdiensten zullen vragen naar je A-nummer. Hoewel je het E-nummer technisch bezien zou kunnen weglaten, snap ik de wens wel om het te vermelden. Mensen kennen de snelwegen met E-nummer toch primair onder dat E-nummer en overal alleen een A-nummer vermelden geeft een verkeerd beeld van hoe het primaat ligt in de Belgische wegnummers. Niet voor niets heeft men ergens in de jaren '90 (?) de E-nummers ook toegevoegd op de kilometerbordjes.

Toch zijn de E-nummers vanuit het perspectief van de ontwerper van deze hectometerbordjes eigenlijk ondingen. In het bestek staat ook een tekening van een hectometerbordje op een weg zonder E-nummer en dan is de hele onderste regel gewoon leeg. Dat is zonde van het materiaal en zorgt ervoor dat de informatie in het groene gedeelte nogal gaat zwemmen. Er staat geen tekening van een weg met maar één E-nummer (toch het grootste gedeelte van het Vlaamse snelwegennet). Dat ene E-nummer zal dan wel gecentreerd staan op de onderste regel, maar ook dat zal dan wel weer voor zoveel groenvlak zorgen dat het er allemaal niet heel elegant uitziet. Het verplaatsen van de E-nummers naar de bovenste regel is misschien nog niet zo slecht. Het primaire wegnummer bovenaan is ook wel redelijk gebruikelijk als je kijkt naar hectometer- en kilometerbordjes met wegnummers in het buitenland. Wel denk ik dat je dan iets moet doen aan de kleurstelling van het bord als geheel. Hetzij de E-nummers in hetzelfde witte vlak brengen als de kilometerwaarde, hetzij het hele bord groen maken. Dat laatste zorgt ook voor betere leesbaarheid dan zwart-op-wit, al moet je dan nog wel nadenken of een wit A-schildje op de onderste regel er niet teveel uitspringt. Misschien zelfs de bovenste twee regels (E-nummer en kilometerwaarde) in wit-op-groen en de onderste regel (A-nummer en sector) zwart-op-wit.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Km357 » wo 08 feb 2017, 15:37

Wimpie25 schreef:
Km357 schreef:
De grote infrastructuurswerken staan wel degelijk op de helling of zijn uitgesteld. Ik heb het niet over wat kleinere zaken als onderhouden en wat fietspaden aanleggen of een trajectcontrole installeren maar zorgen dat België zijn logistieke warehouse capaciteit kan behouden door middel van degelijke wegeninfrastructuur, en dan zal een spitsstrookje niet echt helpen ook.
Als je wat verder zou kijken dan je neus lang is & je niet zou vastpinnen op 2 grote infrastructuurwerken, zou je zien dat er op het OWN de voorbije 5 jaar tientallen omvangrijke projecten zijn opgeleverd. Gaande van nieuwe ringwegen, wegverbredingen, corridors...

Met de mentaliteit die ik hier zie zou de hernummering van de rijkswegen in de jaren 80 "ook grote verspilling zijn "ten koste gaan van algemeen onderhoud" en "waarom een systeem vervangen dat goed werkt?". Zoals Pino aangeeft is het soms gewoon nodig om in 1 keer een grote sprong vooruit te maken en daar de vruchten van te plukken.
Davy schreef: Vlaanderen doet dus precies hetzelfde, om maar persé iets eigen te hebben. En een of ander hip ontwerpbureau zal er zich wel lekker mee verrijkt hebben...
Welke Grafische Ontwerper gaat zich daarmee bezighouden, nu ben je er toch aan het naastslaan :nuts:

En dan nog, mag dat niet aan derde partijen gegund worden of ben je soms tegen de werking van de vrije markt?
1) Ja, de files zijn er duidelijk al minder om geworden, dat merk je zo als je wat rondrijdt, natuurlijk... Je hebt het terug over kleinere projecten die ik zelfs voorbij mijn neus als dusdanig kan bestempelen. Het enige echt grote project dat in werken is, is de verbinding N31-N49. De échte projecten die voor ontlasting en verbetering op grotere schaal kunnen zorgen blijven vastzitten en meestal niet om financiële redenen maar politieke, bravo arm Vlaanderen!

2) Ja da's wel een binnenkopper hé, de hernummering, net zoals in Frankrijk in 2005 is het effect daarvan dubieus te noemen, heeft het tot een verbetering gezorgd? Da's maar sterk de vraag. Ga jij als privépersoon ook gewoon wat duizenden euro's uitgeven aan iets dat werkt, gewoon omdat iets nieuwers ook werkt, maar daarvoor zeker niet beter is? Een hernummering of een ander kleurtje aan de bordjes geven heeft 0,0 effect op de doelmatigheid van het geheel. Men heeft jaren geleden al de E-nummers er bij gezet op de km-paaltjes. Een gewoon stickertje erbij is toch wel wat anders dan paaltje eruit-paaltje erin.

3) Dus eerst gaan grafische ontwerpers zich daar niet mee bezig houden maar een zin verder is het wel allemaal ok omwille van de vrije markt? Ooit al gedacht om in de politiek te gaan? Me dunkt dat het je goed zou afgaan met zulke 180° draaingen. De meeste projecten die grafische ontwerpers te pakken krijgen zijn meestal sterk winstgeven én van dubieus nut, of vind je ook dat een logoverandering miljoenen moet kosten omdat er er een streepje meer of minder op is gezet?

Bekijk het eens door een ietwat minder Pro-Vlaamse bril en probeer eens wat pragmatisch te denken. Het zijn immers ook jouw centen.

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door nickdh » wo 08 feb 2017, 17:11

Waarom zijn die bordjes zo onhandig vormgegeven? Het kan ook gewoon zo lijkt me.

- Kilometers bovenaan vind ik wel goed.
- De punt wordt vervangen door een komma- we leven niet in Amerika. ;)
- Dubbelnummeringen qua E-nummers: gewoon in één schildje om de rust te bewaren, voor zover die er nog was.
- Rijrichting A of B om zo die rare aanduiding van 'h1' weg te halen en de taalgrens te overbruggen, mochten de Walen dit ooit over gaan nemen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Vernieuwing bewegwijzering België

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 feb 2017, 17:31

^^ De A-nummers zijn wel noodzakelijk want de kilometerwaarden op E-wegen die over meerdere A-wegen lopen (zoals de E40, E19 en E25) zijn niet uniek.

Plaats reactie