Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » zo 05 feb 2017, 12:09

Maar maakt het veel uit? Je kunt in Rotterdam altijd nog uitstappen. Daar wordt wel gezegd dat er zonder stoppen naar Breda gereden wordt.

Ik vind wel dat NS die schermen niet voldoende gebruikt. Je kunt net zo goed "stopt alleen in Delft en Rotterdam Centraal" erop zetten. Ruimte genoeg, en dan wordt het ook op HS al duidelijk wat de route is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » zo 05 feb 2017, 12:19

Het is niet fout, maar ook niet persé duidelijk. Ik zou zelf de productformule Intercity-Direct wel hanteren. De regel dat de trein niet stopt in Schiedam en Rotterdam Blaak hoeft er dan niet bij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » wo 08 feb 2017, 14:48

https://www.112fryslan.nl/88560/trein-b ... j-overweg/

^In Harlingen is vanmorgen omstreeks 11 uur een trein op een auto gebotst in de Koningsbuurt bij een bewaakte overgang zonder bomen.

Bestuurder/ster gewond en naar ziekenhuis gebracht, gelukkig niet met dodelijke afloop ditmaal...

Ik vraag me af wat ze aan het doen zijn met die veiligheid op het spoor en dan vooral qua prioritering. Afgelopen zomer heeft men bijv. op de stations van Franeker en Harlingen slagbomen geplaatst op de perronovergangen tussen de sporen, vast vanwege "de veiligheid." Daar is wel geld voor. Voor "de rest" niet?

Het overige (meer specifiek, bewaakte overgangen zonder bomen/volledig onbewaakt) zal wat meer voeten in aarde hebben (lees: wat meer geld kosten) maar toch verbaas ik me over zulks.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » wo 08 feb 2017, 15:01

^^ Het aantal mensen dat deze overgang gebruikt zal waarschijnlijk stukken kleiner zijn dan het aantal gebruikers van de overgangen in Franeker en Harlingen. Het lijkt mij dan ook logisch dat daar sneller bomen geplaatst worden.

Deze overgang heeft een knipperlichtinstalatie die aangeeft wanneer er een trein aankomt. In principe werkt dat hetzelfde als een gewoon verkeerslicht. Daar gaan we toch ook niet overal slagbomen voor neerzetten?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » wo 08 feb 2017, 15:04

Tja, zit wat in. Gewoon uit je doppen kijken moet ook niet al te moeilijk zijn op zo'n punt.

Maar m.i. geldt dat dan net zo goed of nog meer bij die perron overgangen. Dat gaat dan al helemaal -bijna- nergens over...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » vr 10 feb 2017, 20:06

Dat er veel wordt gedaan aan de perronovergangen, vooral hekwerken onder de bomen, heeft alles te maken het het (wan)gedrag van de reizigers die nog onder de gesloten bomen doorkruipen om een trein te halen.

Het ergste wat ik gezien heb is dat een dame, was niet blond volgens mij, onder een stiltaande goederentrein doorkroop om naar de andere kant van het spoor te gaan.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » vr 10 feb 2017, 21:48

Hoe kan men onder gesloten bomen doorkruipen als die er niet zijn :s

Dat is niet van toepassing, maar wel wachten tot de trein is gepasseerd. Dat (wan)gedrag wel geconstateerd (niet wachten dus).
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » zo 12 feb 2017, 12:24

Gisteren nog eens een dag rondgekard in Nederland met de trein, wel een paar opvallende dingen gehad. Eerst had ik een IC van Roosendaal naar Zwolle die met een DD-AR gereden werd waarbij de verwarming op standje vrieskist stond. Later op de dag had ik een Berlijn-express die vanaf Amersfoort via Zwolle (zonder daar te stoppen) naar Deventer reed omdat ergens bij Apeldoorn er een aanrijding met een persoon was. In de avond tenslotte de Benelux genomen die via Haarlem (ook zonder stop) reed, met de Belgische I6/I10-rijtuigen. Wie trouwens nog eens met deze (naar mijn mening zeer comfortabele) rijtuigen wil reizen zal zich moeten haasten: uiterlijk in december maar mogelijk al eerder zullen ze weer uit de Benelux verdwijnen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 feb 2017, 15:00

^^ Op welke lijnen binnen België rijden I6 en I10 nog? Zit er nog steeds I10 in de IR Liers-Luik-Luxemburg?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Mark » zo 12 feb 2017, 15:20

^^ Voor zolang het nog duurt: ja (gaat mogelijk naar Desiro's / MS08) (foto). I10 wordt verder ook gebruikt in combinatie met I11 rijtuigen in de intercity tussen Oostende en Eupen en enkele P-treinen. I6 zit verder alleen nog in een enkele rit op de IC Luxemburg - Brussel (foto).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 feb 2017, 19:43

MS08 op de IR Luik-Luxemburg? Voor zo'n internationale langeafstandsverbinding zou dat een hele achteruitgang zijn. :nahzeg:

I6 heeft tot een paar jaar terug ook nog in de IR Luik-Luxemburg gezeten. Dat waren altijd comfortabele rijtuigen. Ook met de I10's is niks mis.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » zo 12 feb 2017, 19:43

Er is trouwens wel een kans dat eind dit jaar de I6/I10-stammen naar de IC Brussel - Luxemburg zullen verhuizen, omdat Luxemburg binnenkort Memor2+ afschakelt (en naar ETCS overschakelt) en de MS96 (Deense Neus) nog niet met ETCS is uitgerust.

Het probleem met Luik - Luxemburg is een beetje dat met rijtuigen + loc het nogal duur schijnt te zijn dit in stand te houden (temeer de reizigersaantallen laag zijn) en op dit moment de Desiro het enige NMBS-treinstel is die ETCS heeft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 feb 2017, 19:48

^^ Dat zou wel goed nieuws zijn, dan blijven die rijtuigen toch nog een tijdje rondrijden. Maar zijn er nog genoeg I6- en I10-rijtuigen voor alle ritten Brussel-Luxemburg v.v.? Of moet dat worden aangevuld met I11 (of eventueel M6, maar geen idee of die rijtuigen op de lijn naar Luxemburg zijn toegelaten)?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Davy » zo 12 feb 2017, 19:52

M6 rijdt er nu ook al naar Luxemburg, afgewisseld met de Deense Neuzen.

I10 zal nog wel een tijdje meegaan, de oudere I6 zijn twijfelachtiger. Recent zijn ook de I6-couchetterijtuigen terzijde gegaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » do 16 feb 2017, 9:42

Het OV-bureau Groningen-Drenthe wil dat op de Qliner Groningen-Emmen dubbeldeks bussen gaan rijden. Bij mijn weten zou dat voor het huidige Nederlandse OV uniek zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » do 16 feb 2017, 13:27

Lijkt mij ook interessant vanuit sociale veiligheid. Normaliter heb je zicht op en eventueel contact met de bestuurder, als je boven zit niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Piles » do 16 feb 2017, 13:39

^^ Dat is in de trein toch ook geen probleem? En in een dubbelgelede bus zit je ook niet echt dichtbij.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Willem » do 16 feb 2017, 14:36

Het nadeel van dubbeldeksbussen is dat je niet overal kunt rijden vanwege te lage onderdoorgangen. In Engeland zullen ze onderdoorgangen misschien standaard hoger maken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Seat Ibiza » do 16 feb 2017, 15:51

Wouter N14 schreef:Normaliter heb je zicht op en eventueel contact met de bestuurder, als je boven zit niet.
Volgens mij kunnen chauffeurs in Berlijnse dubbeldekkers d.m.v. spiegels het bovendek overzien. En tegenwoordig zou dat natuurlijk ook makkelijk met wat camera's / beeldschermen kunnen. Tevens zou je het bovendek op rustige momenten kunnen afsluiten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Vinny » do 16 feb 2017, 19:19

Coen Tunnel schreef:Het OV-bureau Groningen-Drenthe wil dat op de Qliner Groningen-Emmen dubbeldeks bussen gaan rijden. Bij mijn weten zou dat voor het huidige Nederlandse OV uniek zijn.
Dom plan. Het beperkt de inzetbaarheid van het materieel enorm. :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 17 feb 2017, 5:05

Je kan ook gelede bussen inzetten, maar dan moet je veel opstaphaltes aanpassen/verlengen. Een dubbeldeksbus voor lange afstandsOV (en dat is Emmen-Groningen) is dus niet zo'n slecht idee. Die bussen zijn in de regel 4.5 meter hoog en hebben denk ik nergens een probleem met viaducthoogte.

Door de huidige camera's is direct zicht van de bestuurder niet zo belangrijk meer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Egbert » vr 17 feb 2017, 7:14

4,5 meter? Moeten ze altijd met ontheffing rijden?
Volgens mij zijn dubbeldeksbussen niet hoger dan 4 meter. En dan heb je al problemen bij sommige viaducten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Peter » vr 17 feb 2017, 7:26

De touringcars met gedeeltelijke 2 laags zijn denk ik 4 meter. De echte stads-dubbeldekkers, zoals in de UK rijden zijn hoger, ik gok 4.5 meter. Anders kan je niet normaal lopen op beide dekken, als het plafond toch op 2 meter boven de vloer moet zitten. Voor lijnbussen lijkt mij een ontheffing geen probleem en viaducten lager dan 4.5 meter zijn altijd aangegeven, maar die vind je niet op doorgaande wegen als de A28 of N34 en ook het Emmaviaduct zal >4.5 m zijn voor de boogconstructie over het spoor.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Jurjen » vr 17 feb 2017, 11:27

Maar de Qliner wordt toch met touringcars gereden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2017, 12:08

Inderdaad, Qliners worden al met luxere HOV-bussen gereden. Het argument van beperkte materieelinzet lijkt me wat vergezocht, omdat je de Qliner-bussen sowieso niet of nauwelijks op de gewone streeklijnen ziet en al helemaal niet op stadslijnen. Ze worden dus altijd op een beperkt aantal lijnen ingezet.

De capaciteit van een dubbeldeksbus is vermoedelijk iets groter dan de capaciteit van een gelede bus. En voor langeafstandsverbindingen met weinig haltes is er ook niet zoveel tegen op een dubbeldeksbus (waar in- en uitstappen wellicht iets langer zal duren vanwege de trappen).

Mocht er dan nog niet genoeg capaciteit zijn, dan kunnen er natuurlijk gelede dubbeldeksbussen worden ingezet:

Afbeelding

En daarna dubbelgelede dubbeldeksbussen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door GuteFahrt » vr 17 feb 2017, 16:29

Je verwoordt het in mijn optiek goed als je "luxere bussen" gebruikt. Qliner ziet er van buiten zo'n beetje uit als een touringcar, maar van binnen heb je niet alle luxe aan boord t.o.v. "echt een reisbus" zogezegd.

Al is men in de provinciegrensoverschrijdende HOV lijn 304 (Drachten-Groningen) (uit mijn hoofd) wel weer een stapje verder gegaan met een koffiemachine aan boord. In eerste instantie bij wijze van proef.

HOV staat in deze overigens voor hoogwaardig openbaar vervoer.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 » do 23 feb 2017, 12:51

ProRail is kennelijk bang dat de treinen de Moerdijkburg afwaaien :nahzeg:
In verband met de weersomstandigheden heeft ProRail de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Rotterdam en Breda dichtgegooid van 12.00 uur tot 19.00 uur. Intercity Direct treinen rijden volgens de NS niet. Thalys-treinen worden via "conventioneel spoor" omgeleid, aldus een woordvoerder van de NS. Reizigers die met de Thalys van of naar Brussel of Parijs reizen, moeten rekening houden met vertragingen.
http://www.nu.nl/binnenland/4490514/knm ... toten.html
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » do 23 feb 2017, 13:07

Gisteren heeft de NS al besloten om de intercity tussen Dordrecht en Breda eruit te gooien, dus dat zal wel een lekker zooitje worden daar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Palance » do 23 feb 2017, 13:41

Gaan er nog wel veerboten daar?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door verfmeer95 » do 23 feb 2017, 17:08

^^ Tussen Dordrecht en Roosendaal rijden nog 3 IC's en 2 sprinters per uur, tussen Dordrecht en Breda mogen we het met enkel 2 sprinters doen.

Plaats reactie