Fijnstofproblematiek

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » do 09 feb 2017, 16:42

:arrow: Meer fijnstof achter het fornuis dan langs de snelweg

Weer een onderbelichte vorm van lokale luchtvervuiling, koken / bakken & braden. Bij het bakken van hamburgers stook je zoveel fijnstof dat de concentratie meer dan 60 keer hoger ligt dan de limiet. Er werden waardes van 670 µg/m³ aan ultrafijnstof gemeten. Ter vergelijking, de limiet van de WHO ligt op 10 µg/m³, 67 keer zoveel ultrafijnstof dus.

Een ander onderbelicht item is het stoken van houtkachels. In Nederland speelt dat fenomeen minder, maar in veel landen in Europa wordt nog veel op hout gestookt, je kent de geur vast wel van de wintersport. Omdat er in de winter vaak inversie is, blijft deze vorm van fijnstof lang hangen, met name in gebieden omgeven door heuvels op bergen. Uiteraard richten de politici hun pijlen alleen op auto's...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door boe! » do 09 feb 2017, 16:48

In Nederland is er steeds meer kritiek op houtkachels. Maar hoe ga je verhinderen dat mensen hun houtkachel gebruiken? Juridisch doen ze niets verkeerd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Km357 » do 09 feb 2017, 17:11

Je kan het altijd gaan verbieden...

Nu ja het artikel vermeldt wel dat die concentratie is gemeten zonder gebruik van een afzuigkap. Als je er ééntje hebt, vraag ik me af waarom je ze niet zou gebruiken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Wouter N14 » do 09 feb 2017, 17:15

Ik zou houtkachels van voor 2001 verbieden. En alllesbranders van voor 1991.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door keokiracer » do 09 feb 2017, 17:16

Als je het artikel leest dan zie je dat er wel een afzuigkap gebruikt is, maar dat die niet 'sterk' genoeg was.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door captain007 » do 09 feb 2017, 18:47

En de normen voldoen niet waardoor je met een afzuigkap mogelijk onvoldoende effect hebt. Zeker in nieuwbouw waar alle kieren en naden dicht zitten. Idem met mechanische ventilatie die alleen op de hoogste stand nog enigsinds in de buurt komt van acceptabele normen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Ds79m » do 09 feb 2017, 18:59

Wouter N14 schreef:Ik zou houtkachels van voor 2001 verbieden. En alllesbranders van voor 1991.
Dat is veel te weinig ambtenarij. Ik zou op basis van de hoeveelheid uitstoot van de kachels 3 categorieën introduceren, waarbij je dan voor je kachel een vignet van 12, 14 of 16 euro per jaar moet kopen op het gemeentehuis. Dat is een kleine moeite om te doen, en het kost bijna niets, dus er is geen enkele reden om je niet aan deze wet te houden :!:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Km357 » do 09 feb 2017, 19:22

^^ Schitterende initiatieven allemaal, laten we enkele studiegroepen opstellen om het geheel over een wijntje te bespreken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » do 09 feb 2017, 19:29

TNO:

In het algemeen blijkt het braden van vlees en het wokken van groenten de meeste fijnstof te genereren. Bij voorkeur worden de kookdampen direct afgevangen door een afzuigkap. Uit experimenten in het TNO laboratorium volgt dat voor een goede afzuiging minimaal een capaciteit van 300 m3/uur nodig is tijdens het koken. In een aantal huizen die we bemeten hebben, was de afzuigcapaciteit slechts 40 m3/uur. De bouwregelgeving gaat uit van 75 m3/uur.

Mijn keuken heeft niet eens een afzuigkap, maar alleen twee ventilatiepunten boven het gasfornuis. Die ook nog eens op een collectieve tijdschakelaar staan, gekoppeld met de badkamer, wat betekent dat er nauwelijks afgezogen wordt als je bijvoorbeeld tussen de middag iets bakt.

Maarja, in de winter een raam open zetten maakt het wel heel koud. Zelfs de ventilatieroosters boven de ramen heb ik in de winter noodgedwongen dicht, als ik die open doe moet ik veel meer stoken aangezien de verwarming er recht onder zit (en je dus voor buiten stookt...) Af en toe zet ik even de buitendeur open om het door te laten tochten, maar dan wordt het meteen 12 graden binnen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door RSK » do 09 feb 2017, 20:36

De volslagen onwerkbaarheid van dit soort berekeningen is erg leuk. Ik kan me heugen dat de kapsalon van mijn moeder op de oude locatie eens geïnspecteerd werd. Onze interpretatie van de uitkomst was dat klanten moesten worden vastgegespt in de stoelen, want als de zaak vol zat, was er ongeveer orkaankracht nodig om aan de ventilatierichtlijn te voldoen. :rofl2:

En houtstook kán men inderdaad verbieden. Dan ga ik wel weer turf stoken. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Naturist » do 09 feb 2017, 20:49

^^ Ik ook. :top:
Ds79m schreef:
Wouter N14 schreef:Ik zou houtkachels van voor 2001 verbieden. En alllesbranders van voor 1991.
Dat is veel te weinig ambtenarij. Ik zou op basis van de hoeveelheid uitstoot van de kachels 3 categorieën introduceren, waarbij je dan voor je kachel een vignet van 12, 14 of 16 euro per jaar moet kopen op het gemeentehuis. Dat is een kleine moeite om te doen, en het kost bijna niets, dus er is geen enkele reden om je niet aan deze wet te houden :!:
Zo, en jij denkt dat je met een lastenverhoging voor stokers de fijnstofproblematiek doeltreffend aanpakt? Erg blaze.
TOEVOEGING
Sorry, mijn sarcasmemeter is aan vervanging toe
:p
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Egbert » vr 10 feb 2017, 7:10

Chris schreef::arrow: Meer fijnstof achter het fornuis dan langs de snelweg

Weer een onderbelichte vorm van lokale luchtvervuiling, koken / bakken & braden. Bij het bakken van hamburgers stook je zoveel fijnstof dat de concentratie meer dan 60 keer hoger ligt dan de limiet. Er werden waardes van 670 µg/m³ aan ultrafijnstof gemeten. Ter vergelijking, de limiet van de WHO ligt op 10 µg/m³, 67 keer zoveel ultrafijnstof dus.
Ultrafijnstof, dat zijn toch gewoon geurmoleculen? ;)

Maar dit soort onderzoeken zijn goed. Die laten de belachelijkheid van sommige maatregelen zien. :mrgreen:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door boe! » vr 10 feb 2017, 8:09

In de Provincie Utrecht wordt de lucht steeds schoner. Er is eigenlijk maar een punt waar de waarden steeds overschreden worden en dat is de Graadt van Roggenweg in Utrecht. Ook op andere plaatsen in de stad Utrecht en langs de autosnelweg A12 worden nog hoge waarden gemeten. Opgemerkt wordt dat het wegverkeer steeds minder bijdraagt aan de gemeten concentraties en dat daardoor verschuiving plaatsvindt naar scheepvaart en houtstook.

:arrow: https://www.provincie-utrecht.nl/publis ... t_2015.pdf

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door waldo79 » vr 10 feb 2017, 9:49

Als politici dat laatste nu ook hardop willen uitspreken, maar vanuit de stad Utrecht verwacht ik dat in het geheel niet :?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Wimpie25 » vr 10 feb 2017, 16:31

Deze periode is in Vlaanderen de tijd van het jaar dat de buitenlucht niet te harden is van geur, alsof je naast een steenkolenfabriek woont. Door de koude treed vaak inversie op waardoor alles nog eens blijft hangen.

De meeste woningen buiten de stad stoken nog op mazout voor de centrale verwarming en de waterketel, daarnaast hebben veel gezinnen nog een houtkachel waar vaak ook papier en groenafval in verdwijnt. Tel bij die twee schoorstenen per huis nog eens de uitlaat van de dampkap in de keuken en de verluchtingspijp van de droogkast en je hebt een prachtige atmosferische cocktail.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » vr 10 feb 2017, 16:39

waldo79 schreef:Als politici dat laatste nu ook hardop willen uitspreken, maar vanuit de stad Utrecht verwacht ik dat in het geheel niet :?
Hoe vaak wordt er wel niet beweerd dat de luchtkwaliteit steeds slechter wordt? Dat is gewoon fake news, de luchtkwaliteit is de laatste 20-30 jaar sterk verbeterd. Misschien is het wel een inconvenient truth voor sommige politici...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Naturist » vr 10 feb 2017, 17:51

Wimpie25 schreef:Deze periode is in Vlaanderen de tijd van het jaar dat de buitenlucht niet te harden is van geur, alsof je naast een steenkolenfabriek woont. Door de koude treed vaak inversie op waardoor alles nog eens blijft hangen.

De meeste woningen buiten de stad stoken nog op mazout voor de centrale verwarming en de waterketel, daarnaast hebben veel gezinnen nog een houtkachel waar vaak ook papier en groenafval in verdwijnt. Tel bij die twee schoorstenen per huis nog eens de uitlaat van de dampkap in de keuken en de verluchtingspijp van de droogkast en je hebt een prachtige atmosferische cocktail.
De geur van het leven van alledag, je zou er bijkans melancholisch van worden. :emo:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door waldo79 » vr 10 feb 2017, 17:53

^^ Ik ben blij dat we daar in Nederland van verschoond blijven, want die dampen zijn bepaald niet gezond. Begrijp niet goed waarom Wimpie dat bijkans lekker durft te noemen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Naturist » vr 10 feb 2017, 18:04

^^ Kom maar eens hier mij mij in de wijk ruiken, daarvoor hoef je dan niet helemaal naar Arendonk, ik leg met alle liefde weer een blokje bruinkool in de kachel bij :p
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 feb 2017, 18:37

waldo79 schreef:^^ Ik ben blij dat we daar in Nederland van verschoond blijven, want die dampen zijn bepaald niet gezond. Begrijp niet goed waarom Wimpie dat bijkans lekker durft te noemen.
Dat doet hij ook niet. Volgens mij is 'prachtige atmosferische cocktail' in deze nogal spottend bedoeld.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Km357 » za 11 feb 2017, 9:39

Ja, inderdaad, het was duidelijk geen positieve boodschap dat hij gaf.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door waldo79 » za 11 feb 2017, 9:43

Ironie wil nog wel eens gemist worden :o . En in het verleden gooide mijn vader ook nog hout in de haard. Was relatief bewerkelijk om het huis te verwarmen en het gaf geur in huis plus vaker het interieur verven.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Naturist » za 11 feb 2017, 10:46

^^ Allemaal uitstekende redenen om lekker door te blijven stoken. :lol:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Wimpie25 » za 11 feb 2017, 19:45

waldo79 schreef:^^ Ik ben blij dat we daar in Nederland van verschoond blijven, want die dampen zijn bepaald niet gezond. Begrijp niet goed waarom Wimpie dat bijkans lekker durft te noemen.
Gelieve het met een sausje ironie te nemen ;)

Daarop aansluitend, de kwaliteit van de buitenlucht is deze dagen dermate slecht dat de overheden in ons land adviseren om verplaatsingen met de wagen te beperken en geen hout meer te stoken.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Naturist » zo 12 feb 2017, 0:23

^^ Geen hout, dan meer bruin- en steenkool. :hap:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Km357 » zo 12 feb 2017, 9:26

^^ Duitsland heeft nog bruinkool in overvloed in aanbieding tot 2032 ongeveer, en hoe meer jij koopt, hoe sneller ze een immens meer kunnen maken met bossen achteraf. Stook op bruinkool, help de groenheid van de volgende generaties :p

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Chris » zo 12 feb 2017, 9:35

De buren zullen blij zijn met zo'n stookfanaat als naturist :lol:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Naturist » zo 12 feb 2017, 11:26

^^ De buurt is net als vroeger gewend geraakt aan dat zoete geurtje in de winter, en heb onze nieuwe buren geholpen met het ophalen van een oude kolenkachel in Duitsland én een goed en voordelig adres in Poppel, Belgie voor steen- en bruinkool.
Kortom ter Noordoostelijke zijde van onzer beider woonstede komen volgende winter nog meer geuren der nostalgie. :D
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 feb 2017, 11:46

Dan weten we waar die smog in de omgeving Den Bosch vandaan komt. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Fijnstofproblematiek

Bericht door Naturist » ma 13 feb 2017, 12:45

^^ Uit Arendonk. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie