Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Willem » za 03 sep 2016, 22:07

Vandaag ben ik naar Italië gereden. De drukte onderweg, ook richting het zuiden, was behoorlijk groot. Vanzelfsprekend zijn de zwarte zaterdagen voorbij. Heel veel files had ik daarom niet verwacht, behalve voor enkele Baustelles. Die stonden daar inderdaad zoals te verwachten viel. Maar verder was de Fernpas een lange file vanaf het einde van de A7 tot aan de A12 in Oostenrijk. Voor het tolstation op de A22 bij Sterzing stond een file die al in Oostenrijk begon.
Dat het zo laat in het seizoen richting het zuiden nog zo druk zou zijn lag niet in de lijn der verwachting.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » zo 04 sep 2016, 9:30

Je kon beter op de Gotthardroute zitten gisteren. Daar was de file beperkt tot maximaal een uur voor de tunnel. En stroomafwaarts verrassend rustig bij Chiasso/Como.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 04 sep 2016, 13:40

Veel weekendrecreanten, of zie ik een feestdag over het hoofd? Vanuit Zuid-Duitsland zijn de Italiaanse meren maar een paar uur rijden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » zo 04 sep 2016, 13:50

^^ Geen feestdag. Althans de Amerikaanse Labor Day (ongetwijfeld ook voor in Duitsland gelegerde militairen) zal het verschil niet hebben gemaakt. Vermoed combinatie van weekend-recreanten (Gardameer-tripjes vanuit München) plus mensen die niet aan hoogseizoen gebonden zijn en dus in september op vakantie gaan.

Gisteren zelf een stuk over de Nederlandse A1 gereden, die ik behoorlijk druk vond voor een zaterdag. In beide richtingen. Volgens mij was het typisch zo'n zaterdag na de vakantie waarop mensen weer eens wat inplanden buiten de deur.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » zo 04 sep 2016, 14:13

De A50 tussen Ewijk en Hattemerbroek en de A28 rond Zwolle waren gisterenochtend ronduit druk te noemen 8-)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door verfmeer95 » zo 04 sep 2016, 20:21

Er stonden ook files voor de Efteling, dus ik denkt dat we wel kunnen zeggen dat iedereen er gisteren gewoon lekker op uit is gegaan.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door keokiracer » zo 04 sep 2016, 20:32

Er staan zowat elke dag files voor de Efteling.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 15 jan 2017, 9:32

Gisteren was een druk wisselweekend naar de wintersportgebieden. Met name van en naar Tirol was het druk, op de Fernpass was 3 uur vertraging richting zuiden en 2 uur richting noorden.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 15 jan 2017, 19:02

^^
Zover ik begrepen heb was de Fernpaß verschillende keren ook enkele uren afgesloten geweest. Geen pretje om daar langs te rijden. De Arlbergroute werd echter ook met vertragingen oplopend tot zo'n 2 uur geplaagd. Het is op dergelijke wisseldagen geen goed plan om naar of door Tirol te willen rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 04 feb 2017, 10:27

Wisselweekend in de Alpen.

Druk op de A8 & A93. Fernpass lijkt mee te vallen op dit moment
Afbeelding

Parijzenaars op weg naar de Alpen
Afbeelding

Drukte rond Chambéry
Afbeelding

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door johnderijk » za 04 feb 2017, 10:50

Op de Zillertal Straße is ook een vertraging van een half uur in beide richtingen. Dat valt voor veel mensen toch altijd nog vies tegen. Als je de autobahn af bent denk je vaak dat je er dan zo bent, maar naar bijvoorbeeld Mayrhofen of Gerlos gaat ben je met vertraging toch zo nog een uur kwijt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 18 feb 2017, 9:10

Het is weer een wisselweekend voor de wintersport. Op de Oostenrijkse A12 1,5 uur (TomTom: 2,5 uur) wachttijd voor de grenscontrole bij Kufstein. Andersom al zo'n 50 minuten vertraging op de A99-A8-A93 van München naar Kufstein. Dat zal nog wel oplopen. Verder een half uur vertraging over de Fernpass. Dat zal ook nog wel oplopen. Ook een half uur vertraging op de A14 van Feldkirch richting Arlberg.

In Zwitserland valt het allemaal mee. De enige noemenswaardige vertraging is bij het knooppunt A9-A12 bij Vevey. En van Spiez naar Frutigen.

Frankrijk is een ander verhaal. Eén rij files van Lyon naar Moûtiers. Google Maps geeft 1 uur vertraging, TomTom geeft bijna 3 uur vertraging aan. Ik heb sowieso de indruk dat Google Maps de vertraging onderschat. Hun vertragingstijd is vaak korter dan die van TomTom en andere diensten, vooral bij veel stilstaand verkeer lijkt de reistijd te kort te worden ingeschat.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door keokiracer » za 18 feb 2017, 9:16

Is het bij Google nog steeds zo dat bij een extra reistijd van meer dan 1.5 uur ze gewoon wachttijden gaan negeren?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 18 feb 2017, 10:38

35 kilometer file voor de grensovergang bij Kufstein nu. En nog een uur extra als je vanuit het Zillertal komt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » za 18 feb 2017, 13:41

Of je neemt vanuit het Zillertal de 181-318 richting München. Sneller en nog mooi ook.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 18 feb 2017, 17:34

Chris schreef:Ook een half uur vertraging op de A14 van Feldkirch richting Arlberg.
Op deze snelweg staat het dan ook graag vaker op wisseldagen vast, evenals verderop bij Bludenz waar de A14 in de S16 overgaat. Toch is dit een knelpunt waar vele mensen graag overheen kijken, omdat ze immers de Fernpaß willen vermijden en denken met de Arlberg een filevrije route te kiezen sinds de Pfändertunnel volledig is uitgebouwd. Dat kan in de wintermaanden echter nog steeds vies tegenvallen. Zolang het op de Fernpaß geen grote sneeuwchaos is, boek je met de Arlbergroute amper tot geen tijdswinst, want ook de Arlberg is helaas verre van rustig.
Chris schreef:In Zwitserland valt het allemaal mee. De enige noemenswaardige vertraging is bij het knooppunt A9-A12 bij Vevey. En van Spiez naar Frutigen.
Vervey is eigenlijk een klassiek knelpunt voor verkeer van/naar Wallis op drukke reisdagen, waar velen zich ook niet zo bewust van zijn. Desalniettemin vallen de dimensies qua vertragingen hier natuurlijk ontzettend mee in vergelijk met Frankrijk of Oostenrijk en staat er nook niet gedurende de hele dag file.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 18 feb 2017, 17:48

Zwitserland lijkt inderdaad een goede keus als je niet uren in de file wilt staan van en naar je wintersportbestemming.

Het is wel opvallend dat Frankrijk zo'n drama is, de infrastructuur is tot dicht bij de pistes betrekkelijk goed uitgebouwd, de N90 is dubbelbaans tot Moûtiers, maar toch is het één lange file van Lyon tot Moûtiers. Al schijnt de N90 alternerend verkeer te hebben ten oosten van Moûtiers, vanaf Bourg-Saint-Maurice het dal uit stond vanochtend ook 1,5 uur vertraging.

In Frankrijk begint de ski-drukte ook echt pas op de A40 en A43 richting Alpen. Op de A6/A46 en A39 was niks aan de hand.

Ik vraag me af of er echt wat aan te doen is. Duitsland zou moeten stoppen met die onzinnige grenscontrole op de A93 (35 km file vanochtend) en de Fernpass zou beter uitgebouwd moeten worden, maar het blijft nu eenmaal zo dat in de populaire gebieden alles van zaterdag tot zaterdag is. Je ziet op zaterdagen zowel het dal uit als het dal in gigantische congestie. Ik heb de indruk dat dit nog meer geconcentreerd is dan in de zomervakantie.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 18 feb 2017, 18:18

^^
Daar heb je absoluut gelijk in. Bovendien zijn de zomervakanties in de Alpen ook lang niet zo druk. Het staat dan alleen op de transit-snelwegen vast.

Misschien kunnen de hoteliers / verhuurders er wat aan doen door meer zondag tot zondag accomodaties aan te bieden. Als dat wat beter is verdeeld is de spanning minder groot op de zaterdagen. Verder probeert iedereen natuurlijk voor de files uit te rijden en nemen van vrijdag op zaterdag onderweg een extra overnachting, waardoor het op de zaterdag 's ochtends meteen al vroeg erg druk is.

Er worden overigens ook nu al wel redelijk wat accomodaties aangeboden met flexibele aankomst en vertrekdagen, maar het is veel meer zoekwerk en de echte aanbiedingen pak je er natuurlijk niet mee.

Verder ga ik volledig met je mee dat het ooit tijd wordt om de Fernpaß verder uit te bouwen. Het zou al helpen het stuk tot Lermoos met 2x2 rijstroken als Schnellstraße uit te bouwen, zoals vroeger met de S14 gepland was. Men moet eens van het idee af moeten, geen nieuwe transit-corridors te willen bouwen. De Fernpaß is nu eenmaal een transit-corridor dat sinds de opening van de volledige A7 alleen nog maar aantrekkelijker en dus drukker is geworden.

Wat betreft Frankrijk lijkt me er amper wat aan te doen. Misschien zou het helpen de N90 nog verder met 2x2 rijstroken uit te bouwen, maar je hebt nu eenmaal te maken met een gigantische "Rückstau" (Nederlands woord schiet me even niet te binnen). En om nu de A43 tot Albertville met een extra rijstrook te voorzien voor die paar wisseldagen, lijkt me ook weer wat overdreven. In de zomer staat het hier eigenlijk amper tot nooit vast. Om de toestroom wat meer te verdelen zou het een idee kunnen zijn om de Col du Petit St. Bernard ook in de winter open te houden, maar dat kost beslist ook een paar duiten.

En last but not least... Inderdaad die grenscontroles afschaffen, die sowieso amper tot geen zin hebben. En misschien gasten beter informeren hoe ze die grenscontroles kunnen omzeilen (door bijv. via de Achensee te rijden).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vinny » za 18 feb 2017, 20:14

Ik heb het idee dat Zwitserland sowieso minder massa-toerisme naar de wintersport trekt dan bijvoorbeeld Oostenrijk of Frankrijk. Het is natuurlijk ook wel wat duurder. Aan de andere kant, ik vond de sfeer op de pistes wel erg toegankelijk en open en je had altijd wel makkelijk een plekje in een restaurant en de apres-ski is niet zo'n lederhosengebeuren als in Oostenrijk waar ik me totaal niet zo in thuis voel. En ik kan me prima gelukkig voelen met twee speciaalbiertjes aan de bar - dan ben ik zelfs met de Zwitserse horecaprijzen waarschijnlijk minder geld kwijt dan mensen die zich helemaal laveloos zuipen in Oostenrijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 18 feb 2017, 21:37

^^
Mee eens. Mijn ervaring is ook dat een biertje drinken aan de piste in Zwitserland helemaal niet zoveel duurder is als in de populaire Oostenrijkse of Franse skigebieden. Meestal betaal je 5 CHF voor een halve liter bier. Is verre van goedkoop, maar in Ischgl betaal je ook 4,50 EUR. En met de zuip cultuur die in dergelijke skigebieden heerst, ben je na een après-ski avond een hoop geld kwijt.

Nu zijn er ook in Oostenrijk best nog veel gemoedelijke skigebieden te vinden, zonder grote après-ski cultuur. Hoe meer je in het oosten van Oostenrijk komt, des te gemoedelijker wordt het. In de Steiermark skiën is wat dat betreft even heel wat anders als in Tirol, met bijna geen Nederlanders. Echter ook in Lienz (Osttirol) is het al veel gemoedelijker. Maar omdat de meesten met "Oostenrijk" vaak het Zillertal, Kaprun, Gerlos, St. Anton of Ischgl bedoelen, snap je het effect al wel. ;)

Zwitserland trekt sowieso dat typische feestgespuis niet aan. Ook Russen die bijv. in St. Moritz of Zermatt zitten zijn veelal erg beleefd. Vergelijk dat maar met Russen in Oostenrijkse skigebieden. Je weet niet welke verschillen je ziet. Ook Italië vind ik qua wintersport een stuk gemoedelijker als Oostenrijk of Frankrijk.

Voor de kleine portemonnee is overigens ook Slowakije een leuk land om op wintersport te gaan. Bovendien zul je gegarandeerd weinig van verkeersoverlast hebben tijdens de krokusvakanties. Toch komen daar maar uiterst zelden tot geen Nederlanders. De meesten die voor het oosten kiezen, houden het bij Tsjechië wel voor gezien. Eigenlijk jammer, want daar zijn de bergen niet zo hoog als in Slowakije en krijg je een beetje het Sauerland XL effect. Slowakije heeft daarentegen serieuze hooggebergtes.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door RSK » ma 20 feb 2017, 19:43

Chris schreef:Het is wel opvallend dat Frankrijk zo'n drama is, de infrastructuur is tot dicht bij de pistes betrekkelijk goed uitgebouwd, de N90 is dubbelbaans tot Moûtiers, maar toch is het één lange file van Lyon tot Moûtiers. Al schijnt de N90 alternerend verkeer te hebben ten oosten van Moûtiers, vanaf Bourg-Saint-Maurice het dal uit stond vanochtend ook 1,5 uur vertraging.

In Frankrijk begint de ski-drukte ook echt pas op de A40 en A43 richting Alpen. Op de A6/A46 en A39 was niks aan de hand.
Het punt is vooral dat je in Frankrijk vaak nog een stuk de bergen in moet vanaf de hoofdweg, waar de dorpjes in Oostenrijk een stuk lager liggen. Om Val Thorens als voorbeeld te nemen: dat is vanaf Moûtiers nog 40 kilometer slingeren over de D117, en lang niet iedereen is even bedreven in het rijden daar. De N90 richting Tarentaise splitst zich bij Moûtiers: kort na de afrit richting Les Menuires/Val Thorens valt de rechter strook af richting Méribel, Courchevel en Champagny-en-Vanoise. Alle andere skigebieden moeten dan via de enkelbaans N90 verder.

Om een volslagen gridlock in de skigebieden te voorkomen, wordt de doseerinstallatie ten noordwesten van Aigueblanche op dit soort dagen ingeschakeld. Dat kan inderdaad terugslaan tot ver voorbij Albertville. En het kan lang duren voor die files opgelost zijn. Op de drukste dagen is het geen uitzondering dat verkeer nog na middernacht de dalen in gaat. Verhuurbedrijven en makelaars blijven dan ook vaak open tot ver in de nacht.

Meer algemeen speelt mee dat de pieken veel smaller zijn: de wintervakantie valt door heel Frankrijk in februari en duurt twee weken. Van de drie zones hebben er dus gedurende twee weken twee tegelijk vakantie. Om nog maar te zwijgen van de Benelux. Dit weekend had heel Frankrijk vakantie, alleen voor Parijs, Toulouse en Montpellier was het een retourweekend. Mijn ouders kwamen gisteren terug via Lyon en merkten zowel bij de A6 als bij de A5 dat ze gigantische hoeveelheden verkeer kwijt raakten.

Vroeger was de A31 ook problematisch, maar dat is sinds deze 2x3 is wel opgelost. En een goed alternatief voor de drukte rond Lyon is toch nog altijd om vanaf Albertville de D1212 en D1508 naar Annecy/Frangy te nemen. Dan kom je op de A40 en de A39. Die wegen kennen ook op dit soort drukke dagen amper congestie. Het enige wat op die route later in het seizoen speelt, is de recreatie rond het Lac d'Annecy.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Japsuh » di 21 feb 2017, 15:49

Kunnen jullie me van een reisadvies voorzien? Komende zaterdag wil ik van Utrecht naar Marilleva, Italië, reizen. Buiten het hoogseizoen heb ik ooit (in mei) naar het Gardameer gereden via Ulm en Innsbruck en dat was een prima route. Is dit ook een verstandige route voor de eerste dag in de voorjaarsvakantie? En wat is de beste tijd om te vertrekken? Wellicht is het beter om zelfs vrijdagnacht te rijden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 21 feb 2017, 16:09

Da's een lastige. Je kan rekenen op flinke vertraging tussen Duitsland en Innsbruck. De Fernpass is op zaterdagen een groot knelpunt, maar ook de route via de A14 en de Arlbergtunnel is niet veel beter. En verder nog de congestie via München - Rosenheim - Innsbruck (de snelwegroute). Je hebt hier echter geen goede voor de hand liggende alternatieven.

De afgelopen weekenden was de enige grensovergang die niet problematisch was, de Oostenrijkse B181 via Achenkirch. Dan kom je echter wel weer op de vermaledijde A8 net ten zuiden van München uit. Of je moet via Bad Tölz doorsteken naar de A95 en dan naar München rijden, om vervolgens via de binnenring de A8 richting Augsburg te bereiken.

Marilleva is via Zwitserland ook niet eenvoudig te bereiken. Je ontkomt hier niet aan óf langdurig filerijden, óf onlogische achterafroutes nemen. Of je moet heel laat willen aankomen, aan het eind van de middag neemt de drukte op de Fernpass weer af.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » di 21 feb 2017, 16:24

Chris schreef:De afgelopen weekenden was de enige grensovergang die niet problematisch was, de Oostenrijkse B181 via Achenkirch. Dan kom je echter wel weer op de vermaledijde A8 net ten zuiden van München uit. Of je moet via Bad Tölz doorsteken naar de A95 en dan naar München rijden, om vervolgens via de binnenring de A8 richting Augsburg te bereiken.
De A95 kan erg druk zijn op zaterdagen, i.v.m. wintersport en dagjesmensen verkeer van/naar München. Een goed alternatief voor de A8 is de landweg (St2368) tussen Bad Tölz en Oberhaching, waar je aansluiting hebt op de A995. Ook de B13 parallel aan de A8 is niet verkeerd, maar kan bij calamiteiten op de A8 natuurlijk snel als eerste alternatief gebruikt worden en daardoor drukker zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Japsuh
polderweggetje
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 10:22

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Japsuh » di 21 feb 2017, 16:48

Dank voor jullie advies. Vrijdagavond vertrekken en dus 's nachts rijden is dan eigenlijk het beste idee om vrijwel fileloos te rijden? Het is immers zonder vertragingen al ruim 12 uur rijden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » di 21 feb 2017, 17:01

Weet niet of je daarmee veel tijd gaat besparen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 21 feb 2017, 17:09

Je moet echt zorgen voor 8 uur al op de Brennerpass te zijn, daarna loopt de vertraging snel op. Vergeet niet dat je niet alleen te maken hebt met Nederlanders die op wintersport gaan, maar ook mensen uit Zuid-Duitsland die niet een lang stuk hoeven te rijden om in Tirol te geraken. Die vertrekken gewoon zaterdagochtend vroeg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » di 21 feb 2017, 17:24

SnarfFlevoland schreef: Voor de kleine portemonnee is overigens ook Slowakije een leuk land om op wintersport te gaan. Bovendien zul je gegarandeerd weinig van verkeersoverlast hebben tijdens de krokusvakanties. Toch komen daar maar uiterst zelden tot geen Nederlanders. De meesten die voor het oosten kiezen, houden het bij Tsjechië wel voor gezien. Eigenlijk jammer, want daar zijn de bergen niet zo hoog als in Slowakije en krijg je een beetje het Sauerland XL effect. Slowakije heeft daarentegen serieuze hooggebergtes.
Ik heb het idee dat wintersport buiten de reguliere landen amper gepromoot wordt of de andere landen genegeerd worden. De sfeer zal geheid anders zijn dan in bv Oostenrijk maar er is nog zoveel meer dan die landen. Ik denk ook dat veel Nederlanders zich niet voor alternatieven interesseren. Bij Tsjechië, Slowakije en Polen zal men snel aan de antieke term Oostblok denken met grauwe flats, weinigen kennen de skigebieden in voormalig Joegoslavië (alle nieuwe landen hebben skifaciliteiten), laat staan dat men weet dat je ook in Turkije, Cyprus of Marokko kunt skiën.

Het is net als in de zomer als de focus wordt gelegd op Spanje, Portugal, Frankrijk, Italie, Griekenland of Turkije.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » di 21 feb 2017, 17:37

^^ Tsjechië is heel populair onder Nederlandse wintersporters, maar dan met name bij beginners en bij mensen met een kleine beurs. Alle overige landen die je noemt hebben geen noemenswaardige voordelen tov de traditionele Alpenlanden. De reistijd is niet korter, en de skigebieden zijn verhoudingsgewijs erg klein.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » di 21 feb 2017, 18:23

Ze zullen een stuk goedkoper zijn dan de Alpenlanden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie