Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » wo 18 jan 2017, 8:36

Van der Steur maakt einde aan 'boeteprikkel'
Hiermee is de prikkel volgens Van der Steur weggenomen. Overigens schrijft de minister dat het feit dat handhaving van de verkeersregels geld oplevert, "geen leidraad" mag "zijn in het maken van keuzes voor inzet op verkeershandhaving". Ook mag het opleggen van boetes "niet de suggestie wekken dat dit om financiële redenen gebeurt".
:hahaHAHA: :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 jan 2017, 21:02

De B252 tussen Münchhausen en Göttingen is misschien wel de meest dichstbezaaide flitspalenweg van Duitsland. Over twaalf kilometer kom je negen vaste flitspalen tegen. Misschien heb je me er vast wel eerder over horen klagen.

Het punt is dat over deze 12 kilometer 's nachts (van 22 tot 6 h) op de Bibeko stukken maar 30 km/h gereden mag worden. Er zijn echter twee punten waar altijd 30 km/h geldt en daar gaat het overdag al vaak bij onbekende automobilisten mis. Wat echter ook super gemeen is, is dat de flitspalen op de minuut precies omschakelen van 50 naar 30 en vice versa, getuige van vandaag. Rij je om 5:59 de flitspaal al met 50 km/h voorbij, ga je genadeloos op de foto. :nothanks:

En om er nog een schepje bovenop te doen: In Wetter (Hessen) staat een flitspaal (waar 's nachts 30 km/h geldt) direct voor een bord met Vmax 50. Je moet daar in de nachtelijke uren een engelengeduld hebben met gasgeven, totdat je het bord (en de flitspaal) voorbij bent. Dit riekt naar "Abzocke" en ik vraag me sterk af of vooral dat laatste scenario wel legaal is.

Bovendien: Wat buffertijd in de omschakeling tussen 30 en 50 km/h zou m.i. ook absoluut op z'n plaats zijn. De huidige situatie slaat nergens op.

Tegenwoordig ga ik in de nachtelijke uren in de eerste versnelling door de dorpen. Maakt lekker wat lawaai en zorgt er tenminste voor, niet per ongeluk nog geflitst te worden. Echter helpt dit ook niet tegen ongewenste foto's: Vorige week 's nachts in de mist bij -10 en een met ijs bedekte rijbaan werd ik alsnog op de foto gezet, terwijl ik niet te hard reed. :evil: Dat was wel het toppunt van ergernis over deze kl*te weg.

Wie overigens denkt eenmaal op de snelweg bij Marburg (B3) van de flitspalen af te zijn moet helaas teleur gesteld worden. Daar volgen twee vaste flitspalen elkaar (in beide rijrichtingen) kort op. Wie na de eerste denkt weer gas te kunnen geven moet 2 km verderop nog een keer gas inhouden. In noordelijke richting staan de flitspalen zo dicht op een Vmax 100 bord, waardoor je als je (geheel legaal) met 160-180 komt aangereden, vol in de ankers moet om niet geflitst te worden.

Kortom: In Hessen (Kreis Marburg) zijn ze lekker bezig. :facepalm: Er is tegen de flitspalen al wel veel geklaagd, maar tot nu toe nog met weinig effect. Voor de plaatselijke gemeentes zijn de flitspalen een goudmijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » di 24 jan 2017, 22:18

SnarfFlevoland schreef:In noordelijke richting staan de flitspalen zo dicht op een Vmax 100 bord, waardoor je als je (geheel legaal) met 160-180 komt aangereden, vol in de ankers moet om niet geflitst te worden.
Die soort streken zouden verboden moeten zijn. Als je dat ding ziet staan en vol in de ankers gaat vanaf een leuke snelheid is dat zeker niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid...
SnarfFlevoland schreef:Kortom: In Hessen (Kreis Marburg) zijn ze lekker bezig. :facepalm: Er is tegen de flitspalen al wel veel geklaagd, maar tot nu toe nog met weinig effect. Voor de plaatselijke gemeentes zijn de flitspalen een goudmijn.
Die hebben ze gewoon niet allemaal... Overigens ben ik niet zo kapot van het systeem dat de gemeentes dat geld in de zak mogen steken, dat werkt dergelijke kassa praktijken in de hand.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » za 11 feb 2017, 13:53

Bij Flitsservice krijg ik maar geen antwoord, dus stel ik hem ook maar even hier:
ik heb gezocht maar geen antwoord gevonden op twee vragen die ik heb. Normaliter betaal ik mijn bekeurinkjes meteen, maar nu heb ik eens naar de documenten gekeken die rechtsonder in het digitaal loket staan. En over twee daarvan heb ik een vraag:

1. Procesverbaal van beëdiging: deze stukken zijn niet ondertekend en niet voorzien van de naam van de opsteller. Zijn deze stukken dan wel rechtsgeldig?

2. Certificaat van de apparatuur (trajectcontrole A12 Utrecht): "Bij het onderzoek voldeed de trajectsnelheidsmeter aan de concept voorschriften meetmiddelen politie". Mag daadwerkelijk getoetst worden aan een concept? :nahzeg:
Iemand hier die er iets zinnigs over kan zeggen? :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door boe! » za 11 feb 2017, 16:53

1) Ja
in de tweede plaats wordt het mogelijk gemaakt een proces-verbaal als bedoeld in artikel 153 van het Wetboek van Strafvordering langs elektronische weg op te maken en te verzenden. In beide gevallen is gekozen voor de juridische vorm van de gelijkstelling: het langs elektronische weg opgemaakt en verzonden stuk wordt gelijkgesteld met een klassiek opgemaakt en ondertekend stuk, mits wordt voldaan aan een aantal nader te stellen technische eisen.
:arrow: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 438-3.html

2) Heb je zin in een woordspelletje? Er staat de concept, niet het concept.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » za 11 feb 2017, 17:30

Een tijdje terug las ik ergens een stukje van iemand die beweerde dat trajectcontrole niet mag. Zijn theorie was dat de foto bij het inrijden wordt genomen op een moment dat er nog geen redelijke verdenking is, dus dat zou dan onrechtmatig bewijs zijn. Geen idee of de OvJ er in mee gaat, maar mocht ik ooit een boete in de trajectcontrole pakken, dan ga ik het zeker proberen. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » za 11 feb 2017, 18:13

Dank boe, die had ik niet gevonden. Echter, niet alleen ontbreekt de handtekening, er staat ook geen naam onder. Alleen maar de functiebeschrijving tussen haakjes. Ook gezien "het technische karakter" lijkt mij dat wel mager...
Het taalfoutje is anders, bedoelt wordt "de conceptvoorschriften" maar spaties blijven lastig :) En het blijft mij bevreemden dat zo iets getoetst mag worden aan een concept.

RSK: dat vind ik wel een hele goede! :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door boe! » za 11 feb 2017, 19:12

Wouter N14 schreef:En het blijft mij bevreemden dat zo iets getoetst mag worden aan een concept.
Die voorwaarden zijn via een Algemene Maatregel Van Bestuur formeel rechtsgeldig verklaard.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rein » ma 13 feb 2017, 11:59

Binnen nu en twee jaar komt er trajectcontrole op een aantal provinciale wegen. Dat kondigt landelijk verkeersofficier Achilles Damen aan in het Haarlems Dagblad.

In de krant volgt er een heel verhaaltje dat nog altijd de meeste doden in het verkeer op provinciale wegen vallen. Het klinkt op zich dan wel logisch dat daar ook (meer) controles op snelheid gaan plaatsvinden. Maar als dan de volgende passage wordt gelezen, dan weten we weer dat het 'ze' alleen maar om het geld te doen is, want de controles vinden niet per sé op de meest onveilige wegen plaats.
haarlemsdagblad.nl schreef:Wegbeheerders doen al veel om de wegen aan te passen, maar snelheidsduivels blijven. Trajectcontrole is dan een goed middel om de snelheid omlaag te krijgen. ,,Er mag dan op veel provinciale wegen te hard worden gereden, niet iedere gevaarlijke weg is geschikt voor trajectcontrole. Dat kan alleen wanneer je over een lang tracé de snelheid kan meten. Er moeten ook niet teveel op- en afritten zijn of zijwegen. Ofwel, het stuk weg moet lang genoeg zijn voor trajectcontrole. We hebben 15 tot 20 wegen op het oog. Van Twente tot de kop van Noord-Holland’’, licht Damen toe, zonder in te gaan op specifieke wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 feb 2017, 12:33

^^ Ik ben bang dat het dan vooral om ex-autowegen zal gaan waar de Vmax vroeger 100 was en nu 80, en waar fysiek nauwelijks iets aan de weg veranderd is. B(

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door captain007 » ma 13 feb 2017, 12:56

Of van die gevallen zoals de N279 met die ongeloofwaardige 80 als limiet :roll:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » ma 13 feb 2017, 13:39

En als je dan leest waar een trajectcontrole geplaatst kan worden, zijn dat nu precies de stukken waar dat niet nodig is. Met bijkomend gevolg dat men daar op de teller blijft staren en vervolgens daar waar het niet meer kan gas gaat geven om af te reageren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 feb 2017, 14:41

captain007 schreef:Of van die gevallen zoals de N279 met die ongeloofwaardige 80 als limiet :roll:
In Noord-Nederland denk ik vooral aan bv. de N374 en N375 in Drenthe, of de N919 waar al eerder trajectcontrole geweest is. Vrijwel kaarsrechte wegen met nauwelijks andere aansluitingen; in het geval van de N374 en N375 zijn er delen van de weg autoweg geweest. Het zou belachelijk zijn om op dat soort wegen trajectcontroles in te stellen om zo'n lage Vmax strikt te handhaven, maar ik ben er wel bang voor.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chris » ma 13 feb 2017, 15:15

VVN stelde recent ook voor om 100 km/h af te schaffen op wegen zonder rijbaanscheiding. Ik vind dat een beetje een Randstad-perspectief, kijk maar eens in Friesland of Groningen waar je gewoon zeer rustige autowegen hebt waar 100 km/h echt niet te snel is en inhalen vaak veilig kan. Anders is het wellicht op wegen als de N36 waar zoveel verkeer rijdt dat het de capaciteit benadert en je toch elke paar kilometer achter een vrachtwagen zit en inhalen maar incidenteel veilig kan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 feb 2017, 17:57

^^ Dat is inderdaad bekeken vanuit het perspectief van dichtbevolktere provincies. Maar op (grotendeels) ongelijkvloerse enkelbaans autowegen als de N34, N46, N48 en N381, is het echt niet nodig om de snelheid naar 80 terug te brengen. Ook niet op rustige wegen die grote gebieden ontsluiten, zoals de N359 bijvoorbeeld. 100 is een prima snelheid op veel enkelbaans autowegen. Inhalen is op veel wegen met Vmax 100 al niet meer toegestaan, al kan het op sommige wegen nog wel veilig.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door GuteFahrt » ma 13 feb 2017, 18:57

De N381 had ook trajectcontrole. (?) Volgens mij was de N919 daarin niet uniek. Wel bijna als het gaat om dergelijke praktijken op N-wegen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door captain007 » ma 13 feb 2017, 19:01

We hebben natuurlijk de Westerscheldetunnel nog in de N62. Alleen was de N381 uniek in de zin dat het toen op een enkelbaans weg was.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 feb 2017, 19:03

^^ Daarin was het ook niet de enige. Dus niet echt uniek.
GuteFahrt schreef:De N381 had ook trajectcontrole. (?) Volgens mij was de N919 daarin niet uniek. Wel bijna als het gaat om dergelijke praktijken op N-wegen.
De N381 had het op de Opperhaudmare rond Klein Groningen en Wijnjewoude, het deel dat nu vervangen is door het nieuwe tracé. De N256 had op de Zeelandbrug ook trajectcontrole. De N919 had het op het rechte stuk langs het Veenhuizerkanaal.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Piles » di 14 feb 2017, 10:21

captain007 schreef:We hebben natuurlijk de Westerscheldetunnel nog in de N62. Alleen was de N381 uniek in de zin dat het toen op een enkelbaans weg was.
N256 (Zeelandbrug) had ook trajectcontrole.

Oh, dat was al opgemerkt :facepalm:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 feb 2017, 12:29

Chris schreef:VVN stelde recent ook voor om 100 km/h af te schaffen op wegen zonder rijbaanscheiding. Ik vind dat een beetje een Randstad-perspectief, kijk maar eens in Friesland of Groningen waar je gewoon zeer rustige autowegen hebt waar 100 km/h echt niet te snel is en inhalen vaak veilig kan. Anders is het wellicht op wegen als de N36 waar zoveel verkeer rijdt dat het de capaciteit benadert en je toch elke paar kilometer achter een vrachtwagen zit en inhalen maar incidenteel veilig kan.
Nederland slaat hierin wel helemaal door. In Duitsland zijn er genoeg drukkere wegen waar je in mag halen en gewoon Vmax 100 hebben. Natuurlijk heb je vaak 70 of 80 als Vmax rond kruisingen wat hinderlijk kan zijn, maar er wordt niet kritisch gedaan over Vmax 100 op Bubeko-wegen, ook al is de weg nog zo smal. Bij mij thuis kan ik buiten de dorpen vrijwel overal 100 km/h rijden en inhalen. Natuurlijk is het hier lang niet zo druk als in de Nederlandse randstad, maar toch... Die vele inhaalverboden vind ik in Nederland sowieso ook overdreven.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 11:22

Crosspost N359 draad. Plus artikel enkel volledig te lezen bij registratie maar volgens de Leeuwarder Courant wil de provincie Friesland trajectcontrole op de N359 en -mogelijk- niet te zuinig ook.

Een vertegenwoordigster van het parket CVOM (Centrale Verwerking Openbaar Ministerie) heeft dat gister meegedeeld op een studiemiddag over verkeer op het provinciehuis te Leeuwarden. Het parket CVOM gaat onder andere over de locaties van de trajectcontroles.
Waarschijnlijk krijgt elke provincie zeker één trajectcontrole toegewezen van het CVOM. Wegbeheerders in het hele land mochten de afgelopen maanden wegen doorgeven. Friesland heeft als eerste de N359 aangedragen, zegt verkeersdeskundige Sipke van der Meulen van de provincie. ,,Daar zijn nog veel kruispunten.’’ Even werd ook gedacht aan de N910 (Trekwei) bij Westergeest, maar hier is te weinig verkeer. Het Rijk gaat over de N31 (Wâldwei), dus daar kan Van der Meulen niks over zeggen.
De N354, de weg van de A32 naar Sneek die volop in het nieuws is, krijgt mogelijk weer een flitspaal (zie kader). Omdat de weg over twee tot drie jaar aangepakt wordt en de situatie dan verandert, is een trajectcontrole hier volgens de provincie en het CVOM niet nodig.
"Omdat het aantal verkeersslachtoffers weer toeneemt, ook op N-wegen," is het nodig daar ook trajectcontroles te doen, aldus de vertegenwoordigster van het CVOM. Apparatuur staat aldoor aan en is niet verplaatsbaar. Ze zullen enkele jaren blijven staan, vanaf 2018 worden geplaatst en de camera's werken o.b.v. kentekenherkenning.


Onder het kopje betere doorstroming:
Over snelheid en ongelukken zijn al vele onderzoeken verschenen. De cijfers wisselen iets, maar bij trajectcontroles vallen 30 tot 50 procent minder doden en gewonden, zo blijkt. ,,Daarnaast leiden ze tot betere doorstroming en vinden automobilisten het een rechtvaardiger systeem dan flitspalen’’, zegt Charles Goldenbeld van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Hij nam gisteren ook deel aan de studiemiddag.

Volgens Goldenbeld gaat het weer de verkeerde kant op. ,,In 2015 stagneerde de daling van het aantal verkeersdoden en vanaf 2006 is er jaarlijks een stijging van zo’n 3 procent bij het aantal ernstig gewonden. Daar word je niet vrolijk van.’’ Een op de vier doden valt op 80-wegen.
Stille dood, maar slapende reus ontwaakt (?) :
LC 15-2 schreef:Volgens het CVOM daalt het overtredingspercentage (te hoge snelheid) door trajectcontroles van zo’n 15 procent naar minder dan 1 procent. Veldkamp: ,,Dat zien wij nu al op de A-wegen. Daar rijdt nog maar 0,7 procent te hard.’’

Friesland had ooit al een trajectcontrole. Sinds 2002 controleerden palen de snelheid van auto’s over een lengte van ruim 1 kilometer op de N381, tussen Wijnjewoude en Donkerbroek. Het systeem stierf toen echter een stille dood.
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op do 16 feb 2017, 0:09, 2 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Willem » wo 15 feb 2017, 23:18

Chris schreef:VVN stelde recent ook voor om 100 km/h af te schaffen op wegen zonder rijbaanscheiding. Ik vind dat een beetje een Randstad-perspectief, kijk maar eens in Friesland of Groningen waar je gewoon zeer rustige autowegen hebt waar 100 km/h echt niet te snel is en inhalen vaak veilig kan.
En in de Randstad zijn er maar amper van dit soort wegen. Gaat puur om veiligheidsdenken, wat inderdaad is doorgeslagen. Je kunt op die autowegen net zo goed een Vmax van 60 instellen, want dat is immers veiliger?
Om een concreet voorbeeld te noemen: de nieuwe omleiding van de N348 tussen Eefde en Zutphen. De facto bubeko, de jure bibeko met Vmax :A1-50: . Als je daar voorbij komt denk je :roll: .

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Vinny » za 18 feb 2017, 16:07

Coen Tunnel schreef:^^ Dat is inderdaad bekeken vanuit het perspectief van dichtbevolktere provincies. Maar op (grotendeels) ongelijkvloerse enkelbaans autowegen als de N34, N46, N48 en N381, is het echt niet nodig om de snelheid naar 80 terug te brengen. Ook niet op rustige wegen die grote gebieden ontsluiten, zoals de N359 bijvoorbeeld. 100 is een prima snelheid op veel enkelbaans autowegen. Inhalen is op veel wegen met Vmax 100 al niet meer toegestaan, al kan het op sommige wegen nog wel veilig.
Maar het zijn levensgevaarlijke wegen. De N 359 heeft een bepaalde reputatie. Overigens vooral (denk ik) omdat er kruispunten zijn waar mensen zich en niet aan de tijdelijke snelheidsbeperking houden (meestal 70) en andere mensen zich weer niets gelegen laten aan de voorrangsregels. En zitten te appen achter het stuur... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chris » za 18 feb 2017, 16:10

Vinny schreef:En zitten te appen achter het stuur... :(
Ik denk dat dit dé oorzaak is voor de stijgende hoeveelheid verkeersdoden. In heel veel westerse landen is de daling van het aantal verkeersdoden gestopt, of zelfs gestegen sinds de smartphone en mobiel internet populair is (post-2010). De trendbreuk is in heel veel landen zichtbaar.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Snelwegfreak » za 18 feb 2017, 16:23

^^ Inderdaad. In heel Europa stijgt het aantal verkeersdoden, maar in Nederland komt het allemaal door 130 km/h :emo:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » za 18 feb 2017, 17:00

^^ Met je telefoon klooien is natuurlijk ook veel gevaarlijker bij 130 dan bij 120 ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » za 18 feb 2017, 17:18

Sterker nog: bij 130/140 blijf je wel van je mobiel af, bij 100 op een rustige brede weg is de verleiding veel groter...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » za 18 feb 2017, 20:54

Vinny schreef:
Coen Tunnel schreef:^^ Dat is inderdaad bekeken vanuit het perspectief van dichtbevolktere provincies. Maar op (grotendeels) ongelijkvloerse enkelbaans autowegen als de N34, N46, N48 en N381, is het echt niet nodig om de snelheid naar 80 terug te brengen. Ook niet op rustige wegen die grote gebieden ontsluiten, zoals de N359 bijvoorbeeld. 100 is een prima snelheid op veel enkelbaans autowegen. Inhalen is op veel wegen met Vmax 100 al niet meer toegestaan, al kan het op sommige wegen nog wel veilig.
Maar het zijn levensgevaarlijke wegen. De N 359 heeft een bepaalde reputatie. Overigens vooral (denk ik) omdat er kruispunten zijn waar mensen zich en niet aan de tijdelijke snelheidsbeperking houden (meestal 70) en andere mensen zich weer niets gelegen laten aan de voorrangsregels. En zitten te appen achter het stuur... :(
Inderdaad, met de snelheid van 100 km/u heeft het weinig te maken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » za 18 feb 2017, 22:26

In de trajectcontrole van de A12 langs Voorburg zat een fijn hiaat, namelijk als je de afrit Voorburg af ging, of er daar op kwam, viel je mooi buiten de tc. Ze hebben helaas nu een camera op een paal geplaatst bij zowel de af- als oprit zodat het gat gedicht is. Ik ben wel bang dat ik het per post bevestigd krijg :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » za 18 feb 2017, 22:54

Camera tbv de TC of gewoon een kast?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie