[VIDEO] Robonus' dashcamsels

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

[VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » ma 06 mar 2017, 10:21

Ik sluit mij aan bij een rijtje medeforummers door ook wat belevenissen op de weg te delen. (Gelukkig) nog geen ernstige dingen op film vastgelegd maar wel wat van de herkenbare dagelijkse irritaties of opmerkelijkheden.

Zo alhier een busje die de doorgetrokken streep bij een taperuitvoeger negeert waardoor ik óf heel hard in de ankers had moeten gaan of bijna de afrit gemist had. Die streep zit er niet voor niks denk ik dan.
Link
En hier op de A9 bij Badhoevedorp had een Fiatje 500 het een beetje aan de stok met een bestelbus. Maar om die dan bijna van de weg te rijden vind ik wel wat ver gaan:
Link

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » ma 06 mar 2017, 10:34

Leuk! :)

Dit gebeurt echt te vaak... :shutup:
SPOILER: TOON

Robonus schreef:
Link
Kansloos altijd, dit soort agressie in het verkeer. Je brengt ook overig verkeer in gevaar. Beiden artikel 5.
SPOILER: TOON

Link
[/quote]
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » ma 06 mar 2017, 20:20

Vóór en achter een cam! :honger:

Waarom beide een artikel 5? Wat heeft busmeneer fout gedaan? En 500-mevrouw laat iemand niet voorgaan, daar is gewoon een feitcode voor dus mag er geen artikel 5 voor worden geschreven.

Dat gedrag bij die taper is enorm asociaal. Jammer dat het bij een aanrijding waarschijnlijk 50-50 wordt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » ma 06 mar 2017, 20:25

Attietattie schreef:Waarom beide een artikel 5? Wat heeft busmeneer fout gedaan? En 500-mevrouw laat iemand niet voorgaan, daar is gewoon een feitcode voor dus mag er geen artikel 5 voor worden geschreven.
Het lijkt alsof ze met elkaar aan het kloten zijn. Als je dat doet breng je overig verkeer in gevaar.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » di 07 mar 2017, 7:48

Dat lijkt inderdaad op uitvechten van een ruzie. Heb je niet meer beeld van wat er eerder gebeurde?

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » di 07 mar 2017, 8:04

Ik had nog het ongeknipte fragmentje:
Link
Het fragment wat ervoor kwam heb ik niet meer. Ik heb die destijds nog wel bekeken of daar iets opmerkelijks op te zien was maar kon toen niks geks ontdekken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door duikgek89 » di 07 mar 2017, 11:39

Volgens mij probeert dat busje die fiat gewoon klem te rijden.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 07 mar 2017, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Rein » di 07 mar 2017, 11:45

Als je niet beter zou weten zou je denken dat er een spookrijder rijdt op de A9 Li (na 5 sec)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Wesso » di 07 mar 2017, 14:54

^^ Die spookrijder is wel de enige daar op de A9-Li. Hmmm.... Attietattie, weet jij hoe dat kan? :dyn_hyp:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » di 07 mar 2017, 17:32

:lol:

Ik ben nauwelijks bij dat project betrokken maar ik kan wel wat bedenken ja... :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » wo 08 mar 2017, 9:19

Ik heb meer het idee dat het busje gewoon niks aan de hand de fiat wil inhalen maar de fiat met alle geweld nog voor het busje naar links wil om zijn voorganger in te halen.

Kan zijn dat er eerder iets is voorgevallen tussen die twee maar dat is uit het beschikbare beeldmateriaal niet te herleiden.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » ma 20 mar 2017, 7:39

Op de A9 bij Badhoevedorp wil iemand toch nog heel graag van richting wisselen. Dat kan je echter niet afdwingen.
Het frappante, als je de rangeerbaan volgt kom je even later gewoon weer samen met de hoofdrijbaan, maar deze koos er uiteindelijk alsnog voor om richting Amsterdam af te slaan :facepalm:
Link
Dan dit pareltje: Deze Up rijder viel al op door 60 te gaan rijden vlak na het 80km/h TC stuk op de A12. Ook slingerde hij redelijk. Hij wil op het moment dat ik er naast rijdt toch nog even 2 stroken opschuiven voor het puntstuk. Op video niet te zien omdat het naast me gebeurde maar hij zat verdomd dicht op me. Daarbij had hij een telefoon in z'n rechterhand. :nuts:
Link
En dan nog een vrachtwagenband op de A2:
Link
Nou was ik het nummer van RWS even vergeten, blijkt 0800 8002 te zijn. Maar kan je die ook bellen voor dit soort obstakels op de weg? Iemand daar ervaring mee?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 mar 2017, 7:55

^^ Ja, kun je gewoon bellen dat nummer. Vaak zat gedaan. Krijg je iemand aan de lijn, doet je verhaal en klaar. Zij geven het verder weer door aan vkc/wis.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » ma 20 mar 2017, 8:23

Ja, dat kan. Of 112.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » ma 20 mar 2017, 8:27

Het moet dan wel heel gevaarlijk zijn wil je 112 bellen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door GuteFahrt » ma 20 mar 2017, 8:29

Met de bijna storm eind februari kon ik er domweg even niet op komen (de 0800 8002). Toen via 0900 8844 gedaan.

Betrof melding omgevallen (groot) verkeersbord op de N50 Kampen-> Emmeloord t.h. begin der 2x2 vlak voor de Ramspolbrug... lag middenop de linker rijstrook.

Melding in goede orde ontvangen en in dito orde doorgezet dacht ik zo. Niet veel later kwam de WIS.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » ma 20 mar 2017, 8:35

Dan zal ik er de volgende keer even een belletje achteraan doen :top:

Wat me wel opvalt is dat áls je een obstakel op de weg ziet, die bijna altijd op de markering tussen 2 rijstroken ligt. Dat zou kunnen betekenen dat er al een paar mensen tegenaan zijn gereden en dit de plek is waar "de minste weerstand" is. Maar dan nog zou je in dat geval wel een paar auto's met kapotte bumpers op de vluchtstrook verwachten (al is het maar een schilletje, toch weegt het wel wat).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door mavas » ma 20 mar 2017, 22:24

Snelwegfreak schreef:Het moet dan wel heel gevaarlijk zijn wil je 112 bellen.
Het nummer van RWS is niet 24/7 bereikbaar meer B(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Attietattie » di 21 mar 2017, 0:33

Snelwegfreak schreef:Het moet dan wel heel gevaarlijk zijn wil je 112 bellen.
Nou, dat valt wel mee. Ik heb echt al heel vaak gehad dat ik 0900-TUIG bel en dat ze me doorzetten naar de meldkamer. Dit is een situatie waarbij onervaren een motorrijder zichzelf prima dood kan rijden, dus hier mag je best een beetje tempo mee maken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » di 21 mar 2017, 6:34

Als er objecten op de rijbaan liggen (niet vluchtstrook) kan ik mij een belletje naar 112 prima voorstellen. Niet als er een bord omgewaaid is of als er een voertuig met pech in de berm staat. Dat is een persoonlijke inschatting. Wat de één levensgevaarlijk vindt, vindt de ander nog wel meevallen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » wo 29 mar 2017, 7:31

Gisteren op weg naar huis moest ik aardig in de ankers omdat het verdrijvingsvlak op de A9 ter hoogte van Zwarte Markt weer is teruggebracht.

Geen inleidende bebording, geen verdrijvingspijlen en geen verdrijvingsmarkering op het vlak zelf maakte dat ik die pas op het allerlaatste moment zag. De bestuurder achter mij trouwens ook.

Vermoedelijk hebben ze het niet gered om binnen de gestelde deze werkzaamheden af te krijgen. Ik hoop dat het er vandaag wel goed op staat.
Link
En dan vorige week nog een ongeduldige Peugot.
Niemand vindt het leuk als 2 vrachtwagens elkaar inhalen en je even moet wachten. Maar dit is dan ook wel weer een beetje overdreven:
Link

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Snelwegfreak » wo 29 mar 2017, 7:34

^^ En toen stond er toevallig een auto met pech... :neenee:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Jackbauer1350 » wo 29 mar 2017, 7:40

Dwaze aktie inderdaad.
Die afvallende linkerstrook is geen fijne zo. Al is het tijdelijk.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » vr 31 mar 2017, 7:31

Normaal gesproken kan ik me, net als iedereen hier, ergeren aan filmpjes waarbij degene die op de rotonde rijdt, wordt afgesneden door iemand die de rotonde oprijdt. Gisteravond was ik misschien zelf zo'n iemand, alhoewel ik me afvraag of dat geldt als je met zo'n snelheid aan komt rijden.

Het gaat hier om de drukste rotonde in het dorp naast de Jumbo. De auto die je eerst van links ziet aankomen heeft voor deze omgeving een normale snelheid, degene die erachteraan komt niet. Ik had zijn snelheid niet goed ingeschat maar die heeft rúim boven de 50 gelegen, terwijl hij bijna rechtover de rotonde overrijdt. Daarbij was er rechts ook nog een voetganger die in de buurt liep van het zebrapad, als die iets eerder was geweest en ik had er niet tussen gezeten had dat ook mis kunnen gaan.

Wat is jullie mening, zit ik hier fout of is zijn snelheid zo groot dat ik terecht geen voorrang heb kunnen geven?
Link
(Audio deels ge-mute i.v.m. commentaar medepassasier :dyn_hyp: )

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Rein » vr 31 mar 2017, 9:09

Ik denk dat alledrie een beetje schuld hebben.

- die eerste auto rijdt wel erg traag de rotonde op (wat wellicht een lichte irritatie bij jou gaf?)
- jij had wellicht beter kunnen wachten op de snelle auto die eraan kwam
- de snelle auto rijdt bizar hard (en is feitelijk een gevaar op de weg).

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Robonus » vr 31 mar 2017, 9:17

Op zich had ik geen irritatie van de auto die er als eerst op reed. Je ziet ook die Aygo die erachter rijdt dat dat wel een normale snelheid is voor deze plek. (ietsjes sneller had misschien wel gekund..) Heel vaak zijn hier veel fietsers en voetgangers, er gebeurt ook nog wel eens een aanrijding dus het is vooral goed om je heen kijken.

Als ik zie dat iemand iets sneller rijdt wacht ik daar altijd graag op, net zoals ik aan de kant ga als iemand achter me op de snelweg (nog) meer haast heeft dan ik. Maar er is wat mij betreft een grens tussen voorrang willen geven en kúnnen geven doordat de voorrang gerechtigde zodanig snel rijdt dat de situatie niet normaal ingeschat kan worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door Rene » vr 31 mar 2017, 9:40

Als ik weet dat ik een verkeerspleintje met 40 kan nemen, en er zijn geen fietsers of voetgangers te bespeuren, dan rij ik ook met een flinke vaart de rotonde op. Erop vertrouwend dat iemand die de rotonde op rijdt gewoon voorrang verleent.

Anderzijds, hadden er fietsers op de rotonde gereden dan was de aanrijsnelheid van die andere auto duidelijk te hoog geweest. Maar ik zie die fietsers niet, dus dan zie ik ook geen probleem in de hogere aanrijsnelheid.
De aanrijsnelheid zou ik dan ook niet meteen als 'bizar hard' willen bestempelen. Een mede-automobilist die met 40-50 de rotonde nadert, daar heb je als automobilist bij het oprijden nu eenmaal rekening mee te houden. Ik vind dus dat je met het niet voorrang verlenen formeel wel fout zat. Gelukkig is alles (ondanks de wederzijdse irritatie) goed afgelopen. Inschattingsfouten maakt iedereen zo op zijn tijd. Ben wat dat betreft zelf ook geen haar beter dan de gemiddelde weggebruiker, zo'n inschattingsfout heb ik zelf ook wel eens gemaakt. Gelukkig tot op heden allemaal zonder schade, zoals bij de meesten het geval zal zijn. Het menselijk vermogen om op het laatste moment in een fractie van een seconde een aanrijding te voorkomen is toch enorm.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door duikgek89 » vr 31 mar 2017, 12:21

Het verkeer dat de rotonde volgt heeft voorrang op het verkeer dat de rotonde op wil rijden. Dat verkeer dat van links de rotonde nadert voorrang heeft, kan ik in het RVV niet terug vinden.

Het filmpje maakt het mij niet helemaal duidelijk omdat het net uit het gezichtsveld gebeurt, maar ik kan me voorstellen dat Robonus al grotendeels op de rotonde was voordat de haastige bestuurder over de haaientanden heen kwam vliegen, is dat het geval dan ben ik er nog niet eens zo zeker van dat de haastige bestuurder wel voorrang had.

Voor de goede orde: Als ik snel verkeer van links zie waar ik niet veilig vlot voor weg kan komen dan wacht ik om ongelukken te voorkomen en om dit gezeik niet voor de rechter te moeten bespreken. En als ik ander verkeer bij de rotonde zie dan rij ik niet zo enorm hard op (dat doe ik wel als ik niemand zie) om dergelijke situaties te voorkomen.
Rene schreef:Gelukkig is alles (ondanks de wederzijdse irritatie) goed afgelopen. Inschattingsfouten maakt iedereen zo op zijn tijd. Ben wat dat betreft zelf ook geen haar beter dan de gemiddelde weggebruiker, zo'n inschattingsfout heb ik zelf ook wel eens gemaakt. Gelukkig tot op heden allemaal zonder schade, zoals bij de meesten het geval zal zijn. Het menselijk vermogen om op het laatste moment in een fractie van een seconde een aanrijding te voorkomen is toch enorm.
Ik vind het ook een taak van bestuurders om wederzijdse foutjes op te vangen. Alle bestuurders maken foutjes, dat hoort bij het mens zijn. Als we daar rekening mee houden en de foutjes opvangen, kunnen veel ongelukken voorkomen worden.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door marcel » za 01 apr 2017, 12:01

duikgek89 schreef:Het verkeer dat de rotonde volgt heeft voorrang op het verkeer dat de rotonde op wil rijden. Dat verkeer dat van links de rotonde nadert voorrang heeft, kan ik in het RVV niet terug vinden.
Dat is inderdaad een heel interessante vraag. Ik heb het altijd zo opgevat dat het verkeer van links voorrang heeft, ook als het de rotonde nog moet oprijden. In de praktijk speelt dit alleen bij kleine rotondes een rol.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [VIDEO] Robonus' dashcamsels

Bericht door duikgek89 » za 01 apr 2017, 12:45

Kijken we bij B6 dan staat daar:
RVV B6 schreef: Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.
Maar tellen bestuurders die nog niet op de rotonde zijn, en bovendien nog eens een B6 tegenkomen, daarbij? Bovendien maakt "kruisende weg" geen onderscheid tussen links en rechts, dus als we de rotonde niet als aparte weg beschouwen moeten beide bestuurders elkaar voorrang geven.

Dit probleem bestaat inderdaad voornamelijk bij kleine rotondes, maar vaak zijn die wel zo aangelegd dat je er vrij vlot overheen kan.

Plaats reactie