Discussietopic maximumsnelheden

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [N279] Den Bosch - Veghel (Helmond): verbreding 2x2

Bericht door kees » ma 06 feb 2017, 9:37

nederland24 schreef:2x1 of 1x2 80/100km/u, afhankelijk van de verkeersdrukte.
2x2 met vluchtstrook 100km/u
2x2 zonder vluchtstrook 130km/u
Volgens mij heb je de snelheden bij de laatste twee omgedraaid.......

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door nederland24 » ma 06 feb 2017, 13:47

^^aangepast.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Rein » ma 06 feb 2017, 14:09

Wat mij betreft beginnen we eerst met de Vmax op alle 2x2 (en 2x3) :G3: zoals deze en deze naar 100 km/h te brengen.

Vervolgens zouden ook alle (of nagenoeg alle) bubeko 2x2 en 2x3 wegen (zonder :G3: status) zoals deze en deze naar 100 km/h gebracht moeten worden.

Dan is er al heel wat gewonnen. Want een Vmax van 80 km/h op zulke wegen is volslagen belachelijk.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » ma 06 feb 2017, 22:47

De invalswegen van Leeuwarden aan de westkant (resp. Noordwestelijke Invalsweg en Westelijke Invalsweg) zijn beide ook 2x2 en hebben resp. Vmax 80 en 70.

Een grote grap voor de meesten. Ook hier. De meerderheid rijdt op NWI wel 100 (sommigen harder, 110-120). OP de WI wel meer op 70 (zit je ook met VRI's), maar je ziet in de link: ook komgrenzen worden tot in het belachelijke opgerekt, waardoor het aquaduct daar ook bibeko valt en er geldt Vmax 50.

70 of 80 tot voorbij het aquaduct (oostkant) is een bijpassende maximumsnelheid. 50...haha. Dat lapt 99 van de 100 daar aan zijn laars :!:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » di 07 feb 2017, 8:12

Rein schreef:Wat mij betreft beginnen we eerst met de Vmax op alle 2x2 (en 2x3) :G3: zoals deze en deze naar 100 km/h te brengen.

Vervolgens zouden ook alle (of nagenoeg alle) bubeko 2x2 en 2x3 wegen (zonder :G3: status) zoals deze en deze naar 100 km/h gebracht moeten worden.

Dan is er al heel wat gewonnen. Want een Vmax van 80 km/h op zulke wegen is volslagen belachelijk.
Dat is inderdaad al een begin. Maar ik vind wel dat daarna 2x2 autowegen die voor een langer stuk geen gelijkvloerse aansluitingen hebben best naar 120km/h mogen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 11:54

^^ Vind ik ook.

@Rein: puik plan. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Jackbauer1350 » di 07 feb 2017, 11:57

Ik moest bij dit topic even denken aan een aflevering van Blik op de Weg die ik pas geleden eens terug zag. Daar werd iemand aan de kant gezet en die bleek van de werkgroep verkeersveiligheid van D66 te zijn. Hij was met en videocamera op pad om verkeerssituaties vast te leggen. En deze man had zo zijn eigen mening over de maximum snelheid.

De aflevering stamt uit 1997. Het betreffende item start op 15m40:
Link

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Km357 » di 07 feb 2017, 12:44

Tja, die mag hij van mijn best hebben, betekent niet dat ik die hoef te delen. Is D66 niet aan de links-groene kant in Nederland?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door paolie » di 07 feb 2017, 12:52

^^ Liberaal-Progressief
Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 15:24

Ik weet niet of dit al bekend was onder u forummers (onder de noorderlingen of die, die er geregeld komen waarschijnlijk wel, ''t staat er al een tijdje), sinds vorig jaar is een grote campagne gestart om die Vmax op met name de 2x2 stroomwegen (niet ASW) te drukken en op 100 te houden.

https://www.rijkswegennoord.nl/snelheidscampagne/

Sinds mei vorig jaar zijn in dat kader ook borden geplaatst.

Zijn PDF Bestanden op de site (er zijn vier varianten van).

Hieronder eentje voor het idee:

Afbeelding

Staan o.a. op/rond N31 bij Zurich, Haak om Leeuwarden, en Wâldwei (voorbij Leeuwarden-Oost) v.w.b. Friesland.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Wouter N14 » di 07 feb 2017, 16:09

En dat moet je dus niet doen met een :A1-100: :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » di 07 feb 2017, 16:13

Wat moet die smiley op dat bord? Heeft een of andere whatsapp verslaafde marketing stagiaire dat verzonnen?

Op die site:
huilebalkwebsite schreef:Rijdt u harder dan 100 km per uur, dan kan een kleine stuurafwijking er al voor zorgen dat u op hoge snelheid in de berm belandt.
Ten eerste, met 100km/h wil je ook niet naast het asfalt komen. Ten tweede, als je een auto met 130km/h niet tussen de lijntjes kan houden dan moet je wat mij betreft geen rijbewijs hebben. Dan ben je namelijk ook niet in staat om op snelwegen te rijden.

Bovendien mag er op snelwegen met Vmax 130km/h, ook 130km/h gereden worden op rijstrook 1. Een kleine stuurafwijking naar links loopt daar ook niet goed af. Of zijn stuurafwijkingen altijd naar rechts? :s

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Wouter N14 » di 07 feb 2017, 16:19

jammer dat je niet kan reageren op die website, wat een droeve ellende. Het is allemaal weer de schuld van de automobilist. Dat wegbeheerders geacht worden om bijvoorbeeld een halfverharde berm aan te leggen krijgt natuurlijk geen aandacht, laat staan dat zij met een kleuterig mottobord op hun gedrag worden gewezen. Misschien kunnen we op die FB-pagina wat tegengas geven B(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 16:26

duikgek89 schreef:Wat moet die smiley op dat bord? Heeft een of andere whatsapp verslaafde marketing stagiaire dat verzonnen?

Op die site:
huilebalkwebsite schreef:Rijdt u harder dan 100 km per uur, dan kan een kleine stuurafwijking er al voor zorgen dat u op hoge snelheid in de berm belandt.
Ten eerste, met 100km/h wil je ook niet naast het asfalt komen. Ten tweede, als je een auto met 130km/h niet tussen de lijntjes kan houden dan moet je wat mij betreft geen rijbewijs hebben. Dan ben je namelijk ook niet in staat om op snelwegen te rijden.

Bovendien mag er op snelwegen met Vmax 130km/h, ook 130km/h gereden worden op rijstrook 1. Een kleine stuurafwijking naar links loopt daar ook niet goed af. Of zijn stuurafwijkingen altijd naar rechts? :s
Precies dit. Metten mee maken. Héél korte..

:booooos: :hap: ;)

Kan ook best averechts werken voor een (aanzienlijke?) groep weggebruikers/automobilisten.

Zo herinner ik mij uit een dergelijk topic van de Duitsland draden een reactie van RSK die opmerkte extra gas te geven bij het zien van spandoeken die over viaducten hangen met daarop de vraag: warum so schnell?

:mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2017, 17:35

Wat een infantiele campagne. En die website: alsof de weggebruiker een debiel is die het niet snapt. Waar zijn RWS, de politie en het OM in hemelsnaam mee bezig? :facepalm:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door boe! » di 07 feb 2017, 18:16

Wouter N14 schreef:jammer dat je niet kan reageren op die website
Ik zie gewoon een contactformulier: https://www.rijkswegennoord.nl/contact/

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Wouter N14 » di 07 feb 2017, 18:19

^^ Dank je :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 19:00

Coen Tunnel schreef:Wat een infantiele campagne. En die website: alsof de weggebruiker een debiel is die het niet snapt. Waar zijn RWS, de politie en het OM in hemelsnaam mee bezig? :facepalm:
Eensch. De mensen weten het wel. Doen gewoon andere dingen, waarbij de smarthpone en bellen het grootste kwaad/gevaar is in dezen.

Wat dat betreft valt iets meer te zeggen voor dit soort borden:

Afbeelding

Al ligt dat in het verlengde van "onderweg ben ik offline", wat ook al een tijd loopt en weer een voortborduursel is op "Facebooken, tweeten en appen doe je op een P."

Helpt dat? Mwah. Ga daar eens mee aan de slag qua handhaving. Is al wat doorgeschemerd in de media, maar goed. Probleem is bekend.

Overigens, wat dat onderweg ben ik offline betreft viel mij gisteren op OWN bij ik meen Wijnjewoude op dat zulke bordjes (wel kleine) op twee of drie lantaarnpalen achtereen gespijkerd was. Overdrijven is ook een vak. Of kun je daarin niet overdrijven....
:denk: :denk: :denk:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door keokiracer » di 07 feb 2017, 19:02

GuteFahrt schreef:Overigens, wat dat onderweg ben ik offline betreft viel mij gisteren op OWN bij ik meen Wijnjewoude op dat zulke bordjes (wel kleine) op twee of drie lantaarnpalen achtereen gespijkerd was. Overdrijven is ook een vak. Of kun je daarin niet overdrijven....
Er hangen daar 3 bordjes voor als je de eerste 2 bordjes mist omdat je zit te appen :dyn_hyp:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 19:03

^^ :surrender: :lol: :lol:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Km357 » di 07 feb 2017, 20:02

keokiracer schreef:
GuteFahrt schreef:Overigens, wat dat onderweg ben ik offline betreft viel mij gisteren op OWN bij ik meen Wijnjewoude op dat zulke bordjes (wel kleine) op twee of drie lantaarnpalen achtereen gespijkerd was. Overdrijven is ook een vak. Of kun je daarin niet overdrijven....
Er hangen daar 3 bordjes voor als je de eerste 2 bordjes mist omdat je zit te appen :dyn_hyp:
Ja, maar dan is dat laatste bord ook totaal nieuwe informatie en gaat het hele herhalingsidee verloren. Leer jij iets van iets 1x te zien?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » di 07 feb 2017, 20:07

Advies: niet te serieus. :cola:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Km357 » di 07 feb 2017, 21:53

Ik weet het ik had er /s achter moeten zetten, twijfelde nog nochtans. Soit, allemaal best grappig die bewustwordingcampagnes.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » zo 19 feb 2017, 14:13

Vmax :A1-100: bij 2x2 en gescheiden rijbanen waar geen vluchtstrook is komt dus veel (lees: steeds meer) voor. Zelfde Vmax waar wél vluchtstrook is (en 2x2, en gescheiden rijbanen) (maar geen snelweg) komt ook voor:

https://goo.gl/maps/5xguMTnrqLL2

Al moet je er bij aantekenen dat het hier niet een heel lang stuk betreft en dat je met gelijkvloerse VRI geregelde kruisingen zit...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door DjIdee » zo 19 feb 2017, 19:55

Wouter N14 schreef:jammer dat je niet kan reageren op die website, wat een droeve ellende. Het is allemaal weer de schuld van de automobilist. Dat wegbeheerders geacht worden om bijvoorbeeld een halfverharde berm aan te leggen krijgt natuurlijk geen aandacht, laat staan dat zij met een kleuterig mottobord op hun gedrag worden gewezen. Misschien kunnen we op die FB-pagina wat tegengas geven B(
Been there, done that... Regels zijn regels en beleid is beleid is de algemene tendens...

Handhaving is overigens vooral op excessen (ik was er 1 van (139@100 op een rustige vrijdagmiddag, 500,- en een kruisje)), zolang je onder de 120/125 blijft zit je goed.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » ma 20 feb 2017, 0:56

Wat is beleid? Middel(en) om een bepaald doel te bereiken. Gaan we dat ook halen? :dyn_hyp:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » di 28 feb 2017, 10:42

Friesch Dagblad (28-2-217) schreef: Spectaculaire cijfers bij N31-project roepen vooral vragen op

Zes maanden lang deden de politie en Rijkswaterstaat hun best om de snelheid van het verkeer op de N31 lager te krijgen. Bij de afsluiting deden ze gisteren voorkomen dat het project voor een enorme verbetering heeft gezorgd. Het blijft de vraag of dat ook echt het geval is.

Leeuwarden| Een daling van het aantal extreme hardrijders op de N31 met 80 procent (Wâldwei), 77 procent (Harlingen-Afsluitdijk) en op de Haak om Leeuwarden zelfs met 100 procent. De cijfers die projectleider Hans Rombout van Rijkswaterstaat (RWS) gistermiddag presenteerde, leken indrukwekkend. Waar vóór het project nog ongeveer een op de twintig automobilisten 130 reed op delen van de N31 waar 100 was toegestaan, deed nadien nog nagenoeg niemand dat. En de gemiddelde snelheid van alle wagens daalde van 106 naar 97 kilometer per uur.

Of die spectaculaire ontwikkeling ook echt grotendeels te maken heeft met de snelheidscampagne, kan op basis van de gegevens die gisteren werden gegeven niet worden gezegd. RWS kon later op de dag de achterliggende gegevens niet achterhalen.

Het ging om de afsluiting van een verkeerscampagne die duurde van mei tot en met november (2016). De aanleiding was een gevoel van politie en RWS dat op de wegen wel erg snel werd gereden (er staat geleden :mrgreen: in de krant), zei Rombout. "En verkeersmetingen in 2015 bevestigden dat." Die metingen, eind 2015, duurden één week. De uitkomst voor de N31: 70 % van de automobilisten reed sneller dan 100, 14% sneller dan 120 en 5 % sneller dan 130. In het kader van het project werden bij zes toegangswegen 'mottoborden' geplaatst, waarop de maximumsnelheid is vermeld. Ook werden de hectometerpaaltjes iedere kilometer voorzien van snelheidsaanduidingen. Bewustwording van de maximumsnelheid werd gisteren genoemd als een belangrijk doel.

Aangesproken

RWS en de politie richtten zich verder vooral op wat zij noemden 'extreme snelheidsovertreders,' mensen die sneller dan 130 kilometer per uur rijden. Snelheidscontroles werden ook gericht op nagenoeg alleen deze groep bestuurders. In de 6 maanden werden op de N31 in totaal 342 boetes uitgedeeld, nagenoeg allemaal voor mensen die sneller reden dan 130. 18 bestuurders moesten het rijbewijs inleveren. Alle overtreders werden stilgezet en aangesproken op hun gedrag.

"RWS nieuwe meting begin januari dit jaar" (...) (gemiddelde snelheid kleine 50% lager)("extreme overtreders tussen 77 en 100 % omlaag").

Het leek er dus op dat de doelstelling is gehaald, maar het blijft voorlopig de vraag of dat ook echt zo is. RWS kon gisteren niet meer achterhalen op welke dagen snelheidsmetingen zijn gedaan én hoeveel auto's beide keren waren geteld. Die gegevens zijn wel van belang: in de vakantie en in de vorstperiode zal het aantal hardrijders aanmerkelijk lager liggen dan in een reguliere week met regulier weer.
(Wat is dat? :p )

Woordvoerder Baudina Schaafsma zei nog wel dat is gekeken dat de weersomstandigheden tijdens de metingen ongeveer hetzelfde waren. "En verder kan ik zeggen dat wij het echt niet mooier willen voordoen dan het is." Ze probeert de gegevens vandaag opnieuw te achterhalen. Wel zegt ze nog dat het nooit met 100 % zekerheid is te zeggen of er een verband is tussen de campagne en de lagere snelheden. (zou het?)

De campagne kostte €50.000,- exclusief politie-inzet. Over een jaar wordt nog eens een snelheidsmeting uitgevoerd.
Er zijn wat dingen die genoemd worden die een beetje haaks op elkaar staan volgens mij... :shutup:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door DjIdee » di 28 feb 2017, 11:55

Broddelwerk. Politie verwijst naar RWS en andersom.

De vraag of het nu ook veiliger is geworden krijg ik geen antwoord op (duh :nahzeg: )

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door GuteFahrt » di 28 feb 2017, 12:33

De kop van het artikel zegt eigenlijk al meer dan genoeg. :neenee:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Discussietopic maximumsnelheden

Bericht door Chris » di 28 feb 2017, 14:54

De V85 was dus bijna 120 km/h.

Plaats reactie