Voorrang fietsers bij deze situatie

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
gekkehenkie
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 20:28

Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door gekkehenkie » di 07 feb 2017, 20:34

Beste forumgebruikers,

ik ben hier nieuw en heb uit interesse een vraag over de volgende verkeerssituatie aan de Asvest in Delft: heeft een fietser voorrang in de volgende verkeerssituatie als hij van rechts komt? Het fietspad met de rode stenen eindigt rechts, en komt uit op een weg waar fietsers ook tussen de auto's rijden naar het centrum. Fietsers steken dus de weg over om zo aan de juiste kant van de weg te rijden en komen daarbij van rechts. Het lijkt mij dat de fietser voorrang heeft maar mijn ervaring is dat dat nooit gebeurt. Link:
https://goo.gl/maps/rDJYDLgbTqN2
Deze streetviewopname is dus genomen vanaf het standpunt van een auto die mijn inziens voorrang aan de fietser van rechts moet geven.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoord!
Laatst gewijzigd door gekkehenkie op vr 17 feb 2017, 1:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door keokiracer » di 07 feb 2017, 20:45

Ja, gewoon een weg van rechts. Fietser hoort daar voorrang te krijgen van verkeer vanuit de streetview-wagenlocatie
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door verfmeer95 » di 07 feb 2017, 21:12

^^ Is dit niet rechtdoor op dezelfde weg gaat voor? Volgens mij is het fietspad hier gewoon onderdeel van dezelfde weg.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door duikgek89 » di 07 feb 2017, 21:57

Klinkt beide logisch. --> De wegbeheerder had dit mijns inziens zo niet mogen aanleggen. Het is onduidelijk welke basisregel op gaat (fietser van rechts gaat voor of rechtdoor op dezelfde weg gaat voor).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door Wouter N14 » di 07 feb 2017, 22:00

^^ Inderdaad. Dit valt mij tegen van de gemeente Delft :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door Attietattie » di 07 feb 2017, 22:06

Mooi hoor, een verplicht bromfietspad. Maar toch ook weer niet...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door Rein » di 07 feb 2017, 22:24

Het is daar sowieso een zootje.

Bij het fietspad aan de andere kant staat een :B6:, maar er staan dan weer geen haaientanden op het fietspad en ook geen :B5: op de weg zelf.

Even verder staat er bij de uitrit van een parkeergarage een :B6: en haaientanden, maar ook hier geen :B5: op de weg zelf.

En dan heb je ook dit bordenwoud nog.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2017, 23:13

Nog een leuke: https://www.google.nl/maps/@52.5056498, ... 56!6m1!1e1

In het park rechts is een voetgangerszone waar een onderbord is 'fietsers toegestaan, snorfietsers niet toegestaan'.

Wat als een fietser uit het park hier van rechts komt en bij de kruising wil oversteken? Geen haaientanden en geen :B6: voor de fietsers, en voor de automobilisten op de weg staat er slechts een :B4: die niet iets zegt over fietsers die van rechts komen. Heeft een fietser van rechts (en dan doel ik niet op een afslaande fietser vanaf het fietspad maar een fietser die vanuit het park over het bruggetje komt en dus eigenlijk gewoon rechtdoor rijdt) hier voorrang? Zo niet, waar moet de fietser uit afleiden dat hij geen voorrang heeft?

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door MaartenE » wo 08 feb 2017, 15:37

Als ik hier voor het eerst zou rijden zou ik het interpreteren als rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, en als fietser zelf nooit mijn voorrang pakken als ik van de andere kant kom.

Edit: Gaat over situatie OP.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door Jackbauer1350 » za 11 feb 2017, 16:52

Attietattie schreef:Mooi hoor, een verplicht bromfietspad. Maar toch ook weer niet...

Afbeelding
Ze hebben hier kennelijk deze borden gebruikt als soort van wegwijzer. Wanneer je met de brommer naar de ophaalbrug wil moet je via het brom/fietspad omdat je bij de kruising niet rechtdoor mag, wat anders ook een mogelijkheid zou zijn om bij die brug te komen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door Lekkere Kwal » ma 13 feb 2017, 15:33

Ik heb het gemeld (die van de topicstart), en de Gemeente Delft lijkt er wat mee te gaan doen:
Gemeente Delft schreef:Geachte afzender,

Uw vraag is door de mobiliteitsadviseurs bekeken. Voorgesteld wordt om haaietanden en een :B6: aan te brengen zodat de voorrang duidelijker wordt. In dit geval dient de fiets dan voorrang te verlenen aan de auto's op de Asvest. Er dient hiervoor een verkeersbesluit aangevraagd te worden. Dit gaat echter enige maanden duren (aanvragen, opstellen, publiceren, wettelijke bezwarentermijn)

Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Gemeente Delft

gekkehenkie
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 20:28

Re: Voorrang fietsers bij deze situatie

Bericht door gekkehenkie » vr 17 feb 2017, 1:14

Ha, ik had het vlak na het starten van het topic al gemeld bij de gemeente en heb inderdaad dezelfde mail gekregen. Ben benieuwd.

Plaats reactie